null Beeld

Hoe zou het eigenlijk zijn met... Plastic Bertrand

Hoe zou het eigenlijk zijn met... Plastic Bertrand? 'Ik hoop uit de grond van mijn hart dat mijn kinderen niet de muziek in gaan: zo'n leven wens je niemand toe.' Ça plane pour lui!


'Wham! Bam!/ Mon chat, splatch/ Gît sur mon lit/ A bouffé sa langue/ En buvant trop mon whisky/ Quant à moi,/ Peu dormi, vidé, brimé/ J'ai dû dormir dans la gouttière/ Où j'ai eu un flash/ Hou! Hou! Hou! Hou!/ En quatre couleurs'. We waren dertien en we hielden van Blondie en Gruppo Sportivo, maar ook van Plastic Bertrand, want we gingen in Brussel naar school. En toch beweerde onze leraar Frans dat hij bij god niet wist wat 'ça plane pour moi' betekende. Twee diploma's op zak, Romaanse filologie en filosofie, maar hij had geen flauw idee. Hij vroeg zich zelfs af of het wel goed Frans was.

Dat was het dus níét. Het was je reinste argot, een lofzang in turbotaal op de geneugten van seks en drugs - planer doe je als een jointje hebt gerookt. En: het klonk hipper dan Engels. Niet alleen voor ons, Vlaamse ketjes verdwaald in het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde, ook voor de jongelui over het water, in Engeland en Amerika, waar punk toen de toon zette: 'Ça plane pour moi' haalde de topdrie in de Engelse charts, en strandde op de negenendertigste plaats in de Amerikaanse Billboard 100.

Erkenning van de échte punkers kreeg Plastic Bertrand, né Roger Jouret, evenwel niet. Hij had het nummer niet zelf geschreven - en ook niet gezongen, bleek achteraf (dat had producer Lou Deprijck gedaan). In die dagen was dat nog een doodzonde, en Plastic kreeg het etiket 'foute pretpunk' opgekleefd; een uit het rariteitenkabinet van het Franse variété ontsnapte stripfiguur met een veiligheidsspeld door zijn wang. Maar kijk: bijna dertig jaar later wil de multinational Coca-Cola 'Ça plane' gebruiken als tune voor een commercial die een jaar lang zal lopen in Zuidoost-Azië, en daarna misschien ook in West-Europa. En Coca-Cola is niet het eerste bedrijf dat voor de tijdloze charme van het nummer is bezweken: muziekuitgeverij BMG Publishing heeft, sinds '90, weet van minstens 33 commercials - variërend van schoenen tot verzekeringen - en achttien films waarin het opduikt. Sonic Youth en The Presidents of the USA hebben het gecoverd. En zelfs John Lydon (Sex Pistols) en Joe Strummer (The Clash), de oervaders van de punk, hebben zich intussen als fans geout. Wat zei Strummer zaliger ook alweer? 'Leg 'Ça plane pour moi' op, en een man in een coma geeft met zijn voet het ritme aan.'

PLASTIC BERTRAND: Ongelofelijk dat een liedje dat al één keer de wereld is rondgegaan nu, dertig jaar later, wordt gekoppeld aan een product dat ook over de hele wereld wordt verkocht. 'Ça plane pour moi' is universeel! In een anglofiele wereld heeft een Frans nummer alle culturele grenzen overschreden.»

Meer in de Humo van deze week

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234