null Beeld

Humo sprak met Anthony Sieben: de Belg die draken ontwerpt voor 'Game of Thrones'

Het zesde seizoen van de HBO-mastodont 'Game of Thrones ' is aan zijn laatste aflevering toe. De meest esthetisch verantwoorde troonpretendent voor Westeros is ongetwijfeld Daenarys Targaryen, de welgevormde blondine wier leger van gerobotiseerde eunuchen én testosteron op overschot hebbende Dothraki staat te trappelen om zich in het strijdgewoel te mengen. Alsof dat niet genoeg is, kan de Mother of Dragons ook rekenen op haar drie drakenkinderen. Hun gevleugelde en vuurspuwende aanwezigheid zorgt voor een exotische toets in haar leger. Wat weinigen echter weten, is dat die draken van Belgische makelij zijn.

De 25-jarige Anthony Sieben werd geboren en getogen in Waver, maar woont en werkt momenteel in Frankfurt. We ontmoeten hem in de kantoren van Pixomondo , het Duitse visual effects-bedrijf waar Sieben op de loonlijst staat.

'Uiteindelijk blijft een draak altijd een draak'

HUMO Mogen we je feliciteren met wat één van de coolste jobs ter wereld moet zijn?

Anthony Sieben: Dat mag je zeker! (lacht)

HUMO Of is het toch veeleer een niet te onderschatten monnikenwerk?

Sieben: Dit is het derde seizoen waarin ik de draken tot leven breng: de stiel zit me ondertussen wel in de vingers. Draken blijven draken, al worden ze elk seizoen groter. De hoeveelheid werk groeit mee, want ik wil ze uiteraard steeds mooier maken en blijven verfijnen.

HUMO Gun ons een blik in de wondere wereld van het drakenontwerpen.

Sieben: Eerst stuurt HBO ons een ruw 3D-model. Daar moet je je niet te veel bij voorstellen, in principe beginnen we min of meer van nul. Vooraleer we met het detailwerk beginnen, zoeken we afbeeldingen van reptielen zoals krokodillen, slangen en hagedissen als referentie. Dat geeft ons een beeld van hoe de schubben op hun lichaam zitten. Datzelfde principe proberen we toe te passen op onze draken. Met behulp van speciale software 'sculpteren' we de schubben op de draken. En als dat gedaan is, kleuren we de draak in. We ontwerpen overigens niet enkel de buitenkant, maar ook het skelet. Met name de gewrichten zijn cruciaal om de draak vlot te laten bewegen. Voor een ontwerp goedgekeurd wordt, zijn vaak al honderd versies over en weer gegaan tussen HBO en ons.

undefined

null Beeld

'De borstomtrek van Emilia Clarke heeft geen geheimen voor mij'

HUMO De draken vormen de bulk van je werk voor 'Game of Thrones', maar vragen ze je ook af en toe voor andere opdrachten?

Sieben: Soms vragen ze me ook om een digitale kopie van het lichaam van een personage te ontwerpen. In het huidige seizoen moest er bijvoorbeeld eentje voor Daenarys Targaryen gemaakt worden. Dan krijgen we een scan van haar volledige lichaam doorgestuurd, waarvan we een 3D-model moeten maken. Ik weet bijgevolg tot op de centimeter wat de borstomtrek van Emilia Clarke is. Zo'n digitale kopie is handig voor de scènes waarin ze haar draken berijdt. En voor een scène waarin één van de draken een arm afbijt, heb ik een geamputeerde, verbrande arm gecreëerd. De research daarvoor was niet altijd even leuk, kan ik je zeggen.

Naast 'Game of Thrones' heb ik ook al mogen meewerken aan enkele grote Hollywoodproducties. 'Bridge of Spies' - een film van Steven Spielberg met Tom Hanks - staat ondertussen ook op mijn cv, net als 'Fantastic Four' en 'The Purge'.

HUMO Hoe ben je eigenlijk bij Pixomondo, het bedrijf dat visual effects voor 'Game of Thrones' creëert, terechtgekomen?

Sieben: Ik studeerde grafisch ontwerp aan de universiteit van Namen. Na het behalen van mijn diploma probeerde ik werk te vinden, maar dat verliep moeilijker dan gedacht. Ik heb mijn focus dan verlegd en ging op zoek naar een vrijwillige stage, om op die manier meer praktijkervaring op te doen en mij eventueel in een bedrijf binnen te werken. Ik mocht bij Pixomondo beginnen, waar ze blijkbaar tevreden waren over mijn werk. Na mijn stage kreeg ik een voltijds contract. In het begin werkte ik voornamelijk aan kleinere projecten, maar toen mijn collega-sculpting artist naar het Londense filiaal van Pixomondo verkaste, kreeg ik 'Game of Thrones' toegewezen. We zijn nu ongeveer tweeënhalf jaar verder, en ik heb het mij nog geen seconde beklaagd.

undefined

null Beeld

HUMO Ik neem aan dat je - samen met miljoenen andere kijkers wereldwijd - de serie volgt. Voel je enige beroepstrots wanneer je een draak ziet loosgaan op het scherm?

Sieben: Jazeker! Zoals iedereen heb ik ook al eens een mindere dag op het werk. Het zien van mijn noeste arbeid op televisie geeft me de motivatie om elke dag opnieuw het beste van mezelf te geven. Uiteindelijk putten enorm veel mensen vreugde uit 'Game of Thrones', dus het moet perfect zijn.

HUMO Hoe reageren mensen als je vertelt hoe je het beleg op je boterhammen verdient?

Sieben: In eerste instantie geloven ze me vaak niet. Als sculpting artist heb ik echter mijn eigen IMDb-pagina waarnaar ik kan verwijzen. Vervolgens zijn het doorgaans dezelfde vragen die terugkomen. Mensen vinden mijn job in ieder geval fascinerend.

'Mijn volgende doel is genomineerd te worden voor de Visual Effects Society-awards, de Oscars van de visuele effecten'

HUMO Gezien je jeugdige leeftijd heb je al heel wat bereikt. Geen schrik voor een quarterlife crisis à la Eva Daeleman?

Sieben: Ik besef vooral dat ik veel geluk heb gehad, en dat ik blij mag zijn met wat ik tot hiertoe heb bereikt. Ik zou me toch vooral willen blijven ontwikkelen. Technologie staat nooit stil, dus levenslang leren is de boodschap. Mijn volgende doel is om genomineerd te worden voor de Visual Effects Society-awards. Dat kun je vergelijken met de Oscars voor visuele effecten. Zo'n award zou me in contact brengen met zeer interessante mensen en mijn carrière naar grotere hoogten kunnen stuwen.

HUMO Je woont in Frankfurt, zo'n 400 kilometer verwijderd van familie en vrienden. Geen last van heimwee?

Sieben: In het begin was het heel moeilijk, vooral omdat ik door de onvoorspelbaarheid van mijn job maar één weekend per maand terug naar België kon gaan. Ik kende aanvankelijk niemand in Frankfurt, dus heb ik geopteerd om samen met zes onbekenden een flat te huren. Die sociale contacten hebben veel geholpen bij mijn integratie. Ondertussen zijn mijn werkuren wat stabieler geworden, waardoor ik toch probeer om meerdere malen per maand op en neer te pendelen tussen België en Frankfurt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234