null Beeld

'In het spoor van De Romeo's' op Eén

Een vloedalarm hebben we niet gehoord, maar het kan niet anders: VTM moet uit haar oevers getreden zijn. Zaten we met kerst nog met groeiende verbijstering naar een kerstconcert van Christoff te kijken op Eén, dan zaten we maandagavond op dezelfde zender naar 'In het spoor van de Romeo's' te turen: een documentaire over het gelijknamige antikleeftrio dat ervoor zorgt dat ook de derde leeftijd aanspraak kan maken op een eigen variatie op K3.

Tom Raes

Maar omdat een mens dezer dagen nog even geacht wordt van goeie wil te zijn, rekenden we 'In het spoor van de Romeo's' niet af op het gekozen onderwerp: een goede documentaire staat of valt niet noodzakelijk met het thema. Misschien kregen we wel een glimp te zien van de mens achter de Romeo, de bard achter het bordkarton. Wisten wij veel dat we na afloop niets meer zouden weten dan aan het begin.

In het kielzog van het troubadourstrio gleden we langs evenementen met ronkende namen als 'De nacht van de polonaise', 'Het Zingpaleis', en 'Merci Sven', de avond in het Sportpaleis waarbij aan de hand van De Romeo's afscheid genomen werd van Sven Nys - Vlaming, ziedaar uw Vlaanderland. Elk van die avonden werd op quasi identieke wijze ingezet: één Romeo liet een langgerekte kreet uit, terwijl een andere vroeg of er al iemand zin had in een feestje. Meer dan eens kwam daar ook een 'foute medley' bij kijken, wat dat ook moge betekenen in de wereld van De Romeo's.

Met soms vijf optredens op één dag was het vooral een vak, Romeo zijn. Maar al snel bleek dat de werkuren ook naast het podium doorliepen: wat moest doorgaan voor een intiem interview mondde onveranderlijk uit in zoutloze praatjes waarin vooral erg hard werd volgehouden dat er iets verteld werd. Gunther Levi kluste af en toe bij in de kledingwinkel van z'n vrouw, zo leerden we, en Davy Gilles vroeg zich weleens af of hij z'n grijzende haar moest verven. Het was vooral bij die laatste dat je het vermoeden kreeg dat er ergens een persoon schuilging achter die beate glimlach, maar ook dat je die alvast niet te zien zou krijgen in 'In het spoor van de Romeo's': Gilles beantwoordde alle vragen namelijk met datzelfde opgeboende taaltje dat hij bewaarde voor podia en fansessies. De klok liep.

Helemaal gek wordt het als je bedenkt dat 'In het spoor van de Romeo's' wel gemaakt was door kundige handen die thuis zijn bij de VRT. Maar blijkbaar is er meer nodig dan een stel kundige handen om De Romeo's om te kneden tot iets dat het bekijken waard is. 'In het spoor van de Romeo's' was zelden meer dan hetzelfde soort kritiekloze showbizzgapen dat we al gewend waren van 'The Show Must Go On', maar dan zonder de ontboezemingen en de lekker weghappende wereldvreemdheid. Restte: slimme commerçanten die vooral zelf bepaalden wat ze toonden, en daar niet eens veel moeite voor moesten doen. Maar als we naar slimme commerçanten willen kijken, gaan we wel naar de wekelijkse vroegmarkt. Net zoals we wel naar VTM zappen als we zin hebben om omvergeluld te worden door schlagerzangers die curryworsten te verkopen hebben.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234