Blendle tijdschrift van het jaarBeeld Blendle

Persprijs

Humo wint Blendle Award voor Magazine van het Jaar: ‘Spitser en aantrekkelijker dan de rest’

Geheel onverwachts, en daarom des te welgekomener, ontvingen wij afgelopen week een juichende e-mail vanuit het hoofdkantoor van de digitale perskiosk Blendle: Humo – zo stond er te lezen – was op de allereerste editie van de Blendle Awards uitgeroepen tot Magazine van het Jaar. Which is nice: het is één ding om te weten dat Humo een wereldblad is, het is nog iets anders om dat met een fel glimmende trofee bevestigd te zien.

JEROEN AMELSBEEK (woordvoerder) « De voornaamste reden waarom we hebben besloten om, voor het eerst sinds onze oprichting in 2017, een vijftal Blendle Awards uit te reiken, is dat er nooit zo veel Blendle-artikels gelezen zijn als dit jaar. Je kunt ook precies het moment aanwijzen vanaf wanneer onze abonnees – om en bij de 80.000 zijn het er – zich echt suf zijn beginnen te lezen: het begin van de coronacrisis, half maart. Logisch: de mensen konden geen kant op, en snakten naar informatie en vertier.»

HUMO Informatie en vertier: laten dat toch wel de core values zijn van Humo!

AMELSBEEK «Blijkbaar, ja, want van de meer dan honderd kranten en tijdschriften op Blendle werd Humo het meest gelezen. Met een behoorlijk grote afstand zelfs op de nummers twee en drie, de Nederlandse bladen Panorama en Nieuwe Revu – jullie staken er werkelijk met kop en schouders bovenuit. Dat is des te opmerkelijker als je weet dat het overgrote gedeelte van onze abonnees Nederlanders zijn, of althans in Nederland wonen. Het geeft aan hoe steengoed jullie artikels wel niet zijn.»

HUMO Wat waren de meest op Blendle gelezen Humo-artikels van 2020?

AMELSBEEK «Op nummer 1 stond een stuk van Katia Vlerick met als titel ‘Jobverlies, faillissementen en een falende overheid’, over de nakende economische malaise als gevolg van de coronacrisis, gevolgd door ‘De staat van ons zaad: waarom we vruchteloos vrijen’ van Sam Ooghe. En op drie stond een vermakelijk corona-interview met bioloog Midas Dekkers door Diederik Van den Abeele. Het is natuurlijk niet toevallig dat de onderwerpen van die artikels ook bij ons in Nederland resoneren. Alleen weten de Humo-journalisten het klaarblijkelijk net iets beter, spitser of aantrekkelijker op te schrijven dan hun Nederlandse collega’s.»

HUMO Genoeg lof voor vandaag. Wat winnen we nu eigenlijk?

AMELSBEEK «Oorspronkelijk was het onze bedoeling om onverwachts op de redactievloer binnen te komen stormen met een confettikanon en een cameraploeg, maar dat plan hebben we vanwege de coronasituatie moeten laten varen. Wat in ieder geval wél jullie kant op komt, is een plakkaat en een bijhorende trofee, die hopelijk een mooi plekje op de redactie krijgen. Maar dat confettikanon hebben jullie nog van ons te goed.»

HUMO En als we volgend jaar nog eens winnen?

AMELSBEEK «Dan kan er allicht ook nog een magnumfles champagne af (lacht). Ondanks de nakende economische malaise.»

De vijf meest gelezen Humo-verhalen op Blendle:

1. Zo overleef je de komende economische tsunami: ‘Iedere Belg moet zich financieel zorgen maken’

2. De staat van ons zaad: ‘Wie zijn sperma optimaal op peil wil houden, komt het best om de drie dagen klaar. Op doktersadvies’

3. Midas Dekkers: ‘Het medicijn waar iedereen nu zo naarstig naar zoekt, bestaat al zestig jaar: de pil’

4. In de modderput van Reuzegom: Humo sprak kenners, (ex-)leden en intimi

5. Ex-coronapatiënten getuigen: ‘Ik moet nog 21 worden, maar ik heb het lijf van een tachtiger’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234