Het televisiejaar 2016: Tom Lenaerts, Tim Van Aelst en Arnout Hauben kijken nog eenmaal om

Zeker, 2016 was een horrorjaar buiten categorie, maar wie zijn zinnen wilde verzetten, werd verwend op televisioneel gebied. Uw dienaars brachten het jaar door voor de beeldbuis, noteerden de hoogtepunten en legden de resultaten voor aan drie experts buiten categorie.

'‘De noodcentrale’ is zonder overdrijven misschien wel het beste nieuwe programma van het jaar'

Drie voor Panenka (‘Clinch’, ‘Een kwestie van geluk’, ‘Winteruur’), twee voor De Chinezen (‘De noodcentrale’, ‘4 x 7’), en één voor Shelter (‘Wat als?’). Samen zijn Tom Lenaerts, Arnout Hauben en Tim Van Aelst, de bezielers van die drie productiehuizen, goed voor zes van de tien nominaties voor de Ha! van Humo, de jaarlijkse bekroning van het tv-programma dat de Humo-redactie het meest in vervoering wist te brengen. Geen betere raad der wijzen om het voorbije televisiejaar van tekst en uitleg te voorzien.


Januari 

HUMO 2016 gaat van start met ‘Den elfde van den elfde’, de langverwachte fictiereeks van Tom Van Dyck.

Tom Lenaerts «Die heb ik al een paar maanden eerder kunnen bekijken, alle afleveringen in twee namiddagen. Toen ze uitgezonden werd, hoorde ik hier en daar mensen zeggen dat ze moeite hadden om erin te komen, terwijl ik wel helemaal mee was. Mag ik trouwens zeggen dat er wel meer onterechte kritiek op ‘Den elfde van den elfde’ is gekomen?»

HUMO Dat we de kneuterige, landelijke dorpjes als decor onderhand wel gezien hadden?

Lenaerts «Juist, ja. Dat argument vind ik geen steek houden. Ook de mooiste boeken gaan toch vaak over kleine dingen? Net door iets kleins te belichten kun je iets groots vertellen. Dat je een reeks niet goed vindt, daar kan ik mee akkoord gaan. Maar dat je een setting beu bent? Dat vind ik nogal een pover argument.»

Tim Van Aelst «Dat Vlaamse is een genre an sich. Daarop kritiek geven is hetzelfde als zeggen dat we het ondertussen wel gehad hebben met al die misdaadthrillers.»

HUMO Het valt op dat veel prestigieuze reeksen dezelfde lijnen volgen: kleine dorpen, onderlinge vetes, een centrale machtsstrijd... Ook ‘Met man en macht’ en ‘Van vlees en bloed’, reeksen die jij destijds samen met Tom Van Dyck hebt gemaakt, Tom.

Lenaerts «We wonen niet in New York, hè. En ook ‘House of Cards’ en ‘Game of Thrones’ gaan over onderlinge vetes en een centrale machtsstrijd. De setting van een reeks hoeft niets over de kwaliteit te zeggen.»

Van Aelst «‘Rundskop’ van Michaël R. Roskam, over boeren en gangsters van de hormonenmaffia, heeft het vér buiten Vlaanderen uitstekend gedaan.»

Lenaerts «Voor een Vlaamse film geldt die commentaar blijkbaar niet. Als maker is zo’n kritiek gewoon erg frustrerend, want je kunt je niet verdedigen. Ik denk dat ik voor ons drieën spreek als ik zeg dat je als tv-maker kwetsbaar blijft voor kritiek, of je nu drie, tien of twintig programma’s hebt gemaakt.»

Van Aelst «Ik lig er wel minder wakker van dan vroeger. ‘Safety First: The Movie’ kreeg bij de release slechte kritieken, maar ik ben niemand tegengekomen die die slechte recensies ook heeft gelezen. Kijk naar de ‘F.C. De Kampioenen’-films: afgeserveerd in de pers, maar wel telkens de best bezochte film.»

'Als maker herken je de valsheid in 'Temptation Island', de truken van de foor: degoutant'

HUMO Januari is ook de maand waarin ‘De ideale wereld’ een tweede adem vindt op Canvas, nadat het ei zo na is opgedoekt op VIER.

Arnout Hauben «Absoluut een goede zaak. Ik vind dat ‘De ideale wereld’ ook op zijn plaats zit bij Canvas: het is een voorbeeld van een bepaalde cultuur die geboren is op de openbare omroep – zie ook ‘Man bijt hond’ – en waar de VRT lang in heeft geïnvesteerd. Daar moet je voorzichtig mee omspringen, en dus ook met de beslissing om zoiets al dan niet op te doeken.»

Lenaerts «Inderdaad, zo’n kweekvijver moet je koesteren. Het tragische is wel dat ‘De ideale wereld’ er niet plots relevanter door is geworden, hoewel zowat iedereen de verhuizing naar Canvas als een droomhuwelijk zag. Volgens de kijkcijfertabellen wordt het nu helaas nog minder bekeken dan op VIER.»

'Er is niks moeilijker dan dagelijks humor brengen'

Van Aelst «Maar ik wil wel een lans breken voor de makers: er is een groot tekort aan comedyschrijvers in Vlaanderen, en zo’n machine als ‘De ideale wereld’, waar elke dag comedy wordt gemaakt, is enorm waardevol. Bovendien is er niets moeilijker dan dagelijks humor brengen.»


Februari 

HUMO In februari krijgen we voor het eerst in dertien jaar weer ‘De mol’ op ons scherm.

Lenaerts «Alleen maar lof voor het nieuwe seizoen van ‘De mol’, dat meen ik. Ik ken de vier jongens die de drijvende kracht achter dat nieuwe seizoen waren, en het zijn stuk voor stuk toppers.»

Van Aelst «Ze zijn erin geslaagd om iedereen weer samen voor het scherm te krijgen. Een programma waar je kinderen de volgende dag over napraten in de auto, kom je niet vaak tegen.»

HUMO Aan de andere kant van het spectrum wordt ‘Temptation Island’ nieuw leven ingeblazen. Met succes, want het kijkcijferrecord van VIJF gaat prompt aan diggelen.

Lenaerts «Gezien de media-aandacht vind ik dat ‘Temptation Island’ zwak heeft gescoord. Opvallend hoeveel daarover gezegd en geschreven is. En dan viel me daarbij vooral de uitdrukking ‘guilty pleasure’ op: als je dat erbij zegt, heb je zelfs in de kwaliteitspers plots een vrijgeleide om je aan bullshit over te geven.»

HUMO Tien jaar geleden verschenen vlammende opiniestukken over een verglijdende moraal, maar anno 2016 lijkt ‘Temptation Island’ aanvaard: je hoeft je niet meer te schamen omdat je ernaar kijkt.

Van Aelst «Ook daar is de macht van journalisten tanende: mensen beslissen zelf wel waar ze naar kijken. Helaas betekent dat dus ook dat er heel wat volk naar ‘Temptation Island’ heeft gekeken (lacht).

'Mijn bijdrage aan de maatschappij is: mensen doen lachen, als een soort hofnar'

»Ik ben van mening dat je je talent moet gebruiken om iets bij te dragen aan de maatschappij. Voor mij is dat: mensen doen lachen, als een soort hofnar. Als ik aan ‘Temptation Island’ denk, denk ik vooral aan de makers, en dan vraag ik me oprecht af: ‘Wat is júllie bijdrage eigenlijk?’ Het is vertier, ja. Maar op een vuile manier. De deelnemers worden niet gevolgd, ze worden gebruikt. Als iemand die wéét hoe tv wordt gemaakt, kan ik eerlijk zeggen: je kunt zoiets niet in elkaar steken zonder een beetje doortrapt te zijn.»

Hauben «Als maker herken je de valsheid in dat programma, de truken van de foor, en dat vind ik degoutant. ‘De mol’ is óók reality, maar daar zit geen gram valsheid in.»

Lenaerts «Toen we destijds ‘De mol’ maakten, hadden we ook allerlei criteria om onze kandidaten te selecteren, maar ‘Kunnen er onderling conflicten ontstaan?’ was daar niet bij. Het is makkelijk om iets te maken waarbij mensen elkaar in de haren vliegen. Maar als tv-maker heb je een verantwoordelijkheid tegenover de mensen in je programma. Je weet als maker als geen ander wat de impact van het medium is, want het is je stiel. Dus moet je een keuze maken: of je zorgt ervoor dat je deelnemers zich de volgende ochtend nog bij de bakker durven te vertonen, of je gebruikt ze. Ik zou dat laatste alleszins niet kunnen.»

Van Aelst «Soms vraag ik me af of wij niet gewoon oud worden. Misschien winden jongeren zich daar minder over op?»

Lenaerts «Ik vind het niet erg dat ik me daarover opwind. We hebben het toch over onze beroepseer? Vergelijk het met een slager die er prat op gaat dat er geen hormonen in zijn vlees zitten. Bij zulke programma’s vind ik het jammer dat er geen beroepsvereniging bestaat waar we ons als tv-makers bij kunnen aansluiten, zodat we kunnen zeggen: ‘Met jou wil ik me niet meer associëren.’»


 Maart 

HUMO Maart wordt getekend door de aanslagen op Zaventem, ook op tv: zendschema’s worden omgegooid voor urenlange verslaggeving en debatten.

Lenaerts «Begrijpelijk. Ik heb de verslaggeving die dag gezien, maar niet uit professionele interesse: ik had een zoon op Zaventem.»

Hauben «Als we het over actualiteit hebben, dan kon je dit jaar niet om Eric Goens heen. Hij heeft in 2016 als geen ander de polsslag van het nieuws gevoeld, en hij heeft daarnaar gehandeld – eerst met ‘Molenbeek’, daarna met ‘Niveau 4’. Stráf, ik heb er geen ander woord voor.»

Van Aelst «Los van die uitzonderlijke gebeurtenissen vind ik dat er ontzettend goede actualiteitsprogramma’s worden gemaakt in Vlaanderen, door beide mediahuizen. We zijn verwend op dat vlak.»

HUMO Intussen zet ‘De noodcentrale’ het genre van de docusoap weer op de kaart.

Hauben «We draaien nu een tweede seizoen, naast een Waalse versie die we voor RTL maken.»

Lenaerts «‘De noodcentrale’ is zonder overdrijven misschien wel het beste nieuwe programma van het jaar. Echt, ik zou mijn programma niet graag op hetzelfde uur uitgezonden hebben, mocht ik bij de concurrentie gewerkt hebben.»


 April 

HUMO In april laat Bart De Pauw in Humo zijn licht schijnen over het medialandschap: ‘Het is goed voor een bedrijf om niet van één afnemer afhankelijk te zijn.’ Zijn productiehuis Koeken Troef! maakt die maand ‘Jani gaat...’ voor VIER. Jullie zijn wel voornamelijk afhankelijk van één zender.

Hauben «Bart heeft gelijk, dat is niet gezond voor een bedrijf. Daarom hebben we met De Chinezen dit jaar ‘Duivelse vrouwen’ gemaakt, ook voor VIER. En nu bedienen we RTL met de Waalse tegenhanger van ‘De noodcentrale’.»

Lenaerts «En wij doen het erg goed in Amerika (lacht). Nee, we kunnen met Panenka ook voor andere zenders dan de VRT werken, want we hebben geen exclusiviteitscontract. We hebben natuurlijk al gepraat met onder andere VTM, maar het terugkerende probleem is: waar vind je de tijd? Als klein productiehuis is het een constant gevecht tegen je goesting: je wilt véél doen, maar je wilt het ook goed doen. En je kunt het zelden allebei doen. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening.»

HUMO Wat is voor een klein productiehuis als Panenka het belang van een programma als ‘Kalmte kan u redden’, dat meer dan een miljoen kijkers haalt?

Lenaerts «Zo’n programma geeft je productiehuis een perspectief dat verder reikt dan één jaar, en de rust – financieel en mentaal – om ook andere dingen te doen. Noem het gerust ademruimte.»

HUMO Het gerucht gaat dat jij nog altijd persoonlijk aanwezig bent bij elke opname van ‘Winteruur’. Is dat leefbaar?

Lenaerts «Nee, dat is niet leefbaar (lacht). Ik zal het dus niet voor elke opname blijven doen. Het probleem is dat ik dat geweldig graag doe, maar als er nog andere programma’s in volle productie zijn, wordt het te veel. Maar het toont goed aan hoe moeilijk die oefening is, en hoe je je soms tegen je goesting moet beschermen. Klagen doe ik niet, daarvoor doe ik het te graag. Maar soms vergeet je ervan te genieten. In de toekomst moet ik dat dus anders plannen. En nu zal mijn vrouw dit lezen en zeggen: ‘Ha! Dat is nog maar de tweehonderdste keer in vijftien jaar!’»

Hauben «Ik heb wel de indruk dat de jonge tv-makers van tegenwoordig niet meer bereid zijn om zomaar alles te geven. Ze houden werk en privé veel strikter gescheiden.

»Het is natuurlijk een intense job, maar een reportage wordt niet áltijd vanzelf beter omdat je ergens langer gebleven bent.»

Lenaerts «Dat zien we ook bij jonge mensen die komen solliciteren: de schroom is weg om naar de werkuren te vragen. En dat is eigenlijk geweldig, want onze generatie is niet voor niets uitvinder van de burn-out. Misschien hebben onze kinderen geleerd uit onze fouten.»


 Mei 

HUMO Vlaams tv-icoon Gaston Berghmans overlijdt in mei. Zonder Gaston geen ‘Wat als?’-nominatie voor de Ha! van Humo van dit jaar, want zonder Gaston geen derde seizoen van ‘Wat als?’.

Lenaerts «Echt?»

Van Aelst «Zo is dat. We hadden altijd gezegd dat we geen derde reeks van ‘Wat als?’ zouden maken als er niets vernieuwends aan zou zijn. Dat zou normaal gezien Gaston geweest zijn: hij had ons laten weten dat hij met ons wou werken. We hebben hem toen ontmoet in Blankenberge. Hij was nog altijd heel geestig, met die typische pretoogjes van ’m. Maar kort daarna ging het snel bergaf, en het werd duidelijk dat hij niet meer beter zou worden. Maar we hadden de smaak voor een derde seizoen toen al te pakken, en dus is het er toch gekomen. Ik ben er erg blij mee, maar met Gaston in de cast was het écht een bom geweest.»

HUMO ‘Wat als?’ verhuist voor het derde seizoen van 2BE naar VTM. Moesten jullie familievriendelijker zijn?

Van Aelst «Nee, integendeel: ik denk dat we nog iets meer risico hebben genomen (lacht). Op VTM word je wel meer afgerekend op de kijkcijfers dan op 2BE, want je zit in de frontlinie. Maar inhoudelijk? Nee.»

Hauben «‘Wat als?’ vind ik zo’n programma waarvan je oprecht blij bent dat het bestaat. Je ziet gewoon dat er metier in schuilgaat.»

Van Aelst «Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er dit seizoen minder volk naar zou kijken. Dan doet het deugd als iemand je komt zeggen dat hij deze reeks de beste van de drie vindt. Zelf dachten we namelijk dat we niet meer boven de twee vorige konden uitstijgen. Bij momenten hebben we echt afgezien bij het schrijven.»


 Juni 

HUMO ‘Switch’, gemaakt door Panenka, helpt de illusie de wereld uit dat er in de zomer niets op tv is. Sta je als productiehuis te springen als je de vraag krijgt om een programma te bedenken waarmee je de zomer moet vullen?

Lenaerts (lacht) «Ik ben erg trots op ‘Switch’. Zoiets zie ik als een ambachtelijke oefening: je moet een dagelijkse quiz bedenken die in primetime uitgezonden wordt, en voor een ander publiek dan pakweg ‘Clinch’ of ‘Een kwestie van geluk’. En dat is ons gelukt. Volgende zomer mogen we alvast een nieuw seizoen maken.»

Hauben «Een quiz als ‘Switch’, die dagelijks goed loopt, dat is de heilige graal, hè. Maar er wordt niet altijd even zorgvuldig mee omgesprongen. Hoelang is ‘Cijfers en letters’ al niet begraven?»

Lenaerts «‘De rekening klopt!’ Inderdaad, doodzonde.»

Van Aelst «Of ‘Waagstuk’: ook een quiz die goed liep en toch vervangen werd, waarna duidelijk werd dat-ie nooit écht vervangen kon worden. Zoiets kun je vandaag zonder problemen weer op het scherm brengen, daar ben ik van overtuigd.»


 Juli 

HUMO Dankzij Netflix malen de mensen er niet meer om dat er in de zomer niets op tv is. Dit jaar vuurt het halfweg juli de geweldige sciencefictionserie ‘Stranger Things’ op ons af.

Van Aelst «Ken ik, zij het voornamelijk omdat mijn zoon er niet van heeft kunnen slapen. Toegegeven, ik had de bespreking niet goed gelezen en had niet helemaal door dat het geen reeks voor kinderen was (lacht).»

HUMO Is het groeiende succes van Netflix een zegen of een vloek voor tv-makers?

Hauben «Netflix moet er ook voor zorgen dat ze genoeg boeiende dingen aanbieden – net als een gewone zender. Laten we ons niet blindstaren op het feit dat je de series op Netflix op om het even welk moment kunt bekijken: dat kun je tegenwoordig ook al bij de normale zenders. ‘Clinch’ heb ik bijvoorbeeld volledig online gezien. Dat is nu eens een schoolvoorbeeld van een programma waarbij ik zélf wil bepalen wanneer ik het bekijk.»

HUMO In dat verband: ‘Callboys’ wordt dit jaar bijna evenveel uitgesteld bekeken als live.

Van Aelst «Daar ligt voor mij het grootste gevaar voor fictie: de reflex om te bingewatchen, of mensen die programma’s opnemen en bij het bekijken de reclame doorspoelen. Allemaal reclame-inkomsten die een zender misloopt. Ik ben bang dat de geldschieters op een bepaald moment geen fictie meer zullen willen betalen, omdat het niet meer loont. Dat voel je nu al: fictie van eigen bodem die onder druk komt te staan, dat is voor mij hét verhaal van het jaar in ons vak. In de eindejaarsvraagjes in Humo zie je mensen ook allerlei Netflix-reeksen opnoemen als favoriete programma. Dat mag, maar tegelijk denk ik: ‘Jongens, wij hebben jullie wel nodig, hè.’»

Lenaerts «Je kunt dat ook zien als een correctie van de markt. Er wordt momenteel enorm veel eigen fictie gemaakt. Maar je hebt gelijk: het kan dramatisch zijn voor de sector. Natuurlijk vaart een zender als VIER wel bij een goede reeks als ‘Callboys’, het is goed voor je imago en dat is ook veel geld waard. Maar ik weet niet of dat het uitgesteld kijken kan compenseren.»

Hauben «Is het niet een beetje de discussie die ze destijds ook voerden in de muzieksector: dat illegaal downloaden alles kapot zou maken?»

Lenaerts «Dat hééft ook veel veranderd: daarom betaal je nu 100 euro voor een concertticket. Maar zoiets kunnen wij niet, of je moet met ‘Wat als?’ de culturele centra afschuimen. Dat idee krijg je trouwens gratis, Tim (lacht).

»Op zich is zo’n verschuiving in de eerste plaats een probleem voor de zenders en niet voor ons als makers. Wij maken de goederen, of die nu per trein of per camion vervoerd worden om tot bij de consument te geraken, maakt in wezen geen verschil voor ons. De selectie zal strenger worden in de toekomst, ja. Maar dat geldt voor iederéén, of je nu voor televisie werkt of voor ING.»


 Augustus 

HUMO In de zomer maakt ook ‘Onder Vlaamse velden’ van De Chinezen furore, niet het minst omdat voor een draaiende camera een honderd jaar lang verloren gewaande Nieuw-Zeelandse soldaat opgegraven wordt.

Hauben «We hebben de reeks gemaakt onder de vlag van ‘Ten oorlog’, maar de werkwijze verschilde grondig. Voor ‘Ten oorlog’ trokken we maandenlang rond en puzzelden we achteraf alles in elkaar. Nu hing alles af van dat ene moment waarop er opgravingen waren. We speelden dus enorm kort op de bal, en dat vind ik als tv-maker belangrijk. Als je te veel blijft hangen in grote projecten, verlies je makkelijker voeling met wat tv in de kern is: iets maken en het daarna uitzenden.»

HUMO Wordt in augustus ook door archeologen opgegraven: ‘Zeg eens euh!’. 2016 was ook het jaar van de nostalgische tv.

Van Aelst «Ik ben niet tegen nostalgie. Ik zou zelf heel graag een nieuw seizoen van ‘Schalkse ruiters’ zien.»

HUMO Dit jaar is het twintig jaar geleden dat de eerste aflevering van ‘Schalkse ruiters’ op antenne ging.

Lenaerts (zwijgt)

Hauben «Allee, Tom, dóén.»

Lenaerts «Het eerste seizoen is er destijds dankzij Bart Peeters gekomen. Toen we het idee gingen voorstellen bij de BRT, waren ze niet bepaald enthousiast. Tót Bart naar VTM ging, en er een soort blinde paniek uitbrak. Diezelfde dag nog kwam er plots telefoon: de secretaris van Jan Ceuleers, de toenmalige programmadirecteur, die in het plat Antwerps vroeg of ik de volgende ochtend om tien uur in zijn bureau kon staan. Goed nieuws, alleen dacht ik dat het Johan Terryn was die een grap met me aan het uithalen was. Het heeft tien minuten geduurd voor ik doorkreeg dat het echt was (lacht).»

Hauben «Zo zie je maar: dat gouden moment kun je niet voorspellen. Er is zoveel geluk mee gemoeid.»

Lenaerts «Je moet klaar zijn als het geluk passeert, zeker. Maar het moet wél eerst passeren. Ons geluk was dat ons amateurisme als authenticiteit werd gezien en dat authenticiteit plots een verademing bleek. Ik herinner me nog dat ik tijdens de eerste aflevering een slok water wou nemen: ik daverde zo hard dat het water uit mijn glas schudde.»


 September 

HUMO In september waagt de openbare omroep zich voor de zoveelste keer aan cultuur: ‘Culture Club’ was verdienstelijk maar kreeg, zoals het gaat met cultuurprogramma’s, ook kritiek.

Van Aelst «Fantastisch programma, nochtans. Voor sommige mensen kun je gewoon niet goed doen.»

Hauben «Net zoals je in Vlaanderen geen boekenprogramma kunt maken zonder geklaag.»

Lenaerts «Buiten ‘Winteruur’ dan, in wezen een verdoken boekenprogramma (lacht).»

Hauben «‘Culture Club’ zit goed in elkaar, daar kun je niet omheen. Als Marc Erkens begint te babbelen aan zijn piano, dan ben je méé. Hij is de Wim Helsen van de muziek: iedereen begrijpt hem, of je nu hogere cultuur genegen bent of niet.»

Lenaerts «Het is altijd boeiend om iemand zich te zien verliezen in zijn passie, wat die ook is. In ‘Het goeie leven’ heb ik Wim Lybaert eens met tranen in de ogen in z’n moestuin zien staan. Fantastisch moment.»

Van Aelst «‘Culture Club’ staat op vrijdagavond wel enorm slecht geprogrammeerd.»

HUMO Tim, jij was hard voor Canvas in de eindejaarsvragen: ‘How to ruin a network in five steps’.

Van Aelst «Omdat ik het zo jammer vind wat daar is gebeurd. Ik kijk graag naar Canvas, er waren mooie programma’s én het merk zelf stond ook ergens voor. Onder Jan Stevens was er een enorme dynamiek, maar na zijn vertrek is dat onder het mom van verjonging in zeer korte tijd...»

Lenaerts «Kapotgemaakt?»

Van Aelst «Ja. Nu zou het stilaan weer in orde komen, hoor ik. Maar er is véél dat weer opgebouwd moet worden. De programmatie, bijvoorbeeld. De eerste aflevering van ‘De 16’ werd tegenover ‘De slimste mens’ geprogrammeerd: dat is een reeks gewoon weggooien. Ik was een trouwe kijker van de actuaprogramma’s, en op een bepaald moment werd ik gewoonweg niet meer bediend.»

'Een programma relevant noemen is hetzelfde als een meisje sympathiek noemen, terwijl ze misschien ook gewoon sexy gevonden wil worden'


Hauben «Alsof een programma te allen tijde ‘relevant’ moet zijn. Een programma relevant noemen is hetzelfde als een meisje sympathiek noemen, terwijl ze misschien ook gewoon sexy gevonden wil worden. Een goed idee is een goed idee, of het nu relevant is of niet.»

Lenaerts «Aan de andere kant: kwaliteit zal altijd komen bovendrijven, daar moet je op vertrouwen. Er zitten ook geen uilen aan het hoofd van die zenders, hè. Ik heb nog nooit een zender horen zeggen: ‘Goed idee, dat gaan we níét doen.’ Als je het niet verkocht krijgt, is het vaak gewoon geen goed idee.»

Van Aelst «In elk geval heb ik op vrijdagavond geen behoefte aan dat soort cultuur, hoe goed ‘Culture Club’ ook is gemaakt.»

HUMO ‘Culture Club’ houdt ook de terugkeer van Sofie Lemaire naar de VRT in. Tom, jij zat destijds naast haar in ‘De kruitfabriek’. Zit ze nu beter op haar plaats?

Lenaerts «Dat moet je aan haar vragen. Ik vond het in elk geval raar dat ‘Bloot en speren’ niet terugkeerde op VIER. Het werkte, vond ik. En ik vond het een goed idee om iets te doen met de grabbelton die de geschiedenis is – zoals ‘Scheire en de schepping’ dat deed met wetenschap.»

Hauben «Sofie is ongelofelijk veelzijdig, ik vind haar even geloofwaardig in ‘Culture Club’ als in ‘Bloot en speren’. Ik ben blij dat zij het presenteert en niet pakweg Chantal Pattyn. Niets tegen Chantal natuurlijk, maar dat was iets te voorspelbaar geweest.»

HUMO In een jaar met al bij al weinig nieuwe programma-ideeën, valt ‘Sorry voor alles’ des te harder op: een maand lang iemand in de maling nemen met verborgen camera’s.

Hauben «Het voelde af en toe ongemakkelijk aan, en daardoor was het des te moediger: op zondagavond je kijkers eens níét languit in de zetel laten hangen, dat moet je durven. Ik ben ook blij voor Adriaan Van den Hoof dat het heeft gewerkt, dat verdient hij wel.»

Lenaerts «Met alle respect voor de makers: helemaal nieuw was het idee niet, het was al een paar keer opgedoken bij verschillende productiehuizen. Alleen is het telkens gestrand op de uitvoering: het leek gewoonweg niet uitvoerbaar. Alleen al voor het feit dat zij het nu wél aangedurfd hebben, zouden de makers een soort Oscar moeten krijgen.»

Van Aelst «Het zág er ook goed uit. Die muur die elke aflevering omhoog ging om een volle studio te onthullen: goed gevonden.»


 Oktober 

HUMO Steven Van Herreweghe slaat in oktober de deur van Woestijnvis achter zich dicht. Daarmee is ook het lot van ‘De pappenheimers’ bezegeld. Tom, Steven volgde jou destijds op als presentator. Jammer?

Lenaerts «Je kunt het ook anders bekijken. Hoeveel seizoenen zijn er geweest? Vijftien? Dan is het vooral straf dat het zo lang heeft gewerkt.»

Van Aelst «Misschien is ‘De pappenheimers’ ook wel zo’n programma waarvan we ons over tien jaar afvragen waarom we het ooit hebben laten verdwijnen. Au fond blijft het een betonnen concept.»

Lenaerts «Dat is zo, maar toch: na zoveel jaar mag je niet verwonderd zijn als het vet op een bepaald moment van de soep is.»

HUMO Ben jij eigenaar van het concept? Kun je het met andere woorden zelf voortzetten?

Lenaerts «Nee, Woestijnvis is de eigenaar. En daarbij, ik zou het toch eerst aan mijn vrouw moeten vragen (lacht).»

HUMO In dezelfde maand gaat intussen het zoveelste seizoen van ‘De slimste mens’ van start, ook een quiz met wat jaren op de teller, maar één waarvan de kijkcijfers blijven aandikken.

Lenaerts «Het blijft een fenomeen. De kracht van een supergoed format als basis, gecombineerd met humor – het beste glijmiddel – en een spel dat je vanuit de zetel kan meespelen.»

Hauben «En het voelt na al die jaren vertrouwd aan. Je kunt erbij thuiskomen.»

Lenaerts «Toen we ‘Kalmte kan u redden’ bedachten, was het de expliciete bedoeling om nog eens een quiz te maken met ónbekende Vlamingen. In de eerste plaats uit eergevoel, en ook wel omdat ik het haat om Bekende Vlamingen op te bellen met de vraag of ze willen meedoen in je quiz. Maar we hebben ook twee eindejaarsspecials opgenomen met BV’s, en ik moet zeggen: het blijft plezant om te doen (lacht).»


 November 

HUMO In november wordt ‘Planet Earth II’ uitgezonden op BBC. Het programma zal in december een opmerkelijk succes worden op Canvas.

Van Aelst «Een goed bewijs dat kwaliteit altijd komt bovendrijven. Op Canvas staat het geprogrammeerd in primetime én tegen grote concurrentie, en toch denken mensen: ‘Nu wat dieren kijken.’ Het is ook prachtig in elkaar gestoken. Ik herinner me het verhaal van een aap die ver weg een wijfje hoort en een hele tocht aflegt om tot bij haar te komen. En wanneer hij haar eindelijk gevonden heeft, draait ze zich om en blijkt ze een kleintje vast te hebben. Prachtig! Gemanipuleerd natuurlijk – no way dat zoiets echt heeft plaatsgevonden. Maar het is góéd gemanipuleerd, in tegenstelling tot ‘Temptation Island’.»

Lenaerts «Het scheelt natuurlijk ook een pak dat zo’n beest de ochtend na de uitzending niet aangesproken wordt bij de bakker (lacht).»

HUMO Dit jaaroverzicht zou bepaald onvolledig zijn als we ‘Radio Gaga’ niet op zijn minst vermelden. Dit jaar is het aan zijn tweede seizoen toe.

Hauben «Het Nederlandse NPO 3 heeft net besloten dat ze ook een reeks gaan maken, en in Duitsland zijn ze het momenteel aan het testen. Of hoe een heel simpel idee het ver kan schoppen – ook op Canvas.»

Van Aelst «Een goed idee zal altijd levensvatbaar zijn. In die zin is Canvas een heel eerlijke zender: alle kijkers die je er haalt, heb je zelf verdiend.»

Hauben «De magie van tv: blijkbaar hadden erg veel mensen nood aan dat soort breekbaarheid toen wij op antenne gingen. Voor hetzelfde geld was het twee jaar eerder al uitgezonden en had niemand er een boodschap aan.»


 December 

HUMO Een laatste terug- én vooruitblik. Wat vinden jullie, uit alles waarover we het gehad hebben, het beste wat jullie gezien hebben?

Lenaerts «Ik ga voor ‘De noodcentrale’.»

Hauben «Alles wat Goens heeft gemaakt.»

Van Aelst «Mij vielen ook de actuaprogramma’s op, en hoe verwend we wel zijn op dat vlak. Dat mogen we nooit vanzelfsprekend vinden.»

HUMO En waar kijken jullie naar uit?

Hauben «Ik ben benieuwd naar ‘Hotel Römantiek’ op VIER, met Otto-Jan Ham

Van Aelst «En ‘Beau Séjour’, een dramareeks op Eén.»

Lenaerts «Voor mij is dat ‘Tabula rasa’, met Veerle Baetens

Van Aelst «En ‘Switch’ natuurlijk, als het zomer wordt.»

Hauben «Zo is dat. Een mooie zomer wordt het, ik kijk er nu al naar uit.»

Lenaerts (tot Humo) «Zie je me een spier vertrekken? Nee, hè?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234