Humo sprak met Bruno Wyndaele: 'Ik maak geen tv om op tv te kunnen komen'

De terugkeer van de rijzige presentator-dandy Bruno Wyndaele ging niet onopgemerkt voorbij: de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van ‘Beste vrienden’ scoorde goed en maakte furore op Twitter.

'Het is juist goed dat er in de tv-wereld minder champagne gedronken wordt'

Het is begrijpelijk dat de VRT een vijfde seizoen van ‘Beste vrienden’ bestelde: de formule – twee bekende vriendenkoppels trekken naar een onbekende vakantiebestemming en spelen daar spelletjes – werkt nog altijd. We treffen dan ook een zichtbaar tevreden Bruno Wyndaele in een ontbijthuis in de Brusselse Rand. Terwijl hij met een weerbarstig zakje groene thee worstelt, blikt hij laconiek terug op de commotie die zijn gezichtsbeharing teweegbracht: ‘Dan slaag je er éíndelijk in om het leven en gedachtegoed van Jan Hus(theoloog uit de Bohemen, waar de eerste aflevering werd opgenomen, red.) in een zondagavondprogramma te gieten en dan gaat het alleen maar over je snor.’ Terwijl hij aan het theezakje blijft frunniken: ‘Een hele puzzel. Hip zijn is moeilijk.’



Bruno Wyndaele «We hebben het weliswaar over Twitter: ik denk dat we intussen ver genoeg zijn om dat te mogen relativeren? Of denk jij dat het daar in de huiskamers ook over ging?»



HUMO Alsof u die snor niet met voorbedachten rade heeft laten staan.



Wyndaele «Vorig jaar ging het de hele tijd over mijn hoed, dus dacht ik: hoe kan ik de aandacht afleiden? Want geen hoed opzetten was geen optie. Een snor leek een goed idee, maar was dat niet altijd: tegen de derde aflevering zal de snor proporties hebben bereikt die eigenlijk niet meer uitzendbaar zijn. Op het moment dat ik ermee opdaagde, dacht iedereen: ‘Spesjaal, maar ça va.’ (lacht) Pas achteraf, in de montage, zei iedereen: ‘O, nee.’ Maar toen was het natuurlijk te laat.»



HUMO Toch haalde de eerste aflevering 864.000 kijkers. Tevreden?



Wyndaele «Het mogen er meer zijn, maar 864.000 is mooi. Het programma heeft al op heel wat avonden gezeten – maandag, dinsdag, zaterdag en nu zondag – waardoor het moeilijk vergelijken is. Op zondagavond tel je de kijkers bij Eén normaal per honderdduizend, en niet per stuk, maar we zijn einde seizoen: ‘Flikken Maastricht’ is ‘Eigen kweek’ niet. Bovendien hebben we het programma altijd gemaakt als een winterprogramma en worden we nu in de lente uitgezonden. ‘Beste vrienden’ is bedoeld voor donkere winteravonden: buiten waait een schrale wind, maar ergens gloort de zomer. Het zonneke, de toeristische bestemmingen: leuk om naar te kijken. Je maakt plannen over waar je zelf naartoe wil: ‘Ah, dat wil ik ook zien.’ Of: ‘Daar zijn wij al geweest.’ Die herkenning is één van de redenen waarom het programma het zo goed doet. Als je dan in een ander seizoen wordt uitgezonden, is het afwachten. Maar ja, we zijn dus tevreden.»

HUMO Nog twee tweets en dan hou ik ermee op: ‘Wanneer ‘Beste vrienden’ met geen (sic) BV’s? Ik wil. Ik wil.’ En: ‘#BesteVrienden is zo’n programma waar je meteen zelf aan zou meedoen.’ Zou het programma werken zonder de Bekende Vlamingen?

Wyndaele «Nee.»

HUMO Gewone mensen die met Bruno op vakantie willen, moeten geen verwachtingen koesteren?

Wyndaele «Ik sluit het niet uit, want er is veel vraag naar (lacht luid). En alles waar vraag naar is, kómt er uiteindelijk ook. Als je in het midden van de woestijn gaat staan met dorst en 100 dollar in je hand, zal er uiteindelijk een waterhandeltje ontstaan. Maar de BV’s maken deel uit van de aantrekkingskracht van ‘Beste vrienden’. Dat is de insteek van honderden tv-programma’s: ‘Hoe zijn die mensen in het echt?’ Van twitterati vragen we ons dat niet af.»

HUMO Krijgt u de BV’s nog makkelijk op het vliegtuig?

Wyndaele «Dat bestaat niet: een Bekende Vlaming die we gevraagd hebben en die niet wilde.»

HUMO U biedt natuurlijk een gratis reisje aan.

Wyndaele (wuift) «Een vliegtuigticket is niet de grote kost van zo’n programma. Dat moet je uit je hoofd zetten: ‘Hebben die bekende mensen al niet genoeg?’ Daarvoor doen ze het niet. We kunnen ze makkelijk overtuigen omdat ze intussen weten wat er zal gebeuren en dat ze een goed figuur zullen slaan.»

HUMO Behalve Karel De Gucht, indertijd. Die scheen pas halverwege de aflevering door te hebben dat hij niet aan een praatprogramma, maar aan een spelletje deelnam.

Wyndaele «Maar hij is er net heel goed uit gekomen. Karel heeft trouwens deelgenomen tijdens het eerste seizoen, toen niemand wist wat hij moest verwachten. Ik heb als voordeel dat ik een beetje bekend ben, maar het blijft altijd een sprong in het onbekende: zelfs Karel, de minister van Buitenlandse Zaken, wist op voorhand niet waar hij zou terechtkomen. Het kabinet bleef maar bellen: ‘Waar gaat hij naartoe?’ Wij: ‘Dat is een deel van het concept, we gaan het niet zeggen.’ Waarop hij zelf de telefoon overnam, want zo gaat dat dan: ‘Karel hier. Waar gaan we heen?’ We hebben het niet gezegd, maar Karel is toch gekomen: hij is in Portugal beland, waar hij een kaars heeft gebrand voor Onze-Lieve-Vrouw van Fátima. Je kunt niet geloven hoeveel hoeden ik daarvoor afdoe. Natuurlijk dacht hij eerst dat hij mocht komen uitleggen dat zijn vriendschap met Dirk Sterckx innig is, maar zodra hij begrepen had dat hij in een spel zat, begon hij zich pas echt te amuseren. Dan blijkt dat Karel De Gucht – als hij met zijn vriend in een auto zit, terwijl tegenstanders Gilles De Bilde en Jacques Vermeire in een toeristentreintje zitten – ook denkt: ‘Als we dat treintje de pas moeten afsnijden om te winnen, dan doen we dat toch gewoon?’ Zo zijn ze allemaal, dat is het leuke aan ‘Beste vrienden’. Iedereen die beweert dat hij niet competitief is, bewijst na 24 uur het tegendeel.»

HUMO Welke BV’s komen in aanmerking voor ‘Beste vrienden’?

Wyndaele «Kijk naar de 150 mensen die intussen zijn meegegaan: dat gaat breed. Maar je zult ook zien dat niet iedereen die ‘breed’ is, al is gevraagd.»

HUMO Ik weet dat u vroeger een strikt criterium hanteerde om de echte BV’s van de B-listers te onderscheiden: ‘Doe je je boodschappen nog zelf?’

Wyndaele «Heb ik dat ooit gezegd? (Denkt na) Wat ben ik toch een slimme mens, eigenlijk (lacht). Maar ik heb dat uitgelegd, dat was coaching. En je mag het niet verkeerd begrijpen: degenen die hun commiskes zélf doen, zijn de goeie. Natuurlijk doe ik de mijne zelf. Supersterren bestaan eigenlijk niet in Vlaanderen: iedereen is hier normaal. Rare fotoshoots in rare magazines, raar gedrag met allerhande entourages: dat is onbestaande. Lesley-Ann Poppe doet soms rare dingen op Twitter, maar heeft niemand in dienst om haar boodschappen te doen. Gelukkig, want zo’n leven wens ik niemand toe.»

'Gaan we mij vergelijken met Bart De Wever, ja? Ik dacht dat we het sympathiek en amicaal zouden houden?'

HUMO Hier hoort normaal de obligate vraag over welke beste vriend u zou meenemen, maar interessanter is het antwoord dat u ooit gaf op die vraag: ‘Ik maak nu makkelijker vrienden dan vroeger.’ Wat liep er vroeger fout?

Wyndaele (lacht luid) «Nee, het is niet dat... Euh, laten we zeggen dat ik vroeger misschien wat minder moeite deed, of er minder nood aan had.»

HUMO Zoals Bart De Wever.

Wyndaele «Gaan we mij vergelijken met Bart De Wever, ja? Ik dacht dat we het sympathiek en amicaal zouden houden? Nee, ik denk dat ik minder werk dan vroeger, en daardoor heb ik meer tijd voor, euh, mensendingen. Mensenvriendschappen.»


Chinees vloeipapier

HUMO Intussen is bekend dat u een nieuw seizoen van ‘Eeuwige roem’ gaat maken.

Wyndaele «Ja. En daar mag nog niets over bekend zijn, behalve dat ze er komt en dat ze zal worden uitgezonden op VIER.»

'VIER maakt via Woestijnvis programma's voor de VRT. Ik snap dat VTM denkt: 'Is het de bedoeling dat overheidsgeld naar de aandeelhouders van VIER vloeit?''

HUMO Daarmee is de cirkel rond: u bent uw televisiecarrière begonnen bij VT4, de voorloper van VIER. VT4 moest destijds een kwaliteitszender worden.

Wyndaele «En dat is het nog altijd: de cirkel is volledig rond (lacht). En dat bedoel ik niet als een grap. Ik vind ‘Terug naar eigen land’ écht een kwaliteitsvol programma. ‘Topdokters’, ‘De rechtbank’ en ‘De recherche’ ook. ‘Komen eten’ is ‘Komen eten’, maar dat bestaat niet, een zender die alléén maar programma’s maakt waarvan je zegt: ‘Mag ik luid en langdurig applaudisseren?’ In de hoogdagen van Woestijnvis liep de ‘Niks voor niks-show’ met Margriet Hermans ook op Eén, hè?»

HUMO Intussen is VT4 dus VIER geworden, en – min of meer – in handen van uw oude vrienden van Woestijnvis.

Wyndaele «Alsmaar minder, als we eerlijk zijn: het is toch vooral in handen van Telenet.»

HUMO Sinds enige tijd staat er een zogeheten Chinese Muur tussen de zender en het productiehuis.

Wynendaele «Eerder Chinees vloeipapier: ik ben er laatst nog over uitgegleden (lacht luid).»

HUMO Was het een blij weerzien?

Wyndaele «Ja, natuurlijk, maar ik kom al jaren mensen van Woestijnvis tegen. Op feestjes, of als we afspreken. Ik heb al hon-der-den jaren een goed contact met de mensen met wie ik vroeger programma’s maakte. Maar misschien doel je op Wouter Vandenhaute? Want er is een verschil tussen Wouter en echte mensen. Dat is natuurlijk een mopje, want Wouter is ook een echte mens.»

HUMO Is alles vergeven en vergeten?

Wyndaele «Ja, voor zover er iets te vergeven en te vergeten was.»

HUMO Uw vertrek was anders betrekkelijk tumultueus.

Wyndaele «Dat is waar, maar in mijn hoofd was het tumult snel voorbij. Weg is weg: never look back. Ik acht het mogelijk dat het in sommige hoofden langer is blijven hangen, maar ik denk niet dat er in mij enige rancune zit.»

HUMO U was de eerste coryfee die indertijd vertrokken is, maar daarna volgde een lange stroom. Woestijnvis is ontploft, en met Koeken Troef, Panenka, De chinezen en de Filistijnen zijn er veel troonpretendenten. Welke is de ware?

Wyndaele «Maar er zijn evengoed productiehuizen uit de VRT of Eyeworks voortgekomen. Ik begrijp dat Humo een bijzonder affectieve band heeft met Woestijnvis, maar ik heb er maar een paar jaar gewerkt: dat is mijn focus niet. Er is een algemene tendens naar kleinere huizen. De toenmalige VRT-baas Aimé Van Hecke heeft in 2004 al aangeklaagd dat er te veel waren en dat er een consolidatie moest komen. Ik durf zonder een spoor van ironie – (keert zich naar de fotograaf en trekt met z’n vinger niettemin een boogje rond z’n mondhoek) zelfs niet híér – te beweren dat Aimé visionair was: hij had gelijk, maar dat betekent niet dat je ook gelijk krijgt. Jammer dat híj er niet meer is om dat masterplan uit tekenen! Ik stel wel vast dat degenen die het vaakst over consolidatie spreken – mensen bij de VRT – uitgerekend degenen zijn die het vaakst samenwerken met kleine, jonge productiehuizen. Een nieuw productiehuis begint bij de VRT, niet bij VTM, want daar hebben ze liever mensen van wie ze zeker zijn dat ze er geen wielen af zullen rijden.»

HUMO Zijn ze bij de VRT blij met starters omdat die minder uitgeslapen boekhouders en advocaten hebben?

Wyndaele «Kan ik in hun hoofden kijken? Ik kan alleen vaststellen dat ze het doen.»

HUMO De Filistijnen waren ooit goed op weg om een groot productiehuis te worden.

Wyndaele «Nee.»

HUMO Studio 100 was betrokken: ontkennen heeft geen zin.

Wyndaele «We hebben het samen opgericht, dat klopt, maar was het de bedoeling om een groot productiehuis te worden? (Denkt na) Waarschijnlijk zat het zo in de hoofden van de mensen bij Studio 100, en wellicht zijn onze wegen uit elkaar gegaan toen bleek dat het ánders in bepaalde ándere hoofden zat: small and beautiful is altijd mijn betrachting geweest. Met het verstrijken van de jaren werk ik alsmaar liever achter de schermen, maar altijd hands-on: ik ben graag bezig met programma’s, ik vind het fijn om mensen te laten doen waar ze goed in zijn, maar ik hou niet van het managen van grote groepen mensen. Daarom hebben wij een klein vast team van vijftien mensen, maar zelfs die werken het merendeel van het jaar niet voor ons.»

'We kunnen mensen makkelijk overtuigen om mee te doen aan 'Beste vrieden': ze weten dat ze een goed figuur zullen slaan'


HUMO Liever achter de schermen, zegt de presentator met vijftien programma’s op zijn cv.

Wyndaele «En toch is het zo, en altijd zo geweest. Ik ben altijd aan een programma begonnen omdat er een idee was, en als ik dan toch presentator werd, was dat omdat ze zeiden: ‘Je bent er nu toch.’ Telkens als het kon, liet ik het door iemand anders doen.»

HUMO Toen we het daarstraks over het appeal van het programma hadden, had u het niet over de rol van de presentator. Het is bekend dat u bescheiden bent, maar uw vakmanschap speelt wellicht toch mee?

Wyndaele «Nee, dat is niet waar. Thomas Vanderveken heeft het ook een jaar gedaan, en toen werkte het net zo goed. Het is geen personality show. Ik herhaal: ik maak geen tv om op tv te kunnen komen. Ik zal mezelf altijd wegcijferen voor wie moet schitteren.»

HUMO Eén van uw kwaliteiten is toch dat u mensen met een half zinnetje en een halve grijnslach een heel klein beetje belachelijk kunt maken, zonder dat ze het u kwalijk nemen. Als ze het al doorhebben.

Wyndaele «Nee. Dat lijkt alleen maar zo. Ik maak niemand belachelijk, ik wil iedereen doen schitteren. Mathias Vergels staat nu op de meest schandalige manier in de krant als iemand met een drankprobleem: ik geloof daar niks van. Niks. De Mathi is een fijne gast – dat heb je bij ons een uur lang kunnen zien – die al eens graag een pintje drinkt. Einde verhaal. Zijn beste vriend (‘Thuis’-acteur Nawfel Bardad-Daidj, red.) drinkt geen druppel alcohol: dat zou toch nooit marcheren? De Romeo’s doen binnenkort mee: als je die belachelijk wil maken, moet je niet vroeg opstaan, maar ik zal de Romeo’s doen uitblinken. Ik maak niemand belachelijk en daar ben ik trots op. Mensen die echt naast hun schoenen lopen, heb ik in mijn onstuimige jaren in ‘De laatste show’ weleens een minuut extra gegeven – ‘Ga dóór. Etaléér. Het zijn jóúw tien minuten.’ Maar de Romeo’s wil ik alleen maar graag zien.»

HUMO U bent de 50 voorbij, en nog altijd een schermgezicht. Over tijd, zeggen sommigen.

Wyndaele «Nog zes afleveringen, en dan is het voorbij (grijnst). ‘Eeuwige roem’ zal door iemand anders gepresenteerd worden – ik kan nog niet zeggen wie. Maar nogmaals: ik doe echt hard mijn best om zo weinig mogelijk op televisie te komen. Het heeft geen zin om grote verklaringen af te leggen over mijn definitieve afscheid, maar ik klamp me niet vast aan het scherm. Als Thomas niet zo druk bezig was geweest met ‘Alleen Elvis’ en ‘Voor hetzelfde geld’, was hij de presentator van deze reeks van ‘Beste vrienden’ geweest. Je kunt alleen niet elke keer iemand anders nemen en zeggen: ‘Zet den hoed op en het komt goed.’»

'Natuurlijk ben ik binnen: ik kan morgen stoppen met werken, want mijn levensstijl kost vrij weinig'

HUMO Wat hebt u eigenlijk met die hoed?

Wyndaele «Je moet zelf eens proberen om dagen aan een stuk in de volle zon bij 37 graden te werken. Ik kan niet in de schaduw staan, want dan sta ik – een technisch gegeven – in het donker. Waarom is een hoed uitgevonden? Om ermee in de zon te staan. Dus zet ik een hoed op. Een gewone mens zet een klak op, maar dat is geen gezicht: ik vind dat je dan beter een mooie panamahoed kunt kopen. (Mijmert) Een hoed is een onbekend vestimentair item in België, omdat het hier altijd bewolkt is.»

HUMO Zo’n hoed staat ook chic. Nochtans stond u niet in de top 50 van de rijkste Belgische entertainers. Tom Lenaerts stond op 13, Bart De Pauw op 24, Michiel Devlieger op 32, Erik Van Looy op 34 en Mark Uytterhoeven op 36: u bent de enige Woestijnvis-ancien die ontbreekt. Of hebt u gewoon een slimmere boekhouder?

Wyndaele «Wat wil je dat ik daarover zeg? Hoeveel ik verdien? Of ik binnen ben? Natuurlijk ben ik binnen, want de definitie van ‘binnen zijn’ is: dat ik morgen kan stoppen met werken. Maar iedereen kan morgen stoppen met werken. Het hangt af van je levensstijl. En de mijne kost vrij weinig, ik ben een zuinige mens: ik heb een auto om ergens naartoe te rijden en ik koop eten om op te eten, maar aan vakanties geef ik bijvoorbeeld zo goed als geen geld uit. Voor het werk wel, ja, maar als we ‘Beste vrienden’ in de Blaarmeersen konden doen, dan zouden we het in de Blaarmeersen doen.»


Een mineur feest

HUMO Er stond vorige week nog meer medianieuws in de krant: de VRT wil besparen door meer producties extern te laten uitvoeren.

Wyndaele «Dat heb je verkeerd begrepen, het is andersom gegaan. Ze moeten besparen, maar ze mogen dat niet meer doen door te knippen in de externe producties, wat ze de voorbije jaren drastisch gedaan hebben, voor 15 miljoen euro. Dat mag dus niet meer: ze moeten blijven op het ontzaglijk lage niveau waar ze nu al zitten. De VRT doet te weinig voor de onafhankelijke producenten: de openbare omroep heeft een budget van ongeveer 400 miljoen euro, waarvan ze 10 procent uitgeeft aan externe producties. Dat betekent dat ze 90 procent overhoudt om zelf heel goede programma’s te maken. Het is de opdracht van bijna alle openbare omroepen in de westerse beschaving, waar we ons tegenwoordig op laten voorstaan, om de motor van de audiovisuele sector te zijn. Een bepaald soort creatieve programma’s wordt beter buiten die hiërarchische structuur om gemaakt, door kleine machines die lean and mean zijn. De VRT is overigens vragende partij, en zo is het altijd gegaan. De BBC benadert vaak de ideale wereld, ook qua organisatie, en daar is de afspraak dat minstens een kwart intern wordt gemaakt, en een kwart extern, en dat voor de overblijvende helft een open competitie geldt: may the best man win. Dan gaat het om het beste idee voor het beste budget.»

HUMO Woestijnvis levert sinds kort weer aan de openbare omroep. De andere productiehuizen zijn naar verluidt misnoegd over het geld dat Canvas tegen ‘De ideale wereld’ aan heeft gesmeten.

Wyndaele «Ik denk dat dat niet juist is weergegeven in de pers. Niemand weet hoeveel het contract heeft gekost, laat staan hoeveel het zou moeten kosten. Die foute weergave sneeuwt de oprechte bezorgdheden onder: men kan vragen stellen bij het fenomeen dat VIER via zijn interne productiehuis Woestijnvis programma’s maakt voor de VRT. Ik kan me voorstellen dat VTM daar met gefronste wenkbrauwen naar kijkt: ‘Is het de bedoeling dat overheidsgeld naar de aandeelhouders van VIER vloeit?’ Wie naar de aandeelhoudersstructuur van VIER kijkt, ziet daar geen Chinese Muur. De VRT is vrij om te bestellen bij wie ze wil, maar toen een aantal productiehuizen met goede ideeën bij Canvas kwamen aankloppen, kregen ze te horen dat er geen geld was. Als je dan een bijna dagelijks programma bestelt bij Woestijnvis, kan ik begrijpen dat die andere huizen dat niet goed kunnen plaatsen.»

HUMO De VRT gaat het nu met tweehonderd mensen minder doen. U kent het huis: kunnen ze dat trekken?

Wyndaele «Ik neem aan dat het plan is bedacht door erg intelligente mensen die hun bedrijf door en door kennen: zij hebben geoordeeld dat het kan. En ik denk dat het wel zal lukken. Maar het interne gevoel van de VRT is natuurlijk niet mijn zorg. Ik probeer me de zorgen die niet van mij zijn, zo weinig mogelijk aan te trekken.»

HUMO Een paar dagen vóór de VRT haar besparingsplan voorstelde, werden de Televisiesterren uitgereikt.

Wyndaele «Ik zit in de raad van bestuur van de Vlaamse Televisieacademie. Ontkennen heeft geen zin: ik was daar.»

HUMO Achteraf ging het toch vooral over de omstreden doortocht van Liesbeth Homans.

Wyndaele «Laat me beginnen met te zeggen dat ik geen alcoholtest heb afgenomen bij Liesbeth Homans: ik kan niet weten of ze al dan niet geïntoxiceerd was. Ze heeft ook een lijzige manier van praten: dat kan tegen je gebruikt worden. Maar ik zat dus in de zaal, en op zo’n moment denk je: ‘O, nee. Gênant.’ Tenzij je het principe huldigt dat zelfs leedvermaak vermaak is, is het niet leuk dat iemand geen topspeech levert en een presentator die de boel wil redden in zijn opzet mislukt.»

HUMO Er bestaat een Engels woord voor zulke gebeurtenissen: clusterfuck.

Wyndaele «Ik had het nu liever over de awards gehad. Ik vond – meer dan andere jaren – geen enkele overwinnaar onterecht: het was een heel makkelijke jurering.»

HUMO ‘Vermist’ werd verkozen tot beste fictieprogramma. Ik stel me voor dat zelfs de makers zich een hoedje schrokken.

Wyndaele «‘Vermist’ was al bijna elke keer genomineerd, en ik kan me inbeelden dat de makers hebben gedacht: ‘We zullen maar gaan, ook al zal het weer niet voor ons zijn.’ Ik denk dat ze dit jaar minder concurrentie hadden.

»Ik vind het echt jammer dat die avond zo is gelopen, want het zijn belangrijke prijzen, met de oprechte bedoeling om excellence te bekronen. Mensen die zeggen dat het ‘ons kent ons’ is, hebben gelijk, maar elke beroepsgroep doet dat. Op weg hierheen hoorde ik Bank Degroof Petercam op de radio zeggen dat ze verkozen zijn tot beste private banker. Ik neem aan: door andere private bankers (lacht). Proficiat, Bank Degroof Petercam, want waarom zou je niet proberen om het goed te doen?»

HUMO VTM was ontevreden en kwam niet opdagen, de show werd niet uitgezonden op televisie. Het Laatste Nieuws vatte het samen als ‘een feest in mineur’.

Wyndaele «Waren ze wel aanwezig? Er waren beautiful people en iedereen was blij: het was geen feest in mineur.»

HUMO De verleiding is groot om de niet helemaal geslaagde Nacht van de Televisiesterren te zien als symptomatisch voor een grotere malaise in de tv-wereld. Er wordt minder champagne gedronken en de rode lopers zijn korter.

Wyndaele «Dat er minder champagne wordt gedronken, is goed: televisie maken is gewoon een job voor mensen die hun werk goed proberen te doen. Champagne werd enkel gedronken door mensen die zich realiseerden dat ze keiveel geld verdienden, ook al konden ze niks.»

HUMO Maar hangt er geen parfum de crise boven televisieland? De VRT moet besparen, de advertentie-inkomsten staan onder druk van het uitgesteld kijken.

Wyndaele «You couldn’t be more wrong. De toekomst is werkelijk roze. Er is geen shift van live televisiekijken naar uitgesteld kijken, alleen procentueel. De Vlaming kijkt gemiddeld drie uur live televisie per dag: nooit was het méér, en het uitgesteld kijken komt daar bovenop. Op het einde van de dag nemen de mensen meer bewegend beeld tot zich dan vroeger. In een kleine markt, met kleine advertentiebudgetten, kan die procentuele verschuiving over veel geld gaan, en dat moet natuurlijk aangepakt worden. Maar zolang de makers het geld krijgen en goede programma’s kunnen maken die op verschillende platformen aangeboden worden, is er geen probleem. Dan zal het budget vanzelf weer stijgen, want als de zenders programma’s aanbieden op hun websites, bereiken de adverteerders weer meer mensen.»

'Ik denk dat ik minder werk dan vroeger, en daardoor heb ik meer tijd voor mensen­dingen'

HUMO Er zijn toch technische obstakels, zoals het doorspoelen van reclame? Ik doe het altijd als ik uitgesteld kijk: een fluitje van een cent.

Wyndaele «Maar jij keek vroeger waarschijnlijk ook niet naar reclame: je ging een biertje halen of je begon in Humo te lezen. Of toch de artikels die je niet zelf geschreven had. Mijn punt is: je keek vroeger ook niet. Andere mensen wel, en de adverteerders weten dat.»

HUMO Bij de zenders hoor ik andere geluiden, en ze zoeken oplossingen om het doorspoelen te voorkomen.

Wyndaele «Omdat ze hun adverteerders zekerheid willen bieden: ‘Bij ons wordt reclame niet doorgespoeld. En op onze website kan er zelfs niet doorgespoeld worden.’ We hebben het over problemen die vroeger ook bestonden, maar toen wisten de adverteerders niet of jij naar de reclame aan het kijken was, of aan het praten met je vrouw.

»Het einde van het lineaire televisiekijken wordt al jaren aangekondigd en men heeft het mis: dat heb ik altijd gezegd. We zullen altijd en overal televisiekijken, op al onze devices, maar er zullen ook altijd zenders zijn. Wie zal jou anders de weg wijzen? Stel dat jij ‘Eigen kweek’ bedenkt, het geld vindt om het te maken en het vervolgens op YouTube zet: hoeveel mensen zullen het zien? Hoeveel moeite moet Netflix niet doen om zijn reeksen in de markt te zetten? De vierde reeks van ‘House of Cards’ verkoopt zichzelf, na de drie vorige, maar Netflix moet constant adverteren en aankondigen om de rest te verkopen, terwijl ‘Eigen kweek’ vanzelf passeert op Eén. Maar bon, Netflix heeft een model gevonden. Dat alleen maar op wereldwijde schaal kan werken. In Vlaanderen is zo’n model onmogelijk, maar wij hebben het geluk dat Vlamingen gehecht zijn aan Vlaamse content, net zoals Noren alleen maar Noren op hun tv-scherm willen zien.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234