null Beeld

Het nieuwe tv-seizoen (1)

De kusthoreca haalt nu vast zijn voodoopop en de bijbehorende breinaalden boven, maar we zeggen het tóch: 't is weer voorbij, die mooie zomer.

Wachten ons nu: kilte, spekgladde wegen en lelijke mutsen in het straatbeeld. Dat alles wordt draaglijk gemaakt door slechts één lichtpuntje: het fonkelnieuwe tv-seizoen, dat we op een soundtrack van klaroengeschal en engelengezang aan u presenteren. Humo, van oudsher het beste weekblad voor radio en televisie, gidst u langs nieuwe vrienden en oude bekenden, die op de volgende pagina's uw goedkeuring afsmeken, alsmede een luttele bijdrage tot hun kijkcijfer. Wees streng en rechtvaardig, want mooi en meedogenloos was u al.


De ideale wereld

undefined

null Beeld

Deze zomer blies een half leger de aftocht bij de ploeg van ‘De ideale wereld’: Jonas Geirnaert werpt zich op een fictieproject, regisseur Jan ­Eelen eveneens, en reporter Bart Van Peer alias Bikkelbart toog in het spoor van Lieven Scheire naar de VRT. Stilaan de last men standing: Jelle De Beule en Otto-Jan Ham.

Otto-Jan Ham (laat het hoofd mismoedig tussen de schouders zakken) «Ja, we hebben afscheid moeten nemen van een aantal mensen. Dat valt ons zwaar, uiteraard, maar hey: je kunt je wellicht inbeelden wat voor financiële ruimte hun vertrek schept?»

HUMO Jullie studiogasten zitten niet zelden in een lastig parket: zijn er die daarom niet wíllen komen?

Ham «Ja, maar niet veel. Wie wilde er niet komen? Ah, ja: ­Johan Vande Lanotte.

»Ik snap wel dat ze aarzelen, maar uiteindelijk worden ze wel gesoigneerd. Ook al sparen we niemand, we blijven sympathiek. Het is gewoon... anders. Ze krijgen niet het podium dat je in andere talkshows krijgt. In elk geval is nog nooit iemand boos buitengestoven. Daarom een oproep: mensen als Karel De Gucht of Pieter De Crem willen we heel graag in de uitzending. Mensen met enige allure, zeg maar: het contrast met mij moet groot genoeg zijn.»


VIER, van maandag t.e.m. donderdag, rond 22.00

undefined


Goed volk

undefined

null Beeld

We treffen ­Jeroen Meus na een interviewmarathon van enkele uren waarin hij keer op keer het opzet van zijn nieuwe reportagereeks ‘Goed volk’ heeft moeten ontvouwen. Kort door de bocht: Meus laat zijn licht schijnen op een paar bijzondere gemeenschappen en gebruikt eten daarbij als voet tussen de deur.

HUMO Ik kan me inbeelden dat het soms toch voeten in de aarde heeft gehad om het vertrouwen van mensen te winnen.

Meus «Kijk, wij zijn Belgen, hè. En Belgen zijn meesters in het winnen van vertrouwen, omdat we ons nederig, bescheiden en rustig opstellen. Zet daar een Hollander en die mannen klappen dicht. Luid enthousiasme is gewoon te overrompelend.

»Bij de sumoworstelaars was nog nooit eerder een buitenstaander zo dicht genaderd. Onze vertaalster, een echte Japanse, heeft ons meermaals ingeprent dat we niet beseften hoe uniek dat was. Op ’t einde heb ik die sumo’s mosselen met friet en een Duvel geserveerd. De enige keer in de reeks dat ik zelf heb gekookt, en dan nog alleen omdat het deel uitmaakte van hún cultuur: iedereen vervulde daar een taak bij de maaltijd. Dat was echt een mooi beeld: zo’n dikke Japanner die een Duvel drinkt, zalig!»


Eén, maandag 1 september, 20.40

undefined


Amateurs

undefined

null Beeld

'We zijn allemaal ama­teurs, we leven niet lang genoeg om iets anders te zijn.’ Het is een uitspraak van ­Charlie ­Chaplin, die voor Marc Van Eeghem (53) de nieuwe VTM-fictiereeks ‘Amateurs’ perfect samenvat. De serie draait rond het amateurtoneel­gezelschap De Pajotters, waarvan Van Eeghem als Jan Delvo de enthousiaste bezieler is en waarvoor hij deurenkomedies zoals ‘De lavabo van tante Jos’ regisseert.

Marc Van Eeghem «‘Amateurs’ is een ode aan de vriendschap, en hoe broos die is. Maar er is mij gevraagd niks te verklappen wat de pret zou kunnen bederven – geen spoilers. Ik wist tot gisteren niet wat dat betekende. Ik rijd met een Peugeot Partner, daar staat er geen op.»

HUMO Stany Crets speelt zichzelf als de professionele regisseur. Is het ook een soort parodie?

Van Eeghem «In ‘Amateurs’ is Stany niet de meest sympathieke figuur, terwijl hij in het echt wél bijzonder lief, attent en charmant is. Hij zal het graag horen (lacht). Nee, vraag hem zelf hoe hij zich verhoudt tot de mean old bastard die hij neerzet. Hij speelt zijn rol in ieder geval briljant.»


VTM, maandag 1 september, 21.45

undefined


Onze jongens

undefined

null Beeld

De voorbije jaren was foto­graaf Bas Bogaerts getuige van de eerste piratenvangst door het Belgisch leger in Somalië, sloeg hij zijn tent op bij de special forces in Haïti en volgde hij militairen naar Congo en Libanon. Met de documentairereeks ‘Onze jongens in Afghanistan’ sluit hij die periode onder the boys af.

HUMO Er is veel geld in de internationale missies in Afghanistan gepompt, maar de situatie voor de bevolking is niet bepaald verbeterd. Heb je de militairen ook gevraagd hoe zinvol ze hun werk vinden?

Bogaerts «Voor de camera durven ze zich daar niet over uit te spreken. Ik heb de vraag herhaaldelijk gesteld: ofwel kreeg ik geen antwoord; ofwel kreeg ik het politiek correcte antwoord. De meesten vinden dat ze daar gewoon hun job doen.

»Velen kiezen voor het leger wegens de jobzekerheid of het samenhorigheidsgevoel. Ik ben weinig mensen tegengekomen die van wapens houden en vooral willen schieten.»


Canvas, woensdag 3 september, 21.05

Lees morgen deel 2 van het nieuwe tv-seizoen

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234