null Beeld

Het was maar een Muziek-O-Droom: Onze Man ging naar de rockschool

Zou ik aan de rockschool hebben gestudeerd, mocht die hebben bestaan toen ik mijn gading niet vond als snotter van achttien? De kans is klein. Muziekmanagement? Sáái! Techniek? Niet nodig. Muzikant? Over my dead punkrock body.

Jürgen Beckers

En toch loopt het om en rond de Muziek-O-Droom daar in Hasselt, waar de rockschool in september aan zijn vierde jaar begint, storm voor wat officieel PHL-Music heet. Een opleiding die je in drie jaar kneedt, boetseert en afwerkt tot Professionele Bachelor Pop- en Rockmuziek.

[...]

Aan de rockschool worden elk jaar tien studenten Muziektechniek, twintig studenten Muziekmanagement en dertig studenten Muzikant toegelaten via een toelatingsexamen. De keuze voor één van die eerste twee richtingen kan ik begrijpen, maar wat iemand bezielt om voor Muzikant te studeren, Muzikant Pop en Rock dan nog, is mij een groot raadsel. In een poging om het mysterie te ontsluieren besluit ik begin 2011 om een halfjaar lang op regelmatige basis les te volgen in de rockschool.

[...]

Donderdagavond eind april, en ik ga muziekgeschiedenis volgen bij Gert Keunen. Keunen is de man achter het elektronicaproject Briskey, hij schreef boeken over pop- en rockmuziek, geeft les aan de pop- en rockacademie in Tilburg (officieel: de Fontys Rockacademie) en stond mee aan de doopvont van de Hasseltse rockschool.

In de les van Keunen zitten eerstejaars managers, technici en muzikanten bij elkaar. Ik ben te laat, en de lokalen van tegenwoordig kun je aan de buitenkant alleen met een sleutel openen. Ik sta op de gang te wachten op de volgende pauze als binnen 1977 begint. 'Heroes' van Bowie, en daarna 'Let's Dance'. Van daar is het maar een kleine stap naar 'Walk on the Wild Side' van Lou Reed. Ik wil dat binnen horen en klop stevig aan. 'Humo op bezoek!' Ik ga, alsof er geen zeventien jaar zijn verstreken, op de achterste rij zitten.

Drie vierde van de aanwezige leerlingen heeft de laptop opengeklapt, de helft noteert naarstig, de andere helft zit op Facebook of YouTube. 'In Every Dream Home a Heartache' zingt Bryan Ferry, en op het bord staat: 'Symfonische Rock (virtuositeit) - Hardrock (volume) - Glamrock (uiterlijk vertoon)'. Ik vind het nu al een geweldige les, maar her en der liggen jonge lichamen er verveeld onderuitgezakt bij.

Op het bord verschijnt een nieuw diagram: Punkrock - Electro Pop, met een pijl naar New Wave, en van daaruit een pijl naar Cold Wave, Gothic New Wave, Electro New Wave. Het belang van de Yamaha DX7 - de eerste polyfone synthesizer - in dat laatste genre wordt genadrukt.

'She's Lost Control' van Joy Division wordt gedraaid en links en rechts begint er iemand Ian Curtis na te doen. 'Wie heeft er 'Control' gezien?' wil leraar Keunen weten. Ongeveer de helft. 'Transmission' volgt, en de drummers drummen mee. 'Wie heeft er songs van Joy Division legaal of illegaal in zijn bezit?' vraagt Keunen. De meeste. 'Weten jullie dat 'Love Will Tear Us Apart' het enige nummer van Joy Division is dat bij Studio Brussel in de computer zit?' Wist ik.

Bauhaus dan, als voorbeeld van gothic als tussenvorm, gevolgd door 'Temple of Love' van Sisters Of Mercy, gothic binnen de new wave. 'Hier is later een remake van gemaakt,' zegt Keunen. 'Nog iets meer op de gothic-markt gemikt: een extra gitaar erbovenop en alle engelen uit de kast.' 'A Forest' van The Cure: ik zie en hoor mijn hele jeugd hier voorbijkomen.

Van The Cure gaat het naar The Human League ('Being Boiled': 'Als ze dat vroeger live speelden, speelden ze het ook écht live - dat waren nog eens tijden'), Soft Cell, DAF, en 'I Will Follow' van U2 ('Zo zag Bono er vroeger uit').

Op een nabijgelegen laptopschermpje zie ik foto's van zatteriken op één of andere festivalcamping.

Keunen «Wat The Edge met de gitaristen van alle voorgaande groepen gemeen heeft, is dat hij niet uit de blues komt. The Edge komt uit de school van Robert Fripp en Roxy Music.

»De stap van U2 naar Simple Minds is niet zo groot. Simple Minds waren één van de eerste groepen die terug naar de glamrock gingen. Je zag in de jaren tachtig een verschuiving van woord- naar beeldcultuur. Het was de opkomst van de modetijdschriften, en van groepen die pas buitenkwamen nadat ze twee uur bij de coiffeur hadden gezeten.»

Volgen: Spandau Ballet (iedereen zingt 'Gold' uit volle borst mee: 'You're INDESTRUCTIBLE!'), ABC, Japan, Roxy Music opnieuw, en Duran Duran. Ik ben niet de enige wiens jeugd voorbijkomt. Keunen: 'Alle meisjes van mijn klas waren vroeger verliefd op Simon Le Bon van Duran Duran.'

Eindigen doen we in het gat van de eighties, een tijdperk gemaakt voor one hit wonders en verzamel-cd's: Kajagoogoo, Paul King, Fun Boy Three, 'Come Back and Stay' (twee gasten voor mij: 'Wie is dat?' 'Googel het, hè jong!' Antwoord: Paul Young), Boy George, Frankie Goes To Hollywood ('Compleet fake, een ode aan de leegheid van de beeldcultuur'), Ultravox, OMD, Yazoo, Yello, Falco, Nena, Rheingold, en - 'het lijflied van deze cursus' - 'Pop Music' van M: 'Talk about... pop music'.

'Afsluiten wil ik met iets zéér slechts,' zegt Keunen. 'Kennen we dit nog?' Hij legt 'Tarzan Boy' van Baltimora op. Doet bij niemand een belletje rinkelen, maar bij de eerste tarzankreten in het refrein weerklinkt de eerste en laatste collectieve schaterlach van deze schooldag. 'Over twee weken,' zegt Keunen, 'zit ik midden in mijn verbouwingen, en hebben we het over soul en funk.'

Na de les kaarten Keunen en ik nog wat na. Hij ontkracht de theorie dat Tilburg Krezip is en Krezip Tilburg.

Gert Keunen «Die twee zijn bijna synoniem geworden, maar ik kan je verzekeren dat de Rockacademie in Tilburg geenszins een Krezip-legbatterij is. Zangeres Jacqueline Govaert zat al bij Krezip toen ze begon te studeren, en ze heeft haar opleiding niet afgemaakt. Krezip is gewoon van het bekendste dat aan Tilburg gelinkt kan worden, maar in hetzelfde jaar als Jacqueline zat er ook een jongen die nu in New York woont en met de Wu-Tang Clan werkt. Die zit in de studio met RZA en GZA: helemaal anders dan Krezip, me dunkt. Dat die twee uitersten mogelijk zijn, dát is belangrijk.»

Alle info over de opleiding PHL-Music: www.phl.be

Lees het volledige artikel in Humo 3704 van dinsdag 30 augustus 2011.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234