Het nieuwe feminisme: ze zijn jong en ze tweeten wat
Het feminisme is weer springlevend. Overal ter wereld proberen jonge vrouwen komaf te maken met de vooroordelen en bewegen ze hemel, aarde én de grenzen van hun mobiel data-abonnement ten behoeve van een strijd die dezer dagen vooral online gestreden wordt.
Mocht het feminisme een pr-verantwoordelijke hebben, dan verdiende die een flinke schop onder de kont. Want je moet wel bijzonder slecht bezig zijn om een product dat door vrijwel iedereen gesmaakt zou moeten worden – op de weinige mensen met een allergie voor principes als vrijheid, gelijkheid en solidariteit na – niet aan de vrouw te krijgen. Sterker nog: om bekende, invloedrijke vrouwen als Madonna, Sarah Jessica Parker, Demi Moore en Taylor Swift een zodanige afkeer van de term te doen krijgen dat ze weigeren er zich mee te associëren.
www-wijven:
Who needs feminism?
Maant mannen en vrouwen aan om een foto van zichzelf in te sturen, met een handgeschreven bordje dat uitlegt waarom feminisme nog steeds nodig is.
Hollaback
Wil een einde maken aan het naroepen en bepotelen van vrouwen op straat en is ondertussen online én offline actief in meer dan 79 steden.
Jezebel
Eén van de eerste en bekendste feministische blogs, die – mét humor – allerlei onderwerpen uit de populaire cultuur en lifestyle onder een feministische loep houdt.
We Are The XX
Het digitale platform waarmee Allison Rapson en Kassidy Brown feminisme weer bespreekbaar willen maken onder jongeren.
#NotBuyingIt
De hashtag waarmee u gegenderde producten kunt brandmerken.
@EverydaySexism
Laura Bates wilde aantonen dat veel vrouwen dagelijks worden lastiggevallen en retweet daartoe de ervaringen van vrouwen over heel de wereld.
@FeministTSwift
Toen popster Taylor Swift in een interview benadrukte dat ze niet feministisch was, reageerde Clara Beyer met een Twitteraccount die alle lyrics van Swift een feministische touch gaf.