'Huis-DNA is een bedenksel van weinig waarde. De scouting is belangrijk, niet een icoon of een titaan'

Oliver Kahn staat een stuk dichter bij het weergaloze ogenblik dat hij chef van Bayern mag worden. Maar DNA, clubliefde en beroemde oud-spelers helpen niet

Oliver Kahn was in de jaren 90 doelman van Bayern München. Koosnaam: Titan (‘een reusachtige, geweldig krachtige persoon’). Na zijn actieve carrière werd de reusachtige Fernsehexperte bij ZDF. Kahn doet dat goed. Hoewel geen al te toegankelijke persoonlijkheid, spreekt hij met een aantrekkelijke directheid over spel en spelers. Behalve wanneer Bayern München op het veld staat. Dan is Titan voorzichtig. Dan schudt hij met een net iets te intieme blik de hand van de clubtrainer, voorzitter of spits, nadat hij zijn doorgaans felle kritiek iets minder fel heeft laten neerdalen op de slechte prestatie van het elftal uit Beieren.

Kahn gedraagt zich in de studio niet voor niets zo: hij heeft ambities om baas van Bayern München te worden. De analist is een leuke peiler van het moderne voetbalamusement, mits hij onafhankelijk zijn mening geeft en niet voortdurend met de gedachten bij een clubvoorzitter is die hij niet voor het hoofd mag stoten in het kader van een eventuele opvolging. Sinds vorige week staat Oliver Kahn een stuk dichter bij het weergaloze ogenblik dat hij chef van Bayern mag worden, want er zijn wensen van machtige stromingen bij de club uitgelekt om de man met het ‘grootste FC Bayern-DNA’ te benaderen. Kahns contract bij ZDF loopt nog tot eind 2020, maar de zender is bereid hem te laten gaan om zijn droom te kunnen waarmaken.

Waarom is Oliver Kahn de ideale figuur om Bayern München weer op het goede spoor te krijgen, nu de club vijfde staat in de Bundesliga en veel topspelers – Robben, Ribéry, Müller, Hummels – de houdbaarheidsdatum dreigen te overschrijden? Even googelen. Ik zie meteen een titel op YouTube: ‘Titan Oliver Kahn Brings Terror to the Pitch’. Ik heb alle serieuze Duitse kranten en andere media erop nageplozen en kwam qua capaciteiten voor de Chefsache niet verder dan de beroemde woorden ‘Immer weiter, immer weiter!’ die Titan als keeper riep wanneer de ploeg het moeilijk had. ‘Immer weiter, Jungs, immer weiter.’

Anderlecht, in dezelfde benarde positie als Bayern München, heeft zijn oog laten vallen op Pär Zetterberg. De geliefde oud-speler zou superteammanager moeten worden, trait-d’union tussen trainer en kleedkamer, bestuur en spelers. Zetterberg was een uitstekende voetballer bij Anderlecht, maar heeft hij meer kwaliteiten dan het verzenden van een fraaie dieptepass? En dan lees je weer het onoverwinnelijke woord: Anderlecht-DNA. Pär Zetterberg is in het bezit ervan. Nieuwe sterke man Michael Verschueren, die Zetterberg er graag bij wil aan de top, vindt van zichzelf dus dat hij niet genoeg paars-wit DNA heeft om de club naar behoren te kunnen leiden. Michael vreest bij hoofdcoach Hein Vanhaezebrouck hetzelfde gemis, anders was hij niet op zoek gegaan naar een superteammanager met de juiste genen. De positie van Vanhaezebrouck verslechtert met elke roep om zuiver DNA. Een uitstekende trainer op weg naar de uitgang. Terwijl DNA, clubliefde en beroemde oud-spelers niet helpen.

AS Monaco contracteerde clubicoon Thierry Henry als coach en moest aanzien hoe het elftal vanaf die onzalige dag een stuk of tien wedstrijden achter elkaar verloor. Henry, gezegend met het juiste Monaco-DNA, verpietert wedstrijd na wedstrijd meer. Hartverscheurend machteloos staart hij uit zijn radeloze ogen naar AS Monaco, vorig jaar halvefinalist in de Champions League, wanneer Club Brugge, Amiens en lagere namen hem met 0-4 verslaan.

Huis-DNA is een bedenksel van weinig waarde. Waardevol zijn klassespelers van nú. Begaafden met een onbekend DNA die de club nieuw leven geven op het veld. Zoek ze bij de jeugd in Japan en Zuid-Amerika, zet speurders met een neus voor talent uit in Zuid-Italië en Noord-Duitsland. De scouting is belangrijk, niet een icoon of een titaan.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234