Het nieuwe tv-seizoen: een nieuwe herfst voor Canvas

Wat gloort daar aan de van zomer zinderende einder? Het is het nieuwe tv-seizoen, dat dit jaar gruwelijk vroeg begint: Canvas pakt al op 24 augustus uit met nieuws en duiding als één van de ‘pijlers’.


DE PIJLER VAN PEYSKENS

‘De afspraak’, elke dag om 20.30 uur

Vanuit de buik

Met de ijzeren discipline van een topsporter en met de hulp van Paul Van Den Bosch, de coach van Sven Nys, hoopt radiostem Bart Schols het tot eind juni uit te houden als het gezicht van ‘De afspraak’.

Bart Schols «Elke dag drie kwartier live televisie maken, en dat tien maanden lang: er zijn veel mensen die mij al zot hebben verklaard (lacht). Maar Paul Van Den Bosch is gelukkig een goede vriend én hulp – sinds een jaar of twee maakt hij m’n trainingsschema’s wanneer ik een fietsdoel heb. Daar heb ik toch La Cannibale mee kunnen uitrijden (de beklimming van de Mont Ventoux, gevolgd door een lus van vier cols en daarna nog eens de Ventoux op, een wedstrijd van 173 kilometer en 4.500 hoogtemeters, red.).»

HUMO Wat wordt ‘De afspraak’?

Schols «Een talkshow die wel actuagedreven is, maar niet per se de hele tijd met de actua van de dag, zoals in ‘Terzake’. Wij pikken de interessante verhalen op die zich afspelen op het vlak van cultuur, wetenschap, politiek, sport en economie en doen er ons ding mee.»

HUMO Hoe wordt dat anders dan alle andere talkshows?

Schols «Je kan de talkshow geen honderd keer heruitvinden, hè? De VRT heeft me gevraagd om wat ik op Radio 1 deed – interviewen vanuit de buik – te vertalen naar televisie. Bij ‘De wereld vandaag’ stopte ik niet om een plaatje te draaien als het gesprek interessant was. De bedoeling is om dat ook in ‘De afspraak’ te doen.

'Journalisten moeten luisteren in plaats van te denken aan hun volgende vraag' Bart Schols

»Kijk, wij zullen ook weleens de minister van Financiën te gast hebben, maar als de Turkse premier Erdogan naar Genk komt, dan hebben wij een Turkse student politieke wetenschappen te gast, die ons uitlegt waar die fascinatie bij heel wat jonge Turken vandaan komt voor een staatsfiguur die niet meteen het toonbeeld is van een democraat.»

HUMO Als je over alles een mondje wilt meepraten, zul je goed voorbereid voor de dag moeten komen.

Schols «Ja, maar je mag daar niet in overdrijven. Ik vind dat extreme voorkennis een spontaan gesprek in de weg kan staan. Met ‘De wereld vandaag’ maakten we drie uur liveradio, met elk uur vijf onderwerpen. Dat zijn in totaal vijftien onderwerpen, waarvan de helft niet eens vastlag op het moment dat we de ether ingingen. Vaak had ik maar één plaat om me een onderwerp eigen te maken. Ik wil in de eerste plaats met verwondering aan een gesprek beginnen, en daardoor de vragen stellen die iedereen zich stelt.

»Voor een hard interview moet je natuurlijk over de juiste feiten beschikken en je dossier kennen, dat is een must. Maar ik pleit toch ook graag voor meer buikgevoel – journalisten moeten meer luisteren, in plaats van bezig te zijn met hun volgende vraag.»

HUMO Jullie netmanager Paul Peyskens wil die verwondering ook overbrengen bij de kijkers: ‘Dat wist ik nog niet.’ Of: ‘Zo had ik het nog nooit bekeken.’ Dat wordt hard zoeken naar invalshoeken.

Schols «We moeten niet te hard ons best gaan doen om speciaal te zijn. Sommige onderwerpen kan je ook simpel aanpakken. Als ik over iets verontwaardigd ben, leeft dat meestal ook in een brede laag van de maatschappij. Dan mag je dat ook zo brengen en benoemen.»

HUMO Je bent ter voorbereiding een dag langs geweest bij het Nederlandse debatprogramma ‘Pauw’. Wat is je opgevallen?

Schols «De omvang van de redactie vond ik behoorlijk indrukwekkend, al ben ik intussen heel blij met die van ons. En de mix van onderwerpen die die avond in de uitzending aan bod kwam, vond ik een mooi voorbeeld voor ons programma: ze begonnen met een item over de motorbende Bandido’s, hadden Paul de Leeuw en een schrijver te gast, en sloten af met de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks. Het ging een beetje alle kanten op, maar je had achteraf wel een voldaan gevoel. Jeroen Pauw is een dijk van een presentator – het gemak waarmee hij door zijn programma lijkt te wandelen en de rust die hij creëert: dat is echt grote klasse. Als ik over tien jaar ook maar een béétje in zijn richting ben opgeschoven, zal ik heel tevreden zijn.»


‘Terzake’, maandag tot donderdag rond 23 uur

De beste verhalen

Genoeg gezeurd over het feit dat ‘Reyers laat’ verdwijnt om plaats te maken voor een hertimmerd ‘Terzake’ dus... euh: ter zake! Voortaan niet met één, maar met twee vrouwen: Kathleen Cools en Annelies Beck, die om de beurt een volledige week voor hun rekening zullen nemen.

Annelies Beck «We gaan met ‘Terzake’ naar de essentie: één gesprek met een gast die mee de dag heeft bepaald, één langere, grondig uitgewerkte reportage én een blik naar buiten.»

HUMO Jullie krijgen een nieuwe studio. Al mee kennisgemaakt?

Beck «We hebben een proefuitzending achter de rug en ik kan je zeggen: de stoel van de presentator zit bijzonder goed (lacht). Ik lach nu wel, maar ’t is geen detail: de kijker moet het gevoel hebben dat hij bij ons tot rust kan komen, dat hij er eens voor kan gaan zitten. Daarom is onze studio zo belangrijk: die moet uitnodigend genoeg zijn om het gesprek alle ruimte te geven.»

'De kijker moet bij ons tot rust kunnen komen' Annelies Beck

HUMO Wordt ‘Terzake’ weer een programma dat zijn naam waarmaakt, met harde vragen?

Beck «De interviewstijl zal afhangen van het onderwerp en van het type gast. We plannen dat het gesprek een kwartier zal duren, maar in uitzonderlijke omstandigheden kunnen we langer praten.»

HUMO De kijkcijfers van ‘Reyers laat’ schommelden tussen 150.000 en 200.000, ‘Terzake’ had een marktaandeel van amper 6 procent – wat weinig is voor een zender die nieuws en duiding als zijn corebusiness beschouwt. Is er gesproken over hoe jullie meer kijkers moeten trekken?

Beck «Daar is ons niets over gezegd. Wij willen gewoon het best mogelijke programma maken, en ik ben ervan overtuigd dat daar een publiek voor bestaat. Hoeveel mensen om kwart voor elf live tv zullen kijken weten we niet, nu al kijken veel Canvaskijkers digitaal. Daarom zullen we ook onze onlinekijkers bedienen en zal de reportage van de dag al op de website te zien zijn nog voor het programma begint.

»Het publiek zal moeten wennen aan het nieuwe uitzenduur, maar ik ben er zeker van dat men ons zal vinden. Het enige waar wij ons mee moeten bezighouden, is hoe we de beste gasten met de beste verhalen naar onze studio kunnen krijgen.»

HUMO Blijf je alleen bezig met televisie of ga je er ook weer de radio bij nemen?

Beck «Nee, op dit moment niet. ‘Terzake’ is trouwens altijd mijn thuisbasis geweest. Kathleen en ik zullen onze tijd nu meer dan goed kunnen gebruiken.»


‘Panorama’, zondag om 20.10 uur

Liefde voor de reportage

‘Panorama’ verhuist weer van donderdag naar zondag en krijgt een nieuwe presentator, maar voor de rest wordt er niet aan het programma gemorreld: óns hoort u niet klagen.

Tim Verheyden «Panorama blijft een uniek inzicht geven in maatschappelijke thema’s. In de eerste aflevering duiken we in de wereld van de smartwatches en andere wearables: draagbare toestelletjes die je hartslag of bloeddruk meten, of het aantal stappen dat je per dag zet. Lijkt niets mis mee, maar er is ook een dark side aan en die krijg je bij ons te zien.»

HUMO Veel kijkers zullen zich jou nog herinneren van je suikerreportage voor ‘Koppen’, die een tweede leven kreeg op het internet.

Verheyden «Ik vermoed dat de bazen daarom ook bij mij zijn terechtgekomen in hun zoektocht naar een nieuw anker voor ‘Panorama’: het is de bedoeling dat de uitzendingen van ‘Panorama’ ook online opgepikt worden.»

'Een goeie reportage maken, dat is nog altijd het mooiste wat er is' Tim Verheyden

HUMO ‘Panorama’ doet ook aan onderzoeks-journalistiek. Maakt de VRT daar genoeg geld voor vrij?

Verheyden «In de toekomst zullen we daar nog meer op inzetten. Zelfs de suikerreportage was een vorm van onderzoeksjournalistiek: de maatschappij kreeg een spiegel voorgehouden en er werden misstanden aangekaart. ’t Was bovendien news you can use – wat mij betreft mag onderzoeksjournalistiek breder gedefinieerd worden. Ja, we móéten verhalen brengen zoals die van de vader van Jonathan Jacob (waarmee de makers de Belfius-persprijs wonnen, red.), maar het programma kan evengoed een inzicht opleveren: de what’s in it for me-reflex.»

HUMO Stel dat je carte blanche kreeg – geld noch tijd is een probleem: welke reportage zou ‘Panorama’ dan moeten maken?

Verheyden «Ik zou graag eens in de wereld van DeepMind kijken, het superbrein van Google. DeepMind is één van de 182 bedrijven die Google heeft overgenomen, er werken zo’n 150 mensen die experimenteren met artificiële intelligentie. Hoe ver willen we gaan in de robotisering van onze maatschappij en hoe gaan we om met de ethische dilemma’s?»

HUMO Je blijft ondertussen ook chef storytelling bij ‘Het journaal’. Wat houdt dat in?

Verheyden «Met een groepje mensen denken we na over hoe je een verhaal opbouwt en hoe je reliëf kan brengen in ‘Het journaal’. Ik zoek mee naar invalshoeken, bedenk ingrepen waardoor de informatie beter tot bij de kijker komt. Dat zit soms in de kleine dingen: een infografiek of een tussenkomst van een reporter kan al voldoende zijn. Het resultaat moet zijn dat de kijkers in anderhalve minuut niet alleen weten wat er in de wereld gebeurt, maar het ook begrijpen.»

HUMO Mis je het werk als reporter niet?

Verheyden «Ik ben ondertussen achttien jaar aan de slag in de journalistiek – op mijn 20ste maakte ik al reportages voor TV Limburg. Ik voel dat het moment is gekomen om ook achter de schermen bezig te zijn, om mee te denken over hoe we het nieuws beter kunnen maken en hoe we als mediabedrijf moeten omgaan met alles wat er beweegt in onze sector. Maar mijn liefde voor het veldwerk is intact gebleven: een goeie reportage maken, dat is nog altijd het mooiste wat er is.»


Bekijk de trailer voor het nieuwe seizoen van 'Panorama':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234