Nieuwe logo van de CIA, dat meer diversiteit moet uitstralen. Beeld
Nieuwe logo van de CIA, dat meer diversiteit moet uitstralen.

CIA-logo

Het nieuwe CIA-logo? ‘Een nieuwe plaat van Joy Division’ of ‘Lijkt op affiche van een technofestival’

Een nieuw beeldmerk van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft veel hoon opgewekt onder vormgevers. Een ‘nieuwe plaat van Joy Division’, een ‘affiche voor een technofestival’, of zelfs een ‘sluitzegel voor een beschuitrol’.

Het gebeurt niet elke dag dat een toch wat stiekeme organisatie als de CIA expliciet naar buiten treedt met een nieuwe visuele identiteit. Het logo werd begin januari gepresenteerd en leidde in de slagschaduw van de Capitool-rellen tot rumoer op Amerikaanse Instagramaccounts. Alleen de vraag al: wat doen spionnen eigenlijk met een logo? Zo gek is dat niet, want ook de Mossad in Israël en MI5 in Groot-Brittannië hebben een beeldmerk. Zelfs de Nederlandse inlichtingendienst, de AIVD, heeft een logo: drie vissen die tegen de stroom inzwemmen.

Logo van de AIVD, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Beeld AIVD
Logo van de AIVD, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst.Beeld AIVD

Het nieuwe CIA-beeldmerk – dat overigens geen vervanging is van het klassieke logo met adelaar en schild – bestaat uit een zwarte cirkel met de schreefloze letters CIA in het hart, in een raster van knikkende en zwenkende lijnen die associaties oproepen met een databundeling. De CIA gebruikt het logo op een nieuwe website die is gericht op het werven van meer divers personeel. Het spionagewerk is anno 2021 vooral een digitaal specialisme, het lijnenlogo is een kennelijke poging om digital natives te interesseren voor een baan bij de Central Intelligence Agency.

Het officiële logo van de CIA. Beeld
Het officiële logo van de CIA.

Dat is allemaal goed en wel, zegt de Nederlandse ontwerper Gert Dumbar, maar een logo moet stilistisch duurzaam zijn, het moet jaren mee kunnen. ‘Dit is wegwerpkwaliteit, de slechtste van een serie recente Donald Trump-logo’s.’

‘We are the Nation’s first line of defense,’ (wij zijn de eerste verdedigingslinie van ons land) meldt de nieuwe wervingspagina van de CIA met blokkige letters, wit op zwart. Kleur ontbreekt ook in de fotografie. Een vormgeving die veel designers meer aan een reclamebureau doet denken dan aan een overheidsorgaan dat het land beschermt tegen kwade krachten. Hadden ze die analogie met eerste verdedigingslinie maar proberen te stoppen in dat nieuwe logo, zegt ontwerper Felix Janssens. ‘Per slot van rekening kun je de CIA zien als het risicodepartement van het publieke domein. Daarmee kun je als ontwerper aansluiting zoeken bij een nieuwe relevantie van de CIA. Maar dit is raadselachtig. Er zit geen symboliek in. Het is anoniem, zonder identiteit.’

‘De missie van CIA is anders dan alle andere. Onze website weerspiegelt dat. Met het zwart-witkleurenschema en fotografie willen we de interesse van getalenteerde kandidaten wekken en een moderne, herkenbare ervaring bieden,’ zei een woordvoerder tegen The New York Times. ‘Ik zie wel een poging om een jonge tech-doelgroep aan te spreken, maar de briefing had wel iets beter mogen zijn. Dit kan ook een nieuw platenlabel zijn,’ zegt Janssens.

‘Een goed logo geeft de kernwaarde van een organisatie weer, niet in letters maar in vorm, dat mis ik hier,’ zegt Jacques Koeweiden, een ontwerper die het logo van de Hema (samen met Paul Postma) ontwierp. ‘Bovendien staat op een goed logo niets dat overbodig is, dat kun je van die lijnenstroom niet zeggen.’ En les drie van het ware logo: een beeldmerk blijft overeind zowel in reuzenformaat op een kantoorgevel, als minuscuul op een balpen. ‘Dat laatste geldt natuurlijk niet voor deze fragiele lijntjes.’ Het is geen menselijk logo, en daarom niet geschikt voor personeelswerving, aldus nog Gert Dumbar.

(VK)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234