null Beeld

'Huis van de aanrakingen': Peter Verhelst

Het gaat uitstekend met Peter Verhelst, dank u. 't Is vijf jaar geleden dat we de schrijver uitgebreid aan de tand voelden, en sindsdien is er in zijn leven en loopbaan behoorlijk wat stof opgewaaid én weer gaan liggen. Er waren de heftige reacties op zijn splinterbom 'Zwerm' uit 2005, een scheiding en een nieuwe liefde, de lijvige dichtbundel 'Nieuwe sterrenbeelden', het gelauwerde jeugdboek 'Het geheim van de keel van de nachtegaal' (met tekenaar Carll Cneut), het stadsdichterschap in Gent. En nu ligt zijn nieuwe roman 'Huis van de aanrakingen' (Prometheus) in de rekken.

Geen razende hightechthriller over samenzweringen en woekerende virussen zoals zijn voorganger, maar een subtiel gestikte lappendeken van vertellingen die uitwaaieren naar de vier windstreken, en naar minstens zoveel eeuwen.

De cast: een wereldreiziger in dienst van de Franse koning, een gestrande matroos van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, een Koreaanse pottenbakker in ballingschap, een kalligraferende geisha en een New Yorkse archeologe annex vat vol hedendaagse neurosen. Allemaal strompelen ze op de tast naar een plek om thuis te komen.

'Huis van de aanrakingen' is géén suikerspin. Verhelst betast de wanden van de krater die 'Zwerm' sloeg en graaft 'm zelfs nog dieper uit. Al lijkt hij wél te suggereren dat verhalen troost kunnen bieden: 'Omdat, als het mogelijk is sterren te zien die er niet meer zijn, het ook mogelijk is in verhalen te leven.'

Maar eerst moeten we het over 'Julius Caesar' hebben, het theaterstuk dat hij schreef en regisseerde voor NTGent.

PETER VERHELST «'Julius Caesar' is geboren uit mijn fascinatie voor Barack Obama. En uit de ontroering die ik - en met mij vele miljoenen - voelde toen die zijn overwinningsspeech gaf. Dat gevoel van: godverdomme, zou het dan toch mogelijk zijn? Eindelijk gloorde er weer hoop aan de einder! Tegelijk begon in mijn achterhoofd weer dat relativerende stemmetje te zeuren: 'Je weet dat die speech ook maar een fabricatie is? Dat hij 'm tot in de puntjes gerepeteerd heeft? En dat hij 'm gewoon afleest van een teleprompter?' Tuurlijk wist ik dat, maar dat neemt niet weg dat het een meesterwerk is: mooi en gewiekst tegelijk.

Lees het volledige interview in Humo 3621

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234