Het nieuwe tv-seizoen: Alloo met Jambers

‘Als het maar niet over mijn privéleven gaat,’ sputtert Paul Jambers tegen wanneer Luk Alloo hem met een tv-ploeg overvalt en aankondigt hem te willen portretteren naar aanleiding van 70 jaar Paul Jambers.

'Paul was z'n tijd ver vooruit. Het inzicht dat ménsen centraal moeten staan, is pas veel later gekomen'

O, ironie: de meester van de human interest ontsnapt niet aan het door hem gevulgariseerde televisiegenre. Meer nog: ’t is één van zijn leerlingen die hem voor de camera sleept voor een trip down memory lane. In een vierdelige reeks wil Alloo aantonen dat Jambers, die in de jaren 90 het ene kijkcijferrecord aan het andere reeg (wat Humo’s Dwarskijker inspireerde tot het epitheton Pieken Paultje), méér is dan boer Charel en de Millet-controverse.

Luk Alloo «In 1985 maakte hij voor ‘Panorama’ de reportage ‘Dag Emirdag’, over een Turks gezin uit Gent dat op vakantie ging in Turkije – duidelijk met de bedoeling om de vrijgevochten dochters uit te huwelijken. Dertig jaar later is die reportage nog altijd relevant, al zou het volgens Paul voor die meisjes nu veel moeilijker zijn om uit te breken.»

HUMO Jullie zijn ook gaan filmen in het RITS in Brussel, de filmschool waar Jambers werd opgeleid. Zodra jij hem vertelt dat hij daar Etienne Vermeersch, één van zijn lievelingsproffen, zal terugzien, haalt Jambers een map boven met zijn notities van de cursus mediafilosofie – we hebben het dan over het begin van de jaren 70.

Alloo «Eigenaardig, hè? Paul bewaart echt álles: zijn kindertekeningen, het vodje waaraan hij als jonge snaak de punt van zijn vulpen afveegde, stapels krantenartikels, tijdschriften en boeken... Paul zegt zelf dat de mensen zullen denken dat hij een freak is – wat hij trouwens ook toegeeft.»

HUMO Hij trok dat maniakale ook door in zijn werk. Jij bent van 1990 tot 1995 één van zijn researchers geweest. Hoe was het om voor hem te werken?

Alloo «Paul werkte minutieus en intens, het móést goed zijn. Ik had al voor een dag- en een weekblad gewerkt, maar die concentratie en passie had ik nog nooit meegemaakt. En hij had gelijk: je moet niet tevreden zijn met bandwerk. Ik heb trouwens nooit, wanneer Paul absoluut nog een andere getuige wilde, gedacht: ‘Moet dat nu echt?’ Paul legde de lat hoog, wat ik in mijn eigen werk ook altijd probeer te doen.»

HUMO Ben je daarin geslaagd, vind je?

Alloo «Ik denk dat mijn gevangenisreeksen die kwaliteitstoets wel doorstaan – ik heb er alleszins veel zorg aan besteed. Dat gezegd zijnde: het leerling-meesterverhaal vind ik wat overtrokken. Ik heb graag voor Paul gewerkt, maar ik ben geen kloon van hem.»

HUMO Jullie stijl is toch onmiskenbaar dezelfde?

Alloo «Klopt: we delen hetzelfde naturel. Wanneer ik een akkoord heb voor een reportage, maak ik nooit een afspraak – ik loop gewoon met de camera naar binnen. De eerste handdruk is ook echt de eerste. Zodra je nóg eens binnenkomt, begint het acteren. Je ziet dat tegenwoordig in élke reportage: alles netjes uitgelicht, geen storende elementen in beeld, het plaatje klopt. Ik hou van de verrassing, dat maakt het spannend en authentiek.»

HUMO Maar het gebeurt nog amper. Als journalist moet je tegenwoordig op voorhand je vragen doorgeven en krijg je te horen waar het wel en vooral níét over mag gaan. Heb je het gevoel dat jouw manier van werken onder druk staat?

Alloo «Maar ja, gij! Je ziet dat ook in studioprogramma’s: politicus te gast, onschuldig vraagje hier, vraagje over de vakantie daar en hup, over naar een filmpje. Zo prefab allemaal. Wat heb je daar nog aan als interviewer?»

HUMO De programma’s van Jambers haalden hoge kijkcijfers, maar werden ook verguisd. Stak dat?

Alloo «Nee, omdat ik Pauls manier van werken kende. Wij zochten ervaringsgetuigen en dat was nieuw. In de eerste aflevering van ‘Alloo met Jambers’ zegt Martine Tanghe tegen Paul: ‘Jij was je tijd vooruit.’ Het inzicht dat ménsen centraal moeten staan, is pas veel later gemeengoed geworden. Wat Paul deed, was géén sensatie, ook al noemden de pers en sommige critici het zo. Dat dedain is ondertussen verdwenen: de artikels in de weekendkranten staan bol van de human interest, zelfs ‘Het journaal’ moet tegenwoordig verhalend zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234