null Beeld

Humo's Tijdloze Smashing Pumpkins Top 20

Billy Corgan en drummer Jimmy Chamberlin brengen een heuse Smashing Pumpkins-comebackplaat uit: 'Zeitgeist', vanaf zes juli in de Belgische winkelbakken. Wij hebben voor u de hoogtepunten op een rijtje gezet: de twintig beste van de Smashing Pumkins!

Nee, een echte reünie kan je het niet noemen. Van de vier oorspronkelijke Smashing Pumpkins-leden zijn er ocharme twee bereid gevonden om de draad weer op te nemen waar ze hem in 2000 voor het laatst hadden zien liggen: Billy Corgan en drummer Jimmy Chamberlin. De Pumpkins light dus, maar gelukkig waren Billy en Jimmy hongerig genoeg om met die draad meteen een heuse comebackplaat te breien. Zeitgeist' ligt vanaf zes juli in de Belgische winkelbakken, en nu zaterdag vallen er in de grote zaal van de AB (uitverkocht, of wat dacht u) ongetwijfeld voorsmaakjes te rapen. Reden genoeg om onze ouwe platen nog eens af te stoffen en de hoogtepunten voor u op een rijtje te zetten: de twintig beste van de Smashing Pumkins!

undefined




undefined

null Beeld
null Beeld
null Beeld

undefined

I Am One' (Gish', 1991)

Allereerste single. De riff heeft iets weg van Paradise City' van Guns N' Roses, maar het nummer is goed genoeg om ze dat graag te vergeven.

Siva' & Rhinoceros' (Gish', 1991)

Heavymetalgitaren, hard-zacht-meanders, onderkoelde melancholie: Gish' had alles wat de Pumpkins later tot de grootste rockband van de nineties zou bombarderen. Corgan speelde ooit met het idee zijn band Siva te noemen, naar de hindoegod van dood en vernietiging. Uiteindelijk koos hij voor knallende pompoenen'. Ook goed.

Cherub Rock' (Siamese Dream', 1993)

Grungerocker met Butch Vig-stempel. Meesterlijke opener van de allerbeste Pumpkins-plaat.

Today' (Siamese Dream', 1993)

Doorbraakhit. Meest meefluitbare zelfmoordanthem aller tijden.

Disarm' (Siamese Dream', 1993)

Corgan: Ik heb nooit het lef gehad om mijn ouders - twee klootzakken van het zuiverste water - te vermoorden, dus pak ik ze maar terug met dit nummer. Een heel mooi nummer, zodat ze zich éxtra slecht voelen dat ze me vroeger als stront hebben behandeld.' En een wereldsong op de koop toe.

Soma' (Siamese Dream', 1993)

Wurmt zich door een even aarzelende als onheilspellende aanzet tot in het oog van de storm. Een orgastische climax is het onvermijdelijke gevolg.

Mayonaise' (Siamese Dream', 1993)

Getekend: Corgan én gitarist James Iha, en daarmee één van de weinige nummers op de plaat die niet voor de volle honderd procent uit de koker van de überpompoen kwamen gegulpt. Mede daardoor één van de beste Pumpkins-songs die nooit op single zijn uitgekomen.

Girl Named Sandoz' (Pisces Iscariot', 1993)

Psychedelische rock, geschreven door The Animals en opgenomen door de Pumpkins voor een John Peel-sessie in 1991 - een ervaring die Corgan ooit omschreef als de absolute nummer één op zijn all time worst experience list. Weigert sindsdien uit te leggen wat hij daarmee bedoelde.

Thru the Eyes of Ruby' (Mellon Collie and the Infinite Sadness', 1995)

De dubbelaar Mellon Collie', door Corgan opgevat als de nineties-tegenhanger van Pink Floyds The Wall', werd en wordt in sommige kringen afgedaan als pretentieuze gobshite, en dan heeft vooral dit nummer de kaas gegeten. Bombastisch en compleet over de top, maar nog geen spát minder krachtig dan bij de eerste luisterbeurt. Publiekslieveling.

Tonight, Tonight' (Mellon Collie and the Infinite Sadness', 1995)

Waarschijnlijk de vaakst op de radio gedraaide Pumpkin-classic, en niet onterecht: jankende violen, breed opgezet pathos en een onsterfelijke melodie. De dromerige, aan oude Méliès-films refererende clip leverde de groep zes MTV-awards op.

Bullet with Butterfly Wings' (Mellon Collie and the Infinite Sadness', 1995)

Puberale uitspattingen zijn de rigueur in Pumpkins-teksten en Bullet' is daar geen uitzondering op: Despite all my rage I am still just a rat in cage'. Maar het blijft een onverwoestbare klassieker en we gaan hoogstpersoonlijk ons geld terugvragen als de kale het zaterdag niet in zijn setlist opneemt.

Muzzle' & Porcelina of the Vast Oceans' (Mellon Collie and the Infinite Sadness', 1995)

Tweedelige bewijsvoering van het in die dagen hoge toppen scherende talent van William Patrick Corgan Jr. Hardnekkig kippenvel.

1979' (Mellon Collie and the Infinite Sadness', 1995)

Eén van hun grootste hits, en een magistrale voorbode van wat komen zou: de drumcomputer wordt weer bovengehaald (zo waren ze ooit begonnen) en de goesting om nog langer Led Zeppelin-geïnjecteerde stadionrock te spelen staat op een bijzonder laag pitje.

Eye' (Lost Highway'-soundtrack, 1997)

Corgan in nachtmerrieland. Trillende electronica, schimmige vocals, fenomenaal aangedikte climax.

The End is the Beginning is the End' (Batman & Robin'-soundtrack, 1997)

Electrorocker die de aftiteling van Batman & Robin' mocht sieren. Het enige genietbare aan de hele film, als u het ons vraagt.

Ava Adore' (Adore', 1998)

Leading single van Adore'. Beats & clicks & adrenaline.

For Martha' (Adore', 1998)

Na de dood van zijn moeder trok Billy Corgan zich nog iets dieper terug in de spelonken van z'n eenzaamheid. Helaas zag hij sindsdien het gros van zijn talent het huis uit trekken, maar zijn plotse aanval van moederliefde leverde ons wel een prachtige postume hommage op, bomvol verstilde pracht en ingetogen kleine explosies.

Stand inside Your Love' (MACHINA/The Machines of God', 2000)

De plaat viel dik tegen, maar dit nummer was een eenzaam hoogtepunt. En nu maar afwachten of 'Zeitgeist' genoeg lekkers bevat om deze lijst te penetreren.

(fvd)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234