null Beeld

Hung - seizoen 3

Bij kabelzender HBO gaan ze in de directiekamer soms nogal wild met de hakbijl tekeer (denk aan de manier waarop kleppers als ‘Rome’ en ‘Deadwood’ werden stopgezet), maar de aankondiging eind vorig jaar dat naast ‘Bored to Death’ en ‘How to Make It in America’ ook ‘Hung’ werd afgevoerd, kwam toch niet helemáál als een verrassing.

Wij hadden namelijk al twee seizoenen lang het wringende gevoel dat de makers er maar niet in slaagden het geweldige gegeven van de reeks ten volle te benutten. Opdat u volledig mee zou zijn: het hoofdpersonage van ‘Hung’ is Ray Drecker, een leraar en sportcoach uit Detroit die na zijn scheiding en het afbranden van zijn onverzekerde huis het boude besluit neemt munt te slaan uit het enorme lid waarmee Moeder Natuur hem bedeeld heeft, en zichzelf als gigolo te verhuren.

Met als pooier zijn beste vriendin Tanya, een gevoelige natuur die uiteraard compleet ongeschikt is voor de job. De eerste twee seizoenen waren een nogal wisselvallige affaire: de makers vonden – het is natuurlijk ook een delicate combinatie - maar niet het juiste evenwicht tussen comedy en drama, niet alle nevenpersonages waren even interessant, en voor een serie over een gigolo, gemaakt voor een kabelzender die doorgaans niet op wat niet noodzakelijk functioneel bloot meer of minder kijkt, was het allemaal ook teleurstellend braaf. Waarmee wij overigens niet bedoelen dat er om de haverklap een paardenlul door beeld moet zwiepen.

Wat het afvoeren van ‘Hung’ extra tragisch maakt, is dat in het derde seizoen alles eindelijk wél op zijn plaats valt. De toon zit haast perfect, de vervelende personages uit vorige jaargangen komen nauwelijks nog in beeld, verhaallijnen rond een jonge ex-leerlinge waar Ray mee aanpapt of een transseksueel die hem inhuurt om haar op een schoolreünie te escorteren (vertolkt door een échte transgender van het slag dat je als getrouwde man na vijf cocktails níét aan de bar wil tegenkomen) zorgen voor dat beetje extra pit dat we voorheen misten, en de hoofdplot is er dit keer pal op: Ray en Tanya (nog steeds prachtige vertolkingen van Thomas Jane en Jane Adams, die sinds haar onvergetelijke rol in Todd Solondz’ ‘Happiness’ onze onvoorwaardelijke adoratie geniet) beginnen als dekmantel voor Rays activiteiten namelijk een wellnesscentrum voor vrouwen, maar net wanneer de zaken serieus beginnen te lopen, verschijnt hun wraakzuchtige voormalige vennoot Lenore op het toneel, mét een stevige concurrent voor Ray. Ook al worden om voor de hand liggende redenen niet alle verhaallijntjes netjes afgewikkeld, alles bij elkaar vormt dit seizoen toch een meer dan waardig, zij het veel te vroeg afscheid.

Voorts voelen wij toch wel mee met medebedenker Dmitry Lipkin, die na het onderschatte ‘The Riches’ alwéér een reeks voortijdig ziet stopgezet. Vooral niet wanhopen, Dimi! Jezelf blijven, en geen dingen als ‘The Spiral’ of ‘Kiekens’ beginnen te schrijven! Voor wat het waard is: wij geloven in je!

Extra’s: Commentaartracks, weggelaten scènes (onder andere een alternatief seizoenseinde) en een handjevol features.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234