null Beeld

I Love Techno: Vitalic

Zo nu en dan zet Pascal Arbez het idyllische platteland rond Dijon in rep en roer door daverende techno de natuur in te jagen. Dan transformeert Arbez in Vitalic, het electrofenomeen dat het voorbije decennium één van z'n absolute anthems schonk: het delirische 'La Rock 01'.

Katia Vlerick

Op zijn nieuwe plaat 'Flashmob' wordt er nog steeds wat afgedaverd, maar zwoele tracks als 'Poison Lips' en 'Your Disco Song' verraden een zware voorliefde voor de space disco van Giorgio Moroder.

''Peter van de Confetti's was mijn idool''

Ik praat met Pascal Arbez in de PIAS-kantoren in Brussel. Iemand uit het aanpalende kantoor van distributiefirma Bang heeft ons net de gouden plaat van 'The Sound of C' van de Confetti's laten zien, en dus luidt mijn eerste vraag als volgt:


HUMO Belgische new beat, meer bepaald 'The Sound of C', was je eerste kennismaking met elektronische muziek, hè?

Pascal Arbez «Ik was twaalf toen de new beat over België en ook wel Frankrijk heerste, en mijn grote idool was die lange gast van de Confetti's (Peter Renkens, red.). Ik dacht écht dat die jongen nummers als 'The Sound of C' zelf had geschreven, wist ik veel! Ik wist toen al dat ik de mensen later aan het dansen wou brengen. Ik heb er nooit van gedroomd om in een rockgroep te zitten.»


HUMO Heb je tijdens het maken van 'Flashmob' de disco van de jaren zeventig herontdekt?

Arbez «Het heeft altijd in me gezeten. Vroeger maakte ik gemuteerde disco - luister maar naar de 'Poney EP' - en nu échte disco. Natuurlijk ben ik zwaar schatplichtig aan Giorgio Moroder, maar dat is eigenlijk iedereen in de dance. Toch de goeien (lacht)


HUMO Wat voor een apocalyptische sciencefiction-nachtmerrie had je voor ogen toen je 'Terminateur Benelux' schreef?

Arbez «Het is een hele harde track, en ik fantaseerde er zo'n allesverwoestende moordmachine als Arnold Schwarzenegger in de 'Terminator'-films bij. En als er één groep is die een paramilitair imago heeft, dan is het wel jullie Front 242: vandaar dat ik er 'Benelux' aan toegevoegd heb. Ik, en vele anderen met mij, associëren België namelijk nog steeds met een heel erg hard elektronisch geluid, courtesy of Front 242. Ik vind 'Benelux' ook een cool woord, alleen al omdat het amper nog gebruikt wordt. Vraag een Spanjaard wat 'Benelux' betekent en er verschijnt een gigantisch vraagteken boven zijn hoofd.»


HUMO Met wat hulp van 2ManyDJs, die 'La Rock 01' op hun ondertussen legendarische 'As Heard on Radio Soulwax Pt 2'-mixplaat zetten, gold je een jaar of zes geleden als één van de vaandeldragers van de electroclash-beweging. Zéér tegen je zin.

Arbez «Bwah... Electroclash, dat was The Hacker en Miss Kittin en zo. Daar heb ik me nooit mee verbonden gevoeld. Die beweging heeft nochtans veel teweeggebracht. Sorry, maar dat geüpdatete eightiespop-geluid van La Roux is krek hetzelfde als wat Miss Kittin zes jaar geleden al deed, alleen waren de radio en de hitparade daar toen nog niet klaar voor. De electroclashers deden zes jaar geleden al in de clubs wat men nu in de charts doet: de gladgeföhnde synthpop van Modern Talking pimpen naar de eenentwintigste eeuw (lacht)


HUMO Had je trouwens geen goeie ouwe ketaminepillen uit de jaren zestig genomen toen je 'La Rock 01' maakte? Keith Moon die zich aan techno waagde, zo klonk het mij in de oren.

Arbez «Nee hoor, ik pak zo goed als niks. Zeker niet als ik muziek maak.

»Ik was toen net afgestudeerd - economie. Ik was van Parijs verhuisd naar de buurt van Dijon, en ik wist niet wat ik met mijn tijd en bij uitbreiding mijn leven moest aanvangen. Dus dacht ik: 'Weet je wat? Laat ik een plaat maken!' 8 september 2001 was dat, ik weet het nog goed. Ik vond het persoonlijk een vrij klassieke, bijna ouderwetse technotrack, maar gelukkig dachten 2ManyDJs daar anders over. Zij zetten het nummer op hun mixplaat, en daardoor gingen alle deuren voor mij open.»


HUMO Zaterdag op I Love Techno speel je live, maar ondertussen ben je ook aan het deejayen geslagen, ondanks je aanvankelijke weerzin. Om snel en makkelijk wat bij te verdienen?

Arbez «Nee, puur voor de fun. Ik heb het lang een soort volksbedrog gevonden dat technoartiesten op de affiche aangekondigd worden met een zogenaamde 'set', terwijl ze uiteindelijk maar wat plaatjes staan te draaien. Maar ik heb mijn mening bijgesteld. 't Is een aangename afwisseling om eens zonder al mijn zware apparatuur en videoschermen de wereld rond te reizen. Gewoon vliegtuig op, aankomen, draaien en weer weg zonder dat je iets moet opbouwen, afbreken of meezeulen: heerlijk! En het publiek vindt mijn dj-sets blijkbaar even goed als mijn live-sets, want ze gaan er volledig op uit de bol.»


HUMO Draai je dan ook nummers van jezelf?

Arbez «Bien sûr. Het publiek wil je hits horen.»


HUMO Maar ben je dan ook niet een ietsiepietsie narcistisch bezig?

Arbez «Ik weet het. Maar ik verknip m'n nummers zo hard, en ik mix ze zo strak in andermans tracks, dat ik me niet schuldig hoef te voelen. Ik doe echt wel meer dan m'n eigen platen opleggen.»

Vitalic speelt op zaterdag 24 oktober op I Love Techno in Flanders Expo, Gent.

I Love TechnoVitalic on MySpaceVitalic.org

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234