null Beeld

Hudson Mohawke - Lantern

‘Zet die ploat af’ is een griezel buiten categorie, maar goeie vocale samples bestaan ook. Neem nu ‘Good Times’ van The Persuasians, a capella doowop uit de tijd van toen, waarmee Jamie xx op de dansvloeren van nu en straks mikt. Of Rod Stewarts prachtige rasp in ‘Everyday’ van A$AP Rocky. Ook op Hudson Mohawkes nieuwe cd ‘Lantern’ staat een teruggevonden stukje muziek dat te goed was om te laten liggen: de song ‘Ryders’ wordt echt gedragen, ja zelfs bijeengehouden door ‘Watch Out for the Riders’ van D.J. Rogers. Mohawke doet niet alleen de truc met de gestolen stem, hij kopieert ook heelder instrumentale lappen en doet alles haperen waar ook de seventiesoriginal al haperde. Eigenlijk moest hij gewoon wat knetterdrums toevoegen en een onderwatermoment inlassen, en hop: klaar. Maar wel een big tune!

Hudson Mohawke kort? HudMo! Als iets meer ook mag: zijn debuut ‘Butter’ uit 2009 was een eivolle kijk-mama-zonder-handenplaat, met hier en daar een geniaal moment. Het TNGHT-project met Lunice was ironisch bedoeld, maar creëerde overal moshpits. Als producer is hij alomtegenwoordig, onder meer als één van de velen die in Kanye Wests geheel eigen Brill Building kantoorruimte kregen om mee aan ‘Yeezus’ te werken.

‘Lantern’ is een van-alles-watplaat. In ‘Kettles’ tovert een orkest heiige vergezichten op wiegende graanvelden tevoorschijn. We zitten hier meer in de jaren 30 van de vorige eeuw dan in een moderne dansdreun. In ‘Scod Books’ proberen synths de sfeer van ‘I Love Rock ’n’ Roll’ van Joan Jett op te roepen, daartussen lunaparkgeluiden, handclaps en donderscheten latende bazuinen die met Mohawkes geweldige ‘Chimes’-track van vorig jaar gelijklopen. ‘System’ komt in de buurt van het build-’n-drop-genre van de boiler room, maar schel klinkende r&b-percussie, progtechnowendingen, kwakende kikker (‘ribbit’) en claustrofobische sfeer winnen het van netjes de tent afbreken. ‘Brand New World’ is een elektronisch nichtje van eightiesstadionrock. De variatie wordt echt absurd als Antony (van The Johnsons) in ‘Indian Steps’ opdoemt, zonder zijn snik in de stem dan nog, en dus zonder zijn aandoenlijkheid. Aan het eind van de song kloppen atonale stoorzenders aan die uit de piratenjaren van Warp Records naar 2015 zijn getijdreisd. Stukjes ‘Lil Jembe’ zouden zelfs van de vroege Aphex Twin kunnen zijn. ‘Systems’ is gewoon goeie botsautomuziek, ‘Deepspace’ kermist de mooie wereld van SBTRKT plat, ‘Shadows’ en ‘Portrait of Lucy’ zijn meer Chicken McNuggets dan huisbereide kip. Voor wat overblijft, raden we u aan dekking te zoeken: ‘Very First Breath’ en ‘Resistance’ ergeren met kleffe r&b en tuttige teksten, ‘Warriors’ is echt doffe Auto-Tune-ellende. Wij kennen soundtracks van kinderfilms – ‘De leeuwenkoning’ bijvoorbeeld – die spannender zijn.

‘Lantern’ is na ‘Butter’ duidelijk bedoeld als less is more-plaat. Opdracht is geslaagd, zij het in de betekenis van: als je de helft wegkiepert, hou je een goeie mini-cd over. Tegelijk: we geven HudMo nog niet op.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234