Bert Dries, alias Musketon, verkoopt zijn werk met een zogenaamde NFT, een non-fungible token.  Beeld Thomas Sweertvaegher
Bert Dries, alias Musketon, verkoopt zijn werk met een zogenaamde NFT, een non-fungible token. Beeld Thomas Sweertvaegher

Blockchains

Hoe blockchains de kunstwereld overnemen: ‘Plots is mijn werk een miljoen waard’

Meer dan een miljoen dollar. Zoveel zijn de werken van de graficus Musketon nu waard. En dat omdat de Gentenaar zijn prenten niet enkel meer op Instagram deelt, maar ze ook via NFT’s verkoopt. Maar wat zijn die stukjes unieke code?

‘Het is een vrij maf verhaal’, zegt Bert Dries (31), alias Musketon, als we hem naar zijn digitale goudmijn vragen. ‘Ik ben er twee maanden geleden mee begonnen. Ik had redelijk wat illustraties liggen die hiervoor in aanmerking zouden komen. Ik ben beginnen posten en verkopen.’

Musketon regelt de verkoop via een online marktplaats. Hij verkoopt er een afbeelding van het werk met een NFT, of een non-fungible token. Dat is een stuk code die bij de afbeelding zit, zodat iemand kan bewijzen dat hij of zij er de eigenaar van is. Het is blockchain-technologie, die bijhoudt welke verzamelaar de token heeft die bij een bepaald werk hoort.

De veiling van een illustratie van Musketon begint bij anderhalve ethereum. Dat is een cryptomunt die per stuk al meer dan 3.000 euro kost. Omdat er een boom is ontstaan bij ethereum en Musketons werken er goed in de markt liggen, krijgt de kunstenaar flinke bedragen voor zijn werken. De veertigtal illustraties dat hij ondertussen al verkocht heeft, zijn nu samen dus meer dan een miljoen dollar waard: omgerekend meer dan 920.000 euro.

‘Die waarde hangt ook samen met de koers van ethereum’, zegt Musketon. ‘Als je twee maanden geleden een werk van mij kocht voor 20 ethereum – toen 40.000 dollar – dan is dat nu ongeveer 100.000 dollar waard. Die stijgende koers maakt het uiteraard interessant voor verzamelaars.’

Twitter

Die nieuwe technologie lijkt de kunstwereld op zijn kop te zetten en is ondertussen uitgegroeid tot een enorme hype. Maar een NFT hoeft dus niet vast te zitten aan een afbeelding, het kan ook voor andere digitale bestanden worden gebruikt. Jack Dorsey, de oprichter van Twitter, heeft ondertussen de eerste tweet ooit via een NFT verkocht. Een zakenman uit Maleisië had er bijna 2,5 miljoen euro voor veil.

De rockgroep Kings of Leon hing NFT’s vast aan hun nieuwe album ‘When You See Yourself’ en verkocht die voor twee miljoen dollar (zo’n 1,6 miljoen euro) in totaal. Fans hadden met zo’n NFT een digitaal album in handen, speciaal artwork en kregen ook een vinylplaat toegestuurd. Ondertussen worden die tokens ook weer doorverkocht door fans die er toch vooral een goede belegging in zagen.

Bert Dries (Musketon): ‘Als je twee maanden geleden een werk van mij kocht voor 20 ethereum, toen 40.000 dollar, dan is dat nu 100.000 dollar waard.’
 Beeld Thomas Sweertvaegher
Bert Dries (Musketon): ‘Als je twee maanden geleden een werk van mij kocht voor 20 ethereum, toen 40.000 dollar, dan is dat nu 100.000 dollar waard.’Beeld Thomas Sweertvaegher

Want daar gaat het dus ook om: kunst wordt net zoals in de echte wereld een geliefde investering. Door de hausse op cryptomunten zijn er ondertussen ook heel wat cryptomiljonairs. Beleggers die op een gigantische berg geld zitten omdat ze zich als eersten in cryptomunten als ethereum hebben ingekocht.

‘Die cryptoverzamelaars zijn de waarde van geld compleet uit het oog verloren’, zegt Musketon. ‘Ik stop graag een knipoog naar de cryptowereld in mijn werk. Of iets over Elon Musk, want iedereen is daar zot van hem.’

Een groot voordeel voor Musketon is dat hij als kunstenaar nu geen galerie meer nodig heeft, want de verkoop gebeurt rechtstreeks. De populariteit van zijn NFT’s levert hem dus een aardige cent op. Blockchain lijkt de galeries en de veilinghuizen van de ‘oude kunstwereld’ buitenspel te zetten.

Maar het veilinghuis Christie’s verkocht onlangs zelf een opzienbarende token, die van het werk Everydays: The First 5,000 Days van de Amerikaanse kunstenaar Beeple. Dat ging voor maar liefst 57,8 miljoen euro onder de hamer. Eigenlijk is er is dus een omgekeerde beweging bezig, waarbij ook veilinghuizen hun weg naar de NFT’s en blockchain vinden.

‘Ik denk dat grote veilinghuizen al een tijdje bezig zijn met hun digitale collecties’, zegt de Nederlandse crypto-expert Krijn Soeteman. ‘Zij hebben natuurlijk een grote naam en dat speelt ook wel mee bij zo’n verkoop. Waarschijnlijk zullen er zelfs nieuwe veilinghuizen ontstaan die hier een bepaalde expertise in hebben.’

Tickets

Ondertussen creëert de technologie volgens Soeteman dus wel interessante mogelijkheden. De tokens voor Kings of Leon bijvoorbeeld werden ontwikkeld door YellowHeart, een bedrijf dat eigenlijk concerttickets verkoopt, maar dan via blockchain-technologie. ‘Dat laat toe om via NFT’s bepaalde voordelen aan een ticket te koppelen’, zegt Soeteman. ‘Je kan er perfect een online meet & greet met de band bijsteken.’

En voor muzikanten en grafici betekent het dat ze weer geld kunnen verdienen met werk dat fans anders gewoon zouden streamen of gratis zouden overnemen.

‘Blockchain kan registreren wie een werk gemaakt heeft’, zegt Musketon. ‘Bepaalde marktplaatsen geven een kunstenaar een commissie van 10 procent als zijn werk weer wordt doorverkocht. Het is nu ook mogelijk om een meme te maken en die te verkopen, als hij viraal is gegaan.’

Maar behalve de fans van Kings of Leon die een zakcentje verdienen door hun tokens weer van de hand te doen, lijken NFT’s volgens Soeteman nog vooral het speelveld van nouveaux riches in de cryptowereld, die een manier gevonden hebben om met de tokens nog meer geld te verdienen.

‘Het geld klotst nu tegen de plinten’, zegt Soeteman. ‘Na de hype zullen we wel zien wat er nog van overblijft. Ik denk dat we het nut van deze technologie nog volop moeten ontdekken. Momenteel is het alvast handig om het eigenaarschap van een digitaal object vast te leggen. Maar nu is het nog meer een kwestie van: ‘Kijk eens hoe gaaf ik ben met dit hebbedingetje.’’

(DM)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234