Humo's Knettergekke Filmjaaroverzicht

Een tuchteloze nymfomane, een wraakzuchtige huurmoordenaar, een toverheks met glimmende hoorns, een fuivende en snuivende beursmakelaar met een kaars in z’n reet, een meedogenloze cameraman, een flippende flik, schunnige taal uitslaande legomannetjes, een hitsig besturingssysteem, een sensuele alien, ruziënde fanfares: we hebben in 2014 weer een hoop interessant volk ontmoet in de donkere zaal.

1 ‘The Wolf of Wall Street’

Zelden zo hard gelachen als met LeonardoDiCaprio die in het nieuwe meesterwerkje van Martin Scorsese compleet gedrogeerd en al rollend zijn Lamborghini tracht te bereiken.

2 ‘The Lego Movie’

Legomannetjes die tuchteloze zinnetjes uitslaan als ‘Rep je reet!’? U zag en hoorde het in de uitzinnigste animatieprent van het jaar.

3 ‘Nymphomaniac Volume 1’

De fenomenale Uma Thurman die in een lange dolkomische scène samen met haar kinderen binnenvalt in het appartement waar haar ontrouwe echtgenoot zich ophoudt (‘Children, look at the whorebed’): pure slapstick, getekend Lars von Trier.

1 ‘Her’

Seks met een besturingssysteem? Het kan: kijk maar eens hoe Theodore (Joaquin Phoenix) en Samantha (een computer die praat met de stem van Scarlett Johansson) het doen in deze ongewone liefdesfilm van Spike Jonze.

2 ‘Nymphomaniac Volume 1’

Nee, ‘Nymphomaniac’ bleek uiteindelijk toch geen pornofilm. Maar de scène waarin de jonge Joe (Stacy Martin) samen met een vriendinnetje op de trein een pijpwedstrijd houdt, vonden we toch behoorlijk – hoe zullen we het zeggen – heethilarisch.

3 ‘Nymphomaniac Volume 2’

Goed, die geladen spankingsessie waarin Charlotte Gainsbourg zich bont en blauw laat kastijden door Jamie Bell, kun je nauwelijks een seksscène noemen. Maar geef toe: kleefden ook úw ogen niet aan het scherm?

1 ‘20,000 Days on Earth’

We weten het wel, dit imaginaire portret van Nick Cave is van de eerste tot de laatste minuut in scène gezet. Geen échte documentaire dus, en toch zetten we hem lekker op 1.

2 ‘Ne me quitte pas’

In deze prachtige docu, die het midden houdt tussen een aflevering van ‘Man bijt hond’ en een speelfilm van Bouli Lanners, kunt u kennismaken met de twee mooiste eenzaten van België: Bob en Marcel.

3 ‘Alphabet’

Waarin regisseur Erwin Wagenhofer overtuigend aantoont dat het westerse onderwijssysteem behoorlijk suckt.


1 ‘John Wick’

Ex-huurmoordenaar John Wick (Keanu Reeves) die zich in nachtclub The Red Circle schietend en knokkend een weg baant naar de booswicht die zijn hondje heeft afgeslacht: wow.

2 ‘Captain America: The Winter Soldier’

Nick Fury (Samuel L. Jackson) die in de straten van Washington de volle laag krijgt: adembenemend.

3 ‘Blue Ruin’

Wraakengel Dwight (Macon Blair) die in de slotscènes van deze schitterende thriller naar een dubbelloops grijpt en een met bloed besmeurde rekening vereffent: huiveringwekkend.

‘Someone on this flight is threatening to kill someone every 20 minutes, unless 150 million is transferred to this account number!’ (Liam Neeson in ‘Non-Stop’) ‘I just thought there would be more.’ (Patricia Arquette in ‘Boyhood’) ‘Is my cock exquisite? Oh, cos I think it’s fucking exquisite.’ (Jude Law in ‘Dom Hemingway’) ‘That shit is purer than a preacher daughter’s pussy.’ (Matthew McConaughey in ‘Dallas Buyers Club’) ‘The heart is not like a box that gets filled up.’ (Scarlett Johansson in ‘Her’) ‘Kill the filthy bastard!’ (John Hurt in ‘Hercules’) ‘Fill all my holes, please!’ (Charlotte Gainsbourg in ‘Nymphomaniac Volume 1’) ‘We used to look up at the sky and wonder at our place in the stars, now we just look down and worry about our place in the dirt.’ (Matthew McConaughey in ‘Interstellar’) ‘You know how everyone’s always saying: ‘Seize the moment’? I don’t know, I’m kind of thinking it’s the other way around, you know, like the moment seizes us.’ (Jessi Mechler in ‘Boyhood’)

1 De alien uit ‘Under the Skin’

Ze (Scarlett Johansson) knoopt een gesprekje met je aan, ze verleidt je, ze vraagt of ze je een lift mag geven... en vervolgens reduceert ze je tot voer voor buitenaardse wezens.

2 Maleficent uit ‘Maleficent’

De boosaardige toverheks met de glimmende zwarte hoorns op haar schedel (de angstaanjagend goeie Angelina Jolie) is afgelopen nacht nog aan ons in een nachtmerrie verschenen. Hopelijk zien we haar volgende nacht terug!

3 Victor Cheverin uit ‘Jack Ryan: Shadow Recruit’

Kenneth Branagh met belachelijk zware Russische tongval horen uitleggen wat er gebeurt wanneer je een spaarlamp in een menselijke mond schroeft en vervolgens laat ontploffen: cool!

Sandra (Marion Cotillard) die op het eind van ‘Deux jours, une nuit’ afscheid neemt van haar welwillende collega’s, Cousin Marv (James Gandolfini) die in zijn auto beseft dat zijn uren geteld zijn (‘The Drop’), Mason (Ellar Coltrane) die in de ontroerende donkerekamerscène uit ‘Boyhood’ een belangrijke levensles krijgt ingepeperd van zijn leraar fotografie, de kindjes van Marcel die zich in ‘Ne me quitte pas’ tijdens het carnavalsfeest vastgrijpen aan de broekspijpen van hun dronken vader, het allerlaatste shot van ‘Nebraska’, het stukje zeep dat in ‘12 Years a Slave’ uit de handen valt van de verrot geslagen Patsey, Patricia Arquette die haar zoon uitwuift in ‘Boyhood’ (‘This is the worst day of my life’), ingenieur Ivan Locke (Tom Hardy) die in ‘Locke’ door de telefoon het gekrijs van zijn pasgeboren baby hoort: 2014 stond bol van de kippenvelmomenten, maar de dikste krop in de keel kregen we toch van de prachtige en o zo juiste slotdialoog uit ‘Boyhood’.

1 ‘American Hustle’

Tien Oscarnominaties (begrijpe wie kan) voor deze overroepen zeepbel van David O. Russell, waarvan geen enkele kon worden verzilverd (gerechtigheid is dan toch geschied).

2 ‘The Monuments Men’

Barslechte vertolkingen, een chaotische plot, lamlendig in beeld gezette actie. Clooneyke, Clooneyke, hoe is het toch zover kunnen komen?

3 ‘The Hobbit: The Battle of the Five Armies’

Bericht aan die meute Peter Jackson-fans die op dit eigenste moment met een stormram onze voordeur proberen in te beuken: sorry, maar wij blijven erbij dat Jackson het meesterwerk van Tolkien heeft mismeesterd.

‘It’s a wrap!’ zegt de regisseur traditioneel wanneer de allerlaatste opname van een film erop zit. Ook de Grote Regisseur Hierboven vond het in 2014 jammer genoeg nodig om enkele keren heel luid ‘It’s a wrap!’ uit te roepen. We twijfelen er geen seconde aan dat onderstaande zielen op dit eigenste moment een spetterende wrap party in the sky aan het houden zijn.

Mike Nichols, de meester van de sprankelende satire (‘The Graduate’, ‘Carnal Knowledge’).

Bob Hoskins: onvergetelijk als de Londense gangster Harold Shand in ‘The Long Good Friday’, aangrijpend als de beschermeling van het hoertje Simone in ‘Mona Lisa’.

Joan Rivers: één van de grootste Amerikaanse comédiennes.

Lauren Bacall: de leading lady van de Amerikaanse film noir, eindelijk herenigd met haar grote liefde Humphrey Bogart.

Robin Williams: laten we voor deze briljante komiek onder het roepen van ‘O Captain! My Captain!’ nog één keer allemaal op de tafels gaan staan.

James Rebhorn: geen grote naam, maar veertig jaar lang een vertrouwd gezicht in tientallen films en series (de laatste jaren vertolkte hij de papa van Carrie Mathison in ‘Homeland’).

Shirley Temple: Hollywoods beroemdste kindsterretje werd uiteindelijk 85.

Richard Kiel: de beroemde Bond-schurk is heengegaan, maar zijn stalen gebit blijft onverwoestbaar.

Richard Attenborough: niet alleen een magnifieke acteur (de meesten onder ons kennen hem als professor Hammond uit ‘Jurassic Park’, maar zijn beste rol is die van de amorele gangster Pinkie Brown in de Graham Greene-verfilming ‘Brighton Rock’ uit 1947), maar ook een episch regisseur (‘Gandhi’, ‘Cry Freedom’).

James Garner: de ster uit de televisieserie ‘Maverick’ vormde in de ontsnappingsprent ‘The Great Escape’ een ontroerend duo met Donald Pleasance.

Mickey Rooney: doe uzelf een immens plezier en probeer deze Hollywoodlegende eens aan het werk te zien in ‘Boys Town’ (1938), ‘Young Tom Edison’ (1940) en ‘Baby Face Nelson’ (1957).

Harold Ramis: Egon Spengler in ‘Ghostbusters’! Maar ook de regisseur van ‘Groundhog Day’, een meesterwerk om opnieuw en opnieuw en opnieuw te bekijken.

Maximilian Schell: memorabel als de ambitieuze kapitein Stransky in Sam Peckinpahs oorlogsklassieker ‘Cross of Iron’, buitengewoon als de geflipte dr. Hans Reinhardt in de machtige sciencefictionprent ‘The Black Hole’.

Philip Seymour Hoffman: klasbak onder de klasbakken.

1 Jake Gyllenhaal

Fenomenale drieslag voor Gyllenhaal in 2014: in het ultramysterieuze ‘Enemy’ schitterde hij als Adam, de hoogleraar die in een geheimzinnig wespennest verzeild geraakt, én als Anthony, Adams perfecte dubbelganger. En in ‘Nightcrawler’ imponeerde hij als Louis Bloom, de nachtelijke aasjager die met een digicamera op zoek gaat naar bloederige footage.

2 Matthew McConaughey

De gladjanus uit ‘How to Lose a Guy in 10 Days’ heeft zich in 2014 ontpopt tot een onversneden klasbak: zie zijn memorabele borstgeroffel in ‘The Wolf of Wall Street’, zijn ingetogen meesterschap in ‘True Detective’, zijn meeslepende vertolking in ‘Interstellar’ en vooral zijn Oscarwinnende krachttoer in ‘Dallas Buyers Club’.

3 Tom Hardy

Geweldig in Roskams ‘The Drop’, ronduit briljant in ‘Locke’, een ontroerend drama dat zich van de eerste tot de laatste minuut in de benepen ruimte van één auto afspeelt.

1 Scarlett Johansson

Hoe ze in ‘Under the Skin’ haar onbewogen gelaat in één nanoseconde laat overvloeien in een bedrieglijk vriendelijk snoetje. En dan de sensuele manier waarop ze door die zwarte droomblubber stapt! Adembenemend.

2 Patricia Arquette

Prachtig als de mama van Mason in ‘Boyhood’. Hoe ze in één van de allermooiste scènes van het jaar de balans van haar leven opmaakt (‘I just thought there would be more’): zielsaangrijpend.

3 Jennifer Lawrence

De beeldschone actrice uit het ijzersterke ‘The Hunger Games: Mockingjay – Part 1’ is overal: in ons hoofd, ons hart, onze ziel, én in onze map met afbeeldingen.

1 ‘Violet’

Het indrukwekkende langspeelfilmdebuut van Bas Devos. Een hypnotiserende kijkervaring, een betoverende trip.

2 ‘Deux jours, une nuit’

Voor de zevende keer op rij bewijzen de gebroeders Dardenne dat ze tot de groten van de cinema behoren. Faut le faire.

3 ‘The Drop’

Oké, dit is strikt genomen een Hollywoodfilm. Maar op de set stond wél het heetste triumviraat van de Belgische cinema: Michaël R. Roskam, Matthias Schoenaerts en Nicolas Karakatsanis.

4 ‘Waste Land’

Deze stikdonkere grootstadsthriller van Pieter Van Hees is nog steeds aan het nazinderen.

5 ‘Brabançonne’

Verdorie, we krijgen die hemelsbrede glimlach die deze heerlijke musical van Vincent Bal ons bezorgde maar niet van onze smoel geveegd.

1 ‘Boyhood’

Iemand vertelde ons onlangs dat hij de spanningsboog in ‘Boyhood’ toch wat magertjes vond. Wat had die persoon (u had hem moeten zien sidderen toen we onze boog op hem richtten) dan verwacht? Dat de hoofdfiguur, die door regisseur Richard Linklater maar liefst twaalf jaar lang werd gevolgd, na een beet van een mier in een superheld ging veranderen? Drie of vier gruwelijke sterfgevallen in de familie? Een shoot-out, een autoachtervolging? Nee: de grote kracht van ‘Boyhood’, de reden waarom dit meesterwerk zo veel gevoelens losmaakt, waarom zo veel toeschouwers zich in Mason en in zijn ouders herkennen, is net dat Linklater het grote drama links laat liggen en inzoomt op de kleine scènes, de kleine voorvalletjes, de kortstondige ontmoetingen die diep in het hart blijven voortleven. Zoals Linklater zelf zei in dit prachtblad: ‘Het zijn niet de mijlpalen die we ons herinneren, maar de kleine momenten.’ Om Mason voor je ogen in een man te zien veranderen; om zijn ouders te zien verouderen; om de tijd in jezelf als een ongrijpbare wolk voorbij te voelen glijden: een onvergetelijke ervaring, de ultieme coming of age-film.

2 ‘Snowpiercer’

Een trein die zich al zeventien jaar lang als een krankzinnig perpetuum mobile een weg klieft door een postapocalyptisch sneeuwlandschap: het is wellicht de meest van de pot gerukte pitch aller tijden, maar regisseur Joon-ho Bong maakte er een onvergetelijke, verbijsterende, steeds surrealistischer wordende trip van.

3 ‘Nebraska’

Deze magistrale prent van Alexander Payne, gefilmd in zinderend mooi zwart-wit, heeft iets dat de andere films niet hebben – iets dat als een in melancholie gedrenkte pijl recht door het hart gaat.

4 ‘Nightcrawler’

Schitterend opgebouwd, briljant in beeld gezet, ongelooflijk sfeerrijk én met een sublieme Jake Gyllenhaal als selfmade cameraman Louis Bloom: wat een feest was het toch om de debuutfilm van Dan Gilroy te ontdekken.

5 ‘Enemy’

Die mysterieuze openingsscène met die zilveren stolp en die naakte grieten. Die dreigende atmosfeer, die pakkende soundscapes, die magistrale dubbelrol van Jake Gyllenhaal, dat verbijsterende eindshot. Nee, wij gaan deze thriller van Denis Villeneuve niet licht vergeten.

6 ‘Under the Skin’

Zelden een film gezien die zó donker durft te zijn – herinner u de scène waarin de alien (Scarlett Johansson) op het keienstrand onbewogen staat toe te kijken hoe twee mensen in zee verdrinken. Een sciencefictionfilm zoals u er nog nooit één heeft gezien, een sublieme nachtmerrie, een instant classic.

7 ‘The Wolf of Wall Street’

DiCaprio die compleet stoned zijn Lamborghini tracht te bereiken! Die overrompelende beeldenstroom! Die schitterende soundtrack! Martin Scorseses verfilming van de autobiografie van effectenmakelaar Jordan Belfort is één groot filmfeest, één grote uitspatting, één lang bacchanaal vol whisky, drugs, rock-’n-roll en puur cinemaplezier.

8 ‘12 Years a Slave’

De verschrikkelijke odyssee van Solomon Northup, een zwarte man die anno 1841 in Washington werd gekidnapt en twaalf jaar lang in slavernij in Louisiana doorbracht, werd virtuoos verfilmd door regisseur Steve McQueen. Een magistrale, volstrekt onsentimentele, maar extreem onbehaaglijk makende horrortrip.

9 ‘Interstellar’

Toegegeven: de helft van de dialogen hebben we niet begrepen, de plot is ons niet helemaal duidelijk, en we snappen nog stééds niet wat een wormgat is. Maar wat een overrompelend sciencefictionepos, wat een grandioze filmervaring, wat een onvergetelijke reis!

10 ‘John Wick’

Hiervoor gaan we graag in de donkere zaal zitten: pure adrenalineverwekkende actie, knetterende shoot-outs, de beste lijf-aan-lijfduels sinds ‘The Matrix’, een grootse Keanu Reeves. Wég met Air Wick, wij willen ‘John Wick’!

Hebben de top 10 niet gehaald maar staan voorgoed in ons geheugen gegrift: ‘Nymphomaniac’ (Lars von Trier), ‘Philomena’ (Stephen Frears), ‘The Selfish Giant’ (Clio Barnard), ‘Camille Claudel 1915’ (Bruno Dumont), ‘Blue Ruin’ (Jeremy Saulnier), ‘Only Lovers Left Alive’ (Jim Jarmush), ‘Dallas Buyers Club’ (Jean-Marc Vallée), ‘An Episode in the Life of an Iron Picker’ (Danis Tanovic), ‘The Grand Budapest Hotel’ (Wes Anderson), ‘Mistaken for Strangers’ (Tom Berninger), ‘The Missing Picture’ (Rithy Panh), ‘Eastern Boys’ (Robin Campillo), ‘Edge of Tomorrow’ (Doug Liman), ‘Ugly’ (Anurag Kashyap), ‘The Homesman’ (Tommy Lee Jones), ‘Leviathan’ (Andrej Zvjagintsev), ‘Locke’ (Steven Knight), ‘Mr. Turner’ (Mike Leigh), ‘The Rover’ (David Michôd), en ‘The Hunger Games: Mockingjay Part 1’. En als u ons nu wil excuseren: wij gaan, in navolging van DiCaprio in ‘The Wolf of Wall Street’, het nieuwe jaar inluiden met behulp van een dwerg, een kaars en een rietje.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234