Humo sprak met Patrick Lefevere

'Dedecker wou een commissie van twaalf procent op een sponsor van veertig miljoen. Ik heb bedankt.'

Behalve over het nakende wereldkampioenschap, nu zondag in het Italiaanse Varese, en de lange rij van regenboogtruien in zijn ploeg had Patrick Lefevere, de manager van de QuickStepploeg van Tom Boonen, ons nog veel meer te vertellen.

Over Jean-Marie Dedecker bijvoorbeeld, de brulboeisenator van de gelijknamige Lijst, die zichzelf tot staatsvijand nummer één van het Belgische wielrennen gebombardeerd heeft - u weet wel: de dopingdossiers van Dedecker die in Het Laatste Nieuws werden uitgesmeerd in een poging om Lefevere aan een dertigjarige dopingcarrière te linken. En over Wouter Vandenhaute, de baas van Woestijnvis annex wielerfan, die vorig jaar verwoede pogingen ondernam om de sport van het véloke van de ondergang te redden. Een bloemlezing.


HUMO Hoe zit het trouwens met die rechtszaak tegen Het Laatste Nieuws?

Lefevere «De zaak komt in september 2009 voor; tot dan hou ik mijn antwoorden daarover in beraad.

»Er is wel een interessant gegeven aan toegevoegd. Na de tweede affaire vorig jaar - die van ex-prof Pierre Hérinne, waarbij ze Johan Molly (verzorger bij QuickStep, red.) aan doping probeerden te linken - had Freddy Viaene (een andere verzorger bij QuickStep, red.) een klacht ingediend wegens laster en eerroof tegen Maarten Michielssens (journalist van Het Laatste Nieuws, red.) en nog iemand. Het parket heeft die klacht nu ontvankelijk verklaard. Ik denk dat het een goed punt is voor ons.

»Kort voor de verkiezingen volgend jaar zou ik wel nog eens graag in de pot roeren. Want alles wat er gebeurd is, draagt de handtekening van één man: Jean-Marie Dedecker. Hij heeft op mijn kap een pák stemmen gewonnen.»


HUMO Waar is het eigenlijk fout gelopen tussen u en Dedecker?

Lefevere «Er was één voorval: tien jaar geleden heeft hij me een sponsorvoorstel gedaan van Daikin (producent van aircotoestellen met Europese zetel in Oostende, red.). Hij wou een commissie van twaalf procent, op de veertig miljoen Belgische frank die hij aanbracht. Ik heb hem bedankt: ik had GB al voor hetzelfde bedrag als sponsor aangetrokken, en daar moest ik géén commissie op laten vallen. Hij is er toen mee naar Lampre gestapt, en die zijn wel akkoord gegaan.

»Is die man gefrustreerd omdat hij niet binnenraakt is in het wielrennen en probeert hij daarom met zijn dopingdossier de sport kapot te maken? Ik weet het niet. Ik vond het op zijn minst vreemd dat hij drie jaar geleden nog een petitie op touw zette tégen de dopinghetze in het wielrennen en nauwelijks één jaar later zijn kar keerde. Hij heeft toen zelf die hetze aangevuurd met zijn uitspraken op tv (Dedecker zei op ActuaTV dat hij weet had van drie Belgische toprenners die in Italië op 'dopingvakantie' waren geweest, red.).»

[Update] Jean-Marie Dedecker reageert: 'Lefevere had van mijn sponsor gehoord en hìj wou het geld van Daikin'


Het plan-Vandenhaute

HUMO U hebt dit jaar een stap achteruit gezet aan de top van het wielrennen: u bent niet langer voorzitter van de belangenvereniging van ploegleiders. U was het geruzie tussen de UCI en de Tour de France beu.

Lefevere «Je kan die situatie het best vergelijken met de Belgische politiek: je zit met mensen die een besluit moeten nemen en die op voorhand weten dat ze er niet uit zullen komen. Ik kon er niet meer tegen. Zo'n tijdverlies! En dan de manipulaties, de dubbele agenda's, de bedreigingen ook. De mensen van de Tour die tegen mij zeggen: 'Vous nous avez trahis!' Verraden: da's toch een zware beschuldiging. Omdat ik zogezegd de kant van de UCI had gekozen.»


HUMO U had de kant gekozen van Wouter Vandenhaute, die een plan had om het wielrennen uit het slop te halen.

Lefevere «Dat project is geboycot door alle andere partijen met andere belangen. Vandenhaute - samen met mij en met Johan Bruyneel - had nochtans een goed plan. De ploegen en de organisatoren kregen een bedrag om samen een concept uit te werken, waar hij met Woestijnvis een rol in zou spelen. Het was de bedoeling om een soort supercompetitie op touw te zetten: de beste coureurs in de beste koersen. Zoals de ProTour, maar dan beter. Less is more, ook: minder koersen, minder ploegen. En heel interessant gebracht voor het publiek, met de nieuwste communicatietechnieken: camera's in de volgauto's, camera's op de fietsen, geen saaie ritten van vier uur meer live op tv maar een totaalprogramma over de héle dag. De start mooi in beeld brengen, met interviews van renners. Dikwijls is het eerste wedstrijduur interessanter dan de drie volgende: tóón dat aan de mensen. En sluit af met een uurtje live. Alleen zo kan je de jeugd nog boeien voor wielrennen op tv.

»Rothschild Bank had een vergelijkbaar concept - ook geen kleine jongens, want ze hebben de voetbalclub AS Roma gekocht voor meer dan 300 miljoen. Maar door de onkunde van mijn collega-ploegmanagers dreigt ook dat plan spaak te lopen. De mensen van Rothschild zijn nog altijd geïnteresseerd, maar elke dag die nu voorbijgaat zonder dat er iets gebeurt, is er één te veel.

»Sommige ploegleiders zijn alleen bezig met de vraag: hoe overleef ik de dag van morgen? Over wat ze over vijf jaar zullen doen, daar denken ze niet aan. Ik zeg niet dat ík een visionair ben, maar ik ben een stuk slimmer dan veel van mijn collega's.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234