I Am the Media

U had het wellicht al via
Twitter, Netlog, Facebook of de blog van Jos
Ghysen
vernomen, maar we vertellen het u toch nog maar eens: 'Terzake'
heeft vanavond 'I Am the Media' op het menu staan, een boeiende, zij het enigszins
verwarrende documentaire van Franse makelij over de toenemende populariteit van
weblogs en socialenetwerksites, en de alsmaar schaamtelozer ontboezemingen die
mensen erop prijsgeven.

De Amsterdamse hoogleraar Nieuwe Media Geert Lovink, over wie wij via internet
gelukkig geen enkel persoonlijk detail aan de weet zijn gekomen, werkte in de
consultatiefase mee aan de documentaire.

HUMO Laat ik met
een offtopicvraag beginnen. Op 31 mei deed u mee aan een
wereldwijde Quit Facebook Day: waarom?

Geert
Lovink
«Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van de grillen en de wensen van één
Amerikaans bedrijf, een bedrijf dat bovendien mijn persoonsgegevens uitmelkt. U
weet, de CIA en pakweg ook de Belgische politie hebben direct toegang tot alle
Facebook-accounts - meer dan een half miljard nu al.

»Op 31 mei heb ik mijn
account dus opgezegd, en op 1 juni heb ik me ingeschreven voor een viertal
initiatieven die in de toekomst een alternatief moeten vormen voor Facebook.
Veel kan ik er nog niet over vertellen, maar de bedoeling is dat de gebruikers
de software van die sites in eigen handen kunnen nemen.»

HUMO Duidelijk.
Over naar 'I Am the Media': daarin wordt gesteld dat het
internet op dit moment zo'n honderd miljoen blogs herbergt. Klopt dat cijfer?

Lovink «Ja. Een jaar of tien geleden doken de allereerste blogs op, en sinds
2004 is hun aantal als een komeet de lucht ingeschoten - tegen eind 2007 waren
het er om en bij de honderdvijftig miljoen. Sindsdien is
dat aantal weer afgenomen, voornamelijk door de snelle groei van netwerksites.

»Op die sites wordt er eigenlijk vrolijk voortgeblogd, alleen noemen we het niet
zo. Het komt er dus op neer dat er op dit moment veel méér dan honderdvijftig
miljoen bloggers op deze wereld rondlopen. Leuk detail: het grote merendeel van
de blogs wordt door bijna niemand gelezen (lacht).»

HUMO Wat hebben al die bloggers de wereld te melden?

Lovink «'t Is een wijdverbreid misverstand dat de meeste blogs handelen over
politieke, sociale of culturele aangelegenheden - citizen journalism vertegenwoordigt slechts tien procent. Verreweg
het meest wordt er geblogd over het feit dat de kat zojuist heeft gejongd, of
dat het weer vandaag helaas wat aan de regenachtige kant is. Blogs handelen zo
goed als altijd over de directe levenswereld van mensen.

»In wezen zijn het
onlinedagboeken. Vroeger schreef je een dagboek voor jezelf, eventueel met de
gedachte dat het ooit nog zou worden gevonden, maar vandaag doe je dat voor de
hele wereld. Iedereen kan volgen wat je doet, wat je denkt, welke boeken je leest
en welke muziek je leuk vindt, en in veel gevallen geven bloggers ook nog eens
intieme details prijs over bijvoorbeeld hun seksleven. 'Compulsive confessing' wordt het in 'I Am the Media' genoemd,
'dwangmatig biechten'. 't Is alsof die mensen continu een priester tegenover
zich hebben zitten.»

HUMO Is er een aannemelijke verklaring te verzinnen
voor dat gedrag?

Lovink «Het is nog wachten op een gedegen analyse, maar de documentaire gaat
ervan uit dat het vooral met narcisme te maken heeft. Het lijkt erop dat wat
vroeger als een soort ziekte gezien werd, nu is uitgegroeid tot een massale
hobby. Ik denk dat één en ander voortkomt uit de huidige neoliberale
samenleving, waarin geld de toon zet en mensen zich voortdurend moeten bewijzen
en herscholen - je ontkómt er gewoon niet aan. Het resulaat is een algemene
egocultuur.»

HUMO Sommige
mensen gaan daar wel erg ver in: er bestaan bloggers die
zo'n beetje hun hele leven filmen en op internet gooien, inclusief
toiletscènes.

Lovink «Ja, en je ziet ook vaak dat relaties worden verbroken via weblogs, wat
ik vrij extreem vind.»

HUMO Waarom doen mensen zoiets in hemelsnaam?

Lovink «Tja. Je kan je hetzelfde van amateurporno afvragen, een vorm van
internetporno die vandaag de dag groter is dan de professionele variant: waarom
doen mensen dat? Kijk, ik ben geen socioloog, maar ik vermoed dat het hen
simpelweg een kick geeft, zoals andere mensen om dezelfde reden gaan
waterskiën.»

HUMO Tot slot nog een vraag die in 'I Am the Media' aan
alle geïnterviewden wordt gesteld: googelt u zichzelf weleens?

Lovink «Nee, ik laat dat over aan de firma Google. Ik heb een zogenoemde Google
Alert
op mijn naam, wat erop neerkomt dat ik mij iedere dag een
mailtje krijg met een update over wat er op mijn naam op het net verschenen is. Binnenkort zal ik ongetwijfeld
een mailtje krijgen met een link naar de alleraardigste website van Humo.»

HUMO Zonder
dank.

Canvas

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234