Humo selecteert de films van de week (25 tot 31 oktober)


Get Out

Q2, DONDERDAG 31 OKTOBER, 20.35

Horror Jordan Peele was vrijwel uitsluitend bekend als komiek in sketchprogramma’s toen hij zijn regiedebuut maakte met deze horrorthriller. Het was een carrièremove die ongeveer even realistisch klonk als Eddie Murphy die plots een kostuumdrama maakt. Maar kijk: ‘Get Out’ werd een commerciële hit die door de critici werd opgehemeld en zelfs een resem Oscarnominaties kreeg – wat voor een horrorfilm hooguit eens om de twintig jaar voorkomt. Het verhaal speelt mooi in op de black lives matter-beweging: een jonge zwarte kerel (Daniel Kaluuya) maakt kennis met de o zo ruimdenkende ouders van zijn blanke vriendin (Allison Williams) en dat neemt al snel een macabere wending. Het scenario zit vol dubbele bodems waarvoor je de film eigenlijk twee keer zou moeten zien, de regie is elegant en Peele hoeft geen beroep te doen op goedkope jump scares om je de daver op het lijf te jagen.


Rundskop

VTM, VRIJDAG 25 OKTOBER, 23.30

Drama De debuutfilm van Michaël Roskam was meteen goed voor een Oscarnominatie en een internationale carrière. Een indrukwekkende film noir op het Limburgse platteland, met Matthias Schoenaerts in de rol van zijn leven als veeboer die zich inlaat met moordzuchtige hormonenhandelaars.


Laura

BBC 2, ZATERDAG 26 OKTOBER 14.30

Drama Film noir-klassieker van Otto Preminger over een politieagent die de moord op een jonge vrouw onderzoekt en gaandeweg zowaar verliefd begint te worden op het slachtoffer. Het verhaal is absurd, maar Premingers stijl en zijn bewust melodramatische, zelfs campy sfeer zijn nog altijd onweerstaanbaar.


Meet Joe Black

VITAYA, ZAT. 26 OKTOBER, 20.25

Drama Brad Pitt speelt de verpersoonlijking van de dood, die aan steenrijke zakenman Anthony Hopkins uitstel van executie verleent in ruil voor een rondleiding op aarde. Deze drie uur durende allegorie van Martin Brest kabbelt wat al te rustig voorbij, maar heeft een aangenaam fragiel sfeertje en is ontwapenend oprecht.


Cobain

NPO 2, ZAT. 26 OKTOBER, 23.15

Drama Een 15-jarige jongen verlaat het gastgezin waarbij hij is ondergebracht om voor zijn drugsverslaafde, hoogzwangere moeder te zorgen. Een stug drama van Nanouk Leopold, met een rauwe visuele schoonheid en stevige vertolkingen van de jonge, debuterende Bas Keizer en Wim Opbrouck als Cobains ersatzvader.


King Kong

BBC 2, DON. 31 OKTOBER, 15.55

Avontuur Het onovertroffen origineel uit 1933. De vintage speciale effecten zijn uiteraard verouderd, maar nog steeds charmant. Het naïeve jongensboeksfeertje werkt ontwapenend en niemand kan schreeuwen als Fay Wray. Kijk niet te nauw naar de portrettering van de inboorlingen op Kongs eiland, het was een andere tijd.


Easy A

VITAYA, MAA. 28 OKTOBER, 20.40

Komedie Slimme high school comedy met Emma Stone als scholiere die doet alsof ze in bed is gedoken met een student en stante pede wordt aangezien voor de matras van de school. De dialogen zijn hilarisch, maar wie het iets serieuzer wil opvatten, ziet ook een scherpe satire over slut shaming.


The Conjuring

ZES, DINSDAG 29 OKTOBER, 20.35

Thriller Wat voorspelbare, maar efficiënte spookhuisthriller over een koppel paranormale onderzoekers (Patrick Wilson en Vera Farmiga) die proberen uit te vissen waarom er van alles bump in the night doet in een pittoresk landhuis. James Wan heeft een oog voor goed getimede jump scares, dus u bent gewaarschuwd.


Mary Shelley’s

Frankenstein

BBC 1, WOENSDAG 30 OKTOBER, 0.15

Horror Kenneth Branaghs relatief getrouwe verfilming van de bekende huiverklassieker werd destijds ten onrechte verguisd door de pers. De hysterisch rondtollende camera past prima bij het verhaal en Robert De Niro zet een aandoenlijk beklagenswaardig monster neer.


Young Frankenstein

CAZ, DONDERDAG 31 OKTOBER, 14.30

Komedie Wellicht Mel Brooks’ beste film, een geïnspireerde parodie op de klassieke ‘Frankenstein’-films uit de jaren 30, gedraaid in sfeervol zwart-wit. Het musicalnummer met Dr. Fronkonstien en zijn monster is dé showstopper, maar de absoluut geniale Madeline Kahn scoort op haar eentje de meeste lachsalvo’s.


The Omen

CAZ, DONDERDAG 31 OKTOBER, 0.45

Horror Gregory Peck adopteert het kind van de duivel in deze horrorfilm van Richard Donner. De score van Jerry Goldsmith is weinig subtiel (‘Ave Satani!’ blaast het full force uit de speakers), maar wérkt wel. Net zoals de rest van de film, inclusief een memorabele onthoofdingsscène en Billie Whitelaw als duivelse nanny.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234