Humo's Fenomenale Filmjaaroverzicht: hier zijn de winnaars van Humo's felbegeerde filmprijzen

Wie vonden wij de strafste acteur en de strafste actrice van 2019? Wie was de onvergetelijkste booswicht? Ontvangt ‘De buurtpolitie: Het circus’ de award voor de beste Vlaamse film? En welke langspeler was de allerbeste van het jaar? We zullen Brad, Scarlett en Joaquin niet langer in spanning houden: hier zijn de winnaars van Humo’s felbegeerde filmprijzen!


STRAFSTE ACTEUR

Joaquin Phoenix

Wie anders? Met een angstaanjagende intensiteit en een fenomenale precisie glijdt de spectaculair vermagerde Phoenix in ‘Joker’ van kwetsbaarheid naar verontwaardiging naar woede en uiteindelijk naar pure waanzin. Volgende halte: de Oscars?

Adam Driver

Zelden iemand zó doorleefd en met zóveel overgave zien acteren als Kylo Ren tijdens die steeds heftiger wordende woordenwisseling met Scarlett Johansson in het zielsaangrijpende echtscheidingsdrama ‘Marriage Story’.

Brad Pitt

Alleen al voor dat uitgestreken gezicht waarmee hij in ‘Once Upon a Time in... Hollywood’ dat lege blik hondenvoer in de mond mikt van één van die Manson-grieten, verdient Brad uw eeuwige waardering.


STRAFSTE ACTRICE

Scarlett Johansson

Nadat ze zich de afgelopen zes jaar heeft toegelegd op haar rol als Black Widow in de ‘Avengers’-films, laat Johansson in ‘Marriage Story’ eindelijk nog eens zien dat ze ook de grote dramatische rollen moeiteloos aankan.

Jennifer Lopez

Staat in ‘Hustlers’ zó overtuigend te acteren en zó indrukwekkend rond die danspaal te zwieren, dat we haar wanprestatie in ‘Gigli’ bijna zouden vergeten. Bíjna.

Adèle Haenel

Haar getuigenis in een zaak van seksueel misbruik schokte de Franse filmwereld, haar vertolking in ‘Portrait de la jeune fille en feu’ schokte onze ziel, ons hart en onze beenderen.


GROOTSTE AFKNAPPER

'Dumbo'

Het zoveelste bewijs dat de ooit zo creatieve Tim Burton is verworden tot een uitgebluste slaaf van de digitale-effectenmachine.

'Dark Phoenix'

We zouden bijna durven te poneren dat de ‘X-Men’-franchise zo dood als een pier is, maar dat zeiden wij ten tijde van ‘Avengers: Age of Ultron’ ten onrechte ook over het Marvel Cinematic Universe. Wekken ‘The New Mutants’ de franchise in 2020 weer tot leven?

'Glass'

De langverwachte clash tussen David Dunn, Mr. Glass en de 23 persoonlijkheden van Kevin Wendell Crumb draaide uit op een plexiglazen sof.


GEWELDIGSTE BOOSWICHT

Het kapitalisme

Zelfs de nieuwe Terminator bleek een stuk minder angstaanjagend dan die ene gruwelijke vijand die ons allemaal bedreigt, namelijk de groeiende kloof tussen de armen en de rijken. Het onbehagen over de uitwassen van het neoliberalisme schemerde dit jaar door in de verhaallijnen van ‘Parasite’, ‘Us’, ‘Sorry We Missed You’, het IJslandse drama ‘Mjólk’ en in ‘Joker’.

Pennywise

It Chapter Two’ schonk ons minder rillingen dan gehoopt, maar het gesprek tussen Pennywise de clown en het kleine meisje onder de zittribune verkilde ons tot op het bot.

Harvey Weinstein

Wie zijn slachtoffers aan het woord heeft gehoord in de docu ‘Untouchable’, weet nu wel zeker dat Weinstein kan worden bijgezet in de Galerij van de Grote Griezels.


SMAKELIJKSTE SMULPARTIJ

'Dragged Across Concrete'

Vince Vaughn die tijdens een stakeout in de auto in real time een broodje eiersalade opsmikkelt: zalig!

'Once Upon a Time in... Hollywood'

Cliff Booth (Brad Pitt) die in zijn trailer op zijn eigen onnavolgbare wijze een macaroni-met-kaasschotel bereidt: Jeroen Meus schudt verbijsterd het hoofd, maar het water spatte uit onze mond.

'Green Book'

Viggo Mortensen die in zijn Cadillac DeVille een bucket vol kippenvleugeltjes naar binnen schrokt: onvergetelijk.


MEMORABELSTE QUOTE

‘Is it just me, or is it getting crazier out there?’

Wees gerust, beste Joker, sinds we hebben gelezen dat er zoiets bestaat als anuszonnen, ben jij níét de enige die er zo over denkt.

‘Tourne-toi!’

In één van de vele hartverscheurende scènes uit ‘Portrait de la jeune fille en feu’ draait Marianne (Noémie Merlant) zich op het bevel van Héloïse (Adèle Haenel) nog één keer om, waarna de geliefden elkaar voor het laatst diep in de ogen kijken.

‘Als je ouder wordt, heb je iemand nodig om je verantwoordelijk te houden voor het feit dat je leven niet gelopen is zoals je wilde.’

De woorden van de terminaal zieke professor Richard (Johnny Depp) in ‘Richard Says Goodbye’ indachtig hebben wij alvast een goudvis in huis gehaald.


BESTE DOCUMENTAIRE

'Free Solo'

Wij beginnen al te duizelen als we naar onze schoenen kijken, dus we waren diep onder de indruk van de in spectaculaire beelden gegoten krachttoer van Alex Honnold, die zonder klimtouwen een 975 meter hoge bergwand beklom.

'Apollo 11'

Uit nooit eerder gebruikt beeld- en audiomateriaal uit de archieven van de NASA distilleerden de makers een magistrale docu die u het gevoel geeft dat u zélf bij de maanlanding aanwezig was.

'Minding the Gap'

‘Boyhood op wieltjes’ was ook een goede titel geweest voor dit twaalf jaar omspannende portret van drie skaters die er maar niet in slagen om hun levens op de rails te krijgen.


BESTE VLAAMSE FILM

'Torpedo'

Wie deze razend knap gefotografeerde, van pure fun zinderende men on mission-film als racistisch bestempelt, heeft niet willen zien dat het racistische personage net te kákken wordt gezet.

'De Patrick'

Toptalent Tim Mielants vroeg aan zijn cast om de kleren uit te trekken, knipte zijn camera aan en kwam terug met een licht surreëel dichtwerk over rouw en verlies.

'Coureur'

Het gehijg van de wielrenners, het magische zoeven van de pedalen, het uit elkaar spatten van dromen: u hoort en ziet het allemaal in de ontroerende debuutfilm van Kenneth Mercken.


BESTE FILM

'Portrait de la jeune fille en feu'

De manier waarop de zichzelf overstijgende regisseuse Céline Sciamma dit liefdesverhaal laat openbloeien tot een hartverscheurende tragedie met licht magische toetsen, getuigt van een bescheiden meesterschap.

'Dolor y gloria'

Onze bekoelde liefde voor Pedro Almodóvar vlamde dit jaar opnieuw hoog op dankzij dit prachtige drama, waarin de stilaan ouder wordende cineast werkelijk álles heeft gelegd – zijn persoonlijke drama’s, zijn passie voor de cinema en de onverwoestbare liefde voor zijn moeder.

'Avengers: Endgame'

Dat de Hollywoodstudio’s consequent op elkaar lijkende sequels verkiezen boven originele films, is inderdaad geen goede zaak. Maar voor de rest zit Martin Scorsese er met zijn striemende commentaar op de Marvelfilms naast: het sluitstuk van de ‘Avengers’-franchise bewees dat superheldenfilms wel degelijk kunnen barsten van de oprechte emoties.

'Marriage Story'

Nadat de streamingdienst er vorig jaar met ‘Roma’ nét naast greep, doet Netflix met ‘The Irishman’, ‘Marriage Story’ en ‘The Two Popes’ (nu uit) opnieuw een gooi naar dé ultieme erkenning, de Oscar voor Beste Film. ‘Marriage Story’ zou alvast geen onterechte winnaar zijn.

'The Irishman'

Scorsese, de grootmeester van het witte doek, die in zee gaat met Netflix: het blijft gek. Maar we mogen blij zijn met de samenwerking, want zonder Netflix zou dit machtige gangsterepos niet bestaan.

'Midsommar'

Met ‘Midsommar’ tekende Ari Aster voor een grimmige parabel over een uitzichtloze relatie, maar dan vermomd als een occulte horrorfilm die ons geregeld naar het kotszakje deed grijpen.

'Once Upon a Time in... Hollywood'

Dat Tarantino van zijn hoofdpersonage een stilaan wegdeemsterende acteur heeft gemaakt, is wellicht geen toeval. Maar hey, deze onevenwichtige hommage aan Hollywood is nog altijd honderd keer boeiender dan het gros van het filmaanbod.

'Us'

Na hoge ogen te hebben gegooid met ‘Get Out’, gaat Jordan Peele in ‘Us’, weer een geweldige mix tussen horror, slapstick en sociale satire, door op zijn denderende elan.

'Sunset'

Dit sombere, visionaire, omineuze drama van de maker van ‘Son of Saul’ is wat ons betreft de meest miskende film van het jaar.

'Dragged Across Concrete'

Alsof we het dezer dagen nog niet genoeg horen knallen, zorgen ook Mel Gibson en Vince Vaughn voor spetterend vuurwerk in deze schitterende misdaadfilm van de door ons zeer beminde Amerikaanse cineast S. Craig Zahler. Gelukkig Nieuwjaar en tot in de donkere zaal!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234