Beeld BELGA

vragen overcorona

Hoe kun je je virus-stress binnen de perken houden?

Omdat uw immuunsysteem uw belangrijkste wapen tegen het virus is, kunt u het maar beter in vorm houden, bijvoorbeeld door zo weinig mogelijk stress te hebben. Langdurige of chronische stress kan de werking van het immuunsysteem en dus de weerstand tegen virussen en bacteriën aantasten. En er speelt nog een indirect effect: mensen die onder stress staan, grijpen sneller naar tabak en alcohol, eten minder gezond en slapen te weinig, wat een negatieve impact op het immuunsysteem heeft. Een goede remedie tegen stress is lichaamsbeweging, maar volgens experts kunt u uw stress ook verminderen met enkele eenvoudige trucjes. Stelt u zich om te beginnen mentaal flexibeler op. In deze onzekere tijden kan krampachtig vasthouden aan strikte denkpatronen stress nog verergeren. Als weinig of niets nog hetzelfde is, moet u zich daaraan aanpassen. Het lijkt vanzelfsprekend, maar voor velen is het dat blijkbaar niet.

Volgens psychologen is het ook belangrijk in te zien dat het volstrekt normaal is om nu gestresseerd of onrustig te zijn. Het advies is uw gevoelens en gedachten niet te veroordelen of te bestrijden, maar ze te aanvaarden en een plaats te geven. Voorts laat u ook best de verwachting los dat alles normaal zou moeten verlopen. Het heeft geen zin om er een drama van te maken als iets - de weekplanning, het thuisonderwijs van de kinderen, de aankoop van honderd rollen wc-papier - niet loopt zoals het zou moeten. Aanvaard het en laat het geen bron van stress worden.

Eveneens nuttig om uw stressniveau binnen de perken te houden, zijn contacten met vrienden en familieleden via de telefoon of e-mail. Of, nog beter: via videochat. Gesprekspartners echt zíén, ook al is het in korrelige vorm, maakt toch een verschil. En voor wie tijd te veel heeft, is het nu misschien het moment om met meditatie kennis te maken. Mediteren helpt u niet alleen beter omgaan met stress, recent onderzoek lijkt uit te wijzen dat het ook een gunstige invloed heeft op het immuunsysteem. Zoals wel vaker is YouTube een onuitputtelijke bron van inspiratie. En anders kan ‘Het no-nonsense meditatieboek’ van neuroprofessor Steven Laureys als een uitstekende én op harde wetenschap gestoelde introductie dienen. In dat boek zijn ook een paar eenvoudige instapoefeningen te vinden. Aan de slag!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234