Humo's Tienersterren Top Tien: een spoedcursus Muziek Voor Millennials!

Shawn Mendes is niet de enige popgrootheid die stervelingen ouder dan 25 nauwelijks kennen: een heel peloton teenage superstars bestormt de hitlijsten. Wordt u oud? Stokoud! Gelukkig is Humo er nog met een spoedcursus Muziek Voor Millennials.

'Ik suck al sinds ik oud genoeg ben om te weten wat sucken betekent'


1. Ariana Grande

Zij is één van de bekendste artiesten in deze lijst, maar kunt u één nummer van haar opnoemen? Hebt u haar nieuwe plaat ‘Sweetener’ al beluisterd? Wist u dat zij vroeger een Nickelodeon-kindsterretje was, of dat al haar videoclips samen al meer dan tien miljard keer (!) bekeken zijn? Ariana Grande (25) is hier vooral bekend sinds de aanslagen tijdens haar optreden in Manchester, en anders wel door haar getroebleerde relatie met rapper Mac Miller. Maar die connotatie is vreemd voor één van de vrolijkste popsterren van het moment: als ze in talkshows verschijnt, is het lachen geblazen, haar imitatie van Celine Dion is vlekkeloos en haar ‘Carpool Karaoke’-tribute aan Aretha Franklin was zelfs ontroerend. Dat ze zich niet lang geleden verloofde met ‘Saturday Night Live’-komiek Pete Davidson, spreekt in haar voordeel. Net als het feit dat ze op ‘Get Well Soon’ 40 seconden stilte inlast, zodat het nummer 5 minuten en 22 seconden duurt, een verwijzing naar 22 mei, de datum van de aanslagen. Los daarvan is het ook een topnummer op een uitstekende plaat.

Andere zangeressen die onder de volwassenenradar vliegen: Meghan Trainor, vaste prik in de hitlijsten, Hailee Steinfeld, het meisje uit ‘True Grit’ dat met succes aan een muziekcarrière timmert, en Rita Ora, die net als Dua Lipa uit Albanië komt – haar optreden in Trix was maanden op voorhand uitverkocht.

Ook te volgen: Alessia Cara, die voor haar tweede plaat elk nummer zelf heeft geschreven. Toen ze 19 was, tourde ze met Coldplay, niet veel later mocht ze mee met Taylor Swift. Ze heeft een abonnement op de Teen Choice Awards, maar mocht ook al de felbegeerde Grammy voor Beste Nieuwe Artiest op haar schouw zetten – de eerste Canadese die daar ooit in is geslaagd. De kritiek pareerde ze vakkundig op Instagram: ‘Veel mensen vonden het nodig om te zeggen hoe hard ik suck. Maar ik was jullie voor: ik vind al dat ik suck sinds ik oud genoeg ben om te weten wat sucken betekent.’ In de popmuziek geldt zoals overal: vrouwen boven.


2. One Direction

Eén van de vrolijkst in de markt gezette muziekfenomenen van het afgelopen decennium komt uit de koker van Simon Cowell, naast een grootafnemer van te kleine T-shirts ook een uitgekookte zakenman. In zijn talentenfabriek ‘The X Factor’ werd het piepjonge One Direction samengesteld uit vijf afgevallen kandidaten. Toen het kwintet op de derde plaats eindigde, bood Simon hen meteen een contract aan op zijn label. One Direction palmde niet alleen jaren aan een stuk tienerharten in, ook ná de break-up schepten de jongens poen.

Zayn Malik was de eerste die de deur achter zich dichttrok. Hij bracht twee jaar geleden zijn debuut ‘Mind of Mine’ uit, waarmee hij de eerste Brit werd die op nummer één debuteerde in het Verenigd Koninkrijk én in de VS. Met zijn solodebuut ‘Flicker’ zorgde Niall Horan ervoor dat One Direction het record van The Beatles evenaarde: drie bandleden met een soloplaat op nummer één. Liam Payne heeft vorige week een ep uitgebracht, en nu broedt Louis Tomlinson op zijn debuut, waarvoor hij zich door Oasis en Arctic Monkeys laat inspireren.

En dan is er natuurlijk Harry Styles. Vorig jaar bracht hij met zijn naar zichzelf genoemde debuut een verdienstelijke lap softrock uit, en viel hij niet door de mand als acteur in Christopher Nolans oorlogsfilm ‘Dunkirk’.

Straffe koffie: twee jaar nadat de vijf op de pauzeknop hebben gedrukt, verkopen de platen van One Direction nog stééds beter dan de nieuwe worpen van Lana Del Rey en Katy Perry. Komt die reünie er? Eerder vroeg dan laat.


3. XXXTentacion

De onlangs doodgeschoten rapper XXXTentacion was de meest controversiële rapper in lange tijd. Hij pochte dat hij een homoseksuele celgenoot in elkaar had geslagen, en terroriseerde en misbruikte zijn zwangere vriendin. De wake na zijn dood draaide uit op rellen. Na zijn dood haalde Spotify hem even van de playlists, maar de streamingdienst kwam op die beslissing terug na dreigementen van onder anderen Kendrick Lamar. Een foute jongen, XXXTentacion, maar zijn muziek is niet slecht: gevoelig en donker, druipend van de teenage angst. Zijn teksten zijn één en al zelfmoordfantasieën, depressieve poëzie en onheilstheater. Het is zo’n artiest die je niet kunt uitleggen aan je ouders.

Hij is ook het symbool van een nieuwe muzieksubcultuur, de emo rap, met depressieve jongens die pronken met tatoeages in hun gezicht en felgekleurde haardossen – denk aan Lil Peep, die vorig jaar op zijn 21ste is gestorven aan een overdosis morfine en antidepressiva. Ze luisteren naar namen als 6ix9ine en Trippie Redd, overleven op SoundCloud en floreren op het internet. Zelfs de immens populaire Post Malone kun je bij de beweging rekenen, zij het als de uit z’n voegen gebarsten mainstreamvariant.

Het is donkere muziek, er schemert een diepe onvrede met het leven in door, dus natúúrlijk zijn pubers er wild van. Na XXXTentacions dood steeg zijn platenverkoop met 700.000 procent. XXXTentacion zou weleens de nieuwe Kurt Cobain kunnen zijn: een martelaar met een donker kantje die wordt omarmd als ‘één van ons’.


4. Clean Bandit

Onlangs liepen de pleinen van Lokeren vol voor één band, Clean Bandit. Het Britse elektronische poptrio is het uithangbord van een specifiek fenomeen: de groepen wier hits vooral bekend worden onder de naam van de zangeressen met wie ze samenwerken. Met Anne-Marie stonden ze in 2016 op nummer één op kerstdag met de single ‘Rockabye’. Met Jess Glynne namen ze ‘Rather Be’ op, met Zara Larsson ‘Symphony’, met Marina and the Diamonds ‘Disconnect’. Hun recentste hit was ‘Solo’ met Demi Lovato, ook al zo’n tieneridool met een donker kantje. Nummers van Clean Bandit zijn een garantie op Spotify-succes.

Er zijn nog artiesten die eerder producers zijn, zoals de Nederlander Martin Garrix. Hij nam met Dua Lipa ‘Scared to Be Lonely’ op, en met Bebe Rexha ‘In the Name of Love’. Lego-hoofd Marshmello knutselde beats voor Khalid, Lil Peep en alweer Anne-Marie. Maar dé assistgever van de popbusiness is Calvin Harris: onder anderen Future, Ellie Goulding, Rihanna, Frank Ocean, Migos, Florence Welch en de onvermijdelijke Dua Lipa (‘One Kiss’) deden een beroep op hem.

Dat veel artiesten in elkaars liedjes opduiken, is niet toevallig. Bij streamingdiensten krijgen de artiesten elk apart een streepje achter hun naam, dus samenwerken doet de kassa voor iedereen rinkelen. Lief zijn voor elkaar is het nieuwe rock-’n-roll.


5. Imagine Dragons

Als er in deze door Spotify-dj’s als Kygo gedomineerde wereld iets te betreuren valt, is het wel de teloorgang van de rockmuziek. Je zag het op Pukkelpop: de Boiler Room ontplofte bij de obscuurste dj’s, terwijl Dirty Projectors, Grizzly Bear en zelfs Arcade Fire amper zalen gevuld krijgen. Scoren wel: groepen als Imagine Dragons, Bastille, 5 Seconds of Summer, Maroon 5 en Twenty One Pilots, met muziek die evenveel met rock te maken heeft als Maes Radler met een trappist.

Toen Imagine Dragons-frontman Dan Reynolds op het hoofdpodium van Pukkelpop verscheen, was er geen doorkomen meer aan. Wel een interessante kerel: een overtuigde mormoon die net een gitzwarte depressie achter de rug heeft en luidkeels opkomt voor andersgeaarden – doet het altijd goed bij tieners. Wel jammer dat de muziek – geföhnde bombast met trommels – zo hemeltergend slecht is.


6. Camila Cabello

Beter nieuws: er is een nieuwe Beyoncé en ze komt uit Cuba! Zoals Destiny’s Child te klein werd voor Queen B, zo verliet de 21-jarige Camila Cabello eind 2016 de superpopulaire meidengroep Fifth Harmony om zich toe te leggen op haar solocarrière.

Net als One Direction werd Fifth Harmony gevormd uit vijf afgevallen kandidaten van ‘The X Factor’, en tekenden ze prompt een contract bij Simon Cowells label. Het succes volgde, dankzij eigen nummers én covers van onder meer Ed Sheeran en Ariana Grande, die vol lof waren. Maar sinds enkele maanden staat de groep on hold, en werken de leden elk aan hun solocarrière. Lauren Jauregui zong al samen met Halsey, Ty Dolla $ign en Steve Aoki, en ook Ally Brooke en Normani Kordei Hamilton hebben een platencontract versierd. Alleen Dinah Jane Hansen heeft nog geen grote plannen: ‘Als je al zo lang liedjes van een ander zingt, is het eng om opeens zelf iets te moeten schrijven.’

Je moet het Camila nageven: haar debuut ‘Camila’, vlotte pop met een salsagroove, is een succes. Het is een schijf zonder poespas met tien nummers van drie minuten – waaronder topsingle ‘Havana’, over haar geboortestad – zonder superproducers of grote sterren.


7. Noah Cyrus

U dacht dat de kids nog onder de indruk waren van wandelende tong Miley Cyrus? Nee, wie méé is, heeft z’n aandacht allang verlegd naar haar jongere zusje Noah (18). Haar donkere emopop past perfect bij de naar depressie geurende teen angst die jongeren tegenwoordig zo aanspreekt – met rapper XXXTentacion nam ze ‘Again’ op. Met de single ‘Make Me (Cry)’ stond ze meteen bovenaan in de Spotify-charts en ‘We Are...’ groeit stilaan uit tot een millennial anthem. Het refrein? ‘These days we only follow / These days we feelin’ hollow / Get paid, the only motto / We are fucked’. Yes! Voor de 57ste verjaardag van papa Billy Ray (‘Achy Breaky Heart’!) schonk ze hem samen met haar lief Lil Xan een metershoge waterpijp en een pakje zelfgerolde joints.

Staat ook klaar om de titel Superster van Morgen te claimen: Clairo, die samenwerkt met de manager van Chance the Rapper én met de hippe productiecrew PC Music. Haar claim to fame is de YouTube-hit ‘Pretty Girl’: daarin wiegt ze zonder make-up voor haar webcam, een huppelende verwerping van de Instagram-schoonheidsidealen.

Voorts is er Khalid, de wonderboy van de Amerikaanse r&b, die met zijn debuutplaat ‘American Teen’ en de single ‘Young Dumb & Broke’ de zielenpijn van het puber-zijn wist bloot te leggen. Hij maakte eerder dit jaar indruk in een uitverkochte AB én op Rock Werchter. Maar de meest beloftevolle tiener komt uit Zuid-Afrika Troye Sivan deed als kind mee aan een talentenjacht, hij waagde zich aan een acteercarrière met ‘X-Men Origins: Wolverine’ en een reeks tienerfilms en ontplooide vervolgens zijn talenten op YouTube, waarna hij bij een groot label tekende en samenwerkte met Alessia Cara, Ariana Grande en Martin Garrix. Hij mocht mee het podium op met Taylor Swift. Zijn lief is een model. Zijn tweede plaat ‘Bloom’ (net uit!) is glibberige gay sex-extravaganza en een vrolijk coming of age-verhaal in één. Het openingsnummer gaat over hoe hij met een oudere man had afgesproken via Grindr: ‘I went out looking for love when I was 17 / Maybe a little too young, but it was real to me’. Perfume Genius in Spotify-formaat, grillig én radiovriendelijk.


8. James Arthur

De meest gevreesden aller tienerzangers zijn de Ed Sheeran-soundalikes, de zageventen met een gitaar, zoals James Arthur. Hij won het negende seizoen van ‘The X Factor’ in het Verenigd Koninkrijk en heet een gevoelige jongen te zijn. Hij kampt met depressies en verslavingen, en hij heeft ook een mooi from zero to hero-verhaal: hij bracht zijn jeugd door bij pleeggezinnen, maar dankzij zijn deelname aan ‘The X Factor’ kon hij zijn ouders na twintig jaar herenigen. Na zijn overwinning stapten onder meer een minderjarig meisje en een prostituee naar de rioolpers met verhalen over zijn seksuele avonturen: ‘Hij gaf mij 5 pond om een fles rosé te gaan halen en hield zijn sokken aan tijdens de seks.’ Neerwaartse spiraal ingezet. In een rap battle beledigde hij Rita Ora, met wie hij een korte flirt had gehad (‘I’m giving ten million fucks less than Rita does / And that’s a lot of fucking’). Later zei hij dat hij na die kortstondige relatie ‘seksverslaafd’ was geworden, en dat hij honderden meisjes online had gecontacteerd.

De echte ellende begon toen hij in één van zijn raps een collega een ‘fucking queer’ noemde. Zijn nieuwe single werd terstond geboycot door de radio en hij kreeg comedians als Matt Lucas en Frankie Boyle over zich heen. iTunes besloot mensen die zijn plaat hadden gekocht hun geld terug te geven. En toen Simon Cowell de nieuwe lyrics las (‘I’m gonna blow up your family like I’m a terrorist’), was voor hem de maat vol: contract in de vuilnisbak.

Sindsdien is Arthur bezig aan een remonte – Cowell haalde hem weer binnen en zijn tweede plaat ‘Back from the Edge’ werd een succes – maar de problemen blijven hem achtervolgen. Zo sleepte de Ierse band The Script hem voor de rechter omdat zijn ‘Say You Won’t Let Go’ te hard zou lijken op hun ‘The Man Who Can’t Be Moved’. Arthurs verdediging? ‘Er bestaan maar zeven noten. Elk bluesnummer klinkt ook fucking hetzelfde.’


9. Migos

Uh! Ooh! Gas! Skrrt, skrrt! De kans dat Migos ooit, zoals Kendrick Lamar, een Pulitzer Prize in de wacht sleept, is relatief klein, maar het trio is bij het jongere volkje wel behoorlijk populair.

Migos, dat is Offset, Quavo en Takeoff. De eerste vormt samen met Cardi B het power couple van de hiphop, al hebben ze te duchten concurrentie van de al bijna even populaire Travis Scott en Kylie Jenner. De twee koppels staan allebei op trouwen én ze hebben allemaal ruzie met rapster Nicki Minaj. Nicki is kwaad op Travis Scott omdat zijn ‘Astroworld’ beter scoorde dan haar ‘Queen’, op Cardi B omdat die haar stijl – we horen u al denken: ‘Nicki Minaj, stíjl?’ – gestolen zou hebben, en op Migos omdat die haar niet steunden toen ze kwaad was op Cardi B.

Migos houdt het wijselijk bij kreetjes over hun dure horloges, hun dure auto’s en hun dure juwelen. In de single ‘Versace’ hoor je 164 keer het woord ‘Versace’, in topschijf ‘Stir Fry’ wordt het refreintje twintig keer herhaald. Leuk voor even, ook al duren hun platen – twee stuks in twee jaar tijd, allebei nummer één-noteringen – tegenwoordig 105 minuten. Skrrt, skrrt!


10. BTS

Het is geen nieuw automodel of een vieze ziekte, wel Zuid-Korea’s jongste exportproduct: BTS ofte Bangtan Boys. Vorige week verbraken ze Taylor Swifts YouTube-record: in 24 uur tijd werd hun clip van ‘Idol’ 45 miljoen keer bekeken. De plaat waarop ‘Idol’ zal prijken, belooft eveneens records te zullen breken, want dat is wat de zevenkoppige groep altíjd al heeft gedaan. Hun schijf ‘Wings’ werd de succesvolste Koreaanse plaat aller tijden, daarna kwam ‘Love Yourself: Her’ binnen op nummer zeven in de Billboard 100, en ‘Love Yourself: Tear’ op nummer één. De wereldtournee, die in de O2 Arena in Londen en de Ziggo Dome in Amsterdam passeert, is volledig uitverkocht. Online doen ze het nog beter. Time Magazine plaatste hen vorig jaar op hun lijst van invloedrijkste mensen op het internet. In de jongste editie van ‘Guinness World Records’ bleken ze ook de keizers van Twitter te zijn: met een half miljard likes en retweets deden ze beter dan Justin Bieber en Donald Trump sámen. Op de Koreaanse Forbes-lijst staan ze bovenaan: even machtig als leider Kim Jong-un. Toegegeven, met even belachelijke kapsels.

Wat voor muziek maakt BTS eigenlijk? Een kruising tussen Nicki Minaj-achtige partyrap, hyperactieve boybandtunes en een WK-anthem. Zegt u het maar, of vraag het anders eens aan de kids.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234