null Beeld

Ik en de crisis: de winnaars

Twee kwartalen na elkaar is de Belgische economie gekrompen in plaats van gegroeid, en dus zijn we vanaf nu officieel in recessie. Het ondernemersvertrouwen, melden belangenorganisaties, is in geen tijden zo laag geweest. Bij het Verbond van Belgische Ondernemingen somberen ze dat alle sectoren een achteruitgang verwachten voor 2009. Bij Agoria (nijverheid) bemerken ze een terugval van 20 procent in de omzet. Bij Unizo kijken ze naar hun Unizobarometer: die kleurt bloedrood.

rw/ab

En toch zijn er hier en daar haarden van verzet tegen de crisis: bedrijven die wél groeien, entrepreneurs die in volle crisis met een bedrijfje starten of gewoon, gehaaide zakenlui die een neus hebben voor centen en procenten. De winnaars van de crisis: 'Ons business model is: wij zijn opportunistisch.'

In Humo 3583 van dinsdag 5 mei leest u meer verhalen van de winnaars van de crisis.

E.CO2: 'Een beetje high'

Een goed idee en een goeie verkoopsbabbel blijken ook vandaag nog crisis proof te zijn: Joachim Hanne en zijn broer Peter staan zelf een beetje te kijken van de enorme aandacht die hun pas opgerichte bedrijfje de afgelopen maanden te beurt viel. Het idee was nochtans eenvoudig: banden oppompen. België is al om, vanaf volgende week wordt Nederland veroverd. En daarna: who knows?
Joachim Hanne « Tegenwoordig hoor je door de crisis niks meer over de opwarming van de aarde, maar vorig jaar was dat wel nog een topic. Bandenproducenten lieten toen weten dat je tot zeven procent brandstof kan besparen door je banden correct op te pompen. En ik zag dat op de televisie, en ik dacht: allemaal goed en wel, maar wie doét dat, zijn banden oppompen? Iemand met een firmawagen, die ligt daar niet van wakker, die neemt zijn tankkaart, die tikt zijn kilometerstand in en die scheurt weer weg!
»Zo is het idee gerijpt om een bedrijfje te starten dat zich daarmee bezighoudt. Ik heb direct naar mijn broer gebeld, en in juni zijn we begonnen met het ontwikkelen van ons plan. Uiteindelijk zijn we met E.CO2 gestart in oktober 2008. In volle crisis, ja. Maar we moésten snel zijn, omdat het een nieuw concept is, en we waren bang voor kapers op de kust. Het is een heel simpel idee: iederéén kan een band oppompen.»
Peter Hanne «Al valt dat al bij al wel mee: tot op vandaag zijn we de enigen op de markt.
»Het lìjkt ook makkelijker dan het is: om het echt deftig te doen, moet je over goed materiaal beschikken. De eerste drukmetertjes die we testten, bleken een verkeerd resultaat te geven: daar kan je bij klanten niet mee afkomen, dus moesten we op zoek naar geijkte drukmeters. We hebben ook gezien dat verschillende autotypes een verschillende optimale spanning hebben, dus heb je een database nodig met al die gegevens.
»En het is ook niet zo simpel om te garanderen dat je àlle auto's van een bedrijf kan bedienen: er zijn altijd mensen ziek, of op de baan, of wat ook. Dat is een logistieke oefening. En je moét het in één dag kunnen doen, want de volgende dag staan alle auto's op een andere plaats geparkeerd, en dan weet je niet meer welke wagens je al hebt getest en welke niet!»
Joachim « Dat zijn allemaal praktische problemen die wij ook allemaal zelf hebben moeten oplossen in onze opstartfase. Je kàn je niet spiegelen aan een ander bedrijf, hé, want het concept bestààt gewoon nog niet. Maar nu kunnen we zeggen dat ons model zo goed is uitgekiend dat we heel gemakkelijk kunnen uitbreiden: we kopen dezelfde camionetjes, en we steken daar dezelfde apparatuur in. Op 8 mei beginnen wij in Nederland, wel, daar moeten wij gewoon copy paste doen!»
Ik en de crisis: de winnaars (vervolg)

Geitenwollen sok

Joachim «Ik ben achtentwintig nu. Je kan zeggen dat dat jong is om met een bedrijf te starten, maar ik vind eigenlijk dat ik er nog lang mee gewacht heb! Ik heb altijd ideeën gehad, maar het was er nooit van gekomen. Deze keer voelde ik dat het echt kon lukken.»


Peter «Eigenlijk hebben we pas echt gemerkt dat het idee aansloeg op iFest, een beurs voor ecologie in Gent. We hadden daar een piepkleine stand, maar die stond twee dagen lang bomvol, tot de standhouders naast ons er ambetant van werden. (grijnst) »


Joachim « Daar hebben we gezien dat het concept goed zat. Toen zijn we 's avonds toch een beetje high naar huis gekomen (lacht). En daarna hebben we heel wat media-aandacht gekregen, en dat heeft ook wel geholpen.

»Onze overtuiging is dat je economie en ecologie gemakkelijk aan elkaar kan koppelen, zonder dat je daarvoor zware inspanningen moet doen. 't Is niet onze bedoeling de geitenwollen sok uit te hangen: het lijkt ons makkelijker grotere bedrijven over te halen als je kan aantonen dat ze daarmee besparen. En: voor ons concept is geen investering vereist. Dat is bij zonnepanelen wel anders: daar heb je pas rendement na tien jaar. Wij zeggen altijd: bij ons hebt ge al bespaard voor ge uw factuur hebt gekregen!

»Het wordt ook heel positief onthaald bij de bestuurders van bedrijfswagens. Ik denk omdat wij de mensen niet lastigvallen. We hebben zelfs de sleutel van je wagen niet nodig.»


Lucht verkopen

Joachim « Toen we begonnen, was de crisis net volop losgebarsten, maar ik heb daar eigenlijk geen moment van wakker gelegen. Als je ziet hoeveel grote bedrijven met enorme wagenparken er zijn...»


Peter « Eigenlijk hebben wij drie soorten klanten: bedrijven die brandstof willen besparen, bedrijven die zichzelf een CO2-norm hebben opgelegd, en bedrijven die vooral bezorgd zijn om veiligheid. Heel veel ongevallen worden door te lage bandenspanning veroorzaakt - klapbanden, bijvoorbeeld. Voor ons is het belangrijk om zo vlug mogelijk aan te voelen: wat wil déze klant?

» Er zijn bedrijven die CO2-doelstellingen hebben, en waarvan zelfs hele afdelingen op zoek zijn naar ecologische projecten. (grijnst) Dat zijn goeie klanten voor ons - het enige probleem is dat het bij die grote firma's allemaal wat langer duurt, maanden soms, omdat er veel departementen zijn die de kleine lettertjes moeten lezen. Anderzijds: als die bedrijven morgen opeens allemaal beslissen dat het licht op groen gaat, gaan wij héél veel camionetjes moeten bestellen (lacht)


Joachim «Ik denk dat de crisis ons zeker geholpen heeft, maar stel dat de economie over een jaar weer helemaal uit het dal is, dan verwacht ik niet direct problemen voor ons. De aandacht voor de C02-uitstoot zal zeker niet verminderen, integendeel. En zelfs als er elektrische wagens komen: hoe minder bandenweerstand, hoe minder ze zullen verbruiken.»


Peter «Niémand geeft graag te veel geld uit, toch? Je krijgt toch altijd goeie punten van je baas als je kan bewijzen dat je hebt bespaard?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234