'Ik ben blij dat internet­porno nog niet bestond toen ik opgroeide. Als ik nu terugkijk, denk ik: godzijdank dat ik dat gemist heb' Beeld Sunday Telegraph
'Ik ben blij dat internet­porno nog niet bestond toen ik opgroeide. Als ik nu terugkijk, denk ik: godzijdank dat ik dat gemist heb'Beeld Sunday Telegraph

de memoires vanseth rogen

‘Ik rook elke dag cannabis, vanaf het moment dat ik wakker word. En toch ben ik een normaal, gezond lid van de samenleving’

Twintig jaar in Hollywood rondlopen, dat kan alleen maar een karrenvracht straffe verhalen opleveren. Acteur en scenarist Seth Rogen, die op zijn 16de naar L.A. verhuisde om de filmindustrie te veroveren, heeft zijn beste anekdotes verzameld in zijn memoires ‘Yearbook’. Een gesprek over wiet roken, de hos van Snoop Dogg, het seksisme in zijn vroegere komedies en de gebroken vriendschap met James Franco.

Sinds Seth Rogen (39) in 2005 zijn eerste hoofdrol kreeg in ‘The 40-Year-Old Virgin’, als een magazijnmedewerker die wiet levert aan een collega, heeft hij een hele reeks personages gespeeld die allemaal wat op elkaar leken. Het waren jongetjes die maar niet volwassen willen worden en één belangrijk doel hebben in het leven: zo snel en zo vaak mogelijk stoned worden. In ‘Knocked Up’ (2007) was hij de werkloze loser die per ongeluk een ambitieuze tv-verslaggever zwanger maakt, en in ‘Pineapple Express’ (2008) een sjofele wietverslaafde die op de vlucht slaat met zijn dealer.

De laatste jaren legt Rogen zich als acteur toe op iets serieuzere rollen en werkt hij meer achter de schermen. Hij speelde Steve Wozniak in de biopic ‘Steve Jobs’ (2015) van Danny Boyle, en maakte in 2016 de best scorende animatiefilm voor volwassenen ooit, ‘Sausage Party’.

In 2014 wekte zijn satirische film ‘The Interview’, over twee tv-journalisten die door de CIA worden ingelijfd om de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un te vermoorden, de toorn op van het communistische regime dat door de mangel werd gehaald. Noord-Korea dreigde met ‘meedogenloze’ vergeldingsacties tegen de VS en even later werden de computersystemen van filmstudio Sony gehackt. De bazen van Sony lieten zich intimideren en annuleerden de release van de film: tegen de zin van Rogen, die vond dat de studio voet bij stuk moest houden. Zijn protest haalde niets uit, maar hij werd wel de morele winnaar toen toenmalig president Barack Obama zijn kant koos.

Nu heeft Rogen ‘Yearbook’ geschreven, één van de grappigste memoires van een beroemdheid aller tijden, vol anekdotes over Hollywood en zijn niet altijd even normale bewoners. Een kleine bloemlezing: volgens Rogen bezwoer ‘Star Wars’-bedenker George Lucas hem in 2012 dat de wereld zou vergaan voor het einde van het jaar. ‘Het is wetenschap,’ zei de regisseur tegen hem. ‘En ik weet wel wat af van wetenschap.’ (Een woordvoerder van Lucas verklaarde later dat hij ‘het niet serieus had bedoeld’.) Tom Cruise is er dan weer 100 procent van overtuigd dat de farmaceutische industrie de tv-beelden van zijn interview met Oprah Winfrey, waarin hij als een bezetene op en neer springt, heeft bewerkt om hem er extra gek te laten uitzien. Maar het beste verhaal is dat over Rogens ontmoeting met hiphopster Snoop Dogg. Toen hij hem vroeg of hij een song wilde schrijven voor één van zijn films, wendde de rapper zich tot zijn gevolg, kneep zijn ogen samen tot spleetjes en zei: ‘Bring in the hos.’

SETH ROGEN «Dertig seconden later kwam er, als uit het niets, een half dozijn vrouwen verkleed als strippers de kamer binnen, die twintig minuten dansten terwijl Snoop op zijn telefoon een rapnummer in elkaar stak (lacht). Je kunt daar toch alleen maar uit concluderen dat Snoop permanent zo’n groepje vrouwen heeft klaarstaan, voor het geval dat.»

– Sommige anekdotes, zoals die over Snoop Dogg, zijn zo surrealistisch dat ik me afvraag of je ze niet net iets grappiger hebt gemaakt dan ze in werkelijkheid waren.

ROGEN (barst in lachen uit) «Ik heb de verhalen op geen enkele manier aangedikt. En ik heb ook geen moeite gehad om ze te verzamelen, integendeel: ik zou nog veel meer kunnen schrijven.»

– Nog één van mijn favoriete verhalen is dat over Kanye West: die sprak jou en je vrouw aan in een hotellobby en nam jullie mee naar zijn enorme bus die buiten geparkeerd stond, waar jullie ruim twee uur moesten luisteren naar zijn net afgewerkte album. Denk je dat hij er zich bewust van was hoe excentriek en waanzinnig hij overkwam?

ROGEN «Nee, ik denk niet dat hij of de andere beroemdheden over wie ik het in mijn boek heb, op dezelfde manier terugkijken op onze ontmoetingen als ik. Ik geloof niet dat ze zeggen: ‘Nou, dat was een vreemde avond voor mij.’ Voor hen was het ‘een normale donderdag’. Sinds dat voorval met West ben ik bijvoorbeeld nog vijftien andere mensen tegengekomen die op dezelfde manier naar zijn bus zijn gelokt (lacht)

– ‘Yearbook’ is in ieder geval minder discreet dan je zou verwachten van iemand die zelf de kost verdient in Hollywood.

ROGEN (lacht) «Ik probeer gewoon het gedrag van beroemde mensen te beschrijven, vanuit het standpunt van een beroemd persoon die net iets normaler probeert te zijn dan de anderen. Kijk, roem is bijna onlosmakelijk verbonden met hoogmoed. Als je beroemd bent, zit je in de perfecte positie om een klootzak te worden, en er is een soort zwaartekracht die ervoor zorgt dat je je ook automatisch lullig begint te gedragen. Tenzij je er bewust tegen ingaat. Anders stel je op een bepaalde dag vast: ‘O, ik heb precies de film geschreven die ik nooit wilde schrijven.’ Of: ‘Ik heb deze persoon behandeld zoals ik altijd had beloofd nooit te zullen doen.’»

– Hoe slaag jij er zelf in om je aan die zwaartekracht te onttrekken?

ROGEN «Ik heb weleens een therapeutische sessie gevolgd, maar niet zo vaak (lacht). Mijn hele familie werkt in de maatschappelijke sector, dus ik kan letterlijk níémand van hen zien zonder in een therapeutisch gesprek verzeild te raken. Het helpt waarschijnlijk ook dat verschillende goede vrienden uit mijn jeugd in Hollywood werken, zodat ik altijd een link heb met wie ik was vóór ik beroemd werd. Maar mijn huwelijk is de belangrijkste factor. Mijn vrouw kent mij door en door, en ze kan perfect zien wanneer ik me anders gedraag dan ik werkelijk ben. Ze zegt het me op tijd als ik een lul ben (lacht)

– Was zij ook de eerste die je memoires mocht lezen?

ROGEN «Nee, de allereerste versie heb ik naar mijn moeder doorgestuurd. Nadat zij die gelezen had, stelde ze maar één vraag: ‘Waarom vind je het nodig om zo uitgebreid te beschrijven hoe graag en hoe vaak je wiet rookt?’ (lacht) Dat was eigenlijk een nuttige vraag, want toen ik erover nadacht, realiseerde ik me dat er een goede reden voor is. Ik wilde wiet in een goed daglicht stellen, omdat die drug dat verdient (trekt aan zijn eerste joint van het interview)

– Ik vraag me toch af hoe iemand die permanent stoned is zo’n carrière heeft kunnen uitbouwen en ook nog eens zijn memoires zo helder heeft kunnen uitschrijven.

ROGEN (lacht) «Wel, op dat vlak is wiet net een hulpmiddel. Ik rook al sinds mijn jeugd: als kind leed ik aan ADHD en een milde vorm van het syndroom van Tourette, maar ik ontdekte dat cannabis me hielp om tot rust te komen en me te concentreren. Nu rook ik vrijwel elke dag, vanaf het moment dat ik wakker word. En toch heb ik het gevoel dat ik een normaal, gezond lid van de samenleving ben. Aan sommige ervaringen heb ik zelfs een aantal zeer positieve inzichten overgehouden (grijnst). En dat terwijl een meer maatschappelijk aanvaarde drug als alcohol verschrikkelijk is. Ik ben ongeveer tien jaar geleden gestopt met drinken, omdat ik er de logica niet meer van inzag: waarom iets doen dat ongeveer een uur lang leuk is, om je daarna drie uur duizelig te voelen en de hele volgende dag like shit

– En cocaïne?

ROGEN «Daar ben ik nooit een fan van geweest. Het is een klotedrug: ik raad mensen af die te nemen. Op feestjes en andere events gebruik ik het liefst MDMA of paddo’s.»

– Toen cannabis legaal werd in je geboorteland Canada heb je zelfs je eigen merk wiet gelanceerd, Houseplant.

ROGEN «Ja, een leuke creatieve uitlaatklep (lacht). Als de drugswetten in de VS versoepelen, wil ik beginnen te exporteren. Mijn handeltje is nu in ieder geval al succesvoller dan mijn eerste poging om wiet te verkopen. Toen ik 14 was, legden een vriend en ik 300 dollar samen om een grote lading te kopen van een groep oudere jongens, die we daarna zouden verhandelen. Die kerels lokten ons naar een steegje, haalden gigantische slagersmessen boven en stalen de 150 dollar die we op dat moment bij hadden, samen met een Holocaustketting van de opa van mijn vriend. Die wilden ze daarna, erg genereus, weer aan ons verkopen, voor de resterende 150 dollar.»

‘Al die beschuldigingen hebben ermee te maken dat we niet meer samenwerken. Of de vriendschap ook voorbij is, weet ik niet.’ (Foto: met zijn vriend James Franco.) Beeld Getty Images for Moet & Chandon
‘Al die beschuldigingen hebben ermee te maken dat we niet meer samenwerken. Of de vriendschap ook voorbij is, weet ik niet.’ (Foto: met zijn vriend James Franco.)Beeld Getty Images for Moet & Chandon

SEKSTAPE

Als de zoon van radicale socialisten heeft Seth Rogen zichzelf altijd beschouwd als een linkse progressieveling, een fervente voorstander van de gelijkheid tussen seksen en rassen. Op Twitter maakt hij ruzie met conservatieven als de Republikeinse senator Ted Cruz, die hij ooit een welgemeend en dodelijk serieus ‘F *** off you fascist’ stuurde, en hij steunt tientallen liefdadigheidsinstellingen. In het verleden heeft hij ook al zijn excuses aangeboden voor grappen die de tand des tijds niet goed hebben doorstaan: hij is geen komiek die claimt dat comedy verpest is door te veel politieke correctheid en mensen die overgevoelig zijn.

ROGEN «Sommige dingen van vroeger maken me nu ook ongemakkelijk. Dat we in ‘Superbad’ het woord ‘faggots’ gebruikt hebben, bijvoorbeeld, of die ‘I know you’re gay’-scène in ‘The 40-Year-Old Virgin’. Homoseksuelen hebben me verteld hoe ongemakkelijk ze zich voelden in de bioscoop, terwijl iedereen om hen heen zat te lachen. Ik wil niet dat mijn films zulke ervaringen uitlokken.»

– In ‘The 40-Year-Old Virgin’ zit ook een scène waarin de maagd uit de titel het advies krijgt om snel seks te hebben door ‘de cafés af te schuimen op zoek naar dronken meisjes’. En niet gewoon dronken, maar ‘kots in het haar en geschaafde knieën-dronken’. Dat is zo fout en vrouwonvriendelijk dat ik niet wil dat mijn jonge zoons die film zien.

ROGEN (ineens somber) «Ja, dat klopt. Ik denk wel dat die scène representatief is voor een mentaliteit die bij veel mannen nog steeds aanwezig is, maar ik zou het vandaag niet meer zo doen.»

– ‘Yearbook’ staat vol met verwijzingen naar porno, en je bekent een vraatzuchtige fan te zijn. Ben je bang dat een interviewer over een paar jaar zal vragen of al die grappen de vreselijke schade niet relativeren die internetporno heeft aangericht bij een generatie jonge mannen en vrouwen?

ROGEN (aarzelend) «Ik ben in elk geval opgelucht dat internetporno nog niet bestond toen ik opgroeide. Als ik nu terugkijk, denk ik: godzijdank dat ik dat gemist heb. Ik was al getraumatiseerd genoeg door de eerste pornofilm die ik op mijn 15de zag, op een videocassette. Het idee dat dát seks was, heeft me bang gemaakt. Maar ik weet ook niet wat over pakweg twintig jaar de consensus zal zijn. Onze manier van denken als maatschappij verandert voortdurend – maar goed ook, meestal – en misschien wordt porno ook één van die zaken die we dan in een heel ander licht zullen zien. Maar ja… Ik weet het gewoon niet (ongemakkelijk lachje)

– Je werkt momenteel aan ‘Pam & Tommy’, een film over hoe er in 1995 ingebroken werd in het huis van de pasgetrouwde Pamela Anderson en Tommy Lee: jij speelt de kerel die de befaamde sekstape stal en verspreidde. In die tijd werd vaak gezegd dat Pamela Anderson zó hard kon profiteren van alle rumoer rond de gelekte tape, dat je je niet echt slecht hoefde te voelen als je ernaar keek.

ROGEN «Ja, ik denk dat veel mensen dat zo zagen. Maar ik niet: ik zag vooral een vrouw wier privacy verschrikkelijk werd geschonden en een heel intieme opname die de hele wereld rondging zonder de toestemming van de betrokkenen. Ik vond het vreselijk, en ik hoop dat ‘Pam & Tommy’ die kant van het verhaal kan laten zien. Hopelijk wordt het dus één van mijn films die de tand des tijds beter doorstaat, en waarop we nog lang trots kunnen zijn.»

DE ZAAK-FRANCO

Tot slot van ons gesprek wil ik nog Rogens goede vriend James Franco ter sprake brengen. In 2014 deed de Amerikaanse acteur, toen 35, via Instagram een oneerbaar voorstel aan een Brits schoolmeisje van 17. Het verhaal deed al vlug de ronde in de roddelrubrieken van kranten en magazines, maar toen Rogen even later ‘Saturday Night Live’ mocht presenteren, maakte hij er één grote grap van, met Franco die naast hem op het podium vrolijk mee stond te lachen. Maar de verhalen rond Franco gingen daarna niet meer weg. In 2018 beschuldigden vijf vrouwen de acteur van ongepast seksueel gedrag: één van hen beweerde dat hij tijdens een orgiescène de plastic beschermers van de vagina’s van verschillende actrices had verwijderd terwijl hij deed alsof hij orale seks met hen had. En vorige maand nog beschuldigde Charlyne Yi, die naast Franco acteerde in ‘The Disaster Artist’ (2017), de acteur ervan een ‘seksueel roofdier’ ​​te zijn. Zij noemde Rogen, die coproducent was van die film, zelfs zijn ‘enabler’, degene die het misbruik mogelijk maakte.

ROGEN (begint ongemakkelijk heen en weer te schuiven) «Ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik misbruik en intimidatie veracht en dat ik de daden van iemand die dat doet nooit zou toedekken of verbergen. Ik zou nooit iemand willens en wetens in een situatie brengen waarin ze zich in de buurt van zo iemand bevindt.

»Als ik nu terugkijk op die grap in ‘Saturday Night Live’, heb ik daar ook heel veel spijt van. Het was een vreselijke grap. In 2018 heb ik nog een interview gegeven waarin ik zei dat ik met James zou blijven werken, maar de waarheid is dat ik dat daarna niet meer heb gedaan, en het ook niet van plan ben.»

– Dus het einde van jullie professionele relatie is er niet zomaar gekomen?

ROGEN «Neen, het is geen toeval.»

– Is jullie vriendschap ook voorbij?

ROGEN «Al die zaken hebben zeker een invloed gehad. Of de vriendschap ook voorbij is… (aarzelt) Ik weet niet of ik dat nu tijdens dit interview zomaar kan benoemen. Maar het heeft veel dingen veranderd in onze relatie.»

– Dat moet pijnlijk geweest zijn.

ROGEN «Uiteraard, maar niet zo pijnlijk en moeilijk als het was voor veel andere betrokkenen. Ik heb in deze situatie geen medelijden met mezelf.»

© Sunday Times. Vertaling en bewerking: (sw)

Seth Rogen, ‘Yearbook’ Little, Brown Beeld Litttle, Brown
Seth Rogen, ‘Yearbook’ Little, BrownBeeld Litttle, Brown
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234