null Beeld

Import/Export

Zoals zijn infame compatriot Michael Haneke is de Oostenrijker Ulrich Seidl een geboren pessimist die in zijn films graag de donkerste hoeken en kanten van de westerse samenleving exploreert. Soms glijdt hij weg in ondraaglijk nihilisme ('Hundstage'), maar zijn nieuwe film 'Import/Export', een bittere aanklacht tegen onrecht en ongelijkheid, is ronduit indrukwekkend.

Seidl volgt twee zielen die op zoek gaan naar een mespuntje geluk: Paul, een domme, in schulden verzuipende nietsnut die samen met zijn stiefvader - een nog grotere nietsnut - in Oekraïne een lading snoepautomaten gaat afleveren, en Olga, een blonde verpleegster uit Uzhgorod die haar fortuin in Oostenrijk hoopt te vinden. Hun reis neemt gaandeweg de allure aan van een gruwelijke odyssee door het purgatorium van het hedendaagse (uitgebreide) Europa, waarbij overigens meteen opvalt dat Oost en West, althans in de ogen van Seidl, even grauw zijn.

Met een onverbiddelijkheid die pijn doet trekt de cineast je mee naar oorden waar je liever niet wil zijn: ranzige sekskoten waar naakte webcamhoeren zich tot op het bot laten vernederen ('Put your finger in your ass!'); kille bejaardentehuizen waar verpleegsters de weerspannige oudjes straffen door hun valse gebitten uit hun monden te trekken; neerslachtige woonblokken waar men het geld uit je binnenzakken ramt - welkom in Fort Europa. Seidl is op locatie gaan filmen, vaak in extreme winterse omstandigheden, waardoor de film soms de kracht krijgt van een adembenemend mooi gestileerde documentaire.

De vermaarde director of photography Ed Lachman, trouwe vazal van Robert Altman, Todd Haynes en Sofia Coppola, houdt zijn lenzen soms ondraaglijk lang op de personages gericht, alsof hij hun misère voorgoed in je ziel wil branden, maar die confronterende aanpak heeft een ongelooflijke impact: de scène met het stokoude besje ('Heilige Antonius, breng mij naar mijn moedertje...') is zonder meer hartverscheurend.

Deze onthutsende weeklacht voor de mensheid rammelt je stevig dooreen, maar tóch voel je dat Seidl deze keer ook met een immens grote bewogenheid stond te filmen: als het goed is, zult ook u tijdens deze apocalyptische trip worden overspóéld door mededogen. 'Import/Export', vrienden, is quintessentiële Cinema.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234