Humo's Onweerstaanbare Studentenspecial: de Facebook confessionsDe bekentenissenhype aan de Vlaamse uniefs

Facebook tiert tegenwoordig van de virtuele studiegroepen. Dat het daarbij niet allemaal ernst en noeste bedrijvigheid hoeft te zijn, bewijzen de Confessions-pagina’s, waar studenten anoniem serieuze en minder serieuze bekentenissen kwijt kunnen.

Wat begon als een kleine vuurhaard van studentenkolder, groeide tijdens de jongste blokperiodes uit tot een ware hype, met minstens dertigduizend volgers per pagina. Elke zichzelf respecterende universiteitsstad heeft er ondertussen één: Hasselt, Gent en natuurlijk Leuven. Over wie nu het eerst met het lumineuze Confessions-idee op de proppen kwam, heerst nog onenigheid. Humo sprak met twee van de vier masterminds achter de virtuele biechtstoel van Leuven. Om in het thema van de pagina te blijven, bleven ze daarbij zelf ook liever anoniem.

HUMO Zeg eens, jongens, wie was er nu eigenlijk eerst: Gent of Leuven?

Moderator 1 «De Universiteit Gent was inderdaad eerst met hun Confessions-pagina, maar wij waren zelf ook bekend met het concept. Ik was al langer een trouwe volger van College Confessions, een Twitteraccount waarop Amerikaanse jongeren hun gênantste of spannendste verhalen over het studentenleven kwijt kunnen. Het leek ons cool om iets soortgelijks in Vlaanderen te lanceren – op Facebook dan, aangezien Vlaamse studenten veel vaker gebruikmaken van dat sociale medium dan van Twitter. Toen we zagen dat die van Gent ons voor waren, hebben we meteen de achtervolging ingezet met een eigen Confessions-pagina.»

Moderator 4 «Om mensen vertrouwd te maken met het concept – en volgers te sprokkelen – hebben we eerst zelf een paar bekentenissen online gezet. Dat was eind november 2014. De eerste weken dienden de volgers zich mondjesmaat aan, ongeveer vijftig per week. Het gebeurde wel steeds vaker dat ik in de les zat en mensen op de rijen voor me onze pagina zag bekijken. Waarna ze naar die van Gent overschakelden (lacht).»

Moderator 1 «Tijdens de blokperiode is de bal pas goed aan het rollen gegaan. Plots zaten we aan tienduizend volgers!»

HUMO Is het concept veel veranderd sinds de start?

Moderator 1 «De look, met het KU Leuven-logo en de tekening van een vrouw die een vinger op haar lippen legt, hadden we snel. Om dat logo hebben we ons wel even zorgen gemaakt. Mochten we dat zomaar gebruiken? Maar ondertussen heeft de KU Leuven haar zegen gegeven. Zelfs rector Rik Torfs heeft eens laten vallen dat hij het een tof initiatief vindt.

»De manier waarop we de bekentenissen binnenkrijgen, is wel veranderd. In het begin konden mensen enkel via een privébericht tekstjes insturen. Wij zetten ze er dan anoniem op, maar we wisten wel van wie ze afkomstig waren. Omdat we alle vier vrij actief zijn in het studentenleven, kwam het geregeld voor dat we een naam tegenkwamen die we kenden. Lachen natuurlijk, maar daardoor lag de drempel om iets in te sturen voor sommigen ook hoger. Dus zijn we snel overgeschakeld op een Google-spreadsheet, waarbij de bekentenissen ook voor ons anoniem blijven.»

'De nood aan seks ligt tijdens de blokperiode blijkbaar nog hoger dan tijdens het academiejaar'

HUMO Wat me opviel: aanvankelijk werden alle berichten in het Engels geplaatst. Nu niet meer.

Moderator 1 «In die eerste blokperiode kregen we veel Engelstalige bekentenissen binnen, vast in navolging van het Amerikaanse origineel. De zeldzame Nederlandstalige berichten vertaalden we toen zelf naar het Engels, om onze doelgroep zo breed mogelijk te houden. Enorm tijdrovend, plus: we kregen steeds vaker bekentenissen in vernederlandst Engels binnen. ‘I pee in my pompbak’, bijvoorbeeld, ondertussen een klassieker. Toen na een tijd zowel de volgers als de Nederlandstalige inzendingen exponentieel toenamen, zijn we maar gestopt met ze te vertalen.»

Moderator 4 «Noem het luiheid (lacht). Al denk ik zelf graag dat we mettertijd gewoon efficiënter zijn gaan werken. Ons buikgevoel over welke bekentenissen succes zullen oogsten en welke niet, is er ook op vooruitgegaan. Het moet vooral heel grappig of heel herkenbaar zijn.»


Bloed aan de handen

Wie er de pagina van KU Leuven Confessions op naslaat, komt inderdaad veel geinige – én geile – praat tegen. ‘Dat moment waarop de prof zegt: ‘Juffrouw, mijn inzicht in uw boezem is groter dan uw inzicht in de leerstof. Tot in augustus.’’ ‘I’ve just discovered a chest hair of 5.4 cms. #afgeleidindenblok’. ‘Ik word geil van geometrische perfectie.’ Vooral die laatste bekentenis zijn we toch geneigd met een serieuze korrel zout te nemen.

'Ons buikgevoel over welke bekentenissen succes zullen oogsten en welke niet, is erop vooruitgegaan. Het moet vooral heel grappig of heel herkenbaar zijn'

HUMO Geldt dat niet voor veel van die zogenaamde waargebeurde gênante verhalen die worden ingestuurd?

Moderator 1 «We komen inderdaad veel anekdotes tegen die zo ongeloofwaardig zijn dat ze wel verzonnen móéten zijn. Maar als de entertainmentwaarde hoog genoeg ligt, zetten we ze er toch op. Zo was er één bijzonder vuil verhaal van een kerel die zogenaamd een meisje had gevingerd in den Ambi (Ambiorix, café in Leuven, red.) terwijl ze haar maandstonden had en het bloed aan zijn vingers vervolgens door een ander, nietsvermoedend meisje had laten aflikken. Waarschijnlijk compleet verzonnen, maar het, euh, spreekt wel tot de verbeelding.»

HUMO Ah, to be 18 again. Ik kan me voorstellen dat er tijdens de blok – een periode waarin eenzaamheid en prestatiedruk al eens komen aankloppen – ook minder opbeurende berichten binnenstromen.

Moderator 4 «We hebben een paar keer een heel neerslachtig bericht binnengekregen, van mensen die het leven niet meer zagen zitten. Daarvan hebben we er een stuk of twee gepubliceerd. Mooi om te zien hoe onze volgers toen massaal hun steun betuigden aan die mensen. Maar omdat het niet onze bedoeling was om een soort klaagmuur van onze Confessions-pagina te maken, zijn we na een paar keer gestopt met dat soort inzendingen. De toon moet toch luchtig blijven.»

Moderator 1 «Er was ook iemand die ons een paar keer heeft laten weten dat onze pagina hem nog meer met de neus op het feit drukte dat hij zich verschrikkelijk eenzaam voelde. ‘Iedereen komt hier maar tonen hoeveel leuke vrienden ze hebben, en hoe vaak ze uitgaan. Terwijl ik na vier jaar in Leuven nog steeds nauwelijks mijn kot uit kom en bijna geen vrienden heb.’ Behoorlijk confronterend om te lezen.»

HUMO Hebben jullie ooit overwogen om er een ombudsman of psycholoog bij te halen?

Moderator 4 «Nee, simpelweg omdat we zelf niet kunnen zien van wie die berichten komen. Al wat wij kunnen doen, is ze online zetten en via reacties op hun bericht onze steun betuigen.»

HUMO Er wordt ook behoorlijk wat geile praat verkocht op jullie pagina, vooral tijdens de blokperiode.

Moderator 4 «Ja, de nood aan seks ligt tijdens die periode blijkbaar nog hoger dan tijdens het academiejaar. Als we alle berichten die over een tekort aan seksuele bevrediging gaan, ook effectief zouden posten... Of mensen die hun gsm-nummer insturen met het bericht ‘Bel me voor een hete date’. Maar net zoals de pagina geen klaagmuur mag worden, is het evenmin de bedoeling om er een advertentiepagina van te maken (lacht).»

Moderator 1 «Die verzuchtingen over seks zijn ook snel afgezaagd. Het is zoals met die ‘I pee in my pompbak’-berichten: de eerste keer is zoiets grappig, een tweede keer misschien ook nog, maar de zoveelste variant erop laten we niet meer verschijnen.»


Hetzelfde schuitje

HUMO De bekentenissen die verschijnen zijn anoniem, maar de reacties van andere Facebookgebruikers op die bekentenissen niet.

Moderator 1 «Klopt. Wat je vaak bij die reacties ziet, is dat studenten een vriend of vriendin gaan taggen. Om ze te plagen – zo van: herken jij je niet in deze bekentenis? – of omdat ze echt vermoeden dat die vriend dat bericht heeft ingestuurd. Dat levert soms gênante situaties op. Zo was er een bekentenis van een kerel die had laten weten dat zijn vriendin eigenlijk helemaal niet goed kan pijpen, ook al beweerde hij tegen haar van wel. Waarop één van zijn Facebookvrienden hem tagde in dat bericht, en die vriendin dat dus ook kon zien.»

Moderator 4 «Eén keer heeft een meisje contact met ons opgenomen omdat ze zichzelf herkende in een bericht over overspel. Ze was bang dat, als zij zichzelf daarin kon terugvinden, anderen dat ook konden. We hebben die bezwarende bekentenis dan ook meteen verwijderd.»

HUMO Als ik dat zo hoor, is KU Leuven Confessions mogelijk verantwoordelijk voor enkele gebroken studentenharten.

Moderator 4 «Ja, maar onze pagina brengt mensen ook dichter bij elkaar! Zo was er een jongen die van onze pagina gebruik heeft gemaakt om zijn liefde te verklaren aan een meisje. Voor elk gebroken hart komt er dus ook een nieuw koppeltje bij (lacht).»

HUMO Rooft het beheren van zo’n Facebookpagina niet veel van jullie eigen kostbare tijd tijdens de blok?

Moderator 1 «Ik zie het als een pauze tijdens het studeren. Mijn internetbrowser staat trouwens sowieso altijd open. Die constante afwisseling tussen leren en ontspannen, dat zit er gewoon ingebakken. En het werkt ook voor mij. Al kan ik me voorstellen dat andere studenten daar meer moeite mee hebben.»

Moderator 4 «Het is tijdens de blok inderdaad verleidelijk om lang op Facebook te blijven hangen of door te klikken naar andere pagina’s. Het is dan een kwestie van er gedisciplineerd mee om te gaan. Mijn resultaten hebben er alvast niet onder geleden.»

HUMO Waarin schuilt het succes van de Confessions-pagina’s volgens jullie?

Moderator 1 «Toch vooral in de herkenbaarheid. Studenten krijgen bijvoorbeeld het gevoel dat ze niet alleen in de blokmiserie zitten. Ze posten: ‘Bah, ik heb echt genoeg van dit of dat vak’, waarop andere studenten dan massaal reageren. Het gevoel in hetzelfde schuitje te zitten, dat schept een band.»

HUMO Is de Confessions-pagina een blijvertje of zien jullie het aantal berichten al dalen?

Moderator 1 «Buiten de blokperiode ligt het aantal inzendingen verwaarloosbaar laag. Of het in december opnieuw zal boomen of dat zich een nieuwe hype zal aandienen, valt af te wachten. Maar het zou me straf lijken als we over pakweg twee jaar nog evenveel succes zouden oogsten.»

Moderator 4 «Begin dit jaar hebben we voor onszelf Confessions-T-shirts laten maken. Zelfs als de hype binnenkort morsdood is, houden wij er toch een pak mooie herinneringen aan over.»


Valse anonimiteit

Professor nieuwe media Pieter Verdegem van de Universiteit Gent ziet weinig graten in de anonieme uitlaatklep die de Confession-pagina’s biedt aan studenten. Volgens hem was het maar een kwestie van tijd voor ook dat segment van het studentenleven, het kolderieke vertier, zich zou manifesteren op de sociale media.

Pieter Verdegem «De laptop en het internet hebben een onmisbare plaats ingenomen in het hoger onderwijs. Als universiteit bieden we onze studenten allerhande elektronische leerplatformen aan, maar om elkaar te ondersteunen maken ze toch vooral gebruik van Facebook. Natuurlijk wordt er dan niet alleen nuttige info met elkaar uitgewisseld. Veel studenten zien de blok eerder als een saaie periode, waarin hobby’s en ander sociaal vertier op een laag pitje staan. Eens goed stoom aflaten via de sociale kanalen die wel voorhanden zijn – Facebook, Snapchat, Instagram – kan dan deugd doen.»

'Als de Confessions-pagina's iets bewijzen, is het wel dat Facebook meer dan ooit leeft'

HUMO Is al die virtuele afleiding niet nefast voor de concentratie, en dus voor de studieresultaten?

Verdegem «Voorlopig is er nog te weinig wetenschappelijk onderzoek verricht dat die bewering kan staven of tegenspreken. Er zijn onderzoekers die beweren dat de nieuwe generatie een kei is in het multitasken, omdat ze voortdurend switcht tussen studie en ontspanning via computer en smartphone. Maar er komt ook een tegenbeweging op gang, geleid door onder anderen de Amerikaanse professor Clay Shirky. Hij verkondigde onlangs dat hij studenten verbiedt om tijdens zijn lessen – die nota bene over sociale media gaan – nog langer op Twitter en Facebook actief te zijn.»

HUMO De Confessions-pagina’s zijn een anoniem onderkomen binnen het hypertransparante Facebook. Hebben jongeren weer behoefte aan minder zichtbaarheid?

Verdegem «Dat zou best kunnen. Zie ook het succes van een app als Snapchat, waarbij de foto’s die je verstuurt, maar een paar seconden zichtbaar zijn voor de ontvanger. Al gaat het bij zo’n app, net als bij Facebook, vaak om een vals gevoel van anonimiteit. Als socialemediagebruiker heb je maar bitter weinig controle over wat er gebeurt met de informatie die je deelt. Want laten we eerlijk zijn: niemand leest de gebruikersvoorwaarden van Facebook. Zo’n bedrijf kan veel meer met onze posts en reacties doen dan we zelf vaak weten. Stel je ook voor dat die anonieme bekentenissen plots in verkeerde handen terechtkomen. Ondenkbaar is dat niet: denk maar aan de hackersaanval op het klantenbestand van Ashley Madison (datingsite voor mensen op zoek naar een overspelig avontuurtje, red.) een paar maanden geleden.»

HUMO De laatste jaren volgen de Facebooktrends onder studenten – de Spotted-, Parels- en Confessions-pagina’s van deze wereld – elkaar op. Is dat eigen aan het medium?

Verdegem «Het is inderdaad een voortdurend komen en gaan: initiatieven winnen pijlsnel aan populariteit, maar deemsteren ook even snel weer weg. Wat daarbij zeker speelt, is het feit dat jongeren de zichtbaarheid van Facebook een beetje beu zijn. Tegenwoordig kunnen de ouders en grootouders via hun eigen account meekijken naar wat de jeugd allemaal uitspookt. Dat is natuurlijk behoorlijk uncool. Als zich dan een nieuw virtueel platform aandient, zullen jongeren de eersten zijn om daar intensief gebruik van te maken.

»Al is het volgens mij een illusie om te denken dat Facebook als sociaal platform snel zal uitsterven. Als de Confessions-pagina’s iets bewijzen, is het wel dat Facebook meer dan ooit leeft. De trends zullen misschien komen en gaan, maar Facebook blijft nog wel een tijdje bestaan.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234