null Beeld

'Het sterkste netwerk' op Eén

Sociale media: u kunt ze omarmen of u kunt zich erover opwinden. Wat u ook kiest, u kunt het weldoordachte resultaat van die denkoefening delen in 140 tekens, die u dan – mits opruiend genoeg – diezelfde dag nog kunt terugzien in het late journaal. Om maar te zeggen: u kunt ze in elk geval niet meer negeren, de sociale media.

Tom Raes

Het idee om een programma op te hangen aan de wonderlijke wereld achter die nieuwe media was op zich dus niet van de pot gerukt. Het idee dat Joy Anna Thielemans dat programma zou presenteren, was dat ook niet: ze is jong, ze is méé, en ze heeft zichzelf in tot prinses gekroond van al wat geshared, geliket en gevolgd kan worden. Het is een gek wereldje, maar het is een wereldje.

In ‘Het sterkste netwerk’ is het de bedoeling dat twee BV’s allerlei opdrachten voorgeschoteld krijgen die ze tot een goed einde dienen te brengen met behulp van mensen die ze via sociale media weten te mobiliseren. BV’s die de kleine man in actie krijgen voor eigen glorie: het deed denken aan het inmiddels vervlogen ‘Fata Morgana’, ook al een luchtspiegeling van wat op papier ooit vast een goed programma leek, en waarin Geena Lisa en Steph Goossenslong time no see, Steph – een door de zomer ingedommelde goegemeente met de glimlach, maar wel onmiskenbaar manu militari, tot actie ging aanzetten. Wat dat betreft had ‘Het sterkste netwerk’ al twee sterren binnen: sportjournalist Ruben Van Gucht en Astrid Bryan boden zich aan, en er werd van wal gestoken. Letterlijk dan: als eerste opdracht werden de twee voor de kust van Oostende op een schuit gezet en in zee gestuurd. Tot ons genoegen tekende zich een veelbelovende premisse af waarbij BV’s een enkeltje Noordzee cadeau kregen, maar er was helaas ook een opdracht mee gemoeid: raak op eigen krachten – lees: die van je volgers – veilig aan wal.

Enkele welgemikte tweets later stonden de twee zonder al te veel moeite in Zeebrugge, ondertussen in het gezelschap van de begenadigde schrijfster Joy Anna Thielemans. Die gebaarde naar een stelletje containers achter zich, waar de twee BV’s zonder voedsel en zonder comfort hun overige opdrachten zouden vervullen. Een afschrikwekkend vooruitzicht, vooral dan voor Astrid Bryan, die het niet naliet de ontberingen die ze moest ondergaan in de verf te zetten op allerhande profielen. Gelukkig kon ze al snel rekenen op de hand- en spandiensten van de Lau, de tweede helft van de package deal ‘Astrid Bryan’, die onverhoeds kwam opdagen met snacks. Eerder had Astrid na haar weeklagen op Twitter ook al een ontbijtpakket toegestopt gekregen door een schare trouwe fans. En zo werd 2015 toch maar mooi het jaar waarin honderdduizenden vluchtelingen, die have en goed achterlieten in hoop op beter, met de nek aangekeken werden, maar waarin Astrid Bryan in een container door de Menslievende Vlaming choco aangereikt kreeg - ‘voor op haar boterham ’s morgens’.

De opdracht die in de container volbracht moest worden, bestond eruit een persoon aan de lijn te krijgen die meer volgers had op Twitter dan de persoon van de andere BV. De winnaar werd Ruben Van Gucht, die in het holst van de nacht iemand opgesnord had die met een waterfiets oceanen afpeddelt, en daarmee 4,5 miljoen volgers weet te entertainen. Astrid keek beteuterd bij haar nederlaag, maar daar was gelukkig Joy Anna. ‘Alles is nog niet verloren,’ sprak ze Astrid moed in. Wij waren op dat moment al een andere mening toegedaan.

Als opdracht werd er ook nog in zeven haasten een voetbalmatch op poten gezet, met BV’s die uiteraard via sociale media verzameld waren, en voor een goed doel dat voorgesteld werd door Thibaut Courtois, die zich daarbij bediende van alle naturel die je mag verwachten van een voetballer die van z’n veld getrokken wordt. Maar niet voordat er nog een test gebeurde waarbij kandidaten verzameld dienden te worden die zich aan een rondje ijsberen wilden wagen – lees: ‘Ik spring in regenweer in de koude zee omdat een BV me dat gevraagd heeft op Twitter’. Ruben had duidelijk overschat hoe graag mensen de pleuris opliepen op vraag van een bekende Vlaming, maar Astrid kon zich alweer beroepen op een heel wat gewilliger publiek van volgers. Het ergste denken van zulke mensen mocht.

We zijn ver weg van onze 140 tekens, en dus wordt het tijd dat we een conclusie op tafel gooien. Komt-ie: ‘Het sterkste netwerk’ heeft minder weg van een programma over sociale media dan van een verheerlijking van de zichzelf verdienstelijk in stand houdende BV-cultuur, en de kudde die hen volgt. Er klinkt ook een ondraaglijke lichtheid in door, de luchtbel van online geouwehoer die maar niet barsten wil. Ernaar kijken is weinig verheffend, laat staan dat het spannend of – God verhoede – léúk is. Het is het equivalent van een gesprek voeren met iemand die aldoor op een smartphone zit te turen. Dat Joy Anna Thielemans ervan aan het hoofd staat, klopt: er is een perfecte parallel te trekken met ‘Gewoon Joy’, haar literaire worp naar onsterfelijkheid, in die zin dat het zich allemaal afspeelt in een wereld ver, vér weg van u. Ver weg van ons.


Quote

'De volgende opdracht wordt gehouden in café 'Het Zandlopertje' op de dijk' - Product placement bloeide als nooit tevoren in 'Het sterkste netwerk'. Vraag naar hun mosselmenu op zondag, trouwens.


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234