null Beeld

Iedereen beroemd: 'Het laatste woord'

Verheft knutselen wekelijks tot entertainende kunstvorm: animatiewizard Jasper Van Gestel, die iedere maandag in de ‘Iedereen beroemd’-rubriek ‘Het laatste woord’ met hoogstaand knip- en plakwerk zijn levensvisie meegeeft, en daarbij de maatschappijkritiek niet schuwt.

Zo hekelt hij onder meer dat ambitie tegenwoordig gelijkstaat met streven naar het nieuwste iPhone-model, zijn hippies volgens hem al even arrogant als de rijke stinkerds waar ze op neerkijken, en zijn kinderen met ADHD – ‘Alle Dagen Heel Druk’ – gewoon beter klaar voor de toekomst, waarin alles nog veel sneller zal gaan. En dat allemaal in papier! Maar, zoals zijn kenmerkende voice-over zich zou afvragen: wie of wat is Jasper Van Gestel?

Jasper Van Gestel «Ik werk als conceptorvoor het reclamebureau Design is Dead. Als een klant bij ons aanklopt en weet wat hij over zijn product wil vertellen, dan zoek ik uit hoe hij dat het beste kan doen. Mijn taak bestaat er dus in creatieve ideeën te kakken (lacht).

»Anderhalf jaar geleden had ik voor Design is Dead een promotiefilmpje gemaakt rond het thema ‘Wat is creativiteit?’, en dat is via via op de redactie van ‘Iedereen beroemd’ beland. Waarna ze me gevraagd hebben of ik het zag zitten meer van die filmpjes te maken. Intussen heb ik er het afgelopen jaar al eenenveertig gemaakt.»

HUMO Je animatiefilmpjes onderscheiden zich door het gebruik van papieren figuurtjes.

Van Gestel«Die stijl is gaandeweg gegroeid. Voor mijn eindwerk animatiefilm aan Sint-Lukas had ik een geanimeerddagboek gemaakt met alles wat er op mijn bureau te vinden was. In mijn eerste filmpjes voor ‘Het laatste woord’ zie je ook nog objecten opduiken: dat waren dingen die op dat moment in de buurt rondslingerden. Maar nu gebruik ik vrijwel enkel nog papier. Dat je papier als designtaal kunt hanteren, vind ik geweldig!»

HUMO Ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig is om in amper één minuut je visie op pakweg naastenliefde naar voren te schuiven.

Van Gestel «Laat ik het zo zeggen: het is een oefening in schrappen. In een halve dag schrijf ik alles op wat het thema bij me oproept,en dan: schrappen maar. Daarna begint het omzettingsproces van woord naar beeld, dat toch twee à drie dagen in beslag neemt – papier knippen is heel arbeidsintensief, moet je weten (lacht). En de opnames zelf, waar dan het geluid bijkomt, nemen nog eens twee dagen in beslag. Met een filmpje van één minuut ben ik dus een weekje zoet.

»De redactie van ‘Iedereen beroemd’ brengt verschillende thema’s aan, waaruit ik kies. Over de maatschappijkritiek die in m’n filmpjes zit, is er niet nagedacht: dat is gewoon de aard van het beestje. Ik ben blij dat ze me daar vrij in laten: ik kan echt mezelf zijn in m’n filmpjes. Ik heb wel gemerkt dat ik rekening houd met de tijdsgeest: zo mijd ik bepaalde dingen die met religie te maken hebben, omdat dat onderwerp toch nogal gevoelig ligt.»

HUMO Op welke filmpjes ben je zelf het trotst?

Van Gestel «Op de filmpjes over ADHD, druk druk druk, beroemd zijn en het glazen plafond ben ik echt tevreden: daarin zit zowel de inhoud als de animatie goed. Maar als ik de allereerste filmpjes nu terugzie – over argwaan, ambitie en discipline – word ik minder vrolijk: die zijn al een jaar oud, en een mens leert nu eenmaal veel bij in een jaar. Ik ben momenteel bezig aan een filmpje rond verzuring: dat wordt een goeke, denk ik.»

HUMO Tot slot: in het filmpje ‘Wat is geluk?’ omschrijf je geluk als tijd kunnen nemen om ‘op het gemak te kakken’. Lukt dat jou nog, nu je het zo druk hebt?

Van Gestel «Wel, eigenlijk niet: ik heb net geluncht en nu sta ik met jou te praten – tijd voor een middagkakske is er dus niet.»

HUMO We zijn al weg!

Bekijk: 'Verzuring'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234