Holland Doc: Anton Corbijn Inside Out

In 'Anton Corbijn Inside Out' keert de Nederlandse topfotograaf en filmregisseur zijn ziel niet binnenstebuiten, maar de documentaire van Klaartje Quirijns zet de deur wél op een kier.

We zien Corbijn zowel in zijn werkomgeving – eerbiedig als hij in de buurt van supersterren als Bono of George Clooney is, autoritair als het om zijn vak gaat – als in een meer persoonlijke context; bij zijn bejaarde, intussen overleden, moeder. Veel zegt Corbijn niet, maar de fraaie beelden van Quirijns hangen toch een intiemer portret van hem op dan wij op voorhand hadden durven vermoeden.

Klaartje Quirijns «Anton – nog altijd een goeie vriend van me – is een persoon die eigenlijk helemaal niet van praten houdt. Daarom was het ook even zoeken naar het drama in zijn verhaal. In de politieke films die ik normaal maak, ligt dat voor het oprapen; hier aanvankelijk niet. Op een bepaald moment realiseerde ik me: er móét in zijn hoofd iets zijn waar hij toch mee worstelt. Maar daar praat-ie niet graag over. Dus ben ik 'm een beetje beginnen te prikken, ook over dingen waar hij het misschien niet graag over heeft. Door mijn – volgens hem vermoedelijk irritante – vragen ontstond er op de duur iets.»

HUMO Verschilde de Anton die jij kende van de mens die hij werd in het bijzijn van de camera’s?

Quirijns «Nou, neen. Ik had het idee dat hij gewoon zichzelf bleef als hij voor de camera zat, en er waren veel mensen die hem volledig herkenden in de documentaire. Maar evengoed waren er die hem totaal anders zagen. Dat vind ik wel interessant: dat hij bij verschillende mensen een verschillende persoon is. Logisch ook: iedereen gedraagt zich anders naargelang de omstandigheden en de omgeving.

»Je kán een mens ook niet honderd procent definiëren, een veranderlijk iemand als Anton al helemaal niet. Ik wilde dan ook een indruk, of indrukken van de man geven, in plaats van een vastomlijnd beeld.»

HUMO Voelde hij zich comfortabel wanneer jullie hem in zijn privéomgeving filmden, met zijn familie?

Quirijns «Daar stond hij helemaal achter. Het mooiste uit de hele film vond hij volgens mij de scène met zijn moeder.»

HUMO Zie je hem nog altijd?

Quirijns «Ik heb nog veel contact met hem, maar ik zie 'm wel minder omdat ik in Londen woon. Een halfjaar geleden zagen we mekaar wél nog elke week, nu spreken we vooral over de telefoon.»

HUMO Heeft hij je eigenlijk ooit laten weten wat hij van de film in zijn geheel vond?

Quirijns «Hij heeft gezegd dat hij het een mooi werk vindt, maar dat ik hem wél heel eenzaam heb geportretteerd. Terwijl hij natuurlijk wel veel vrienden heeft en zo. Maar ik ben het daar niet mee eens; ik heb 'm wel als een loner neergezet – door 'm bijvoorbeeld in z’n eentje in weidse landschappen te laten figureren – maar zo zie ik 'm nu eenmaal.»

HUMO Als je één scène mag kiezen die de geest van de film het best vat, welke zou dat dan zijn?

Quirijns «Mogen het er ook twee zijn?

»De scène met z'n moeder is voor mij heel wezenlijk en verder is er ook één waarin-ie naar Arcade Fire gaat kijken, en gewoon naar de muziek staat te luisteren. Ik denk dat hij erg veel emoties onderdrukt, maar zodra hij muziek hoort – en alléén dan – zie ik diezelfde gevoelens zó op z’n gezicht verschijnen. En dat vind ik mooi.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234