Humo's Grote Jongerenenquête, deel 3: Geld & werk

Bij ons staat Oscar Wildes levenswijsheid ‘Work is the curse of the drinking classes’ over de gehele breedte van onze rug getatoeëerd, maar uit Humo’s Grote Jongerenenquête blijkt – verhip! – dat het merendeel van de jeugd allerminst gestampte luieriken zijn.


Money in the pocket

Jongeren krijgen 23 euro zakgeld

78 procent van de jongeren is financieel afhankelijk van zijn/haar ouders – exact evenveel als vijf jaar geleden. Jongens (81 procent) blijven langer aan moeders rokken hangen dan meisjes (76 procent), en zelfs bij de 23- tot 24-jarigen teert meer dan één derde (39 procent) nog op zijn ouders, waardoor die arme stakkers allicht hun gedroomde exotische pensioenreizen in rook zien opgaan.

Gemiddeld krijgen ze 23 euro zakgeld per week: 1,3 euro meer dan in 2010. In studententaal: 3,5 halve liters Cara Pils extra. Het bedrag stijgt met de leeftijd: 23- tot 24-jarigen kunnen wekelijks op 39 euro extra rekenen, een som waar je de omstanders aan het jeneverkraam op de kerstmarkt toch al gauw een avond mee op de zenuwen kunt werken. Meisjes krijgen 1,10 euro minder dan jongens (23,5 euro), terwijl net zíj met de kosten van de morning-afterpil opgescheept zitten!


Geld moet rollen

48% besteedt geld aan kledij

Dat zakgeld laten de jongeren niet beschimmelen: uw zuurverdiende centen worden vooral aan kledij (48 procent), café- en restaurantbezoekjes (43 procent) en concerten en fuiven (32 procent) gespendeerd. In 2010 slorpte de gsm nog het grootste deel van het zakgeld op (56 procent), en was de bioscoop (46 procent) de derde belangrijkste uitgavenpost, maar het verdwijnen van beide uit de top drie is niet zo verwonderlijk, nu apps als WhatsApp en Messenger het mogelijk maken om kosteloos en oeverloos te chatten, en de dubbelzinnige activiteit Netflix and chill ook in Vlaanderen opgang maakt.

Verder zijn de resultaten veeleer clichébevestigend: 69 procent van de meisjes (tegenover 30 procent van de jongens) plundert geregeld de Primark of de H&M leeg, omdat ze nu eenmaal niets geschikts in de kast hebben hangen om aan te trekken. 55 procent gaat geregeld op café of restaurant (tegenover 32 procent van de jongens), en 24 procent van de meisjes koopt weleens een boek (tegenover 8 procent van de jongens). Zolang ze de te boek gestelde verzuchtingen van Joy Anna Thielemans en Eva Daeleman maar niet als literatuur beschouwen! Jongens kunnen dan weer geen Game Mania (47 procent, tegenover 3 procent van de meisjes) of elektrozaak (29 procent versus 9 procent van de meisjes) voorbijlopen zonder het geld te voelen branden in hun zakken, en ook aan spojt wordt door 21 procent van de jongens (tegenover 5 procent van de meisjes) centen gespendeerd. Voorts geven dubbel zoveel jongens (12 procent) als meisjes (5 procent) geld uit aan het olijke duo alcohol en drugs. U weet bij wie u moet zijn voor de écht legendarische feestjes.


Wie niet klust, is de klos

Gemiddeld bijverdiend bedrag: 1.428 euro

Klusserdeklus! Aangezien je met 23 euro per week nu ook weer niet zó gek veel kunt aanvangen, heeft 67 procent van de jongeren een bijverdienste. Hoewel dit gemiddelde nagenoeg hetzelfde is als in 2010, verdienen de jongeren nu wel meer dan vijf jaar geleden: toen was dat gemiddeld 1.162,90 euro op jaarbasis, nu 1.428,40 euro. Dat geld komt binnen door de mysterieuze optie ‘iets anders’ (43 procent), door een handje toe te steken in een winkel (31 procent) of door tv te kijken, chips te eten en ondertussen te doen alsof er gebabysit wordt (21 procent).

Ook al zeggen veel meer meisjes (73 procent) dan jongens (62 procent) bij te klussen, toch krijgen de jongens jaarlijks 80,2 euro méér op hun rekening gestort. Daaruit leiden de meisjes kennelijk ook één en ander af wat betreft hun toekomstige salaris: zij verwachten maandelijks een bescheiden 1.288,60 euro netto te verdienen bij hun eerste werkgever, jongens mikken op 1.401,80 euro.


Niet-studenten en hun centen

40,4% van de werkende jongeren spaart

De meerderheid (26 procent) van de werkende jongeren verdient tussen de 1.500 en 2.000 euro netto per maand, een som die vooral de 23- tot 24-jarigen (35 procent) op hun rekening zien verschijnen. Daarvan wordt gemiddeld 40,4 procent gespaard – 7,1 procent meer dan in 2010. Vooral jongens zijn ijverige spaarders: 44,6 procent legt een spaarpotje aan, tegenover 37 procent van de meisjes. De Nederlandse dichter Cees Buddingh’ wist het al: veel vrouwen kunnen beter geld opmaken dan bedden!

Wil de jeugd een appeltje voor de dorst? Daar lijkt het op: 63 procent van de jongeren is bang dat er geen geld meer zal zijn om zijn of haar pensioen te betalen - een stijging van 5 procent. Terwijl het toch ook al een prestatie is om de nieuwe pensioenleeftijd van 67 überhaupt te hàlen.


It’s a (rich) man’s world

‘Geld maakt gelukkig’: 60%

Door de jaren heen zijn jongeren er alsmaar meer van overtuigd geraakt dat geld hen gelukkiger zal maken (40 procent in 2000, 47 procent in 2005 en 56 procent in 2010), en tegenwoordig is geld voor maar liefst 60 procent van de jongeren onlosmakelijk verbonden met geluk. Slechts 9 procent vindt geld ‘niet zo belangrijk’, en vooral jongens hebben dollartekens in de ogen: 47 procent schaart zich achter de decadente stelling ‘Hoe meer luxe, hoe liever’ (tegenover 32 procent van de meisjes), en 63 procent hecht er belang aan ‘(later) veel geld te verdienen’ (tegenover 55 procent van de meisjes).

Ook aan lelijkheid verleent geld een glans van schoonheid: evenveel jongens als meisjes (17 procent) geeft ronduit toe dat hun (toekomstige) partner ‘veel geld moet verdienen’. Om samen een poepchique loft te betrekken, wellicht: 89 procent van de jongeren wil later een eigen woonst kopen. Het jacht, de roedel windhonden en die Picasso’s volgen later wel.


Job of dop

‘Ik acht de kans groot dat ik na mijn studies werk vind’: 66%

Volgens twee derde van de jongeren zit het er dik in dat ze meteen na hun studies aan de slag kunnen. We hopen maar dat ze niet over een diploma communicatiewetenschappen, kunstgeschiedenis of filosofie beschikken! De zelfbewustere jongens schatten hun kansen op de arbeidsmarkt na het afstuderen hoger in (74 procent) dan de ietwat onzekerder meisjes (58 procent). En mochten ze toch in de werkloosheid sukkelen, dan zou 92 procent van de jongeren dat oprecht erg vinden. Bij de RVA hoeven ze de komende jaren alvast niet te vrezen overrompeld te worden door jong geweld, want jongelui zijn heden ten dage vervuld van arbeidsethos: 52 procent zou zich schamen mocht hij/zij geld in de schoot geworpen krijgen zonder ervoor te werken, en een noeste 66 procent (een stijging van 7 procent) zou er toch voor kiezen te gaan werken, ook al zouden ze met stempelen evenveel verdienen.

Van de jongeren die al op de werkvloer staan, bezwijken meisjes vaker onder de werkdruk dan jongens: 38 procent geeft aan te weinig tijd te hebben voor zichzelf (tegenover 23 procent van de jongens), volgens 34 procent wordt er meer van hen verwacht dan ze aankunnen (10 procent meer dan bij de jongens), en 27 procent moet overwerken om alles rond te krijgen (bij jongens is dit 13 procent). Pol Van Den Driessche laat vragen of dat niet gewoon komt omdat meisjes trager zijn.


Lekker werken

‘Ik verkies een job met een bescheiden salaris en veel werkzekerheid’: 73%

Hoewel jongeren eerder aangaven belang te hechten aan een riant loon, komen ze toch op die gedachte terug als de garantie op werk daardoor in het gedrang komt. Hoewel bijna de helft zich nog zou kunnen verzoenen met een goedbetaalde job in een competitieve werkomgeving (48 procent) waar ook de vrije tijd bij inschiet (46 procent), geeft 73 procent van de jongeren toch de voorkeur aan een job met een bescheiden salaris, maar veel werkzekerheid, dan vice versa – al maken de jongens zich in alle drie de gevallen toch kenbaar als de grotere geldwolven. Daar scoren ze immers beter mee bij de vrouwen!

Wat de jongeren zoal uitspoken op school en waarmee ze hun vrije tijd verkwisten, leest u volgende week in het laatste deel van onze Grote Jongerenenquête!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234