Humo's knallende jaaroverzicht: de beste films van 2017

Het filmjaar 2017 zit er bijna op: Wonder Woman mag haar lasso stilaan oprollen, de Spitfire-piloten uit ‘Dunkirk’ mogen gaan rusten, de replicanten uit ‘Blade Runner 2049’ verdienen een biertje. Maar wie was nu de beste acteur van 2017, en wie de strafste actrice? Wie deed ons het hardst lachen, en wie was de memorabelste booswicht? En welke film vonden wij de allerbeste van het jaar? Ziehier Humo’s fonkelende filmjaaroverzicht!

DE STRAFSTE ACTRICE

1. Jennifer Lawrence

Onder de vleugels van Darren Aronofsky – tegenwoordig ook haar lief – groeide Jen in ‘ Mother!’ uit tot wie ze al sinds ‘Winter’s Bone’ belooft te worden: een grootse actrice.

2. Rachel Weisz

In het kostuumdrama ‘My Cousin Rachel’ blinkt deze prachtige actrice uit als een mysterieuze dame die het hoofd van een herenboer (Sam Claflin) op hol brengt – en niet alleen het zijne.

3. Florence Pugh

De hoofdactrice uit het sensuele drama ‘Lady Macbeth’ zou het zusje van drakenlady Daenerys Targaryen kunnen zijn: hetzelfde verraderlijk onschuldige snoetje, dezelfde tot likkebaarden aanzettende uitstraling.

DE STRAFSTE ACTEUR

1. Casey Affleck

Die Oscar was terecht: als Lee, de norse klusjesman uit ‘Manchester by the Sea’, zette Affleck een door merg, been en ziel snijdende vertolking neer.

2. Joaquin Phoenix

Hoewel hij in ‘You Were Never Really Here’ eigenlijk niet veel meer doet dan verbeten op z’n baard kauwen, vertoont zijn performance een Travis Bickleachtige intensiteit.

3. Ryan Gosling

In ‘Blade Runner 2049’ speelde hij zijn mooiste personage tot nu toe: K., de robot die meer menselijkheid vertoont dan wij allemaal.

HET KNETTERENDSTE DUEL

1. Atomic Blonde

Het nu al legendarische lijfaanlijf-gevecht in het appartementsgebouw is één van de best gechoreografeerde actiescènes die we ooit hebben mogen aanschouwen.

2. Dunkirk

Telkens als wij op de plee zitten, grijpen wij de steel van de wc-borstel vast als een stuurknuppel en doen we alsof we Spitfire-piloot Tom Hardy zijn die op een Messerschmitt jaagt.

3. Borg/McEnroe

Tijdens de legendarische Wimbledonfinale tussen beide heren bonsde ons hart zo luid dat McEnroe luidkeels zijn beklag ging doen bij de scheidsrechter.

DE GROOTSTE AFKNAPPER

1. The Snowman

Wanneer de regisseur van het magistrale ‘Tinker Tailor Soldier Spy’ niet verder komt dan een banale flik-jaagt-op-serial-killerfilm, voel je inwendig toch iets knappen.

2. Kingsman: The Golden Circle

De hoop dat de sequel even inventief zou zijn als het spetterende origineel? In rook vervlogen.

3. Justice League

Na het geweldige ‘Wonder Woman’ stonden onze verwachtingen wellicht té hoog gespannen, maar toch: wat een debacle.

DE SCHUNNIGSTE SEKSSCÈNE

1. Atomic Blonde

Charlize Theron en Sofia Boutella die hun opgekropte lustgevoelens de vrije loop laten: shwing!!!

2. Blade Runner 2049

Ryan Gosling die zich aan een triootje waagt met een hologram en een blonde vamp: waarom overkomt óns zoiets nooit?

3. L’amant double

De bloedmooie Marine Vacth die Jérémie Renier te lijf gaat met een voorbinddildo: ziehier een scène die erín gaat!

DE ONVERGETELIJKSTE BOOSWICHT

1. Harvey Weinstein

Dat hij zich op sets steevast als een bemoeizieke tiran gedroeg – vraag maar aan M. Night Shy amalan of James Gray – was al langer geweten. Nu weten we ook dat Harvey Scissorhands niet alleen voor regisseurs de vleesgeworden nachtmerrie was.

2. Kevin Spacey

Eindelijk kennen we de ware identiteit van Keyser Söze: een hitsige griezel!

3. Ben Affleck

Tijdens ‘Justice League’ konden wij alleen maar denken: ‘Dat is die bad man die het niet kan laten om ongevraagd in tieten te knijpen!’

DE STERKSTE VLAAMSE FILM

1. Home

In haar beste film tot nu toe maakt Fien Troch een meeslepende analyse van de pijn van het tiener-zijn én van het falen van de volwassenen.

2. Cargo

Sam Louwyck en Wim Willaert acteerden nooit beter en Oostende zag er nooit rauwer uit dan in de sfeervolle debuutfilm van Gilles Coulier.

3. Façades

De makers van ‘Beau Séjour’ bewijzen met dit elegante drama dat ze ook de kunst van de langspeelfilm in de vingers hebben.

DE MEMORABELSTE QUOTES

1. ‘I’ll tuck the children in.’

Wat de boosaardige robot David in ‘Alien: Covenant’ écht bedoelt is: ‘Ik ga die alien-embryo’s lekker warm in jullie borstkassen stoppen.’

2. ‘People think it’s the flames that make hell unbearable. It’s not. It’s the absence of love.’

De famous last words van de fanatieke dominee in de gruwelwestern ‘Brimstone’.

3. ‘I want your eyes, man. I want those things you see through.’

Die arme Chris krijgt in ‘Get Out’ eindelijk te horen waarom die racistische blanken hem gevangen hebben gezet.

4. ‘Sometimes to love someone, you got to be a stranger.’

Een levenswijsheid van Rick Deckard in ‘Blade Runner 2049’.

5. ‘APES TOGETHER STRONG!’

Het motto van apenkoning Caesar in ‘War for the Planet of the Apes’.

DE BESTE FILM

1. Dunkirk

Niet alleen een briljant geregisseerde, in 90 ultrastrakke minuten gegoten, op alle zintuigen inwerkende ‘alsof-je-er-zelf-bijbent’-ervaring maar ook een formidabel eresaluut aan de kracht van cinema.

2. Blade Runner 2049

Regisseur Denis Villeneuve heeft het onmogelijke klaargespeeld: een sequel draaien die het origineel ei zo na – het scheelt een traan in de regen – evenaart.

3. Moonlight

Zoals ‘Boyhood’ enkele jaren geleden vanuit het niets de harten veroverde, zo vloeide dit dromerige meesterwerkje van Barry Jenkins begin dit jaar als zacht maanlicht de ziel binnen.

4. Mother!

Wat begint als een geniaal in beeld gezette horrorfilm, eindigt als een knettergekke trip met een heerlijk hoog ‘What the fuck!’-gehalte.

5. Manchester by the Sea

Na de slotscènes van dit door een magistrale Casey Affleck gedragen drama zit er maar één ding op: bevriezen van ontroering.

6. Logan

Over de allerlaatste doortocht van Hugh Jackman als de naar het hart klauwende Wolverine

valt maar één ding te zeggen: de beste superheldenfilm sinds jaren.

7. Baby Driver

Deze gangstermusical van Edgar Wright heeft de diepgang van een wieldop, maar wat een soundtrack, wat een trip en wat een fun!

8. Wonder Woman

Wonder Woman die afrekent met de booswichten terwijl het op elektrische cello uitgevoerde ‘Wonder Woman Main Theme’ uit de luidsprekers spat: yes!

9. Good Time

Het weergaloze, door een fantastische soundtrack gedragen visitekaartje van de broers Safdie, met een verrassend sterke Robert Pattinson in de geblondeerde hoofdrol.

10. Wonderstruck

Op de valreep – op 20 december met name – komt de wonderbaarlijke nieuwe film van Todd Haynes (‘Carol’, ‘Far From Heaven’) nog de bioscoopzalen binnenzweven.

Vonden wij ook zeer de moeite: ‘You Were Never Really Here’, ‘Loveless’, ‘Atomic Blonde’, ‘Alien: Covenant’, ‘Get Out’, ‘Brimstone’, ‘La La Land’, ‘Your Name’, ‘Thelma’, ‘Logan Lucky’, ‘HHhH: The Man with the Iron Heart’, ‘It’, ‘American Made’, ‘My Cousin Rachel’, ‘The Big Sick’, ‘Cars 3’, ‘Spider-Man: Homecoming’, ‘War for the Planet of the Apes’, ‘L’amant double’, ‘Lady Macbeth’, ‘The Other Side of Hope’, ‘The Lost City of Z’ en de zwaar onderschatte horrorfilm ‘A Cure for Wellness’.

En dan nu: een ticker-tape parade voor Vrouwe Cinema!