How To Make It In America
De financiële crisis speelde al in meer tv-series een rol, maar 'How to Make It in America' weet er toch weer een verrassende draai aan te geven.
Die nieuwe reeks van de makers van 'Entourage' is een soort hommage aan de ondernemingszin en handelsgeest die de bewoners van New York via de genen van hun voorvaderen hebben meegekregen en die van de Big Apple de beroemdste en – niet alleen volgens de locals – mooiste stad ter wereld hebben gemaakt.
Centraal staan twee jonge twintigers uit Brooklyn die ervan dromen een eigen business te beginnen. Ben (Bryan Greenberg) is een onzekere college drop-out (hij was ooit een veelbelovende student aan de modeacademie) die de breuk met zijn vriendin nog niet heeft verwerkt; zijn beste vriend Cam (Victor Rasuk) een flamboyante Latino en professionele plantrekker die via zijn uitgebreide netwerk altijd wel weet waar er wat snelle duiten te rapen vallen.
Wanneer de heren voor een prikje een partij hoogkwalitatief denim op de kop kunnen tikken, ruiken ze hun kans en vatten ze het plan op een eigen jeansmerk op de markt te brengen. Dat blijkt uiteraard sneller gezegd dan gedaan in een metropool waar het wemelt van de types die net als zij met een hoofd vol dromen rondlopen, en de concurrentie groot én bikkelhard is.
Als er dan toch met 'Entourage' vergeleken moet worden: 'How to Make It' is iets ernstiger van toon, iets cooler en hipper ook dan de soms wat slackerachtige avonturen van Vince en co.
Mannelijke camaraderie speelt in 'How to Make It' opnieuw een belangrijke rol, maar er zitten ook een paar boeiende vrouwelijke personages in: Bens ex Rachel, haar bazin Edie, een kordate verschijning die graag zegt waar het op staat, en een vriendin van Ben (de ravissante Shannyn Sossamon) die net een kunstgalerie is begonnen.
'How to Make It' hangt niet aaneen van de dijenkletsend grappige oneliners of het hoogoplopende drama. De serie werkt vooral als een – zeer realistische – milieuschets van jong en trendy New York, maar de personages vormen zo’n sympathiek gezelschap dat je na een paar afleveringen graag wil weten hoe het hen verder vergaat. Profiteer ervan zolang het nog kan: HBO, waar ze de laatste tijd nogal snel series op het kapblok leggen, voerde de reeks af na het tweede seizoen. Zonde!
Extra’s **: Audiocommentaren, features over onder anderen professionele skateboarders in New York, en een handjevol interviews met leden van de cast en de crew.
Bekijk de trailer: