null Beeld

Hoe reclamemakers u bespioneren op het internet

Iedereen kent het gevoel: je kijkt naar een paar schoenen op het internet en vervolgens zie je overal reclame voor die schoenen. Da’s bijwijlen handig, maar het gebeurt natuurlijk niet toevallig.

tvd

Achter de schermen van het internet draait een reusachtige marketingmachine die stiekem gigantische hoeveelheden informatie opzuigt uit de computers van consumenten, en hen op basis daarvan met chirurgische nauwkeurigheid opdeelt in ‘targets’ en ‘waste’: doelwitten voor marketingacties enerzijds, overtollige ballast anderzijds.

En daar houdt het niet op. Op de duur zullen verschillende mensen niet alleen andere reclame te zien krijgen, maar - ook al om de reclamejongens ter wille te zijn - ook ander nieuws. En dat is dan weer slecht nieuws voor de democratie, zegt de Amerikaanse communicatiedeskundige Joseph Turow. Turow is professor op de Annenberg School for Communication aan de universiteit van Pennsylvania, en auteur van 'The Daily You: How the New Advertising Industry Is Defining Your Identity and Your Worth'.

Als u een website bekijkt, dan laat die vaak cookies achter op uw computer: miniprogramma's die informatie over uw surfgedrag terugsturen naar hun afzenders. Die afzenders zijn de zogenaamde data marketers, bedrijven die op basis van die informatie gedetailleerde profielen van internetgebruikers doorgeven aan reclamebureaus. Die maken daar op hun beurt dankbaar gebruik van om u, de consument, tot kopen aan te zetten. De meeste mensen hebben daar wel enig benul van, maar hoe vér het echt gaat, weet haast niemand, zegt Joseph Turow.

TUROW «In februari stuurde ik mijn vrouw een e-kaart voor Valentijn. Zij stuurde me via dezelfde website een bedankje terug. Ik heb een programmaatje waarmee ik kan zien wat de cookies in dat geval allemaal doen, en ik zag dat niet minder dan vijftien bedrijven wisten dat ik dat bedankje geopend had. Je kan wel denken dat zij door dezelfde bedrijven gevolgd werd.

»Er zijn ondertussen een hoop bedrijven die mensen volgen op het internet. Sommige daarvan zijn groot en bekend, zoals Microsoft en DoubleClick, dat eigendom is van Google, maar er zijn er ook bij waar mensen die zelf niet in de sector werken nog nooit van gehoord hebben. En ze weten evenmin wat er met hun informatie gebeurt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234