null Beeld

I Love Techno: Erol Alkan en Vitalic

Begin 1997 stampte Erol Alkan Trash uit de Londense grond, een club die tien jaar lang op de eerste rij stond als het om nieuwe stromingen in de dansmuziek ging. Ze hebben er vast ook ‘La Rock 01’ grijsgedraaid, de rotschop waarmee de jonge Vitalic rond de eeuwwisseling de poort naar de dansvloer uit haar hengsels lichtte.

elmo le van

De twee kleppers staan dit weekend allebei op I Love Techno. Wij tapten ons een Red Bull en schoven bij hen aan.

Erol Alkan raast al jaren als een wervelwind door het elektronisch wereldje: check vooral z’n rework van ‘Forever Dolphin Love’ van Connan Mockasin, de clubhit ‘Lemonade’, of ‘Avalanche’, een killertrack met Boys Noize waaruit een bezwerende vocal van Jarvis Cocker opcirkelt. En nu is er zijn compilatie voor I Love Techno: net als Steve Aoki, Crookers en Cassius voor hem, is hij dit jaar aan de slag gegaan met tracks van zijn collega's op de affiche. Van L-Vis 1990 over SCNTST naar Gesaffelstein: Raven! Raven! Raven!

HUMO Techno en Erol Alkan: een geslaagd huwelijk?

Erol Alkan «Een ráár huwelijk, vooral. Ik ben, in tegenstelling tot veel andere dj’s, absoluut geen technopurist. Maar toen de organisatie mij vroeg om een compilatie te maken, heb ik geen seconde getwijfeld. Na twintig jaar heb je veel gezien, hè. Uitdagingen als deze geven mij een boost om verder te gaan.»

HUMO Het genre krijgt veel commentaar - dat het zou ingedommeld zijn en zo. Terecht?

Alkan «Ik begrijp de kritiek wel: techno stond de laatste jaren op de rand van de afgrond. Noem eens een paar recente vernieuwende nummers of frisse ideeën? Het leek wel alsof iedereen had afgesproken om de muziek zo eentonig mogelijk te laten klinken.

»Maar volgens mij is er verandering op komst: veel Britse producers grijpen terug naar de basis van technomuziek, én ze hebben meer lef dan hun voorgangers: het klinkt allemaal minder berekend en genuanceerd. Ik heb de indruk dat de flow weer goed zit.»


Vitalic: 'Mijn restaurant'

Vitalic - Fransman Pascal Arbez, behalve 'La Rock 01' is ook z'n debuutplaat 'OK Cowboy' een mijlpaal - heeft zopas een nieuwe langspeler op de mensheid losgelaten. Na techno (‘OK Cowboy’) en disco (‘Flashmob’) waagt hij zich aan een nieuw hoofdstuk: op ‘Rave Age’ hangt hij ergens tussen beukende electro en droompop.

Mickael Karkousse van Goose werd opgetrommeld voor de bulderende clubhit ‘Rave Kids Go’, en ook Joe Reeves van Shitdisco, Owlle en de helft van Sexy Sushi kwamen de hitgevoeligheid opkrikken. ‘Het klinkt toch goed?’ lacht Arbez aan de andere kant van de lijn. Ben oui!

HUMO 'Rave Age’ klinkt geenszins als een ode aan de ravemuziek, zoals de titel doet vermoeden. Het is verrassend genoeg een echte popplaat.

Pascal Arbez (lacht) «Die verwarring is niet nieuw: toen ik in 2001 ‘La Rock 01’ uitbracht, dacht iedereen dat ik een rocker was (lacht). De titel is bewust misleidend, maar níét spottend: ‘Rave Age’ verwijst wel degelijk naar de de gouden jaren van de rave, de hippieperiode.

»Ik zie mezelf nooit een pure raveplaat maken, hoezeer ik ook apprecieer wat Bloody Beetroots en Crookers in het wereldje teweegbrengen. Mijn plaat is een smeltkroes, met popmuziek als vertrekpunt: ik heb voor het eerst volwaardige nummers geschreven, met échte zangers. Je kunt moeilijk twintig jaar op dezelfde formule teren.»

undefined

undefined

undefined

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234