'Vroeger werd ik gelost als ik aan het afzien was. Nu zie ik de hele tijd af, maar zit ik nog vooraan' Beeld BELGA
'Vroeger werd ik gelost als ik aan het afzien was. Nu zie ik de hele tijd af, maar zit ik nog vooraan'Beeld BELGA

Bescheidenheid komt voor de valPrimoz Roglic

‘Ik verloor de Tour, maar mijn droom kwam uit’

Vorig jaar domineerde Primoz Roglic (31) de Ronde van Frankrijk, tot een knullige helm en een nóg snellere Sloveen hem op de voorlaatste dag de eindzege kostten. Intussen is de ploegmaat van Wout van Aert bezig aan een nieuwe gooi naar geel, maar een plotse ontmoeting met het asfalt zette hem al op anderhalve minuut van de trui. Geraakt hij dit keer wel sneller in Parijs dan zijn landgenoot Tadej Pogacar? ‘Het is niet zo dat ik een foto van Tadej op mijn trainingsfiets plak en in colère begin te trappen.’

HUMO Je koos voor een ongebruikelijke aanloop naar deze Tour, zonder voorbereidingskoersen. Waarom besloot je om twee maanden uit competitie te blijven?

ROGLIC «Ik heb me voorbereid met hoogtestages. Het verleden heeft bewezen dat ik altijd meteen in orde ben na zo’n stage. We proberen dit nu uit en zien wel wat het resultaat is. Iedereen zoekt naar de juiste strategie, naar nieuwe dingen, maar niets is zeker.»

HUMO Voelde je je vorig jaar niet meer fris genoeg in de derde week?

ROGLIC (denkt na) «Misschien had het vorig jaar ook te maken met mentale frisheid. Dus probeerden we het kopje zo vrij mogelijk te maken voor deze drie belangrijke weken, in plaats van energie te verliezen in andere wedstrijden.»

HUMO Vlak voor de Tour 2020 viel je in de Dauphiné. Het kostte je veel moeite om nog klaar te raken.

ROGLIC «Dat was miserie. Maar die val was zeker niet de hoofdreden waarom we nu voor deze aanpak kozen. Want als je het zo bekijkt, zou ik helemaal geen koersen meer mogen rijden – je kunt altijd vallen.»

HUMO Je bent nu al paar jaar wielrenner. Wat heb je geleerd over jezelf?

ROGLIC «Véél, als je kijkt naar waar ik vandaan kom en waar ik nu sta (Roglic was een succesvol schansspringer in de jongerencategorieën, red.). Ik kende níks van wielrennen. Ik wist niet wat ik kon bereiken, wat ik uit mezelf kon halen. Alles was nieuw, ook afzien op de fiets.

»Het verschil is: vroeger werd ik gelost als ik aan het afzien was, of liet ik het peloton rijden. Nu zie ik de hele tijd af en zit ik nog vooraan (lacht). Ik leerde ook veel over de dynamiek van een team: kopman zijn, voor mijn ploegmaats zorgen, maar ook voor de staf en iedereen die bij het team betrokken is.»

HUMO Ben je een goede kopman?

ROGLIC «Dat moet je aan anderen vragen. Ik probeer gewoon een goed persoon te zijn.»

HUMO Je koerst in de Tour met Wout van Aert aan je zijde. Hoe belangrijk is hij voor jou?

ROGLIC «Wout is a great person, als mens en atleet is hij een grote kampioen. Ik ben enorm blij dat hij in mijn team zit, en dat ik niet tégen hem moet koersen (lacht)

‘De strijd met Tadej Pogacar (rechts) motiveert me om beter te doen. Maar het is niet zo dat ik zijn foto op mijn trainingsfiets plak en in colère begin te trappen.’ Beeld Getty Images
‘De strijd met Tadej Pogacar (rechts) motiveert me om beter te doen. Maar het is niet zo dat ik zijn foto op mijn trainingsfiets plak en in colère begin te trappen.’Beeld Getty Images

SLOVENEN ONDEREEN

HUMO Vrijdag, daags voor de eerste bergrit in de Alpen, staat de langste etappe op het programma: 249 km van Vierzon naar Le Creusot. Is zo’n etappe saai?

ROGLIC (schiet in de lach)

HUMO Voor mij ziet het er oersaai uit.

ROGLIC «Ja, maar vergeet niet: op de saaiste momenten gebeurt er altijd wat. Zodra één of een paar jongens in het peloton denken: bóring, dan beginnen ze een praatje te slaan, laat iemand zijn bidon vallen, en lig je plots op de grond.»

HUMO De laatste jaren ontstaan de grootste tijdverschillen vaak niet in de lastige bergritten, maar in onverwachte etappes. Vorig jaar verloor de uiteindelijke winnaar Tadej Pogacar 1 minuut en 21 seconden in een waaierrit die je ploegmaat Wout van Aert won.

ROGLIC «Ergens is dat ook logisch. Het peloton telt zoveel sterke klassementsrenners, waardoor er bergop bijna geen grote verschillen kunnen worden gemaakt. En dus zie je dat in de etappes waarin het onverwachte een rol speelt, zich plots een kans aandient, omdat een favoriet de trein heeft gemist. Iedereen weet dat je een hoog wattage moet trappen op het eind van een rit met finish op Alpe d’Huez, dus is iedereen daar klaar voor. Maar in een waaierrit weet niemand waar het zal breken: je moet op elk moment waakzaam zijn.»

HUMO Vind je dat leuk?

ROGLIC «Het maakt het wielrennen wel mooi, maar het is zeker stresserend.»

HUMO Wie zijn jouw belangrijkste tegenstanders? Geraint Thomas, Tao Geoghegan Hart, Richard Carapaz...

ROGLIC (komt tussenbeide) «Je noemt nu alle Ineos-renners! Het is een ontzettend sterk team, maar iedereen is gevaarlijk.»

HUMO Is Tadej Pogacar niet je grootste rivaal?

ROGLIC «Journalisten hebben het altijd over hem, maar er zijn meerdere renners in koers. Het zou dom zijn om alleen op hem te focussen. Het Tourpeloton telt tweehonderd renners en iedereen staat in topvorm aan de start. Ik ben niet constant bezig met die rivaliteit. Ik focus op mezelf en wil geen energie verliezen aan anderen.»

HUMO Jullie zijn allebei Sloveen. Motiveert het je om net hém te verslaan?

ROGLIC «Ik begrijp wat je bedoelt, en ja, dat motiveert me. Ik ben dankbaar dat ik in dezelfde periode als Tadej wielrenner ben: we pushen elkaar om nog beter te worden.»

HUMO Je verkende de twee tijdritten al.

ROGLIC «In april, vlak na de Ronde van het Baskenland (die hij won, voor z’n ploegmaat Jonas Vingegaard en vooral voor Tadej Pogacar, red.). Ik kan maar beter voorbereid zijn (lacht). Ze zijn vrij vlak. Ik had liever wat meer hoogtemeters gezien. Ik hoop wel dat het niet wéér op de tijdrit aankomt. Tadej is zó snel. Nu goed, de druk ligt niet bij mij, maar bij hem.»

HUMO Als je op je tijdritfiets zit, denk je dan aan die tijdrit op La Planche des Belles Filles waarin je op de voorlaatste dag de Tour verloor? ‘Volgende keer versla ik hem wel!’

ROGLIC (lacht) «Not really, ik ben dan meer bezig met de wattages dan met Tadej.

»Het is niet zo dat ik een foto van Tadej op mijn trainingsfiets plak en in colère begin te trappen. Maar tijdens een trainingstocht van zeven uur heb je veel tijd om na te denken, en dan denk ik soms aan hem – niet dat het me motiveert om nog harder te trappen.»

HUMO Wat is de beste kwaliteit van Tadej Pogacar?

ROGLIC (denkt even na) «Hij is een enorm talent, trapt enorm veel power, maar zijn beste kwaliteit? Zijn vechtlust. Hij knokt er altijd voor.»

HUMO Vechtlust lijkt me net ook jouw grootste kwaliteit.

ROGLIC «Haha, daarom zijn we wellicht zo aan elkaar gewaagd. De ene keer wint hij, de andere keer win ik.»

OORLOGSVOERING

HUMO Hoe kun je het in deze Tour beter doen?

ROGLIC «Met de ervaring die we nu hebben, zúllen we het beter doen. Dat hebben we de voorbije maanden al een beetje laten zien in koersen zoals de Ronde van het Baskenland. Wielrennen draait niet om één of twee renners, je hebt er twintig of zelfs meer met wie je rekening moet houden. Er staan vandaag veel jongens aan de start die het potentieel hebben om te winnen. De koers is veel meer open dan vroeger.»

HUMO Jij maakte meer gebruik van je team in de Ronde van het Baskenland.

ROGLIC «Zeker. Of ik of Jonas Vingegaard wint, maakt niet uit. De ploeg wint. Door onze tactiek maakten we het de andere teams moeilijk.»

HUMO Die rittenkoers was dus al een eerste oefening in de reeks ‘Hoe kloppen we Tadej Pogacar?’

ROGLIC «Als het al een oefening was, dan één met een mooie uitslag. Die eindzege was een opsteker, ook al omdat ik in Parijs-Nice, in maart, heel goed koerste maar op de slotdag viel en de eindwinst verspeelde.

»Dat ik daar Tadej versla, is meegenomen. Het was onze eerste wedstrijd tegen elkaar sinds Luik-Bastenaken-Luik 2020 en de Tour. Op zich was er niet veel veranderd: we waren opnieuw de sterksten in de koers.»

HUMO Je ploegleider Grischa Niermann benadrukte na de Ronde van het Baskenland het belang van de zege tegen Pogacar. Volgens hem was de psychologische oorlogsvoering begonnen.

ROGLIC «Ik denk niet de hele tijd aan de anderen, want dan verlies ik alleen maar de focus op mezelf. Er kunnen veel onverwachte dingen gebeuren in de koers, dus is het belangrijk om de focus te houden op de dingen die je zelf in de hand hebt.»

HUMO Na je verlies in de Tour was je de eerste om Tadej Pogacar te feliciteren. Dat was een groots gebaar. Deed je dat uit jezelf, of kwam het van de ploeg?

ROGLIC (snel) «Dat komt uit mezelf, zo zit ik in elkaar. Ik heb er geen probleem mee als iemand sneller of beter is. Ik ben superblij als ik de sterkste ben, maar als iemand anders beter is: het zij zo. Dan is het aan mij om een manier te vinden om volgende keer wél te winnen. Ik wil dan uitdokteren hoe ik beter kan worden, en ook hoe we het met de ploeg beter kunnen doen. Maar ik weet ook dat er vroeg of laat nieuwe, sterkere renners bij komen, en dan moet je gaan. Zo is het leven.»

FATALE TIJDRIT

HUMO Wat liep er vorig jaar fout in die tijdrit op La Planche des Belles Filles?

PRIMOZ ROGLIC «Fout? Mijn waarden van die dag zijn gepubliceerd: ik heb alles gegeven wat ik in me had. Natuurlijk had ik geen superdag, maar ook geen complete offday. Wellicht had ik op een topdag mijn tijdrit met enkele seconden kunnen verbeteren, maar niet met twee minuten (het verschil met Pogacar bedroeg 1 minuut 56 seconden, red.)

HUMO Het lag niet aan de nieuwe helm, die zo scheef op je hoofd stond?

ROGLIC (lacht en schudt van neen)

HUMO Wat was het probleem met die helm?

ROGLIC (verveeld) «Tja, wat moet ik zeggen? Het zag er op tv vreemder uit dan het werkelijk was. Met een andere helm had ik die tijdrit ook niet gewonnen. Twee minuten maak je niet goed met een helm. Anders zocht iedereen de perfecte helm (lacht)

HUMO Had je die helm zélf gekozen?

ROGLIC «De ploeg zegt me wat ik moet dragen en met welk materiaal ik moet rijden. Er zijn afspraken met sponsors.»

HUMO Geef je de voorkeur aan een andere helm?

ROGLIC «For sure, maar het is niet aan mij om daarover te beslissen.»

HUMO In de Vuelta reed je met een andere tijdrithelm.

ROGLIC «Klopt, die ene helm was alleen voor de Tour.»

HUMO Had je misschien te veel stress die dag?

ROGLIC «Nee. (Denkt na) De power die ik nodig had om die twee minuten goed te maken, zit gewoon niet in mij. In geen enkele tijdrit zal ik veel sneller rijden dan toen. Tadej was die dag de betere renner.

»De druk was groot, maar zeker niet té groot. Het is meer opwinding dan stress, en die heb je nodig om goed te presteren. Maar zoals ik al vaker heb gezegd: ik ben geen tijdrijder. Soms doe ik mee met de besten, andere keren niet.»

HUMO Sliep je goed de dag ervoor?

ROGLIC «Ik ben een goede slaper: eenmaal in bed val ik meteen in slaap. En als dat niet lukt, is dat een teken dat ik niet moe ben.»

HUMO Wat ging er door je hoofd tijdens die tijdrit? Was het een mentale klap toen je hoorde dat Tadej sneller was?

ROGLIC «Een tijdrit ís hard, hè. Toen ik hoorde dat Tadej sneller was, kwam dat hard aan, want je rijdt al zo snel als je kunt. Maar je kunt niet omkeren.

»Ik had enorm veel pijn op dat moment, maar ik bleef knokken. Je vecht je door die pijn en je wilt naar die finish. Ik perste alles eruit wat ik in me had, maar het was niet genoeg. That’s life.»

HUMO Als je nu terugblikt op die Tour, wat is dan het eerste waar je aan denkt?

ROGLIC «Mijn droom kwam uit. Iedereen zegt nu: ‘Je verloor de Tour op de laatste dag’ (de slotrit naar de Champs-Élysées is maar een formaliteit voor het klassement, red.). Maar ik eindigde als tweede, en we legden in die drie weken een heel mooi parcours af. We wonnen drie ritten en waren hét team van de Tour. Mijn jongens koersten ontzettend sterk, ik was zo fier dat ik hen mocht leiden. Ik denk dat sommige jonge gasten ervan dromen om ooit in zo’n team te koersen. Het was een ongelooflijke ervaring.»

HUMO Je ouders waren trots met je tweede plaats?

ROGLIC «Natuurlijk, maar dat zijn ze ook als ik tiende eindig. Mijn leven is ook niet veranderd sinds die Tour, en dat was ook zo geweest als ik had gewonnen.»

HUMO Je hield er geen nachtmerries aan over?

ROGLIC (schiet in de lach) «Totáál niet.»

HUMO Heb je een mental coach?

ROGLIC «Ik spreek soms met iemand. Dat is wel handig. In mijn geval is dat iemand buiten het wielrennen, die de dingen in perspectief weet te plaatsen. We praten over van alles, wat er ook in mijn hoofd omgaat, wat me stoort.»

‘Als wielrenner drijf je jezelf elke dag tot het uiterste. Ik kan me voorstellen dat ik het op een dag gehad heb, maar er zijn nog veel doelen die ik wil realiseren.’ Beeld Procycling Magazine
‘Als wielrenner drijf je jezelf elke dag tot het uiterste. Ik kan me voorstellen dat ik het op een dag gehad heb, maar er zijn nog veel doelen die ik wil realiseren.’Beeld Procycling Magazine

GEEN FREE RIDES

HUMO In de documentaire ‘Code geel’, die ons een blik achter de schermen van de Tour 2020 gunt, zeg je: ‘Als we zo blijven koersen, dan geven we Tadej elke dag een vrijkaart.’

ROGLIC «Ik kan me niet alles herinneren wat ik heb gezegd in de Tour.»

HUMO Je zei het na de 15de etappe, de rit naar de Grand Colombier die Pogacar voor jou wint.

ROGLIC «Klopt, en het is ook uitgekomen. Dat is een leerproces voor onze ploeg geweest. Het wielrennen verandert voortdurend: het draait niet alleen om hard koersen, maar ook om tactiek. Uit die Tour van vorig jaar kunnen we lessen trekken.»

HUMO Je ploeg was vorig jaar de sterkste, maar je maakte er niet genoeg gebruik van?

ROGLIC «Achteraf is het makkelijk praten. Niemand, maar echt níémand had gedacht dat Tadej zo’n tijdrit uit zijn benen zou schudden. Maar we gaan de kracht van ons team dit jaar inderdaad op een andere manier gebruiken en Tadej geen free rides meer geven.»

HUMO Hoe kijk je nu terug op die tactiek?

ROGLIC (twijfelt) «We reden op een manier die op dat moment de beste leek. Het is altijd makkelijk om slim te zijn na de oorlog, want dan kun je achteromkijken. In een oorlog voer je bepaalde bewegingen uit, en daar moet je achter blijven staan.»

HUMO In ‘Code geel’ ben je heel hard voor jezelf. ‘Ik schaam me’, zeg je op het einde van de Tour, en je biedt je ploegmaats je excuses aan.

ROGLIC (diepe zucht) «Daar sprak de ontgoocheling van het eerste moment. Was ik hard voor mezelf? Geen idee. Die Tour draait ook niet alleen om mij. Er zijn zoveel mensen bij betrokken, en dan faal ik op het eind. Ik had het moeten afmaken. Ik ben de eerste om te zeggen dat je als ploeg wint, maar als je verliest… Dan is het meestal: ‘Jij verliest’, niet de ploeg.»

HUMO Jij was de sterkste in die drie weken. Heb je ook dat gevoel?

ROGLIC (lacht) «Natuurlijk, en mijn ploegmaats ook. We waren niet één dag goed, maar toonden ons drie weken lang de sterksten. We hadden de beste renners, maar verliezen op de laatste dag. Dan moet je daar lessen uit trekken.»

HUMO Weet je intussen hoe je Pogacar moet verslaan?

ROGLIC «Hopelijk moet ik hem niet verslaan in de tijdrit (lacht). Kijk, het is ook niet aan mij om hem te verslaan. Tadej moet zich tonen: hij start met nummer 1, is de titelverdediger, en daar moeten wij voordeel uit halen. Ik voel geen druk.»

HUMO Was je vorig jaar al op je topniveau?

ROGLIC «Ik was écht top, maar dit jaar zal ik nog sterker moeten zijn.»

HUMO Ik hoor het vaker in het peloton: ‘Het niveau is crazy dit jaar.’ Hoe verklaar je dat?

ROGLIC «We trappen allemaal hoge wattages, het niveau ligt superhoog. Iedereen traint keihard, leeft er 100 procent voor en we pushen elkaar naar een hoger niveau. Elk detail telt.»

HUMO Je hoort van iedereen: wielrennen is stresserender dan vroeger. Geraint Thomas vertelde me ooit dat niet de trainingen het zwaarste zijn, maar wel het voortdurend op je gewicht moeten letten.

ROGLIC «Tja, als ik de verhalen hoor, dan was ik liever vroeger renner geweest. Toen ging je in januari naar de Tour Down Under en moest je wel elke dag fietsen, maar kon je ook van het leven genieten en had je mooie avonden met je ploegmaats. Het seizoen kwam traag op gang. Maar nu is het full gas van bij de start. Als je niet op niveau bent, word je meedogenloos gelost. Dat is minder fun.

»Iedereen weet intussen hoe hij moet trainen, gaat op hoogtestage, heeft kennis van voeding, leeft 100 procent voor zijn vak. Je kunt geen kilo’s meer bijkomen in de winter. Ongetwijfeld zal het over tien, vijftien jaar nog professioneler zijn.»

HUMO Je grapte onlangs dat je gewicht tussen de 60 en 70 kilo ligt. Ben je er hard mee bezig?

ROGLIC (lacht) «Neen, ik focus op andere dingen. Het draait uiteindelijk om de power: je moet genoeg kracht op de pedalen kunnen zetten. Dan maakt het niet uit of je 70 of 80 kilo weegt.»

HUMO Vorig jaar zag ik in de Ronde van de Algarve – in februari! – Miguel Ángel López zijn havermout minutieus afwegen. Het duurde en bleef duren. En dat voor een ‘voorbereidingskoers’.

ROGLIC «Ja! Dat is het moderne wielrennen. Iedereen is op zoek naar de marginal gains, de details die het verschil maken. En als je wilt meedoen op het hoogste niveau, moet je daarin mee. We zoeken alles uit, ook al is het in februari in de Algarve.»

HUMO Kun je je voorstellen dat je het op een dag niet meer prettig vindt?

ROGLIC «Ik ben pas gestart als prof op mijn 23ste, en nu winnen jongens die niet eens zo oud zijn de Tour (Egan Bernal, Tadej Pogacar, red.). Ik ben nog maar 31, ik doe nog een tijdje voort: één, twee, vijf jaar?

»Maar ja, ik kan me voorstellen dat ik het op een dag gehad heb. Je drijft jezelf elke dag tot de limiet. Als ik zou worstelen met negatieve gevoelens, dan heeft het geen nut meer om aan te dringen. Maar goed, ik ben hier nog, en er zijn nog veel dingen die ik wil realiseren in mijn carrière.»

HUMO Wat vind je het leukste aan wielrennen?

ROGLIC «Oei! Ik hou van veel dingen: samen zijn met de ploeg, onderweg zijn met de jongens – daar kijk ik altijd weer naar uit. Een groot deel van de job is: thuis trainen en je klaarstomen. Als we dan samenkomen voor een koers of een hoogtestage, dan vind je die kameraadschap terug, dat samen streven naar een doel.»

HUMO Hoe zit het met de druk van de Sloveense media?

ROGLIC «Iedereen heeft Facebook, Twitter, Instagram, en kan schrijven wat hij wil. Je moet daarmee leven. Ook met de journalisten. Het maakt deel uit van onze job, we leven nu eenmaal van onze bekendheid en de belangstelling. Hopelijk stop ik niet met wielrennen omdat ‘de Sloveense media me hebben verwoest’. Wacht, neen, maak daar ‘de Nederlandstalige media’ van! (lacht) Maar eerlijk: ik heb er geen last van. Ze doen me geen pijn.»

HUMO Oliver Naesen maakte zich in het voorjaar druk over reacties op sociale media: ‘Je hebt analfabeten online die je voor dommerik uitmaken of papzakken in de zetel die je voor tamzak uitmaken.’ Je wilt die dingen niet lezen, maar je doet het wel.

ROGLIC (schiet in de lach) «Welkom in 2021!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234