Humo's Verhelderende Verkiezingsgids (2): Mobiliteit

Volgens een Amerikaans onderzoek stond de Belgische automobilist in 2013 jaar gemiddeld 58 uur in de file. Onze kop eraf als mobiliteit nog geen klein beetje doorweegt wanneer u op 25 mei uw stem uitbrengt. Ook deze week fileren drie deskundigen het regeringsbeleid en de partijprogramma’s.


Over de Vlaamse Regering

Johan De Mol «Ik geef de Vlaamse regering goeie punten voor haar principes, maar een buis voor de uitvoering ervan.»

Manu Claeys «Deze regering heeft een prima visie, helaas strookt haar beleid níét met die visie.»

Kris Peeters «Hilde Crevits is officieel minister van Mobiliteit en Openbare Werken. In de praktijk was ze vooral minister van Openbare Werken. Het ging vooral over infrastructuur, ten koste van de dingen die móésten gebeuren.»

HUMO Zoals?

Peeters «Mag ik eerst zeggen wat ze wél gedaan heeft? Die lijst is veel korter (lacht).»


Over de Federale Regering

HUMO Men zou het welhaast vergeten, maar in de regering-Di Rupo loopt een staatssecretaris rond die bevoegd is voor Mobiliteit.

Peeters «Hij heet Melchior Wathelet, blijkbaar (lacht).»

De Mol «Als ik het me goed herinner, was zijn laatste wapenfeit de gordelplicht voor politieagenten. Tja.

»Het was… euh... zeer pover.»

HUMO Zijn gepersonaliseerde nummerplaat is wél een slaand succes.

Peeters «Tja. Leuk, zeker?

»Ik heb zijn beleidsnota weleens gelezen, maar ik heb er niets van onthouden. Ik weet ook waarom: er staat namelijk niets in. Behalve dat hij voor verkeersveiligheid is. De man had zich nochtans erg nuttig kunnen maken, want grote delen van het verkeersreglement zitten onder zijn bevoegdheid. Al is het mobiliteitsbeleid natuurlijk hopeloos versplinterd.


Over het pleidooi van Open VLD voor extra rijruimte, nieuwe wegen en spitsstroken

Peeters (lacht)

De Mol «Ik weet niet goed wat dat betekent. Tientallen studies tonen aan dat de extra capaciteit die gecreëerd wordt door – bijvoorbeeld – een bredere Brusselse Ring, over vijf jaar opgevuld is. Nieuwe wegen zuigen extra voertuigen aan. Wat Open VLD voorstelt staat haaks op alle wetenschappelijke inzichten.»

Claeys «Ik kan me voorstellen dat er plekken zijn waar het aangewezen is om met chirurgische nauwkeurigheid een nieuwe weg in te planten, maar globaal genomen is het niet de onderbouw van een intelligent mobiliteitsbeleid, nee. Je kunt mobiliteit niet loskoppelen van ruimtelijke ordening, en als je die twee goed wil combineren, moet je de dominantie van de auto proberen terug te dringen en de publieke ruimte teruggeven aan andere gebruikers. Dat is niet hetzelfde als: de auto in de ban slagen. Maar als die partij ‘meer rijruimte’ zegt, impliceert dat ook: minder ruimte voor de rest. Want er is echt te weinig ruimte om iederéén meer plaats te geven.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234