null Beeld

Humo's Gunpod: de 15 beste schietsongs

Oorlog en armoede, revolte en protest: er komen al eens geweerschoten aan te pas. In de volgende songs worden woorden van woede en wanhoop kracht bijgezet door rokende Smith & Wessons, blaffende Beretta's en ratelende uzi's. Zoek dekking!






1. 'Paper Planes' (M.I.A.)


Een sample uit 'Straight to Hell' van The Clash, een kinderkoor dat zingt 'All I wanna do is / Take your money' en dan drie schoten, een pistool dat wordt doorgeladen en een rinkelende kassa. Bandit Queen M.I.A. en haar kindsoldaten verschansen zich in Sherwood Forest, USA. U bent gewaarschuwd!
Eerste schot: na 0 minuten en 57 seconden.
2. Anti-Nigger Machine' (Public Enemy)


Van de meesters van de militante hiphop, uit hun doorbraakplaat Fear of a Black Planet' uit 1990. Een ratelend machinegeweer is het voornaamste percussie-instrument - of hoe een drive-by shooting als muziek in de oren kan klinken.
Eerste schot: na 1 minuut en 55 seconden.
3. Gimme the Loot' (The Notorious B.I.G.)


Meest overrompelende track uit Biggies debuut Ready to Die' uit 1994. Ongemeen gewelddadig relaas van een nachtelijke strooptocht door Brooklyn. I'm slamming niggaz like Shaquille, shit is real / When it's time to eat a meal I rob and steal / Cos mom duke ain't giving me shit / So for the bread and butter I leave niggaz in the gutter': het naturalisme volgens Christopher Wallace, ondertussen alweer tien jaar dood.
Eerste schot: het vijf minuten durende straatepos eindigt in een onvermijdelijk vuurgevecht tussen de NYPD en de gangsters - een finale van loeiende sirenes en knallende schoten.
4. Straight Outta Compton' (N.W.A.)


Titeltrack van het legendarische debuut van Niggers With Attitude uit 1988. N.W.A. was de groep waarin Dr. Dre, Ice Cube en Eazy-E (stierf in 1995 aan de gevolgen van aids) hun eerste stappen zetten; de plaat geldt als de blauwdruk van de gangsta hiphop. Vergeleken bij de bling-bling shit van de 50 Cents van tegenwoordig is dit haast een protestsong: When I'm called off I got a sawed-off / Squeeze the trigger and bodies are hauled off / You too boy if ya fuck with me / The police are gonna have to come and get me'.
Eerste schot: na 0 minuten en 53 seconden.

5. 'Riot in Cell Block # 9' (The Robins)


De moeder van alle songs-met-geweerschoten-erin, uit 1954. Eén van de eerste playlets van het duo Leiber/Stoller: humoristische audiodrama's die in drie minuten een compleet verhaal vertellen. Hier over een gevangenisopstand die van Cell Block # 4 overslaat op Cell Block # 9. The Robins zouden spoedig daarna opgaan in The Coasters en rockgeschiedenis schrijven. Dat deden natuurlijk ook Jerry Leiber & Mike Stoller.
Eerste schot: de song begint ermee (loeiende sirenes en een Tommy Gun-salvo).

6. 'The Ballad of Bonnie & Clyde' (Georgie Fame)


Het geromantiseerde verhaal van het bekendste gangsterkoppel uit de misdaadgeschiedenis: Bonnie Parker en Clyde Barrow, bankovervallers die bij leven en welzijn aardig met vuurwapens overweg konden en een spoor van vernieling trokken. Opmerkelijk hoe stil het in de tientallen songs over het koppel niettemin is. Niet zo in deze nummer 1-hit van Georgie Fame uit 1967, het jaar ook van de definitieve Bonnie & Clyde-verfilming met Warren Beatty en Faye Dunaway. Parker en Barrow werden op 23 mei '34 in een hinderlaag gelokt en overhoopgeschoten door een legertje Louisiana and Texas law enforcement officers; op 'The Ballad of Bonnie & Clyde' hoort u een reconstructie.
Eerste schot: na 1 minuut en 24 seconden.
7. 'Western Movies' (The Olympics)


Doowop-hitje uit 1958, een jaar waarin westernfilms op de Amerikaanse televisie een steile opgang maakten. De arme donder van een zanger heeft andere actie in gedachten, maar zijn liefje kan haar ogen niet van het scherm noch van helden als Wyatt Earp, Big Cheyenne, Wagon Train McCord of Jim Bowie afhouden.
Eerste schot: oorverdovend tijdens de intro.

8. 'The Man Who Shot Liberty Valance' (Gene Pitney)


Van westerns gesproken! 'The Man Who Shot Liberty Valance' werd door Burt Bacharach en Hal David geschreven en door Gene Pitney gezongen als titelsong voor de gelijknamige western van John Ford uit 1962, maar haalde de soundtrack niet wegens een dispuut over de rechten. Niettemin een topvijfhit dat jaar. Geen geluidseffect maar een kurkdroge drumslag suggereert het pistoolschot waarmee de brave Rance Stoddard (James Stewart) de snode outlaw Liberty Valance (Lee Marvin) overhoopknalt. Tot groot jolijt van gunslinger Tom Doniphon (John Wayne): 'It was cold blooded murder... but I can live with that'.
Eerste schot: na 1 minuut en 12 seconden.
9. Better Off Dead' (Bill Withers)


Een wapen kan men ook op zichzelf richten. She couldn't stand me any more / So she just took the kids and went / She's better off without me / And I'm better off dead now that she's gone' zingt Withers zelfverwijtend over een intriest melodietje. Uiteindelijk voegt hij de daad bij het woord en lost hij het verlossende schot.
Eerste schot: helemaal aan het eind dus.
10. 'The Unknown Soldier' (The Doors)


Als afsluitende anti-Vietnamsong hadden we 'Draft Morning' van The Byrds kunnen kiezen, dat de lotelingen betreurt die naar Vietnam moesten; het middenstuk is een sonisch visioen van een slagveld, compleet met akelige kanon- en geweerschoten. Of 'Machine Gun' van Jimi Hendrix, waarin die zijn Stratocaster als een machinegeweer aanwendt. Maar het werd dus The Unknown Soldier' van The Doors uit 1968, waarin een soldaat met één ijzingwekkend schot wordt gefusilleerd.
Het eerste schot: na 1 minuut en 31 seconden.

Bonustracks:


11. 'Cosmos and Demos' (Devendra Banhart)


Nauwelijks hoorbaar, maar het zou dan ook een écht pistoolschot betreffen dat in de buurt werd afgevuurd. Devendra Banhart: 'Het venster van de studio stond open. Terwijl ik aan het spelen was, zag ik aan de overkant van de straat een gewapende man aanbellen en een huis binnenstappen. Even later was er dat schot.' Van Banhart is geweten dat hij uitgebreid aan de paddenstoelen zit en dat zijn fantasie soms op hol slaat, maar het blijft een mooi verhaal. 'Cosmos and Demos' staat op 'Oh Me Oh My...' uit 2002.
Eerste schot: na 0 minuten en 24 seconden.
12. 'Shotgun' (Jr. Walker & the All-Stars)


Wereldwijde soulhit uit 1965. Sax, orgeltje en de typische Motown-percussie bepalen de voortgang. Meezinger met niettemin opruiende tekst: 'Put on your red dress/And then you go downtown/I said buy yourself a shotgun/We're gonna break it down baby/We're gonna load it up baby/And then you shoot him 'fore he runs'. Hoezo, de gangsta rappers hebben iets uitgevonden?
Eerste schot: 't begint ermee.
13. 'Corruption' (The Plasmatics)


Geen half werk bij The Plasmatics, het punkgroepje van zangeres en zelfverklaarde exhibitioniste Wendy O. Williams (The Queen of Shock Rock, The Dominatrix of the Decibels), wier tieten even bekend werden als haar gezicht. Als een song een pistoolschot vereist, dan vuurt men toch gewoon een kogel af in de studio, zeker! Uit 1981. Op diezelfde langspeelplaat ('New Hope for the Wretched') werd in de plaats van een plectrum ook al eens een kettingzaag gebruikt om een gitaarsolo tot het gewenste einde te brengen. Of er werd, voor alweer een ander effect, tussendoor een auto opgeblazen.
Eerste schot: na 1 minuut en 40 seconden.
14. 'The Final Cut' (Pink Floyd)



'If you negotiate the minefield in the drive/And beat the dogs and cheat the cold electronic eyes/And if you make it past the shotguns in the hall/Dial the combination, open up the priesthole...' Het is altijd weer schrikken wanneer, na de lieflijke opbouw (strijkers inbegrepen), plots toch Het Schot valt. Uit de gelijknamige elpee uit 1983.
Eerste schot: na 1 minuut en 14 seconden.
15. 'Natural Born Killaz' (Dr. Dre ft. Ice Cube)


Een koppeltje wandelt over straat en wordt verrast door een seriemoordenaar met een geladen pistool. Een eerste schot weerklinkt, waarna Dr. Dre en zijn ouwe buddy Ice Cube hun psychopatische ziel blootleggen en - vanzelfsprekend - nóg een paar rake schoten lossen. 'So I'm a pull a fuckin' Jeffrey Dahmer/Now I'm suicidal, just like Nirvana'. Uit 1994, een tijd toen seriemoordenaars 'in' waren, denk maar aan de films 'C'est arrivé près de chez toi' van Benoît Poelvoorde uit 1992 of 'Natural Born Killers' (geen familie) van Oliver Stone. In de video van de song (zie YouTube) wordt gesuggereerd dat Ice & Dre verantwoordelijk zijn voor de moord op Nicole Brown Simpson en haar vriend. Griezelig.
Eerste schot: na 0 minuten en 36 seconden.
(kv/cp)

null Beeld
null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234