Humo's Grote Jongerenenquête, deel 4: Vrije tijd

De jeugd! Ze schrijven in spreektaal, spreken – yolo! – in raadsels en goochelen met hashtags. In het laatste deel van onze Jongerenenquête pluizen we uit wat ze zoal uitvreten in hun vrije tijd. Drie keer raden!


Vijf overvolle uren

62% is dagelijks actief op sociale media

Jongeren beschikken gemiddeld over een dikke vijf uur vrije tijd per dag, die ze vooral zoekmaken op socialenetwerksites (62 procent), door muziek te beluisteren of te streamen (51,5 procent) en met het bekijken van tv, films of series (46 procent). En dat, digitale duizendpoten die ze zijn, vaak allemaal tegelijkertijd: twitteren over ‘Komen eten’ met de nieuwe van Adele op de achtergrond zonder er tureluurs van te worden: like, totally! Meer dan een derde van de jongens gamet (37 procent) en luiert (39 procent) – dat is blijkbaar niet hetzelfde – elke dag, terwijl meisjes (15 procent) vaker dagelijks een boek ter hand nemen dan jongens. Voorts wordt er geregeld afgesproken met vrienden (82 procent); geshopt (44 procent); op restaurant (42 procent), naar de cinema (39 procent) of op café (37 procent) gegaan; of gechat (35 procent). U zult jongeren dan weer niet snel tegen het lijf lopen op de avondschool (de helft volgde nooit een avondcursus), in musea, het theater of de opera (een kwart gaat nooit op culturele uitstap) of – ook xtc-dealers zien hun inkomsten slinken – in een club of op een fuif (24 procent gaat er nooit heen). Hoog tijd dat Patje Krimson nog eens La Rocca aandoet!

Amusant: één op de vijf jongens geeft aan ‘nooit te winkelen voor het plezier’. Een percentage dat met de jaren nog zal stijgen, wanneer ze door vrouwlief in het winkelcentrum handtas en yorkshireterriër in de armen geduwd krijgen. Genieten!


Binnenskamers

42% is online minder verlegen dan in het echt

Het echte leven speelt zich buiten af, maar daar vind je natuurlijk geen lolcats, epic fail compilations of nerdy ‘Star Wars’-discussiefora. Het wereldwijde web wordt het vaakst gebezigd om filmpjes te bekijken (89 procent), muziek te beluisteren (88 procent) en te chatten (84 procent), zowel via de pc of laptop (97 procent) als via de smartphone (86 procent). Die laatste is overigens in het bezit van 87 procent van de jongeren – een duizelingwekkende toename van 74 procent tegenover 2010.

Ook toegenomen, met 10 procent: het aantal jongeren (37 procent) dat aangeeft geen dag zonder de tijdrovende socialenetwerksites te kunnen. Meisjes (46 procent) zijn er afhankelijker van dan jongens (29 procent). Misschien omdat ze zich zelfverzekerder voelen in de virtuele wereld? 42 procent van de jongeren geeft namelijk toe minder verlegen te zijn op het internet dan in het echt. Blozende smiley.

Het hoogste aantal likes krijgt Facebook (95 procent – een stijging van 8 procent), gevolgd door Google+ en Instagram (beide 43 procent) en Twitter (37 procent). Meer jongens (20 procent) dan meisjes (11 procent) swipen zich suf op Tinder, terwijl ze hun prooi beter zouden gaan zoeken op Instagram, waar 53 procent van de meisjes zich met een duckface te kijk zet. #WokeUpLikeThis? Wie in een poederdoos slaapt, misschien.


Prijs van de kijker

66% kijkt het liefst naar VIER

Muziek beluisteren, het tweede favoriete tijdverdrijf van de jongeren, gebeurt het meest via YouTube (91 procent), de goeie ouwe radio (69 procent) en – up yours, muzikanten! – illegale downloads. Wat radiozenders betreft, stemmen ze het liefst af op MNM en Q-Music (51 procent), gevolgd door de voormalige nummer één Studio Brussel (40 procent), JOE FM en Nostalgie (beide fors gegroeid van 3 procent naar 13 procent). Tsjingeltsjangel ftw!

Hoewel het gebruik van pc’s (56 procent vs. 12 procent in 2010) en digicorders (47 procent vs. 9 procent in 2010) om tv, films en series te bekijken exponentieel gegroeid is, volgt de meerderheid van de jongeren (74 procent) hun lievelingsprogramma’s toch nog steeds via de tv, op het moment van de uitzending. Of de heruitzending. Ze stemmen het vaakst af op VIER (66 procent – tevens de favoriete jongenszender), VTM (58 procent – favoriet onder de meisjes) en 2BE (51 procent). Aandoenlijk: 6 procent vindt het moeilijk om afscheid te nemen van ‘Bumba’ en ‘Mega Mindy’ op Ketnet.

Wiens smoelwerk de jongeren het liefst op één van hun schermen zien verschijnen? Mannelijke held bij uitstek is Philippe Geubels (36 procent), van wie het publiek vooral uit 15- tot 18-jarige jongens bestaat. Ouch. Jonas Van Geel (27 procent) en Erik Van Looy (25 procent) volgen op enige afstand. Doet Van Geel overigens nog 32 procent van de meisjes zwijmelen, dan worden de dames weer helemaal niet krols van Bart Schols (0 procent). Gelukkig heeft Darwin ervoor gezorgd dat vrouwen intelligent manvolk wél weten te appreciëren wanneer ze op hun 40ste met drie bloedjes van kindjes door hun blonde adonis in de steek gelaten worden! Favoriete vrouwelijke tv-persoonlijkheid is, ondanks de miskleun ‘Beste kijkers’, Nathalie Meskens (46 procent), gevolgd door Karen Damen (42 procent, en topper bij de meisjes) en Ella ‘Heb ik ondertussen al in genoeg dingen meegedaan om niet meer als ‘dochter van’ bestempeld te worden?’ Leyers (21 procent).

Geubels kan het grootste aantal jongeren (58 procent) doen schuddebuiken van het lachen; ‘De slimste mens ter wereld’ (56 procent) wordt het tweede vermakelijkst bevonden – en wel, ondanks beschuldigingen van seksistische humor, dankzij 61 procent van de meisjes. Vrouwen! Vijfvoudig Sportpaleis-vuller Alex Agnew (50 procent) vervolledigt de top 3. Onbegrijpelijk: jongeren vinden Geert Hoste (17 procent) lolliger dan klasbakken als Wim Helsen (7 procent) en Theo Maassen (1 procent) – helaas géén grap.




L’enfer, c’est les autres

53% wordt gepest

Eveneens verre van grappig: 53 procent van de jongeren zegt ‘soms’ tot ‘regelmatig’ gepest te worden op school, een betreurenswaardige stijging van 9 procent. Jongens (30 procent) hangen vaker de pestkop uit dan meisjes (18 procent), die ook vaker (55 procent) het slachtoffer zijn dan jongens (51 procent).

En de meisjes zitten al niet zo lekker in hun vel: 28 procent is niet tevreden met haar uiterlijk (jongens: 13 procent), 38 procent vindt zichzelf te dik (jongens: 17 procent) en 37 procent onderneemt weleens pogingen om af te vallen (jongens: 21 procent).

Jongens staan gemiddeld vier uur per week hun kater uit te zweten, meisjes drie uur. Er wordt het vaakst gejogd (42 procent), gefietst (32 procent) en gefitnest (31 procent), zowel voor de conditie (74 procent), het – waar halen ze het? – plezier (64 procent) als voor een mooier figuur (45 procent, met bijna dubbel zoveel meisjes als jongens). Want, meent 51 procent van de meisjes, vandaag de dag ‘moet je slank zijn om aanvaard te worden’.


Booze & drugs & rock-’n-roll

61% drinkt geregeld alcohol

Wat tegenwoordig niet meer hoeft om aanvaard te worden: een sigaret opsteken. 78 procent van de jongeren beweert nog nooit een sigaret gerookt te hebben, maar wanneer de verleiding toch te groot wordt, gebeurt dit gemiddeld voor het eerst op hun 15de. 7 procent lurkt geregeld aan een joint, waarvan drie keer zoveel jongens (10 procent) als meisjes (3 procent). De kennismaking met de geestverruimende Mary Jane heeft gemiddeld op 16-jarige leeftijd plaats. Alcohol (61 procent) blijft veruit het populairste genotsmiddel, waar ook het vroegst mee begonnen wordt: jongeren zetten voor het eerst een pintje aan de lippen als ze 14,5 zijn. Niemand (0 procent) verklaart geheelonthouder te zijn, en de grootste drinkers vinden we bij de oudste groep: 35 procent van de 23- tot 24-jarigen zegt zich ‘meerdere dagen per week’ op de drank te storten. Yep: reality bites.

Tot over vijf jaar!


Alles over Humo's Jongerenenquête »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234