null Beeld

Humo's Vrouw van het Jaar: Astrid Bryan

Hoe je het ook draait of keert: Astrid Bryan is een fenomeen. Haar fans zijn vooral meisjes, vrouwen en gays, zij die de ophef rond de Antwerps-Amerikaanse níét begrijpen meestal heteroseksuele mannen. Voor wie het vaak een raadsel is wat hun vriendinnen, dochters en nichten – pun intended – in 'die Astrid' zien.

Terwijl het nochtans simpel is: Astrid is geen sekssymbool, geen babe. Bij mannen brengt ze weinig deining teweeg ter hoogte van het kruis, en net daarom vinden vrouwen haar fantastisch: Astrid is geen bedreiging, maar de ideale BFF (voor de niet-begrijpende mannen: 'Best Female Friend'). En gays? Die vereren haar omdat ze zo camp is als een huis, natuurlijk.

'Ik heb geen sexy bikinireportage nodig'

Ziedaar X-factor, star quality én je ne sais quoi van Vlaanderens enige IT-girl in enkele woorden verklaard. De uitslagen van Humo’s Pop Poll bevestigen alleen maar dat het fenomeen Bryan helemaal losstaat van haar realityreeks: u verkoos Astrid tot Vrouw van het Jaar, terwijl 'Astrid in Wonderland' nergens te bespeuren is in het lijstje met Beste Televisieprogramma's. Waar Astrid Bryan komt – op de Boekenbeurs, in een winkelcentrum of op de 'Grote' Markt van een Vlaamse provinciestad – drommen mensen samen om van 'o', 'ah' of anders wel '?' te gaan. En toch géén Astrid Bryan – nochtans een gewezen mannequin in korte designerrokjes en op Louboutin-stiletto’s – te bespeuren in de categorie 'Wie zou u weleens uit de kleren willen zien gaan?’. We zeiden toch al dat Astrid geen sekssymbool is?

Het Crowne Plaza Hotel in Antwerpen. The Sunset Marquis it ain’t, en ook het uitzicht op de met moddersneeuw beslijkte Antwerpse ring herinnert in niks aan de Sunset Strip. Astrid Bryan zit recht tegenover me in één van de groene zeteltjes van de hotelbar en draagt een gewaxte jeans van J Brand, motorlaarzen en een T-shirt van Iron Maiden. Naast haar zwarte Birkin Bag van Hermès: een iPhone én een BlackBerry. Als ik meedeel dat ik het fenomeen Astrid Bryan wil uithoren over het fenomeen Astrid Bryan, luidt het antwoord: 'Sure.' Later zal blijken dat we het ook over het 'product' Astrid Bryan hadden kunnen hebben, want twee dagen na het interview wordt bekendgemaakt dat Bryan op de shortlist 'Product van het Jaar' van de Stichting Marketing staat, naast onder andere Zalando en Tomorrowland.

HUMO Proficiat met je Pop Poll-medaille. Hoe blik je terug op 2012?

Astrid Bryan «Ik ben overwhelmed. Ik schrik nog altijd van de aandacht. Het wordt alsmaar extremer, met honderden mensen die staan wachten om mij te zien, in Aalst of Sint-Niklaas of op de Boekenbeurs. Ik heb zelf nooit in een rij gestaan voor iets of iemand, ben zelfs nog nooit naar een concert geweest om iemand 'in het echt' te zien. Geen handtekeningen gevraagd, geen posters opgehangen – niks. Via Facebook of Twitter krijg ik bijna dagelijks berichtjes à la 'Astrid, ik heb mijn spreekbeurt over u gedaan.' Dat er in de Engelse les collages of toneeltjes rond mij gemaakt worden, dat die gekte de scholen haalt: dat vind ik nog het strafste.»

HUMO Heb je zicht op je fans?

Bryan «Véél twaalfjarige meisjes. Veel jonge mama's ook. Als ik ergens acte de présence geef, zie ik dat ze mijn kleur nagellak dragen: zwart. Ze zijn ook opgekleed, met high heels, een jurkje, een handtas, de haren strak naar achter met vooraan zo'n hoge 'bol'. Of: mijn look.»

HUMO Heb je ook veel mannelijke fans?

Bryan «Meer dan in het begin. Er komen nu meer mannen en jongens met hun vrouw of vriendin mee naar actes de présence. En zelfs als ze alleen komen, zijn ze altijd heel gentlemanlike. Ik heb nog nooit meegemaakt dat één of andere gast zijn hand op mijn gat legt. Eén keer vroeg een meisje me of ze aan mijn borsten mocht komen. Ik zei: 'Nee, dat gaan we niet doen.' (lacht) Maar dat was dus een meisje.»

HUMO Zijn de meeste mannelijke fans niet homoseksueel?

Bryan «Enorm veel gays, ja. Die vinden het allemaal fabulous. Zij waren mijn allereerste publiek, ten tijde van 'Vlaamse Hollywoodvrouwen' al. Toen had ik meer homoseksuele fans dan vrouwelijke. Ik denk dat gays houden van het elegante van een vrouw die met mode bezig is. En ik ben héél modegericht: ik denk dat ze het leuk vinden dat ik den John Louboutins cadeau doe.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234