Het rockjaaroverzicht met Josh Homme: 'Ga feesten. Heb relaties die iets betekenen. Maak wat je écht wil maken'

Onlangs liet hij het Sportpaleis daveren en over enkele maanden doen hij en de Queens Of The Stone Age hetzelfde met de wei van Werchter, maar eerst overloopt de natuurkracht genaamd Josh Homme nog even met ons het voorbije rockjaar. ‘Natuurlijk ben ik een feminist. Ik ben tegen domheid en enggeestigheid. Maar ik respecteer ook de verschillen tussen de seksen.’

Josh Homme staat voor me met z’n broek op z’n enkels. Het gebeurt vlak voor het optreden van Queens Of The Stone Age in het Sportpaleis van jongstleden. ‘#MeToo!’ droomt nu een flink percentage van de muziekminnende Humo-lezeressen. Homme belichaamt namelijk die zeldzame combinatie van sekssymbool (z’n vrouw Brody Dalle ooit over zijn dierlijke aantrekkingskracht: ‘Ik heb vrouwen als gehypnotiseerd op hem af zien lopen, door waterplassen heen’), beschermer (toen hij nog bij Kyuss zat, redde hij een vrouw van een verkrachting) én knuffeldier (op CBeebies, het kinderkanaal van de BBC, las hij onlangs een verhaaltje voor over een draakje).

Maar vooraleer u verkeerde conclusies trekt: ik ben gelukkig getrouwd, hondstrouw en Josh Homme trakteerde niet alleen mij op het zicht op z’n blote knieën en boxershort, maar iedere voorbijganger in de gangen van het Sportpaleis – waaronder de vrouwelijke (een uitzondering!) tourmanager van de groep. Sloffend naar z’n kleedkamer had hij alvast z’n broek laten zakken.

Een uur eerder zaten we samen in een gedimde backstageruimte vol kaarsen om het afgelopen muziekjaar te overlopen. Ook aanwezig tijdens dat interview: QOTSA-gitarist Troy Van Leeuwen, z’n gitaar op z’n schoot (de broek van Homme bleef de hele tijd aan).


Januari

HUMO Heren, meteen terug naar januari 2017: in welke stemming hebben jullie dit voorbije rockjaar ingezet?

Josh Homme «Van januari tot maart dit jaar namen we ‘Villains’ op, bij United Recording op Sunset Boulevard in Hollywood, de legendarische studio waar Dean Martin en Sinatra én Nat King Cole én Dizzy Gillespie én Elvis hebben opgenomen. Alleen al de foto’s aan de muur waren van een ouderwetse klasse: Deano en Sinatra die staan te zingen in microfoons van toen.»

Troy Van Leeuwen «...en dan stap je die opnameruimte binnen, en wat zie je: krek dezelfde microfoons.»

Homme «Waarop we tegen onszelf zeiden: ‘En nu gaan we eens een plaat opnemen die nog niet half zo goed zal zijn als al die platen daar aan de muur. (lacht).»

'Nick Cave gaf het optreden van het jaar. Zo fragiel dat het wel leek alsof het concert op ieder moment uit elkaar kon spatten'

HUMO Laat me raden: geen noot muziek gehoord van januari tot maart?

Homme «Als je de hele dag muziek maakt, doet het bijna pijn aan je oren om iets anders te horen. Of het wordt gewoon te veel. Je krijgt vanzelf oogkleppen opgezet als je een plaat aan het maken bent.

»Ik heb het afgelopen jaar wel veel geluisterd naar ‘Skeleton Tree’ van Nick Cave, een plaat die strikt genomen van 2016 is. We spelen met QOTSA nu ook in écht grote zalen, net als Nick Cave – de zaalcapaciteit van vanavond is bijvoorbeeld redelijk nieuw voor ons.»

HUMO Enkele maanden geleden stonden Nick Cave & The Bad Seeds hier nog in het Sportpaleis.

Homme «Dat bedoel ik, we touren in elkaars spoor. Ik heb de afgelopen maanden ook vaak ge-sms’t met Warren (Ellis, red.): we sturen elkaar backstagefoto’s, praten over de zalen en concerten...

»Mijn hoogtepunt van 2017 was ook de liveshow van Nick Cave: zo fragiel dat het wel leek alsof het concert ieder moment uiteen kon spatten. Mooi en groots als een ijssculptuur.»


Maart

HUMO In snelvaart naar maart dan maar: op 18 maart stierf rock-’n-rollpionier Chuck Berry op 90-jarige leeftijd. Volgens mij de grootste die er ooit geweest is: gitaarspel, teksten, die zogenaamde ‘delivery’ – het was compléét.

Van Leeuwen «Eén van mijn allereerste herinneringen is mijn vader die 45 toeren singeltjes van Chuck Berry voor me speelt: ‘Johnny B. Goode’ natuurlijk, maar ook ‘Nadine’. En ‘Great Balls of Fire’ van Jerry Lee Lewis. Daarmee is het écht allemaal begonnen voor mij. Zonder hen zat ik hier nu niet met m’n gitaar op schoot.»

Homme «Idem hier: ik heb gitaar leren spelen met een cassette van Chuck Berry.

»Op mijn 8ste namen mijn ouders me mee naar een optreden van Carl Perkins, op het Sandpoint Festival in Idaho. A lucky thing, want op die leeftijd ging ik vanzelfsprekend alléén heen waar mijn ouders me mee naartoe namen. Ineens stond ik voor Carl Perkins, over wie ik die dag te weten kwam dat hij ‘Blue Suede Shoes’ van Elvis had geschreven. Ok, een slijmerd als B.J. Thomas (van de hit ‘Raindrops Keep Fallin’ On My Head’, red.) speelde ook die dag (lacht)guess you can’t win ‘em all – maar wat telt, is: kort daarna kreeg ik een gitaar. En een cassette van Chuck Berry met daarop ‘Roll over Beethoven’ en ‘Nadine’ en ‘Johnny B. Goode’ en ook ‘Lucille’ van Little Richard – nummers die je als beginnend gitarist kan spelen.

»Het is net zoals punkrock hè: drie akkoorden en je bent ermee weg. En de structuren van die nummers zijn ongeveer dezelfde, wat betekent dat je ook de volgende song kan spelen. Geen betere stimulans denkbaar voor een 9-jarige gitarist.»

HUMO Een uitspraak van Chuck Berry: ‘The dollar dictates what song is written.’ Beeldrijke songs, altijd raak en slim, vaak ook ontroerend. En toch: Berry was een zakenman. Stoort dat?

Homme «Chuck was shrewd, but had ‘tude – hij was gehaaid én had attitude. Hij wist heel goed wie zijn publiek was: hij schreef songs voor 16-jarige meisjes. Hij dronk niet, werd niet high. Als iemand met zijn achtergrond, iemand die met niets is begonnen, songs schrijft met geld in z’n achterhoofd én daarin ook nog eens volledig zichzelf is, een imago boetseert waarmee hij perfect kan leven: onmogelijk voor me om daar iets verkeerds in te zien. Chuck Berry deed het gewoon juist.

»Anno 2017 zitten we met een heel andere kwestie: mensen willen beroemd zijn. Wie vandaag roem zoekt, schakelt een hele batterij songschrijvers in. Die moeten dan hits kopiëren van anderen – en dan bedoel ik niet: je wat laten beïnvloeden, maar stelen. Chuck Berry schreef al zijn muziek zélf. Je kan natuurlijk zeggen: ‘Wat zit je dan te lullen over Dean Martin en Sinatra? Die schreven hun songs ook niet zelf.’ Maar op het eind van de rit komt het allemaal neer op delivery – interpretatie, de bezieling die je in een song weet te leggen.

»Als daarentegen alleen roem je hoofddoel is... Roem helpt om een tafel te krijgen in een restaurant, en dan stopt het. Er is letterlijk niets anders.»


April

HUMO In april bereikte ons het heuglijke nieuws dat Tim Vanhamel naar Costa Rica was getrokken om een nieuwe plaat te maken met Millionaire, 12 jaar na ‘Paradisiac’, de plaat die jij producete. Heb je ‘Sciencing’ van Millionaire intussen al gehoord?

Homme «Tim is ons de plaat zelf komen overhandigen toen we vorige keer in België optraden.»

Van Leeuwen «‘Love Has Eyes’ is de song waarvan ik niet genoeg kan krijgen. De hele plaat is goed. Ze klinkt niet als de vorige, maar is nog altijd zo hem.»

Homme «We noemen Tim hier Timmy Tip-Over. Als je al in zijn gezelschap hebt vertoefd, weet je waarom. Nee, iedereen die hem al live heeft gezien, weet waarom (lacht).»

'Tim Vanhamel is ons de nieuwe plaat van Millionaire zelf komen brengen toen we de laatste keer in België speelden'

Van Leeuwen «Toen we destijds tourden met Millionaire speelden ze iedere avond goed, en wij daardoor nog beter. Dat is wat ik noem a fun tour

Homme «De eerste keer dat ik Millionaire zag, was toen ik hier in België in een museum speelde met Masters Of Reality (in het SMAK in Gent in 2001, red.). Zij waren de openingsact. Er waren alleen publieke toiletten achterin de zaal, dus ik moest helemaal door het publiek om te gaan pissen. Toen ik eindelijk in de mannentoiletten stond, hoorde ik die riff van hun openingsnummer ‘Champagne’ – ik draaide me meteen om en ben heel hun show gaan bekijken. Muziek die modern is en tegelijkertijd de old school respecteert, hard is maar ook vrouwelijk genoeg om de heupen op los te schudden: ik wist meteen dat ze verwante zielen waren. ‘Outside The Simian Flock’ van Millionaire blijft één van mijn favoriete platen aller tijden.»


Mei

HUMO Op 19 mei stapte Chris Cornell uit het leven. Josh, nadat je in 1996 Kyuss opdoekte, ging je in Seattle wonen om bij Screaming Trees te spelen. Heb je Chris Cornell, eminent lid van de Seattle-scene, toen leren kennen?

Homme «Vroeger al, de allerlaatste tour die we met Kyuss deden – in 1995 – was met Soundgarden. Ik heb Chris dus meer dan 20 jaar gekend. Er is ook altijd een nauwe band geweest tussen Soundgarden en de Queens: Matt Cameron (drummer van Soundgarden en Pearl Jam, red.) was onze allereerste drummer. Ook Alain Johannes (gitarist en producer, red.) en Natasha Shneider (toetseniste van QOTSA ten tijde van ‘Lullabies to Paralyze’. Shneider, live bij ons te zien op Werchter 2005, stierf in 2008 aan kanker, red.) leerde ik destijds kennen door de gasten van Soundgarden. Ik ken hen sinds m’n 19de.

'Toen ik Soundgarden voor het eerst hoorde, wist ik dat ik méér van mezelf moest verwachten'

»En al vroeger, toen ik Soundgarden en Nirvana voor het eerst hoorde, was het eerste wat ik dacht: ‘Ik moet betere songs schrijven.’ Ik zat in Kyuss, de band die ik op mijn 14de was begonnen, en ook nog in high school, toen Nirvana en Soundgarden hun eerste platen uitbrachten. Het was een wake-upcall om méér te verwachten van mezelf.

»Dat idee heb ik nog altijd: je moet niet lullen over wat je wil doen, je moet het doén. Ik ben nog altijd het liefst in het gezelschap van bands die zeggen: ‘O, de bar is hier.’ Muzikanten die niet praten over dronken worden, maar gewoon dronken worden.»

HUMO De zomer begon zwart: op 22 mei pleegde een IS-zelfmoordterrorist een aanslag op het concert van popidool Ariana Grande in de Manchester Arena. 23 doden, waaronder een meisje van 8. Twee jaar geleden ontsnapte je zelf aan de aanslag in de Bataclan. Is de levensdrang die uit ‘Villains’ spreekt een koppige reactie daarop?

Homme «Natuurlijk is Parijs een katalysator geweest om nog méér te geloven in wat ik altijd heb geloofd: you have to be here now. Ga feesten. Heb relaties die iets betekenen, die iets bijdragen aan je leven. Maak wat je écht wil maken. Grijp naar wat je wil, wacht niet. Dat gevoel had ik altijd wel, maar nu is er echt niks anders meer.

»Wat niet wil zeggen dat ik op de één of andere manier dankbaar ben voor die 13de november 2015. Maar ik laat dit gevoel niet meer los, neen.»

HUMO 2016 was een jaar van zware verliezen voor de muziek. Halverwege 2017 bekroop ons weer dat akelige gevoel, en ja hoor: later op het jaar zouden onder andere Tom Petty, Fats Domino en Glen Campbell ons verlaten. De generatie muzikanten boven je dunt uit: legt dat druk op jullie?

Homme «Ik heb het geluk gehad om Lemmy te mogen kennen, hij was een vriend. Hij heeft het met z’n 70 jaar langer getrokken dan de meesten onder ons het zullen trekken. Dat geeft me ergens troost: dat het bij hem toch heeft geloond van resoluut z’n eigen pad te blijven volgen.

»Wat ik zo cool vond aan Fats, was dat hij nooit naar award shows ging. Hij haatte reizen, hij kon het zich permitteren om de hele tijd in New Orleans te blijven (lacht).

»En Glen Campbell: ik heb meegespeeld in zijn laatste videoclip (‘A Better Place’ uit 2012, red.). Ik heb toen ook de kans gehad om wat met hem te praten. Daar kwam nogal wat herhaling aan te pas, door zijn ziekte (Campbell leed aan alzheimer, red.) – het was alsof hij zich steeds opnieuw aan me voorstelde. Sad, but cute – triest, maar ook aandoenlijk. Maar toen we gingen zitten en ik een bas nam en hij een gitaar, zag je wie hij écht was. Hij speelde zo onnavolgbaar goed. En ik begreep dat hij met zijn handen, met z’n gitaar, een gesprek met me probeerde te voeren.»

Van Leeuwen «Zelfs mét alzheimer is Glen Campbell nog lang blijven optreden. Hij kon nog spelen, maar vergat z’n teksten. Maar het publiek sprong dan voor hem in, en dan sprong hij weer in voor het publiek. Dat is zo cool. Dat inspireert mij ook écht. Ik heb ook het laatste concert gezien van Tom Petty, vlak voor hij stierf, in de Hollywood Bowl: triest, maar zo wil ik ook eindigen, ik wil spelen tot op het laatst. Of Bowie die vorig jaar z’n beste plaat in tijden maakte, om dan te zeggen: ‘See you later guys.’»

'Ik heb het laatste concert gezien van Tom Petty, vlak voor hij stierf. Zo wil ik ook eindigen, spelen tot op het laatst'

Homme «Troy, you’re really bringing the room down – je keldert de sfeer hier. Kunnen we ook nog praten over iemand die lééft?»

Van Leeuwen «Iggy: hij is er nog, en ik ben nog altijd dankbaar dat we met hem hebben mogen spelen tijdens z’n ‘Post Pop Depression’-tour. Avond na avond gaf hij alles: hij bloedde, had tranen in zijn ogen, hij heeft ons écht geleerd wat ‘carpe diem’ wil zeggen.»

Homme «Als ik ooit een tapijtenwinkel begin, noem ik hem ‘Carpet Diem’.»

HUMO De onbetwiste zomerhit van 2017 was ‘Despacito’ van Luis Fonsi featuring Daddy Yankee. Als er genoeg tequila vloeit, dansen jullie dan wel eens op muziek die de gemiddelde Queens-fan als ‘fout’ ervaart?

Homme «Ik hou van Abba en de Bee Gees. Telt dat?»

Van Leeuwen «Dansmuziek is voor ons: anything that gets you off your ass. Op onze feestjes backstage na een optreden draaien we het liefst zelf de muziek, en dan gaat het van LCD Soundsystem – die met ‘American Dream’ trouwens mijn favoriete album van 2017 hebben uitgebracht– tot The O’Jays en Chic...»

Homme (kurkdroog) «... en de Macarena. Grapje.»


Augustus

HUMO ‘Feet Don’t Fail Me’, het openingsnummer van ‘Villains’, de plaat die jullie in augustus 2017 uitbrachten, is een onvervalst dansnummer. Deed me er nog eens aan denken: je doopte deze groep destijds Queens – en niet Kings – Of The Stone Age om de talrijke macho’s in het rockpubliek in de zeik te zetten.

Homme «En als er iemand teleurgesteld is in ‘Villains’, zijn het ook de jongens. Tijdens de opnames zei ik tegen Mark Ronson (de popproducer die achter de knoppen zat bij ‘Villains’, red.): ‘Als 50 procent van de mensen je niet haat bij iedere nieuwe stap die je zet, ben je slecht bezig.’ Waarop Mark: ‘Euh, Josh, zullen we toch maar proberen daar 45 procent van te maken?’ (lacht)

»Maar er is nu eenmaal altijd een deel van je fans die willen dat je dezelfde groep blijft als op het moment dat zij als je hoogtepunt beschouwen.»

HUMO Je laat je graag omringen door karaktervolle vrouwen: je echtgenote Brody Dalle en haar goede vriendin Shirley Manson van Garbage, om er maar twee te noemen. Noem je jezelf ook een feminist?

Homme «Absoluut. Ik hou van mijn moeder, ik respecteer vrouwen en ik wil met een slimme, sterke vrouw samen zijn: mijn echtgenote. We hebben samen een dochter (Camille Homme, nu 11, red.) en ik wil dat zij ook een sterke, slimme vrouw wordt die later op zichzelf kan terugvallen.

»Tegelijk vind ik het een vergissing wanneer feminisme neigt naar het vermannelijken van vrouwen. Of het vervrouwelijken van mannen. We zijn verschillend, er is geen reden om ons volledig gelijk te maken. Het gaat erom dat iedereen zichzelf kan zijn.

»Ik ben dus een feminist omdat ik hou van individuen en eigenzinnig gedrag. Ik ben een feminist omdat ik tegen domheid ben, tegen enggeestigheid. Ik ben een feminist omdat dat nu eenmaal het woord is dat mensen gebruiken, but I respect our differences.»


September

HUMO In september werd gewag gemaakt van zoiets als het ‘Ed Sheeran-effect’: rosse mannen zouden meer succes hebben bij de vrouwen dan vroeger. Wat zegt de Ginger Elvis, zoals fans jou wel eens noemen, daarvan?

Homme (lacht) «Ik ben me nooit erg bewust geweest van het feit dat ik een redhead ben. (overdreven serieus) Maar de platen van Ed Sheeran leg ik wél constant op.»


Oktober

HUMO Sinds oktober staat de entertainmentindustrie op z’n kop door de getuigenissen van actrices als Asia Argento over verkrachting en aanranding door filmproducer Harvey Weinstein. Geen hashtag is sindsdien zo alomtegenwoordig als #MeToo.

Homme «Harvey Weinstein is a piece of shit. Ik huiver alleen al bij het idee dat iemand in een dominante positie misbruik maakt van een vrouw, of een man. Maar ik huiver evenzeer van protesteren met hashtags: dat is létterlijk het minste wat je kan doen. Het geeft kwalijke lieden met een opgeblazen gevoel van rechtvaardigheid de toelating om zich te vereenzelvigen met mensen die verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt.

»Kijk, mijn broer is homo. Toen hij jong en verward was en voor zichzelf trachtte uit te maken hoe hij uit de kast kon komen, had hij een gids nodig. Hij vond die destijds in zijn echtgenoot, die hij – gelukkig voor hem – al vroeg tegenkwam. Daar ben ik nog altijd zo dankbaar voor, want het was anders moeilijk voor hem geweest. Op dezelfde manier hoop ik nu dat mensen met echte verhalen hulp krijgen om daarmee naar buiten te komen.

'Harvey Weinstein is a piece of shit. Ik huiver bij het idee dat iemand in een dominante positie misbruik maakt van een vrouw, of een man'

»Tezelfdertijd baart het me zorgen dat alles tegenwoordig in volkswoede kan veranderen – de meute lijkt wel alles op te zwelgen. Iemand zei ooit: ‘Beware of the patriot’ – Hoed u voor de patriot. Want die heeft een blind geloof in z’n zaak. Nogmaals: ik ben onvoorwaardelijk fan van het voor zichzelf denkend individu: dat heeft het niet nodig om zich te laten opzwepen door volkswoede. Ik haat de meute. Maar Harvey Weinstein: o mijn god.»

HUMO Toen je nog bij Kyuss zat, ben je na een optreden eens tussenbeide gekomen in een verkrachting op een parking: je trok de dader van het slachtoffer af. Ben je in de 30 jaar dat je in de muziekindustrie rondloopt op onverlaten als Weinstein gebotst?

Homme «Natuurlijk wel. Ik heb afschuwelijke mensen ontmoet in deze business. Hier, de kamer waarin je zit, de mensen met wie wij als Queens Of The Stone Age werken, dat is intussen een zelf gecreëerd eiland tegen al die walgelijkheid. En dan bedoel ik muzikanten die alleen gedreven worden door ego, die anderen willen domineren en misbruiken, hun eigen bandleden incluis. En over platenmensen die je voorover dwingen, psychologisch of fysiek. Dat is alles wat ik ooit heb gezien in deze business: intimidatie en misbruik.

»Ontdek ik één racistische of misogyne bully in onze crew: ik ontsla hem waar iedereen bij staat.»

HUMO Even terug naar het verleden in dat verband: naar 2004, het ontslag van je jeugdvriend Nick Oliveri uit de Queens. Het gerucht doet nog altijd de ronde dat je Oliveri destijds buitenflikkerde omdat hij zijn vriendin sloeg.

Homme «Daar wil ik het niet meer over hebben.

»Maar wat ik wél wil zeggen: ik ben al heel mijn leven, al sinds school, een bully killer. Ik kan het gewoon niet aanzien. Misschien heeft het te maken met waar ik vandaan kom, of misschien heeft het te maken met mijn opvoeding, maar ik vind dat je zo’n rotte kies er dan volledig moet uittrekken. Dat je brutaliteit soms met méér brutaliteit moet beantwoorden, simpelweg om je manier van leven te verdedigen. You rip that sucker out in front of everybody en maakt het duidelijk: ‘De volgende die zo’n streek uithaalt, die trek ik z’n hele mond tanden eruit.»


November

HUMO We hoorden dat de 82-jarige Jerry Lee Lewis aan z’n autobiografie werkt. Werktitel: ‘Redemption’. Als 2017 nog wat genade kent, zijn Lewis en Little Richard in 2018 the last men standing...

Homme «Ik hou niet erg veel van het internet, maar één van de weinige dingen waaraan ik me weleens bezondig, is een nachtje Youtuben. Tijdens zo’n Youtubesessie – terwijl we ‘Villains’ maakten – stootte ik op één van de eerste tv-optredens van Jerry Lee Lewis: hij speelt ‘Great Balls of Fire’, het publiek staat zowat rond z’n piano, en hoe meer hij aan het schudden gaat – het leek wel alsof hij een epilepsieaanval had – hoe meer het publiek loos gaat. Hij leek wel zo’n religieuze, in tongen sprekende, gif drinkende snake handler uit Kentucky. Het ziet er nog altijd angstaanjagend uit.

»Ik kon alleen maar denken: stel dat ik een brave huisvader was in de jaren 50, en ik zag onvoorbereid die performance op tv, ik had mijn dochters metéén opgesloten (lacht).»

HUMO Begin alvast te oefenen voor Werchter 2018! Heren, bedankt voor het gesprek.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234