Het rockjaaroverzicht Ruben Block & Fenne Kuppens krijgen op hun gezicht

Ruben Block van Triggerfinger en Fenne Kuppens van Whispering Sons. In 2018 waren hun bands samen goed voor 106 optredens in veertien landen, één debuutplaat, één Lange Polle en twee afzonderlijke, tegen weer en wind uitgeruste definities van opwinding en adrenaline. Triggerfinger viert in februari zijn twintigste verjaardag, maar eerst blikken we nog één keer terug. Naar een muziekjaar vol afscheid, onzin, Willy Sommers en tranen in de ogen. De samenvatting eerst: ‘Ik heb opvallend vaak gedacht: goed bezig, België!’

'Wie muziek maakt, heeft af en toe motten op zijn bakkes nodig'


✪ Januari

HUMO Volgen jullie de muziek van nu? Hebben jullie het gevoel mee te zijn?

Ruben Block (47) (droog) «Nee.»

Fenne Kuppens (25) «Uitgepraat! (lacht)»

HUMO 2018 is amper begonnen wanneer Boef zijn zorgvuldig door spindoctors en pr-managers samengestelde imago doorprikt. Enkele vrouwen die hem op nieuwjaarsdag een lift geven, omschrijft hij achteraf als kechs, of hoeren.

Kuppens (blaast) «Wat een onnozel manneke.»

BLOCK «Daarmee is alles gezegd.»

HUMO In België hielden onder meer The Van Jets, Magnus, Diablo Blvd en Madensuyu er in 2018 mee op. Internationaal zijn dat At the Drive-In, Wild Beasts en – na een carrière van vijftig jaar! – Rush, via een droge mededeling op 19 januari: ‘We hebben eindelijk het gevoel dat we alles gehad hebben.’

BLOCK «Wij dénken dat we met Triggerfinger al even bezig zijn – maar wat is dat in vergelijking met die halve eeuw van Rush? Nu, ik denk niet dat wij de vijftig gaan halen – tegen die tijd is Polle er 90 (grijnst).»

HUMO Heb je The Van Jets een berichtje gestuurd toen je het nieuws van hun afscheid vernam?

BLOCK «Zo goed ken ik hen niet. (Denkt na) Als je vindt dat je moet stoppen, moet je dat doen. Ook als de buitenwereld dat jammer vindt. Het leven gaat verder, en ik snap goed dat de prioriteiten van een mens veranderen. Het muzieklandschap om ons heen verandert trouwens ook.»

HUMO Hoe?

BLOCK «Ik zal wel als een oude zak klinken, maar toen we met Triggerfinger begonnen, werden er nog aan de lopende band concerten georganiseerd in cafés. Van Limburg tot aan de kust. Mario en ik dweilden zelf honderden cafés af: ‘Zouden we hier alstublieft misschien mogen optreden?’

»Nu zijn er bijna geen café-optredens meer. Maar samen live spelen is net wat je nodig hebt om te groeien als band. Het maakt niet uit waar – in een frituur, op een huifkar, in de meest crapuleuze omstandigheden... Als je dat op duizend verschillende plaatsen hebt gedaan, heb je als band een harnas aan. Dan kunnen ze je eender waar droppen.»

KUPPENS «Zo hebben wij het ook gedaan. Ten tijde van Humo’s Rock Rally hadden we elk weekend twee shows: daardoor zijn we tussen de voorronde en de finale enorm gegroeid. Ik vind het jammer dat er nu zoveel beginnende bands zijn die bijna niet spelen. Elk jaar één show in een prestigieuze zaal en voor de rest niets. Dat is hun goed recht, maar je hoort dat gebrek aan ervaring altijd in het geluid doorschemeren. Er ontbreekt iets.»


✪ Februari

HUMO Op 27 februari aanwezig in het Sportpaleis: Kendrick Lamar, die enkele maanden later nog een Pulitzerprijs zou winnen voor ‘DAMN.’.

BLOCK «Ik ben gaan kijken. Lamar zingt over meer dan alleen de velgen van zijn nieuwe auto of de bikini’s van zijn vier lieven – niet dat daar iets verkeerds mee is – en hij heeft een paar nummers die door een hele gemeenschap als anthem zijn opgepikt: ik wou dat eens zien. Maar ik had al snel het gevoel dat ik ik niet mee was. Het hele Sportpaleis ging uit zijn dak, en ik snapte niet waarom. Smaken verschillen, maar ik vond het om te beginnen al raar dat hij alleen op dat podium stond. Hij had een liveband bij, maar die moest náást het podium staan, twee uur lang in het donker. Ik vind dat verdacht, voor iemand met een hit met de titel ‘HUMBLE.’.»

HUMO Ruben, op je Instagram-account is vooral te volgen waar ter wereld jij dit jaar bent gaan joggen.

BLOCK (lacht) «Ik ga een paar keer per week hardlopen, ook wanneer we op tournee zijn. Tof, want zo zie je tenminste nog iets van de omgeving en van de mensen die daar wonen. En anders zit je tijdens zo’n tournee toch maar een maand lang met zijn zevenen op elkaars lip. De voorbije jaren ben ik onder meer gaan joggen in de Rocky Mountains, in het onwaarschijnlijk mooie Noorwegen en door het waanzinnige Tokio.»


✪ Maart

HUMO Drie van de vier originele Smashing Pumpkins zijn dit jaar opnieuw muziek beginnen te maken. Interessant?

BLOCK & KUPPENS (in koor) «Nee.»

HUMO Ook ABBA, The Raconteurs, Mötley Crüe, The Kinks en The Distillers zijn in 2018 uit hun winterslaap ontwaakt. In het geval van ABBA na een pauze van 35 jaar.

KUPPENS «Yes! Ik vind ABBA fantastisch. Ik las dat ze misschien zouden gaan optreden als hologrammen, maar daar zit ik niet op te wachten. Nieuwe songs zou ik wél leuk vinden.»

HUMO Welke band of artiest mag van jullie nog eens terugkomen?

BLOCK «Moeten ze nog leven? Ik had Howlin’ Wolf weleens willen zien. Op het weinige beeldmateriaal dat van hem te vinden is, zie je onmiddellijk dat hij op het podium – eind jaren 50, begin jaren 60 – een bijzonder heftige verschijning moet zijn geweest. En toch was hij geen halve zot of losgeslagen alcoholist – en daarmee al een beetje een uitzondering in de bluesgemeenschap – maar een zakenman die zijn zaakjes goed op orde had en zijn muzikanten steeds op tijd betaalde.»


✪ April

HUMO 22 april: The Calicos winnen Humo’s 21ste Rock Rally. Heb jij ooit deelgenomen, Ruben?

BLOCK «Met mijn vorige band, Sin Alley, hebben we eens een demo opgestuurd. Ik heb daar achteraf nooit meer iets van gehoord. Ik weet niet wat de jury ervan vond, maar we mochten niet naar de preselecties.»

HUMO Terecht?

BLOCK «Wij dachten destijds dat we fantastisch waren, dus we zullen het wel onterecht hebben gevonden. Daarna heb ik nooit meer meegedaan. Vooral omdat ik het wedstrijdaspect in muziek en de kunsten altijd raar heb gevonden – al lijkt de Rock Rally me een beter platform om talent de juiste richting uit te duwen dan pakweg ‘The Voice’.

»Het zou ook kunnen dat ik nooit meer iets heb ingezonden voor de Rock Rally omdat ik slecht tegen mijn verlies kan (lachje).»


✪ Mei

HUMO Op 11 mei brengt Beach House ‘7’ uit, een plaat die zes maanden later door de TTT-redactie van Humo tot de beste van het jaar zou worden gestemd. Meningen?

KUPPENS «Ik ben een grote Beach House-fan, maar ik volg hen al een plaat of drie niet meer. Ik heb ‘7’ hoogstens twee keer gehoord, en het is me niet bijgebleven.

»Mijn favoriete platen van 2018 zijn ‘Freedom’ van Amen Dunes, ‘Joy as an Act of Resistance’ van IDLES en ‘In a Poem Unlimited’ van US Girls

BLOCK «Ik heb dit jaar eigenlijk te weinig naar recente platen geluisterd. Er zijn wel een paar Belgische platen op mijn radar verschenen: ‘Album’ van dirk., ‘Laurent’ van It It Anita, ‘Image’ van Whispering Sons natuurlijk, en Crayon Sun, de nieuwe groep van Aldo Struyf en de geweldige Big Dave

HUMO Hebben jullie dit jaar ook oude muziek ontdekt?

BLOCK «Geoffrey Burton heeft mijn neus weer in de richting van Richard Hell and the Voidoids gezet. Waarvoor dank! En in onze camionette heb ik The Everly Brothers herontdekt. Op het album ‘Songs Our Daddy Taught Us’ staat een parel van een murder ballad: ‘Down in the Willow Garden’.»

KUPPENS «Ik ben dit jaar een Joni Mitchell-fan geworden. Ik had ooit eens een cassette van haar gekocht, maar ik ben er pas dit jaar echt naar beginnen te luisteren. Geweldige songs.»

BLOCK «Het is soms raar hoe zoiets loopt. Ik ben ervan overtuigd dat sommige muziek jou vindt, in plaats van omgekeerd. De muziek van Joni Mitchell leeft nog altijd. Als je je daar niet helemaal voor afsluit, komt het vroeg of laat vanzelf op je pad.»

HUMO Heeft iemand dit jaar naar de comebackplaat van Arctic Monkeys geluisterd?

BLOCK (schouderophalend) «Ik heb het een paar keer horen passeren. Klonk niet slecht, maar ik vond weinig aansluiting bij de nummers.»


✪ Juni

HUMO De generatiekloof gaapte diep in 2018. Rapper XXXTentacion was al populair bij de jeugd, maar hij moest eerst sterven – op 18 juni 2018 – om zelfs maar opgemerkt te worden door het gros van de 25-plussers.

KUPPENS «Ik ben eigenlijk nog altijd niet zeker hoe ik zijn naam moet uitspreken. XXXTentadinges, 6ix9ine en Lil Peep: allemaal kwamen ze eerst onder de aandacht met hun domme uitspraken en stoten, en pas daarna met hun muziek. Als het zo zit, heb ik zelfs al geen zin meer om ernaar te luisteren, zelfs als het halve meesterwerkjes zijn.»

HUMO Dit jaar zijn onder meer ook Aretha Franklin, Avicii, Dolores O’Riordan, Mark E. Smith, Charles Aznavour, Jóhan Jóhansson, Tony Joe White, Pete Shelley en Mac Miller naar the great gig in the sky vertrokken.

BLOCK «Bij de dood van Aretha Franklin heb ik het langst stilgestaan. Ze was natuurlijk al een bomma, heeft vermoedelijk een mooi leven gehad en kon decennia lang haar ding doen op een bijzonder straf niveau, al moet dat als Afro-Amerikaanse vrouw in die tijd niet altijd eenvoudig geweest zijn. Een tragische dood kun je dat dus niet noemen. Maar ik ben na haar dood nog eens gaan luisteren naar wat ze allemaal heeft achtergelaten, en ik was toch weer onder de indruk. Veel mensen denken vooral aan die enorm krachtige stembanden, terwijl ik net haar subtiliteit zo straf vind. Ze was op haar best wanneer ze zich wat inhield, wanneer je voelt dat ze nog drie ton reserve achter de hand houdt. Ze gebruikt haar stem zo dat je soms een voorhamer in je gezicht krijgt, maar krijsen doet ze nooit. Heel mooi.»

KUPPENS «Ik was al vergeten dat Mark E. Smith dit jaar ook is overleden. Ik was een grote fan, maar daarom ben ik nog niet per se geëmotioneerd door zijn dood. Ik kende die mens helemaal niet.»

BLOCK (knikt) «Het is abstract, hè. We kennen de muziek, maar niet de persoon die erachter schuilgaat. En dat hoeft ook niet.

»Soms hoor je gerenommeerde producers straffe verhalen vertellen over de grote sterren met wie ze in het verleden hebben opgetrokken. Ik luister dan wel geboeid, maar eigenlijk wil ik helemaal niet weten wie van mijn helden een klootzak blijkt te zijn.»

HUMO Kan het iets vager?

BLOCK «Ik ga die verhalen niet doorvertellen. (Veinst acuut geheugenverlies) Ik ben ze nét allemaal vergeten.

»Het is niet aan mij om het ballonnetje van die artiesten te doorprikken, daarvoor hoor ik hun muziek te graag. Daarbij: sterren zijn ook maar mensen en hebben dus het recht om nu en dan ook eens de ambetanterik uit te hangen. Ze hebben de pech dat dat bij hen dan honderd keer wordt uitvergroot.»

'Geen idee of het publiek ons uitjouwt: wij spelen te hard om het te horen ''

HUMO Fenne, over het optreden van Slowdive op Best Kept Secret heb jij gezegd: ‘Er zijn daar collectief wat traantjes gevloeid.’

KUPPENS «Ze brengen zo’n mooi geluid voort. Misschien een beetje zeemzoeterig, maar ook weer niet. En live zijn ze fantastisch: met hun wall of sound walsen ze je net zolang omver tot je er emotioneel van wordt. Sowieso één van mijn hoogtepunten van het jaar.»


✪ Juli

HUMO Wanneer kreeg jij voor het laatst tranen in de ogen tijdens een optreden, Ruben?

BLOCK «Tijdens David Byrne, dit jaar op Rock Werchter. Er zal voor een stuk wel nostalgie mee gemoeid zijn, maar het was een onwaarschijnlijk mooi optreden. Eén met een heel simpele, uitgepuurde act. Ik heb niets tegen confettikanonnen – ik vind The Flaming Lips bijvoorbeeld fantastisch – maar het was verfrissend om eens een show van dat formaat zonder slingers of vuurwerk te zien.

»Voor de rest speelde de band van Byrne waanzinnig straf samen. Dat klonk als een motherfucker, om strontjaloers van te worden. Maar wie muziek maakt, heeft af en toe wat motten op zijn bakkes nodig: dat houdt een mens nederig. (Denkt na) Eigenlijk balanceert een artiest voortdurend tussen twee uitersten. Wie zich de hele tijd nederig voelt, durft niets meer op plaat te zetten. Soms moet je je dus even overmoedig opstellen, om daarna weer met de realiteit te worden geconfronteerd. Da’s zoals in het echte leven, hè?

»Mijn mond is dit jaar twéé keer opengevallen op Rock Werchter. Frappant: dat was twee keer bij een concert van een oude zak. Want Nick Cave was óók fantastisch. Tijdens de eerste nummers klonk het nochtans niet echt samenhangend. Qua groove leek de bassist zelfs gewoon een ander nummer dan de rest van de groep te spelen, maar dat was niet erg: daardoor bleef het spannend. Een concert dat klonk als een gevecht. Heerlijk.»

HUMO In 2010 was het Mauro Pawlowski opgevallen: ‘Er wordt op concerten nog maar weinig ‘Boe!’ of ‘Awoert!’ geroepen. Een fenomeen van deze tijd!’ Is dat acht jaar later nog steeds het geval?

BLOCK «Zelfs als mensen ons uitjouwden, zou ik het niet weten: wij spelen te luid om nog iets anders te kunnen horen (lacht).

»Ik heb dit jaar wel zélf eens ‘Awoe!’ geroepen (lacht). Tijdens Craig David op Rock Werchter, die net voor ons optrad. Hij had zijn laptop op een dj-tafeltje gezet, en met één vinger startte hij voor elk nummer zelf de backing track. Verder wandelde hij zo’n beetje over het podium. Dat was het. Raar, want waarom doet hij dan eigenlijk nog de moeite om live te zingen? Waarom zet hij zijn stem ook niet op band? Dat is toch maar een heel kleine stap van wat het nu was? Maar de mensen vonden het fantastisch. Die tent ging uit zijn dak en ik stond daar aan de zijkant van het podium, met een groot vraagteken boven mijn hoofd.

»Achteraf heb ik daar nog over gepraat met de organisator van een ander festival, en hij zag er geen graten in. ‘De mensen komen voor de beleving,’ zei hij. ‘Dan is het niet erg dat de muziek op tape staat.’ Maar dat vind ik een te gemakkelijke uitleg. En ‘beleving’ een te fout woord. Maar zoals ik al zei: ik ben ondertussen zelf een oude zak geworden. Het zal daar ook wel mee te maken hebben.»

HUMO Fenne, zie jij dat op je 25ste anders?

KUPPENS «Nee. Maar ik denk dat ik gewoon oud geboren ben (lacht).»


✪ Augustus

HUMO 7 augustus: op de Lokerse Feesten barst de zondvloed los tijdens een concert van Triggerfinger. Na amper drie nummers moeten jullie afdruipen.

BLOCK «Verschrikkelijk. Misschien stel ik me er meer bij voor dan wat het was, maar ik had de indruk dat we net die dag bijzonder goed aan onze set begonnen waren. Maar het regende horizontaal, nooit eerder meegemaakt. Drie nummers ver en alles was kletsnat. Met al die elektronica aan onze voeten was dat levensgevaarlijk. Onze tourmanager is ons van het podium komen trekken.»

HUMO Later op de avond hebben jullie nog gedeejayd voor de mensen die niet gevlucht waren.

BLOCK «Deejayen is een te groot woord. We hebben een paar plaatjes opgezet voor de paar honderd mensen die daar nog stonden. ‘Raining Blood’ van Slayer zat daarbij.»

HUMO Fenne, vergelijk het optreden van Whispering Sons op Pukkelpop 2018 eens met dat van 2016?

KUPPENS (schouderophalend) «Er zat twee jaar tussen. Er was nu meer volk en we speelden andere nummers. Voor de rest was het een nogal soortgelijke ervaring, ondanks het feit dat we in 2016 nog aan het begin van onze carrière stonden.»

'Fenne Kuppens: 'We hadden gehoopt dat de plaat een beetje succes zou hebben, maar intussen zijn we genomineerd voor de MIA's en hebben we op 1 gestaan in 'De afrekening'. Bizar.''

HUMO Zijn jullie ook gaan kijken naar Willy Sommers, die er op zaterdag om 12u ’s middags aantrad als lid van een all-star band met ook Mauro, Daan, Sennek, Rik Verheye en een blaaskapel?

KUPPENS «Nee, ik was nog aan het slapen.»

HUMO Achteraf sprak Sommers op de radio over het meest euforische moment van zijn leven. Herkenbaar?

KUPPENS «Elk optreden met veel volk zorgt bij ons voor euforie. Drie weken geleden stonden we op Sinner’s Day voor 3.000 man: onze grootste show tot nog toe. Na ons Pukkelpop-optreden voelde ik ook euforie, maar dat is dan ook een thuismatch voor ons.»

HUMO Weinig van Pete Doherty gehoord dit jaar, behalve die keer dat hij in een Brits café de plaatselijke ‘breakfast challenge’ aanging. Wie daar in twintig minuten vier lappen spek, vier eieren, vier worsten, een burger en een pak frieten naar binnen speelt, krijgt zijn geld terug. Het is hem gelukt.

BLOCK «Met Triggerfinger stond ik ooit een paar dagen na elkaar op dezelfde Duitse festivals als Doherty. Ik ben toen twee keer gaan kijken. De eerste keer was het niet goed: hij was weg van de wereld en het sloeg nergens op. De tweede keer was hij ook onder invloed, maar werd het optreden gered door zijn band. Elke misstap van Pete werd toen rechtgezet door zijn muzikanten, die zich als een warm dekentje om hem heen wikkelden. Ze ontfermden zich echt over hun frontman. Dat had iets vertederends, maar ook iets engs.

»Ik heb toen ook even met Pete gebabbeld, voor zover hij nog aanwezig was. Iedereen doet wat hij moet doen, maar het is jammer dat die mens zich zo heeft laten gaan, want je merkt dat hij echt iets kan.»


✪ September

HUMO Dit jaar heb ik dankzij Studio Brussel geleerd dat Lange Polle ooit nog keurturner is geweest. Ik had het niet in hem gezien.

BLOCK (lacht) «Polle is véél geweest in zijn leven. Hij is de man met het meest uitgebreide verleden van Vlaanderen. Ik leer zelf trouwens ook nog altijd bij: af en toe komt er een geweldige anekdote naar boven.»

HUMO In 2018 praatte Jim Kerr van Simple Minds in Humo over zijn tijd als slachter en als loodgieter – ‘I worked with blood and shit.’ Welke jobs of bezigheden had jij vóór de doorbraak van Triggerfinger?

BLOCK «Ik heb van alles gedaan. Letterlijk: alles. Bring it on.»

HUMO Garagist? Advocaat? Poetshulp?

BLOCK (telt na op zijn vingers) «Ik heb gigantische rekken voor magazijnen in elkaar geschroefd. Achter de vuilniswagen gelopen. Shiften gedraaid in een mayonaisefabriek. Bij Phlippo Showlights in Lier, een groot bedrijf dat lichten verhuurde en verkocht, ben ik lang gebleven. Daarna ben ik samen met enkele van de collega’s daar een eigen bedrijfje in flightcases begonnen. Dat bestaat nu nog altijd, maar ik ben er uitgestapt toen het vlotter begon te gaan in de muziek.

»Ik heb ook bijgeklust als studiomuzikant, onder meer voor Eva De Roovere, Zjef Vanuytsel en Alex Callier

HUMO Whispering Sons is vermoedelijk nog geen fulltime bezigheid?

KUPPENS «Zeker niet. Ik werk nog drie dagen per week in een bibliotheek – en dat is nodig, want anders overleef je het niet. Het is daar wel altijd vrij rustig, dus ik kom ’s avonds nooit thuis met stress of een hoofd vol zorgen. Ideaal, want daardoor kan ik de rest van mijn tijd aan mijn muziek besteden.»


✪ Oktober

HUMO Uit op 19 oktober: ‘Image’, het debuut van Whispering Sons. ‘Sindsdien is mijn leven één grote chaos,’ heb je al gezegd, Fenne.

KUPPENS (lachje) «We hadden vooraf gehoopt dat de plaat een beetje succes zou hebben, en dat de mensen zouden luisteren. Maar intussen zijn we genomineerd voor drie categorieën van de MIA’s, zijn we door de radio opgepikt en hebben we zelfs op één gestaan in ‘De afrekening’. Bizar. Ik begrijp het niet, maar ik zou liegen als ik zei dat het onaangenaam is.»

HUMO Het was geen slecht jaar voor fans van goeie muziekboeken. ‘Astral Weeks: A Secret History’, het ‘Beastie Boys Book’ en ‘Small Victories: The True Story of Faith No More’ zijn aanraders. Hebben jullie dit jaar iets gelezen?

KUPPENS «Alleen oudere boeken. ‘Chronicles: Volume One’ van Bob Dylan. Een paar Patti Smith-boeken: ‘Just Kids’ en ‘M Train’. En ‘Girl in a Band’ van Kim Gordon heb ik ook graag gelezen. Ik lees vaker nu ik regelmatig tijd doorbreng in de tourbus.»

BLOCK «Ik ben net begonnen in een boek over Sam Phillips, ‘The Man Who Invented Rock ‘n Roll’. Kijk naar hoeveel legendes hij heeft samengebracht onder één dak. Howlin’ Wolf, Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Johnny Cash... Te gek voor woorden.»


✪ November

HUMO Lange Polle was onlangs ziek, waardoor Triggerfinger enkele optredens in Frankrijk zonder hem moest afwerken.

BLOCK «Hij was niet helemaal tiptop. Afgelopen weekend heeft hij een paar dagen in het ziekenhuis doorgebracht. Hij ondervond ’s nachts last van zijn ademhaling, en nu hebben ze een paar slaaponderzoeken gedaan. Ondertussen gaat het alweer beter.

»Geoffrey verving Paul tijdens die optredens. Plots moest hij switchen van gitaar naar basgitaar. Veel mensen denken: da’s twee snaren minder, dus het zal wel gemakkelijker zijn. Maar dat is absoluut niet het geval. Vooral ook omdat Polle geen gewone bassist is. (Denkt na) Polle is gene gewone, tout court (lacht).»

HUMO In november gelezen in een column van het Britse NME: ‘Als ik op YouTube op ‘Volgend nummer’ druk, kom ik om een of andere reden altijd weer uit bij ‘Fever’, een single van Balthazar, een band die ik helemaal niet ken. Waarschijnlijk omdat ze er veel geld voor betaald hebben om mij op het internet te achtervolgen.’ Hoeveel betaalt jullie platenfirma om pakweg Spanje te spammen met Triggerfinger-songs?

BLOCK (negeert de vraag) «Ik weet eigenlijk niet of dat zoveel geld kost (lachje). Zelf kijk ik niet veel naar YouTube. Zeker niet voor muziek. Wel af en toe een documentaire.»

HUMO Goed spul gezien?

BLOCK «Die documentaire over Nile Rodgers vond ik tof. Over ‘Chic’ en over de tijd dat hij met David Bowie ‘Let’s Dance’ maakte.

»Ik zag dit jaar ook een zéér coole documentaire over Grace Jones: ‘Bloodlight and Bami’, een biografie uit 2017. Het is heel simpel in beeld gebracht, zonder verteller. Eigenlijk wordt ze gewoon gevolgd door een camera: backstage, op reis naar Jamaica, op bezoek bij haar familie... Je ziet hoe ze tijdens een tv-show – duidelijk tegen haar zin – haar performance moet doen tussen een hoop vrouwen in lingerie die daar door de programmamakers werden neergezet. Zelfs iemand als Grace Jones – een natuurkracht – heeft er nog altijd een dagtaak aan om zich staande houden als vrouw in een mannenwereld.»

HUMO Wie zag ‘Het begin voorbij’, de rockumentary van en over Bazart?

KUPPENS «Ik! Er gebeurde niet veel. Ik weet zelfs niet of we het een documentaire mogen noemen. Ik ben in elk geval niet veel wijzer geworden.»


✪ December

HUMO Fenne, tijdens jullie optreden op het zwartzakkenfestival Sinner’s Day was jij helemaal in het wit gekleed. Dat leek mij geen toeval.

KUPPENS (zucht) «Mijn zwarte broeken zaten in de was.»

HUMO Die uitvlucht heb je al gebruikt in een interview na Pukkelpop.

KUPPENS (lacht) «Op de Facebook-pagina van Sinner’s Day stond een soort oproep om zoveel mogelijk zwart te dragen. Ik vind het grappig om dan net voor wit te gaan. Dan val ik extra hard op, en dat is toch steeds de bedoeling.»

HUMO Samenvattend: was 2018 nu een goed muziekjaar?

KUPPENS «Ik heb opvallend vaak gedacht: goed bezig, België!»

HUMO Wat mogen we verwachten van 2019?

KUPPENS «Voor Whispering Sons: meer van hetzelfde. Shows, heel veel shows.»

BLOCK «Ik kijk nu al uit naar de nieuwe van Rufus Wainwright: een fascinerende man en een geweldige performer. Er zijn er niet veel meer die nog van die Harry Nilsson-achtige songs schrijven. Plus: hij heeft gevoel voor humor en dat hoor je in zijn songs.»

HUMO Om de twintigste verjaardag van Triggerfinger luister bij te zetten, brengt de band in februari een mooi verzorgde verzamelbox uit: vier vinyls, drie cd’s en een fotoboek van 60 pagina’s. We moeten dat, bedenk ik me plots, toch niet opvatten als slotakkoord? Doen jullie voort?

BLOCK «Als het aan mij ligt: ja. Maar er zitten ook nog andere mensen in Triggerfinger. (Laat bewust een betekenisvolle stilte vallen) Kan dat tellen als cliffhanger? (lacht)

»Het is zeker de bedoeling om ooit een nieuwe Triggerfinger-plaat op te nemen. Maar eerst heeft iedereen nog wat individuele projecten. Mario werkt mee aan een documentairereeks over de rol van muziek in crisisgebieden. Hij trekt bijvoorbeeld naar Hiroshima en naar het door orkaan Katrina geteisterde New Orleans. De reeks gaat ‘Paradise City’ heten en is al verkocht aan Canvas.

»Daarnaast doen Polle en ik ook nog een paar dingen buiten de band. We kennen elkaar intussen al zolang. Ik weet tijdens een concert soms al wat Mario gaat spelen nog vóór hij het gespeeld heeft. Dat is handig, maar het kan geen kwaad om je soms buiten je comfortzone te begeven.»

HUMO Hoe vieren jullie straks oudjaar?

BLOCK «Rustig, met het gezin.»

KUPPENS «Met vrienden, maar ik weet nog niet met wie precies. Ik beslis dat altijd een dag op voorhand, afhankelijk van waar ik zin in heb. Tot grote ergernis van mijn vrienden, die graag zouden weten voor hoeveel mensen ze eten moeten voorzien (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234