'Iedereen beroemd': Elke Neuville en het leven na 'Man bijt hond'

In het Openbaar Entrepot voor de Kunsten, een cultureel verantwoorde drenkplaats aan de Vaartkom in Leuven, zegt Elke Neuville, mijn interviewee, dat ik de groeten moet hebben van haar zusje, de actrice Maaike Neuville.

Terwijl mijn interviewee en ik in een lange conversatie afgedaald zijn, speelt zich op een podium aan de andere kant van het café een vermoedelijk literaire manifestatie af: felbewogen maar vage gedaantes lezen teksten voor die, zoals meer literatuur, aan galm ten onder gaan. Er wordt tussendoor ook onverstaanbaar gezongen, maar fervent.

'Ik heb het voorgevoel dat mijn volgende liefde de ware zal zijn'

Samen met Arnout Hauben en Mikhael Cops is Elke lid van het Centraal Comité van De chinezen, een productiebedrijfje dat bij de openbare omroep materiaal voor ‘Iedereen beroemd’ aanlevert. Voorheen stond dit drietal bij de beroemde firma Woestijnvis op de loonlijst. Elke was er jarenlang eindredactrice van het wereldprogramma ‘Man bijt hond’. De tijden zijn veranderd, en Elke ook. Ik, ook lang niet meer dezelfde, hoor me vragen:

HUMO Elke Neuville, wil je op deze avond van maandag 26 november 2012, om warm te draaien, even in klein bestek de balans van je leven opmaken?

Elke Neuville «Toen ik achttien was, wilde ik 'iets in de media' worden, een job – journalist, copywriter of redacteur – bij 'Man bijt hond' had ik toen zelfs al in het achterhoofd. En ik wilde ook vroeg aan kinderen beginnen - een jonge moeder zijn leek me tof. Er zat dus een standaardbestaan in mijn hoofd, een rustig leven ook, maar het pakte anders uit. Tegen mijn vijfentwintigste dacht ik niet meer aan kinderen, want ik werkte toen al bij ‘Man bijt hond’, en dat werk ging voor. Ik denk nog steeds niet aan kinderen – bizar dat die gedachte de laatste jaren helemaal niet meer meespeelt, ook al ben ik nu 32. Mijn vrienden hebben allemaal opgroeiende kinderen. Dat stel ik vast zonder jaloers op ze te zijn. En ik vraag me al helemaal niet af: ‘Waar is het met me misgegaan?’ (lachje)

»Ik ben alleen, ik hoef naar niemand om te zien, en zo is het goed. Mijn leven is niet wat ik ooit dacht dat het zou zijn. Niet erg, want ik heb nooit paaltjes uitgezet. Zodat ik ook nooit had kunnen denken dat ik 2012 samen met twee vrienden aan het hoofd van een eigen productiehuis zou staan.»

HUMO Ik stel me voor dat nagenoeg alles in je leven moet wijken voor De chinezen en dat je tijd hoofdzakelijk uit werkuren bestaat, wat in jouw vakgebied weleens normaal wordt bevonden. Mag het leven dat je nu leidt blijven duren?

Neuville «Niet eindeloos. Het afgelopen jaar was met voorsprong het zwaarste uit mijn leven. Ik heb niet voor de makkelijkste weg gekozen. Ik ben bij Woestijnvis weggegaan omdat ik bang was voor verandering, maar mijn leven is nooit zo erg veranderd als nu. Ik had geen idee waaraan ik begon toen we De chinezen hadden opgericht: alles wat zich dan voordoet is per definitie een onvoorzien probleem dat opgelost moet worden. En eigenlijk is dat nog steeds zo, want we zijn nog maar aan ons eerste programma toe.»

HUMO Wat zou je willen veranderen aan het leven dat je nu leidt?

Neuville «Misschien zou ik iets meer regelmaat willen. Ook al weet ik dat ik niet veel gelukkiger zou worden van die regelmaat. ’s Ochtends niet weten waar ik ’s avonds zal belanden, vind ik nog altijd spannend.»

HUMO Heb je stress nodig om te voelen dat je echt aan het werk bent?

Neuville «Om te voelen dat ik echt aan het leven ben. En zonder druk word ik extreem lui: ’s ochtends van mijn bed naar de sofa slenteren, en ’s avonds weer terug.»

HUMO Nu ben je behalve programmamaakster ook een soort manager. Lukt dat?

Neuville «Ik heb een hekel aan dat gedeelte van mijn werk. Ik ben dan ook manager tegen wil en dank. Ik neem het erbij omdat het er nu eenmaal bij hóórt.»

HUMO Zullen we het voor de gezelligheid even over je vorige werkgever hebben? Ik weet dat ‘Man bijt hond’ in je studentenjaren een soort openbaring voor je was.

Neuville «Ik wilde journalist worden omdat ik heel graag schreef. En ik wou ook scenario’s voor films of tv-films schrijven. Wat mij absoluut niet aansprak, was het soort tv-journalistiek dat je in het journaal zag: de reportage met alleen maar 'droog' nieuws. Documentaires zegden mij ook weinig. Eigenlijk was ik meer op fictie gericht. Tot ik ‘Man bijt hond’ zag. Ik dacht: ‘Dat is het helemaal!’ Dat programma draaide ook om nieuws, maar dan zonder de eng journalistieke benadering. Er sprak vrijheid uit, en verbeelding en persoonlijke inbreng. Het genre van ‘Man bijt hond’ had ik nog nooit gezien op tv: het was iets nieuws. Ik dacht: ‘Voor mijn dertigste wil ik daar werken.’ Ik was 23 toen ik er aan de slag ging.»

HUMO Weet je ook waarom ze je er hebben aangenomen?

Neuville «De hoofdredacteur was toen Laurens Verbeke, die later programmadirecteur van vtm is geworden.»

HUMO Volgens de vakbladen ook de levenspartner van Rani De Coninck.

Neuville «Ik had hem tijdens een workshop ontmoet waar de deelnemers geschikte onderwerpen voor ‘Man bijt hond’ uit de kranten moesten halen. Ik vond dat ik daar goed in was, en dat had hij ook in de gaten. In ieder geval was het hem opgevallen dat ik meer dan de anderen in dat soort werk opging. Ik heb toen een weekje meegelopen. Toevallig ging een redactrice met zwangerschapsverlof, zodat ik kon invallen. En ik ben er blijven plakken. Maar ik heb er niet meteen hoge ogen gegooid, hoor. Ze vonden me er lui, ik rookte naar hun zin te veel, en ik was ook snel verveeld. Als ik voor een bepaald onderwerp drie telefoontjes had gepleegd, vond ik het al welletjes.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234