Ibeyi, tussen Havana en Parijs: 'We twerken wel, maar niet op het podium'

Ibeyi is een Frans-Cubaanse tweeling. Eén zusje, Naomi, heeft een tattoo van de groepsnaam, betaald door de andere, Lisa-Kaindé – als verjaardagscadeau. De ene is explosief van karakter, de andere introvert. Als Lisa-Kaindé ooit zelf een tattoo neemt, dan wordt dat ‘een beschermend oog op de schouder, zoals Asia Argento er één heeft’. Ibeyi beweegt zich op het snijvlak tussen eeuwenoude mystiek en popcultuur, tussen Parijs en Havana, tussen Nina Simone en Jay Electronica.

Naomi en Lisa-Kaindé zijn de dochters van de in 2006 gestorven Cubaanse percussionist Anga Díaz, niks minder dan een legende in zijn thuisland, en bij ons bekend sinds Ry Cooder ’m selecteerde voor z’n befaamde seniorenploeg Buena Vista Social Club. Richard Russell van XL Recordings hoorde de zusjes voor het eerst zingen op ‘Mama Says’ (een song die – in tegenstelling tot wat de tekst doet vermoeden – niet over hun vader gaat, maar over ‘alle vrouwen en alle mannen’) en liet hen in Londen een volledige plaat opnemen. ‘Ibeyi’ mengt elektronica met percussie en er wordt onder andere gezongen in het Yoruba – een Afrikaanse taal die overleeft in de gelijknamige religieuze gemeenschap in Cuba (Ibeyi is trouwens Yoruba voor ‘tweeling’). Daags na een klein concert in de Brusselse Archiduc krijg ik de tweeling te spreken.

HUMO Gisteren ging het in de bindteksten over ‘zonen en dochters’, maar het is me eerlijk gezegd ontgaan over welke zonen en dochters jullie het nu hadden.

Lisa-Kaindé Díaz «De Yoruba geloven in orisha’s, bovennatuurlijke wezens die fungeren als tussenschakel tussen de mensen en de oppergod. Wij geloven dat iedere orisha z’n eigen dochters en zonen kiest. Naomi is een kind van Shango, de donder; ik van Yemaya, de zee.»

Naomi Díaz «Ik ben explosief, elektrisch. En Lisa is kalm.»

Lisa-Kaindé «Yemaya is ook de moeder onder de orisha’s. En ik voel echt dat ik op een dag moeder zal zijn.»

Naomi «Lisa ontfermt zich nu al als een moeder over mij. Ze regelt de betaling van mijn telefoonfacturen, op vlak van rekeningen en papieren ben ik nog een baby. Ik kan ook wel moederlijk zijn, maar dan met vrienden, niet met haar. Ik heb gekke vrienden.»

Lisa-Kaindé «Maar jij bent de gekste van allemaal! Ik schrijf al van toen ik heel klein was. En toen ik later mijn schrijfsels nalas, bleken ze bijna allemaal over water te gaan. ‘Natuurlijk!’ dacht ik toen ik mijn orisha kreeg. Ik was 12, het was niet zo lang na de dood van mijn vader.»

HUMO In New York hebben jullie bezoek gekregen van een Yoruba-delegatie. Ze kwamen controleren of jullie niet aan heiligschennis deden door elementen uit de cultus te mengen met hiphop en pop.

Lisa-Kaindé «Het was niet alsof we de politie over de vloer kregen, maar ze vonden dat we een grote verantwoordelijkheid droegen. Ze zeiden: ‘Wij komen niet in de media, op de radio of wat dan ook. Jullie zijn wat de mensen zullen zien van de Yoruba-cultuur.’ Dat is cool, want het is wat we willen: dat mensen Yoruba ontdekken. We zingen die liederen omdat we er dol op zijn. Maar we hebben hen ook gezegd: ‘We zijn méér dan dat.’ We zijn evengoed twee meisjes uit Parijs. We eisen het recht op een eigen persoonlijkheid op.»

Naomi «We zijn Yoruba, maar we zijn ook Frans. Toen die delegatie in New York ons hun zegen gaf, was dat een opluchting. Ik denk wel dat ze het begrepen hebben.»

HUMO Jullie vader, Anga Díaz, heeft nog meegespeeld op opnames van de hiphopgroep Orishas.

Naomi «En een oorspronkelijk groepslid van Orishas, Liván, was onze babysit: hij heeft me leren lopen.»

HUMO Gisteren coverden jullie dan weer ‘Better in Tune with the Infinite’ van Jay Electronica. Waar ik naartoe wil: hiphop is er altijd geweest?

Lisa-Kaindé «Ik hou van die muziek, maar nog meer van singer-songwriters: Nina Simone, Meshell Ndegeocello... Echte persoonlijkheden.»

Naomi «Ik ben degene die vooral naar hiphop, reggae en dancehall luistert. James Blake, Drake, Wiz Khalifa, A$AP Rocky, Vic Mensa, Jay Z en vooral: Jonwayne. Ken je die? Een blanke gast die rapt, qua uiterlijk lijkt hij een beetje op Elvis Presley, maar dan op het einde van zijn leven.»

HUMO Kan je twerken?

Lisa-Kaindé «Ja, dat kan ze. Onvoorstelbaar goed. Ze leert het me.»

Naomi «Ik heb alleen geen grote dikke billen. Ik zou ook nooit kunnen twerken op het podium. Ik weet niet of je het gezien hebt gisteren: op het podium ben ik eerder teruggetrokken, hoe extravert ik voor de rest ook ben. Lisa heeft het omgekeerde: ze is eerder verlegen, maar op het podium bloeit ze open.»

Lisa-Kaindé «Naomi is heel ritmisch. Heb je dat gezien gisteren? Ze danst ook met haar instrument.»

HUMO Dat instrument is de cajon. Je lijkt er inderdaad mee vergroeid. Wanneer heb je dat leren spelen?

Naomi «De dag nadat mijn vader gestorven is. Althans, dat is wat mijn moeder me zegt, want zelf weet ik dat niet meer. Ik moet onbewust naar dat instrument gegrepen hebben.»

Lisa-Kaindé «Ik weet het wél nog. Mijn moeder en ik waren in shock: Naomi zette zich neer en begon te spelen. Ze is ervoor geboren.»

HUMO Kennen ze jullie muziek eigenlijk in Cuba?

Lisa-Kaindé «We gaan vaak naar Cuba om vrienden en familie te bezoeken, en omdat Naomi dan nog eens kan twerken, maar we hebben nog geen cd met onze muziek meegenomen.»

Naomi «En dat zou moeten, want ze kennen onze muziek niet omdat ze er geen toegang hebben tot internet of YouTube. Maar voor ons is het misschien beter dat onze muziek er nog niet bekend is. We zijn zelfs bang om daar te spelen, als dochters van Anga Díaz, want papa werd er vereerd. We hebben het gevoel dat we perfect moeten zijn vooraleer we in Cuba een podium opkruipen. Maar we willen het echt doen, op een dag.»

Lisa-Kaindé «Papa is er een icoon omdat hij is begonnen met niks. Hij is letterlijk beginnen te spelen op potten en pannen. Toen hij op zijn 16de naar Havana ging, speelde hij daar al met de grootste muzikanten van Cuba. Daarna kwamen onder anderen Steve Coleman en Ry Cooder... Hij heeft met heel uiteenlopende artiesten gewerkt.»

Naomi «Soms vraag ik weleens af wat wij hadden gedaan, mochten we ook met niks zijn opgegroeid. Ik vind toch dat wij hier verwend zijn: onze familie en vrienden in Cuba hebben geen geld. Maar ze hebben wél allemaal een iPhone: bezit is er een statussymbool, het draait vaak om imago. Wij in het Westen hebben net de luxe om niet aan dat imago te moeten denken. Iemand heeft ooit gezegd: ‘Je hebt net genoeg geld nodig om niet aan geld te moeten denken.’ Zo wil ik leven.»

HUMO Jullie namen de plaat op met Richard Russell van XL in Londen. Is er iets van de Londense muziekscene in de plaat geslopen?

Lisa-Kaindé «We hebben niks van Londen gezien! Vijf maanden: studio, tv kijken, slapen, studio en weer opnieuw. We zijn wel naar Jungle gaan kijken. King Krule. En Ratking, de Amerikaanse rapgroep.

»King Krule is naar ons komen kijken, en wij naar hem. We vinden hem een genie: een echte artiest, hij maakt muziek en schildert en is altijd iets nieuws aan het bedenken.»

HUMO Geen bezoekje gekregen in de studio van Russells kompaan Damon Albarn?

Lisa-Kaindé «Op een dag werd er op de deur geklopt. De sound engineer ging opendoen, en ineens hoorden we: ‘Hi, Damon.’ Bleek dat Richard hem gevraagd had of hij eens wilde komen luisteren. We waren net iets aan het inzingen. Damon was kurkdroog: ‘Great backing vocals.’ En hij ging weer weg.»

Naomi «Dat was dat. Later hebben we zijn voorprogramma gedaan in Parijs, dat was de tweede keer dat we hem ontmoetten. En toen zei hij allemaal mooie dingen. Hij vult ook echt de kamer als hij binnenkomt.»

Lisa-Kaindé «Richard nog meer. Zodra we hem ontmoetten, voelde ik een bijzondere band tussen ons. Het was bijna mystiek.»

Naomi «We hebben geluk gehad, voor de rest lijkt de muziekindustrie me een verschrikking. Ik heb een lijstje gemaakt van drie dingen die we nooit willen doen. Eén: naaktfoto’s laten nemen of naakt in clips spelen. Twee: muziek maken die we niet willen maken maar die het zogezegd goed zal doen op de radio. En drie: dat geluksgevoel dat we nu in ons dragen, verliezen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234