null Beeld

Hoe ongezond zijn verzorgingsproducten?

We zuchten onder de dictatuur van de hygiëne, naar het schijnt. Het minste zweempje lichaamsgeur moeten we bestrijden met deodorants, parfums en bodymilk. Fout, fout, fout, zegt de Amerikaanse journaliste Stacy Malkan: we bombarderen ons lichaam met giftige stoffen die leerstoornissen, onvruchtbaarheid en zelfs kanker kunnen veroorzaken.

Jolien Janzing

Enkele quotes van Stacy Malkan

'Trek het kastje in je badkamer open: de kans is groot dat je favoriete zonnebrandcrème, scheerzeep of babyshampoo chemicaliën bevat die in verband kunnen worden gebracht met ernstige gezondheidsproblemen zoals astma, beschadigd sperma en zelfs kanker,' zegt Stacy Malkan.

Zij voert al jaren actie tegen het gebruik van gevaarlijke stoffen in verzorgingsproducten. Ze is de auteur van 'Not Just a Pretty Face - The Ugly Side of the Beauty Industry' en heeft mee de internationale coalitie Campaign for Safe Cosmetics opgericht. Dat heeft onder meer het filmpje 'The Story of Cosmetics' verspreid op het internet.



HUMO Cosmeticaconcerns beweren dat de doses chemicaliën in hun verzorgingsproducten zo laag zijn dat er geen enkel risico is voor de gezondheid.

Malkan «De westerse vrouw gebruikt dagelijks gemiddeld twaalf verzorgingsproducten, die samen 160 chemische ingrediënten bevatten. De westerse man gebruikt gemiddeld zes producten, goed voor 85 chemicaliën.
»Zelfs onze kinderen stellen we bloot aan aanzienlijke doses chemische stoffen, vooral als je producten combineert: zachte babyshampoo, bodymilk en talkpoeder kunnen samen een bijzonder toxische cocktail vormen. We inhaleren en absorberen die chemische stoffen, en die blijven in ons lichaam zitten.»

HUMO Er worden miljarden verdiend in de cosmeticasector. Waarom onderzoeken de fabrikanten dan niet grondig hoe veilig hun producten zijn?

Malkan «Die bedrijven doen wel degelijk onderzoek naar de werking van een product op het lichaam, maar dat blijft haast altijd beperkt tot de invloed ervan op de huid. Bovendien gaan ze alleen het effect op korte termijn na. Ze letten er bijvoorbeeld goed op dat rouge of shampoo binnen een bepaalde periode geen uitslag veroorzaakt, want die uitslag zou de consument wel eens aan het product kunnen wijten.
»Het zou veel nuttiger zijn als cosmeticagiganten meer onderzoek zouden doen naar formules die veilig zijn voor de gezondheid. Ik zeg niet dat ze geen chemicaliën mogen gebruiken, maar laat ze dan stoffen ontwikkelen die niet toxisch zijn. Dat is echt geen onmogelijke opdracht.
»Veel fabrikanten zijn zich ervan bewust dat er een kwalijk geurtje aan hun producten hangt. Vaak verbergen ze dat door wat wij in de Verenigde Staten pinkwashing noemen. Ze zetten een roze strik op de verpakking die vrouwen eraan moet herinneren dat ze regelmatig naar hun borsten laten kijken - vroege detectie om borstkanker te vermijden.
»De cosmeticagigant Estée Lauder bijvoorbeeld schenkt geld aan het kankeronderzoek en zwaait met roze linten. Het bedrijf bezit niet enkel het gelijknamige merk Estée Lauder, maar nog een reeks andere merken die haast allemaal verontreinigd zijn met kankerverwekkende stoffen.»

Bekijk: 'The Story of Cosmetics'


De volledige reportage leest u op dinsdag 17 mei in Humo 3689/20.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234