ICYMI: RIP Craig Mack en Matt Dike

In onze gloednieuwe rubriek ‘In Case You Missed It’ duiden we wekelijks de belangrijkste gebeurtenissen uit de popcultuur. Deze week het overlijden van Craig Mack en Matt Dike.

Deze maand is het 21 jaar geleden dat Christopher Wallace aka The Notorious BIG aka Biggie Smalls het lieve leven liet in een drive-by shooting. Luister zijn ‘Ready to Die’ nog eens en constateer met een bek open van verbijstering en extase hoe fokking fresh zijn gangstaverhalen nog steeds zijn. Beste rapplaat ooit? Poeh. Je moet al met heel goede argumenten komen om iemand direct na het beluisteren van die LP van het tegendeel te overtuigen.

Biggie Smalls was ook de sleutel voor een vriendschap die ik op school met een clubje Surinamers onderhield in de lente van ’95. Hoewel ik – bleekscheet, grootgebracht op een dieet van de Stones, Neil Young en Bob Dylan – niet direct hun meest voor de hand liggende kameraad was, werd de band toch snel hecht toen ze hoorden dat ik ‘Gimme the Loot’ loeihard op mijn walkman draaide. Onze hobby werd al snel passerend gezag naroepen met Biggie’s wijze woorden: ‘Oh shit, cops? Be cool, fool. They ain’t gonna roll up, they just want fucking DONUTS!’

De favoriete track van dit clubje jongens en meiden was van een andere rapper van Bad Boy, het door Sean ‘Puffy’ Combs gerunde label waarvan Biggie veruit de grootste ster was. Hij deed dan ook mee op de remix van ‘Flava In Ya Ear’, van Craig Mack. Mack, een jongen geboren in Queens, was quintessential New York Hiphop. De speelse en intelligente manier van de lyrics benaderen, het popgevoel in de samples en tegelijk de rauwheid van de grote stad. Het was de tijd van LA versus New York, East versus West, en hoewel Bad Boy uitblonk in harde stuff was Mack – overigens de eerste signing van het label – toch wel een fremdkorper. Zijn stijl en imago vriendelijker dan Biggie, in geen velden of wegen zo opportunistisch als Puffy.

Na het grote succes van de remix van ‘Flava’ werd Mack geen superster. Hij verliet Bad Boy, maakte nog een plaat in ’97, en scoorde daar geen hits meer mee. Mack trok zich even terug, en vond het toen wel best. De door Crystal, bling en vetes gevormde hiphopwereld (Biggie was inmiddels al doodgeschoten) kon hem gestolen worden. Hij stapte uit de machine, verhuisde naar South Carolina, en…werd dominee. Op zijn carriere kwam hij nooit meer terug. Craig Mack (veelzeggend: hij rapte onder zijn eigen naam, geen pseudoniem) werd een beetje een mythe, en dat allemaal opgehangen aan die ene classic: Flava in ya Ear. Nu hij dood is – slechts 46 jaar jong aan hartfalen – is de respons groot. Van LL Cool J tot Puffy: iedereen memoreert hem als de toffe, correcte man die hij was. Het voelt ook in geen enkel opzicht als een rehabilitatie: omdat dat ook niet zo ís. Mack koos zijn eigen pad, niemand vertelde hem wat, hij lag er niet uit omdat hij geen hits meer scoorde, nee: hij had het gezien, en wilde zijn leven wijden aan de heer.

Een dag na het nieuws over Craig Mack werd bekend dat Matt Dike is gestorven, ergens in januari al. Dike was misschien nog minder bekend dan Mack, maar ook hij was van behoorlijk belang in de rapwereld van zowel LA als NYC. De Beastie Boys namen hun briljante ‘Paul’s Boutique’ op in zijn studio, veel van de baanbrekende samples op die plaat kwamen uit de platencollectie van Dike. Hij richtte label Delicious Vinyl op, dj’de voor ICE-T en nadat hij zijn label voor miljoenen verkocht trok ook hij zich terug. Dike spendeerde de laatste 25 jaar in zijn villa, in Echo Park, LA. Ook hij was geen ontgoochelde hasbeen. Dike wilde gewoon opgaan in zijn legendarische collectie tapes, vinyl en kunst (in de eighties deelde hij een huis met Jean-Michel Basquiat).

Craig Mack en Matt Dike – New York en LA, wit en zwart, bekend en daarna volledig relaxed anoniem. Hun eigen pad zou een voorbeeld moeten zijn voor alle artiesten die te ver het konijnenhol van hun eigen cultivering inkropen. Wie zijn eigen pad kiest, leeft altijd als een koning.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234