Het mediajaaroverzicht: de intelligente onzin van Jeroen Meus, Otto-Jan Ham en Malin-Sarah Gozin

Fictie en realiteit die soms op fictie leek, lachbuien en bittere tranen, ijdelheid en rampspoed, hoogmoed en de val, kijkcijfers en kanonnen die plots voorgoed het zwijgen werden opgelegd, jubeljaar én annus horribilis: op mediavlak was het voorbije jaar er één dat zich maar moeilijk laat samenvatten in enkele zinnen, en dus bundelden we de krachten van drie veteranen van dat woelige televisiejaar 2017 om er een bepalende blik op te werpen.

'De klas' was het eerste programma waarvan mijn moeder hardop tegen andere mensen durfde te zeggen: 'Onze Otto-Jan is vanavond op tv''

Die drie veteranen verzamelden zich niet toevallig in de warme gloed van de Ha! van Humo, ’s lands belangrijkste televisieprijs, die later die avond dan wel door Jeroen Meus werd weggekaapt met zijn prachtige ‘Goed volk’, maar die ei zo na ook Malin-Sarah Gozin te beurt viel voor de doolhof die ‘Tabula rasa’ was, en waarnaar ook Otto-Jan Ham een verdienstelijke gooi deed met ‘Hotel Römantiek’, zijn straalkacheltje in barre dagen. Maar liefst 365 dagen aan zendtijd, hoe begint een mens die in godsnaam te ontleden? Misschien wel bij:


JANUARI

HUMO Op 1 januari start ‘Beau Séjour’ op Eén: een serie met een bovennatuurlijk element waar jij, Malin-Sarah, met interesse naar moet hebben gekeken.

Malin-Sarah Gozin «Vooral met een bang hartje. We zaten net in de montage van ‘Tabula rasa’, dus waren we heel benieuwd hoe de Vlaming zou reageren op zo’n atypisch verhaal. Wij niet alleen: toen ‘Beau Séjour’ aansloeg, merkte je dat er over de VRT een soort rust neerdaalde, dat ook wij minder vragen kregen. Ik ben ‘Beau Séjour’ dus dankbaar, dankzij die reeks hebben wij meer onze zin kunnen doen.»

HUMO Is de Vlaamse tv-fictie met ‘Beau Séjour’ en ‘Tabula rasa’ dit jaar een niveau hoger gaan spelen?

Gozin «Ik vind dat moeilijk om te zeggen. Die twee reeksen zijn op zich al verschillend – ‘Beau Séjour’ is meer Scandinavische noir, ‘Tabula rasa’ psychologische horror – en om die dan te vergelijken met pakweg een komedie…»

Jeroen Meus «Als jij het niet durft te zeggen, doe ik het wel: natuurlijk is dat een niveau hoger (lacht). Ik heb ‘Tabula rasa’ onlangs gebingewatcht, en echt: chapeau. Als je dat naast ‘Witse’ zet, is dat toch iets helemaal anders.»

Otto-Jan Ham «Er zijn eerder al knappe series gemaakt, maar die spelen zich nog altijd af in een wereld die je kent. Neem nu ‘Quiz Me Quick’: daar heb ik heel graag naar gekeken, maar Vlaamser vind je ze niet. Dat magisch-realistische in ‘Beau Séjour’ vond ik wel gedurfd on-Vlaams. Dat is vast ook de reden waarom het nu op Netflix staat en Stephen King er de loftrompet over steekt.»

Meus «We zijn verwend, hier in Vlaanderen. We maken prachtige televisie voor heel weinig volk – met een miljoen kijkers mag je al je beide handen kussen. Maar er kruipt zoveel werk in. Je bent er maanden, jaren mee bezig, het wordt uitgezonden en dan is het weg. Het is bijna gekkenwerk. Het getuigt toch van motivatie en liefde voor je vak.»

Ham «En een goed loon (lacht).»

HUMO Terug naar de realiteit: de eedaflegging van Donald Trump op 20 januari.

Meus «Op weg hiernaartoe was ik aan het nadenken over welke beelden van het afgelopen jaar me bijgebleven zijn, en dat was het eerste wat bij me opkwam.»

HUMO Hij heeft er in de VS alvast voor gezorgd dat de politieke satire hoogdagen kent. Was Trump ook voor ‘De ideale wereld’ een goudmijn?

Ham «Op een gegeven moment beseften we toch: wat kun je er nog over zeggen? Hij overtreft vaak zelf de satire. Het is alsof je een trein in razende vaart op je af ziet komen: je kunt wel mopjes maken, maar ondertussen word je omvergereden. Als je ook ziet waarmee hij wegraakt... Je kunt je nu al niet meer voorstellen dat er ooit een afzettingsprocedure in gang is gezet tegen een president die een sigaar in iemands foef had geduwd.»

Gozin «Als mensen over vijftig jaar een lijst met presidenten overlopen en Trumps naam erbij zien staan, zullen ze denken dat het een grap was.»

Ham «Ja, maar dat werd over Ronald Reagan ook gezegd: ‘Gekker dan dit wordt het niet meer.’ Daarna is George W. Bush gekomen, en nu Trump. Het kan altijd erger, dus binnenkort krijgen we waarschijnlijk Kanye West

HUMO Is het ontnuchterend om vast te stellen dat satire weinig uitmaakt?

Ham «Ik ben niet van mijn eerste ontnuchtering gestorven (lacht). Je wilt gewoon dat vuurtje blijven opstoken, alleen merk je soms dat je boze mensen alleen maar bozer maakt.»

Meus «Maar dat houdt jullie toch niet tegen? Jullie zijn het aan jezelf verplicht om mensen te schofferen en door te duwen. Ik hou me soms wel in. Onlangs heb ik in ‘Dagelijkse kost’ een onnozele mop over Chinezen gemaakt: ‘Hoe heet een Chinese hondenspecialist? Een kennel.’ (lacht luid) Ik vind dat grappig, maar ik kreeg daar wel commentaar op.»

Ham «Daar word je doodmoe van, van dat opbod aan fatsoen.»

Meus «Ik merk ook dat ik niet de sterkste benen heb om dat te dragen, en dat die reacties in mijn kleren kruipen.»

Ham «Jouw nadeel is ook je enorme bereik. Als wij die mop hadden gemaakt, was er geen probleem geweest. Twee weken geleden heb ik samen met Jelle De Beule Gazabord gespeeld in ‘De ideale wereld’, een variant op Monopoly in de Gazastrook, met muren en nederzettingen. Ik met een baard en Jelle met pijpenkrullen. Op dat moment dacht ik: Michael Freilich is nu al aan het tikken. Maar nee, hoor: nobody cares, omdat bijna niemand kijkt.»

HUMO Op 31 januari begint ‘De klas’, waarin BV’s lesgeven aan 16-jarigen. Leuk, Otto-Jan?

Ham «Absoluut. Het was ook het eerste programma waarvan mijn moeder hardop tegen andere mensen durfde te zeggen: ‘Onze Otto-Jan is vanavond op tv.’ (lacht) Blij dat er een tweede reeks komt.»

Gozin «Ik kijk op naar leraars. Na mijn studie Germaanse filologie was ik begonnen aan de lerarenopleiding, maar ik ben gestopt omdat ik voelde dat mijn talent elders lag.»

Meus «Ik kom uit een echt onderwijsnest: mijn grootvaders waren onderwijzers, mijn vader en mijn moeder zijn germanisten en mijn broer geeft les. Misschien leg ik het daarom zo graag uit in ‘Dagelijkse kost’. Ik ben al gevraagd voor het volgende seizoen van ‘De klas’, maar ik ben eerlijk gezegd wat bang.»

Ham «Je móét, Jeroen. Ik was ook zenuwachtig, maar als je een beetje voorbereid bent, is het fantastisch.»

'Toen ik de eerste afleveringen van 'Goed volk' bij de VRT afleverde, was iedereen daar in paniek: 'Oei, hij kookt niet!''


FEBRUARI

HUMO Op 1 februari gaat ‘Temptation Island’ weer van start en leert Vlaanderen het fenomeen Pommeline kennen.

Ham «Dat is het leukste aan ‘Temptation Island’: de voornamen. Mensen die een kind willen en een naam zoeken, moeten zeker kijken. Parastoo, Pommeline, Manooh: inspiratie genoeg.»

Meus «Net zoals ik niet kan begrijpen dat mensen op Trump stemmen, kan ik er ook niet bij dat mensen daaraan meedoen.»

HUMO En ernaar kijken? In studentenmilieus zijn er echte feestjes bij elke uitzending.

Meus «Dat is nog iets anders. Toen ik op het seminarie zat, had je Jo De Poorter met ‘Liefde op het eerste gezicht’, en toen zat de tv-zaal telkens vol.

»Ik kan het niemand kwalijk nemen dat hij eens kijkt, maar je daarvoor inschrijven?»

HUMO Op 9 februari is er ‘Hotel Römantiek’, her en der omschreven als ‘Temptation Island’ voor bejaarden. Hoe irritant vond je die vergelijking, Otto-Jan?

Ham «Ik begrijp dat het programma in de markt gezet moest worden, maar dat was niet zo leuk, neen. Ook omdat ik echt trots ben op ‘Hotel Römantiek’.»

Gozin «Het staat in mijn lijstje van beste programma’s van 2017. Echt een warm kacheltje.»

Meus «Emotioneel en toch niet klef, dat maakte het zo mooi. Het had een randje.»

Ham «Ondertussen is ‘Hotel Römantiek’ ook al gemaakt in Nederland, Spanje en Duitsland, en overal willen ze het minder brutaal, meer gepolijst. Bij ons werd er vaak gezegd: ‘Jullie zijn aan het lachen met die mensen.’ Maar dat is echt niet waar, ik vind het net denigrerend om bejaarden te sparen omdat ze ouder zijn. Je moet ze even hard aanpakken als iedereen.»

'Ik ben niet van plan 'De ideale wereld' nog lang te presenteren. De tijd is stilaan rijp voor een wissel' Otto-Jan Ham


MAART

HUMO In maart gaat het tweede seizoen van ‘Goed volk’ van start, een reeks die je eerder op Canvas zou verwachten, maar die dankzij de presentatie van ene Jeroen Meus op Eén zit.

Meus «Het is een redelijk atypisch programma voor Eén, ja. Qua beeldvoering is het erg traag, met lange, uitgesponnen gesprekken – en dat in een tijd dat alles snel en vluchtig moet. Maar ik ben blij dat het daar een plaats heeft. Dat was ook het oorspronkelijke idee: mijn bereik gebruiken om iets anders te doen. Niet dat dat makkelijk was: ik herinner me nog de dag waarop ik de allereerste tape bij de VRT afleverde. Ik dacht dat het in orde was, maar iedereen was in paniek: ‘Oei, hij kookt niet!’»

HUMO Was het tweede seizoen ook het laatste, zoals regisseur Kat Steppe liet verstaan?

Meus «We twijfelen nog. Het probleem is dat ‘Goed volk’ op mijn agenda weegt: als ik twee, drie weken weg wil voor opnames, moet ik ervoor zorgen dat er genoeg afleveringen van ‘Dagelijkse kost’ zijn gemaakt. Zo ben je voortdurend jezelf voorbij aan het hollen. Maar goed, er komt vast weer ruimte vrij in mijn agenda. Mijn vrouw en ik hoopten om toch nog aan gezinsuitbreiding te doen, maar ondertussen hebben we die hoop opgeborgen.

»Ik moet ook toegeven dat ik de ‘Goed volk’-ploeg mis. Ik doe ‘Dagelijkse kost’ heel graag, liever dan ooit, maar dat kan ik bij wijze van spreken opnemen als ik ziek ben. Dat is mijn vaste job, en ‘Goed volk’ is bijna vakantie.»

Gozin «Ik ken dat gevoel. Voor ik fictie maakte, werkte ik mee aan reisprogramma’s. Ik mis het scoutsgevoel van toen nog altijd.»

Meus «Je bouwt ook iets op met de mensen die je ontmoet, en ik heb het moeilijk om dat los te laten. Als ik in Antwerpen ben, spring ik altijd binnen bij mijn Joodse vrienden van Hoffy’s, maar die mensen uit het buitenland zie ik natuurlijk niet meer. Terwijl ik die hoeren in Nevada ook mis, en de boeren uit Frans-Vlaanderen, en de cowboys…»

Gozin «Ik zie de titel boven dit artikel al: ‘Jeroen Meus: ‘Ik mis de hoeren’ (lacht).»

HUMO Eind maart kwam ‘13 Reasons Why’ op Netflix, dat heel wat stof deed opwaaien omdat de reeks tieners tot zelfmoord zou kunnen aanzetten.

Gozin «In die periode ging er in de sector een mail rond over hoe je moet omgaan met zelfdoding in een fictiereeks. Ik vind het een moeilijk debat: als maker van een tv-serie moet je net op zoek gaan naar dingen die mensen uit hun comfortzone trekken en verontrusten. Als je alles mooi binnen de lijntjes en politiek correct moet brengen, durf je niets meer te vertellen. Dan ga je op den duur je creativiteit beknotten.»

HUMO Fictie zorgde vaker voor discussie: zo liepen er bij de VRT klachten binnen omdat er te veel gedronken zou worden in ‘Thuis’, en bij ‘Tabula rasa’ waren er kijkers boos omdat de psychiatrie niet realistisch genoeg werd voorgesteld.

Gozin «Daar zie ik het probleem niet. Het is fíctie, hè. We hebben veel research gedaan over het leven in een psychiatrische afdeling, maar je moet wel de vrijheid krijgen om een extra laagje over je verhaal te leggen. Laat de regisseur zijn fantasie botvieren op het decor, de omgeving, de personages… Een fictieserie moet in de eerste plaats geloofwaardig zijn. Maar realistisch? Tenzij je een sociaal drama of zo maakt, vind ik dat minder belangrijk.»

'Ik heb respect voor mijn concurrenten, maar als ik meespeel, wil ik wel dat ze verliezen (lacht)'


APRIL

HUMO Twee dagen voor de start van de Ronde van Vlaanderen krijgen we een voorsmaakje in ‘Voor de ronde’, waarin Sporza-journalist Ruben Van Gucht het hele parcours aflegt en ook filmt. Een merkwaardig staaltje slow tv, maar ook een dankbare kans voor ‘De ideale wereld’ om zich vrolijk te maken.

Ham «Ik besef dat er veel is waar een mens zich niet over zou mogen opwinden. Maar wij bij ‘De ideale wereld’ wonden ons er toen wel over op (lacht). Daar werd een wel heel persoonlijk feestje gevierd met die uitzending. Dus hebben we als reactie, terwijl Ruben op tv aan het fietsen was, uren aan een stuk een puzzel gelegd van een kak op een fiets en dat uitgezonden via Facebook Live. Daar keek toen tweehonderd man naar. Het drama was dat we niet op tijd klaar waren met onze puzzel (lacht). Nadat de livestream afgelopen was, hebben we nog twee uur zitten puzzelen. Toen heb ik toch gedacht: waar zijn we in vredesnaam mee bezig?»

Meus «Dat vind ik net zo goed aan ‘De ideale wereld’: televisie draait vaak om ijdelheid, en die mag weleens ter discussie gesteld worden.»

Ham «Je moet er inderdaad niet flauw over doen: als je in dit vak stapt, ben je ijdel. Daar is ook niets mis mee, het ging ons meer over de sérieux waarmee die Ronde gefietst werd, en de iets te ver gezochte heroïek. Zo zijn we, vrees ik: zodra iemand veel bloemen krijgt, zijn wij de ellendige apen die ze afpakken en erop moeten spuwen. Ik wil trouwens ook nog even zeggen dat het Canvas siert dat ze ons hebben laten doen, en niet gezegd hebben: ‘Hola, hier zijn we in onze eigen voet aan het schieten.’»

HUMO In dezelfde maand kwam de eerste aflevering van ‘Gert Late Night’ op de buis.

Meus «Ze hebben mij daar een paar keer voor gevraagd. Maar de VRT probeert hun schermgezichten te ontmoedigen om daaraan mee te doen. Ik heb alleen de eerste aflevering gezien, en ik merkte vrij snel dat het niet mijn soort tv zou worden. Alle respect voor de makers, maar die sfeer van vrienden onder elkaar is niet mijn ding.»

Ham «Ik wil wel een lansje breken voor James Cooke. We hebben hem in ‘De ideale wereld’ vaak op de korrel genomen, maar volgens wat ik over hem vernomen heb, zou het een heel lieve gast zijn, die ook goed kan interviewen. En belangrijk voor mij: ik twijfel nooit aan zijn oprechtheid. Dat vind ik een doorslaggevend argument om iets goed of slecht te vinden.»

Meus «Ik heb niet veel gezien van ‘Gert Late Night’, maar ik vind wel dat het een plaats heeft op de televisie. Alleen: als ik naar VIER kijk, gaat het niveau vaak zó (maakt golfbeweging).»

HUMO Een programma als ‘De leugendetector’, ook in april, neigde nog het meest van al naar het oude VT4: een realityprogramma waarin koppels elkaar pijnlijke vragen mogen stellen terwijl ze aan een leugendetector hangen, waardoor vaak ook even pijnlijke kwesties op het scherm werden uitgevochten.

Meus «Ik heb me lang ingehouden, maar nu kan ik niet meer: ik vind het een schande dat zoiets gemaakt wordt. Zó slecht. Dat kun je je kijkers toch niet aandoen?»

Gozin «En dezelfde vraag als bij ‘Temptation Island’: wat bezielt mensen om daaraan mee te doen?»

Meus «Een ziek idee vind ik dat: je hangt mensen aan een leugendetector en je vraagt maar raak. En vaak gaat het over dingen die terécht niet uitgesproken worden. Dat wordt dan naar boven gesleurd voor het oog van iedereen.»


MEI

HUMO Snel naar mei, en naar de terugkeer van ‘Twin Peaks’. Met ‘Tabula rasa’ in het achterhoofd verdenken we vooral Malin-Sarah ervan een Lynch-fan te zijn.

Gozin «Ik ben beginnen te kijken, ja. Tot aflevering drie, daarna kwam de bevalling van mijn dochter iets te dichtbij om me nog te ontspannen (lacht). Ik had toch iets meer verhaal verwacht. Je moet je bij de aanvang echt voorbereiden op een avondje meewandelen in het hoofd van David Lynch

Meus «Da’s waar, maar dat weet je toch? Ik herinner me dat ik ooit met mijn vrouw naar ‘Mulholland Drive’ zat te kijken. ‘Als het nu stopt, bijt ik een stuk uit mijn salon,’ zei ze. Meteen erna: ‘The end’ (lacht).»

Gozin «Naar verluidt had Lynch vooraf een paar richtlijnen gekregen van de zender, en hij heeft ze meteen door de papierversnipperaar gejaagd. ‘En nu gaan jullie me met rust laten,’ zei hij. Jammer wel dat het nieuwe seizoen niet beter heeft gescoord in Amerika.»

HUMO ‘Twin Peaks’ gaat in première op het filmfestival van Cannes, het beste bewijs dat tv nu serieus wordt genomen. En ‘Tabula rasa’ wordt vertoond op het filmfestival van Gent.

Gozin «Vorig jaar hebben ze dat ook met ‘Beau Séjour’ gedaan. We volgen stilaan de buitenlandse trend: series zijn de nieuwe films. Dat zie je ook aan de vele acteurs die overstappen van de film- naar de tv-wereld. En als je nu in Los Angeles rondrijdt, zie je grote billboards die series aankondigen in plaats van de nieuwste kaskrakers. Ook voor originele verhalen moet je op tv zijn: de filmstudio’s durven geen risico’s meer te nemen, ze draaien liever remakes.»


JUNI

HUMO Een pluimpje voor Otto-Jan: jij wordt uitgeroepen tot de beste presentator op de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren. Wel sneu voor een televisieprijs dat de uitreiking niet meer op tv wordt uitgezonden.

Ham «Je mag dat potsierlijk vinden, zo’n avond waarop de hele tv-sector elkaar high fives geeft en complimentjes toewuift. Maar ik vind dat daar niets mis mee is. Dat wordt toch in elke sector gedaan? Al wordt er bij de Televisiesterren nogal vanzelfsprekend uitgegaan van een zekere glamour – en de Vlaamse tv-wereld is veel, maar glamoureus is ze níét.»

Meus «Nu is het een beetje droevig, hè? Jullie hebben met ‘De ideale wereld’ toch eens de ster voor beste informatieprogramma gekregen?»

Ham «Aha, blij dat toch iemand dat nog weet! Weet je wat ik graag zou doen? Die uitreiking zelf organiseren met ‘De ideale wereld’. Dan huren we een weekendje Center Parcs af en houden we de ceremonie in de polyvalente zaal. Het hoeft zelfs niet eens uitgezonden te worden. Bij dezen: als de organisatie van de Televisiesterren het zou zien zitten, dan neem ik de volgende avond wel op mij.»


JULI

HUMO ‘Dagelijkse kost’ maakt in de zomer plaats voor ‘Dagelijkse zomerkost’. Een doorsneemens zou uitkijken naar twee maanden vakantie, maar niet Jeroen Meus.

Meus «Integendeel, het idee kwam zelfs van mij. Ik wilde de ploeg achter ‘Dagelijkse kost’ in de zomer van werk voorzien, en ook: de concurrentie bergt haar kookprogramma’s dan op. Allemaal extra kijkers voor ons, dacht ik.»

HUMO Let je wel vaker op wat de concurrenten van VTM en VIER doen?

Meus «Soms. Ik heb respect voor mijn concurrenten, maar als ik meespeel, wil ik wel dat ze verliezen (lacht).»

HUMO Over toewijding gesproken: Malin-Sarah, jij bent in juli bevallen van een dochter. Amper een week later zat je weer aan ‘Tabula rasa’ te monteren.

Gozin «De beeldmontage was op dat moment gelukkig al achter de rug, maar we zaten nog midden in de geluidsafwerking. Ze zeggen dat baby’s voor hun geboorte al muziek kunnen horen en herkennen. Als dat waar is, dan heeft mijn dochter vaak een schreeuwende Veerle Baetens gehoord (lacht). Ik ben benieuwd naar de gevolgen.»


AUGUSTUS

HUMO In augustus komt het nieuws dat ‘De ideale wereld’ voortaan nog maar twee keer per week te zien zal zijn op Canvas, eentje minder dan ervoor.

Ham «En dan zeggen dat we ooit víér keer per week te zien waren. Nog een jaartje en we kunnen afronden.»

HUMO Meen je dat?

Ham «Nee. En ja. Ik heb al laten verstaan dat ik niet van plan ben om ‘De ideale wereld’ nog heel lang voor mijn rekening te nemen. Na vijf jaar is de tijd stilaan rijp voor een wissel. Volgens mij is zo’n programma ook gebaat met af en toe een andere presentator.»

Meus «Geloof je dat echt? Ik niet. Ik heb bij ‘Dagelijkse kost’ ook op een bepaald moment gedacht: ‘Dit doe ik geen jaren meer.’ Maar nu doe ik het liever dan ooit.»

HUMO Ook in augustus brengt Humo een reeks rond de twintigste verjaardag van Woestijnvis. Is die verjaardag daar gevierd?

Ham «Dan is het me toch ontgaan. Of ik was niet uitgenodigd, dat kan ook. De magnumflessen zijn in de koelkast gebleven en we werken naarstig verder, zo zijn we.»

Meus «Nu we toch bij augustus zijn aanbeland, mogen we ook niet voorbijgaan aan ‘Bake Off Vlaanderen’. Wim Opbrouck is voor mij de revelatie van het jaar. Heerlijk hoe hij dat presenteerde. Hij had alles: de juiste toon én een slagzin met ‘Bakkers, bakken maar!’ Goed dat er een nieuw seizoen wordt gemaakt. Het kan dus, een programma dat na wat tegenvallende cijfers de kans krijgt om te groeien.»

Ham «Over kijkcijfers gesproken: vorig jaar hadden jullie het in het mediajaaroverzicht over ‘De ideale wereld’ omdat we van VIER naar Canvas verhuisd waren. Ik heb toch even gevloekt toen Tom Lenaerts zei dat we er ondanks die verhuizing niet relevanter op waren geworden: er keken niet meer mensen dan daarvoor. Ik heb Tom heel hoog zitten, maar dat argument vond ik een beetje onzin.»

HUMO Sla keihard terug.

Ham «Nee, daarvoor kijk ik te zeer op naar Tom. Maar ik vind dat de link tussen kijkcijfers en relevantie achterhaald is. Het ene heeft al lang niets meer met het andere te maken.»

HUMO Maar een programma met een miljoen kijkers heeft toch meer slagkracht dan één dat minder wordt bekeken?

Ham «Natuurlijk, maar we maken met ‘De ideale wereld’ veel specifiekere televisie dan pakweg ‘Dagelijkse kost’. Ik vind ons binnen onze eigen kleine biotoop wél nog altijd zeer relevant.»


SEPTEMBER

HUMO Ook dankzij jullie rubriek ‘De woordvoerder’, waarin Carl Dircksens het opnam voor al wie in 2017 onder vuur kwam te liggen.

Ham «We hebben elk seizoen wel iets dat makkelijker blijft hangen, en dit jaar was dat inderdaad ‘De woordvoerder’. Het mooie is dat Carl al jaren als redacteur bij ons meedraait. Het idee is op een ochtend half per ongeluk ontstaan.»

HUMO Op Eén begon op 10 september ‘Tytgat Chocolat’. Heeft iedereen vertederd gekeken?

Gozin «Ik vond het wel tof, ja. Niet te braaf of te betuttelend. De serie durfde ook af en toe iets scherper uit de hoek te komen. En alleen al omdat het de laatste rol van Marc Van Eeghem zou worden, was het de moeite.

»We maakten ons wel zorgen dat we met ‘Tabula rasa’ voor een iets te grote stijlbreuk zouden zorgen. Onze eerste trailer was ook nogal heftig. Daarom hebben we een tweede versie gemaakt met de focus op het verhaal, en minder op het schrikeffect.»

HUMO Reacties van geschrokken kijkers ontvangen?

Gozin «Dat viel goed mee. Ik vond ‘Tytgat Chocolat’ anders ook polariserend, hoor: die reeks had ook lovers en haters.»

HUMO Vanuit Zuid-Afrika bereikte ons op 26 september de start van ‘Die huis’. De eerste aflevering met Sabine Hagedoren, waarin ze het over de dood van haar man had, maakte veel los in Vlaanderen. Programma’s die in de ziel van BV’s wilden turen, waren wel vaker een succes in 2017 – zie ook ‘De laatste 24 uur’ op VTM.

Meus «Ik word zelf opvallend vaak gevraagd om in één of ander programma mijn leven te overlopen. Ik doe dat liever niet.»

Ham «Eric Goens heeft het slim gezien met z’n huis in Zuid-Afrika. Ik had het er nog over met mijn vriendin. Ik zei haar dat ik nooit zou meedoen aan zulke programma’s, en ze gaf me bijna op mijn donder: ‘Gek! Als ze je vragen om naar Zuid-Afrika te gaan, dan gá je toch? Ik zal ondertussen wel naar de olifanten gaan kijken.’

»Ik vind Eric Goens een heel goede interviewer, maar ik vind het een beetje stom dat, telkens als zijn gast begint te huilen, dat elders uitgelicht wordt. In de aanloop naar die uitzending had je al bijna overal het beeld van de huilende Sabine Hagedoren gezien. Dat zulke scènes gebruikt worden om zoveel mogelijk mensen te lokken, wringt bij mij. Er zijn ook wel andere dingen gezegd in die aflevering.»

Meus «Dan heb je het over hoe de context soms verloren gaat. Afgelopen zomer heb ik in Dag Allemaal laten vallen dat ik niet echt het nut van quinoa en bessen zag. Ik heb daar toen niets verkeerds gezegd, en mijn uitspraken waren ook correct weergegeven door de journalist. De heisa is pas begonnen toen een krantenwebsite op die ene zin focuste. Met dat soort opgeklopte sensatie heb ik het dit jaar vrij moeilijk gehad. Het deed me denken aan die geschrapte aflevering van ‘Plat préféré’ van destijds, met de Hitler-forel.»

Gozin «De clickbait op nieuwssites, en hoe dat fenomeen alleen maar erger wordt, was voor mij de trend van het jaar.»


OKTOBER

HUMO Onlangs werd Mark Uytterhoeven in Humo’s ultieme Pop Poll uitgeroepen tot bekwaamste Vlaamse tv-figuur van de voorbije vijftig jaar. Alsof hij het voelde aankomen, keerde hij in oktober even terug op tv: hij nam de presentatie van ‘De ideale wereld’ over. Had hij niet gezworen nooit meer op het scherm te komen?

Ham «Inderdaad. Hij wilde dat speciaal voor ons doen, toen ik in het buitenland zat voor het tweede seizoen van ‘Hotel Römantiek’. Een mooi compliment, toch? Hij had er zelfs z’n haar voor laten knippen, dus zijn vrouw zal ons minstens even dankbaar zijn.»

Gozin «Programma’s als ‘Het huis van wantrouwen’ zijn de reden waarom ik zelf tv wilde gaan maken. Je kon niet anders dan erdoor geïnspireerd raken. Onvoorstelbaar was dat in die tijd. Mijn zus en mijn broer zitten allebei in de tv-wereld en zij kijken even hard op naar Mark als ik.»

Ham «Onze generatie is zwaar schatplichtig aan hem. Alleen daarom al is het terecht dat hij bovenaan staat.»

Meus «Ongelofelijk wat onze generatie heeft meegemaakt op televisiegebied: we hebben nog Armand Pien met zijn kartonnen weerkaarten op de buis gezien, hè. En nu heb ik een gsm die mijn gezicht herkent. Zot, toch?»

'Toen ik Bart De Pauw voor het eerst ontmoette, kreeg ik pas echt het gevoel dat ik het had gemaakt'


NOVEMBER

HUMO November was amper begonnen of de rel rond Bart De Pauw barstte los. De VRT zette haar sterkhouder op straat, en kijkcijfersucces ‘Twee tot de zesde macht’ werd meteen geschrapt.

Gozin «Jammer, ik vond het een goede quiz.»

Meus «En ‘Tabula rasa’ werd er dubbel zo snel doorgejaagd om het gat op zondagavond gevuld te krijgen. Hoe lang heb je eraan gewerkt, Malin-Sarah?»

Gozin «Vijf jaar.»

Meus «Dan is het toch jammer dat het in vijf weken tijd uitgezonden wordt? Ik vond die ingreep niet geslaagd.»

Gozin «De zender had ons wel geraadpleegd, maar zij hebben de knoop doorgehakt. We hadden het ook liever anders gezien, want niet alleen de reeks zelf moest in vijf weken uitgezonden worden, ook de promotie en de campagnes op de sociale media moesten dat tempo volgen. De serie was ook niet geschreven om per twee afleveringen uitgezonden te worden. Hadden we dat geweten, dan hadden we sommige cliffhangers anders geplaatst.»

Meus «Ik maakte al even deel uit van het meubilair van ‘Twee tot de zesde macht’. Toen bekend raakte dat de quiz met onmiddellijke ingang werd geschrapt, heb ik voorgesteld om de resterende uitzendingen opnieuw op te nemen, met dezelfde koppels en dezelfde vragen, en een wisselende presentator. Ik een paar afleveringen, Tom Waes een paar... Jammer genoeg was dat juridisch niet haalbaar.»

HUMO Jeroen, jij bent bevriend met Bart De Pauw. Heb jij ’m nog gehoord?

Meus «Nee, en meer zal ik er ook niet over zeggen, uit respect voor iedereen. Ik kan alleen maar hopen dat het niet waar is wat er wordt verteld. Dat hij een donkere kant zou hebben, heb ik zelf nooit gemerkt.»

HUMO Volgens dezelfde Humo-jury hoort Bart De Pauw ook in de top drie van de bekwaamste tv-figuren, in een tandem met Tom Lenaerts. Jonas Geirnaert noemde hem in dit blad ooit de David Bowie van de Vlaamse televisie.

Meus «Toen ik advies wilde voor ‘Goed volk’, heb ik de eerste gemonteerde afleveringen naar hem gestuurd. Mijn respect voor hem is groot, al van toen ik op het internaat ‘Schalkse ruiters’ zag, en dat blijft het ook. Toen ik hem voor het eerst ontmoette, kreeg ik pas écht het gevoel dat ik het gemaakt had.»

HUMO ‘De ideale wereld‘ reageerde zoals het moest, en stuurde er de woordvoerder op af.

Ham «Toen dat filmpje van Bart online kwam, stonden we op het punt om een aflevering op te nemen. Het was een kleine shock, weet ik nog. We wisten ook niet goed of we nu naar een grap zaten te kijken of niet.»

Meus «Jullie niet alleen. Ik heb diezelfde avond nog naar Olivier Goris gebeld, de netmanager van Eén, om hem dat te vragen.»

Ham «We waren blij dat het al te laat was om er voor diezelfde aflevering nog iets over te bedenken. We waren het onze stand natuurlijk verplicht om er iets mee te doen. Mocht het een politicus geweest zijn, dan hadden we onze messen met plezier geslepen. Maar evident was het niet. Jelle De Beule en Jonas Geirnaert hebben ‘Willy’s en Marjetten’ gemaakt met Bart.»

Meus «Ik zag onlangs een promotieclipje van het VTM-programma ‘Tegen de sterren op’ voorbijkomen, dat bedoeld was als persiflage. Sorry, maar iets dat zo pijnlijk is gebruiken om een programma te promoten, dat vind ik echt vies. Als dat mag, dan had ik mijn forel ook mogen uitzenden.»

Ham «Je ziet het, die vis zit ’m nog altijd hoog.»

Meus «Ik hou niet van leedvermaak, en daar lijkt het wel sterk op. Ik ken Bart goed genoeg om te weten dat dat hard kan binnenkomen. Denk toch even aan wat zoiets kan teweegbrengen bij iemand die onder enorme druk staat. En wat mezelf betreft, ik merk dat ik me sindsdien anders gedraag tegen mijn vrouwelijke medewerkers. Ik heb het er met hen ook over gehad waar de grens ligt, want er worden weleens schunnige grappen gemaakt op de set. Ik kom uit een keuken, hè. Daar is het soms een hele dag niets anders dan pipi en kaka.»

Gozin «Als je ziet hoe die hele zaak is uitgedraaid, moet je vaststellen dat niemand er iets bij heeft gewonnen.»


DECEMBER

HUMO Snel afronden, voor het jaar om is. Wat vonden jullie zelf het beste wat jullie dit jaar hebben gezien?

Gozin «Die twee pipo’s hier naast mij. Ik heb erg genoten van wat ze dit jaar gemaakt hebben.»

Meus «Ik vind het al een hele eer dat ik hier mag zitten. Ik heb graag naar ‘Belga sport’ gekeken, en ‘Alles voor de koers’ vond ik erg goed. Ook ‘Hopen op de goden’ was heel mooi.»

Ham «Ik vond de animatiereeks ‘Rick and Morty’ één van de briljantste reeksen die ik recent heb gezien. Voor de rest zat ik helaas met een kapotte HDMI-kabel thuis. Sorry! Maar weet je wat er ook nog in december te zien was? De nostalgieavond voor de twintigste verjaardag van Ketnet in het Sportpaleis. Daarbij hadden ze elke vedette uitgenodigd die ooit iets op Ketnet heeft gedaan, behalve mij! Iedereen was blijkbaar vergeten dat ik óók ooit een programma heb gepresenteerd op die zender.»

HUMO Gelukkig mocht je hier aanschuiven. Bedankt voor het gesprek!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234